globalmoto_duben_nolan





Téma: Nastavení tlumičů
 
13.11.2006 v 13:08
Než začnete cokoliv "ladit" na tlumičích, ujistěte se, že máte
a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...


Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42

Nastavení tlumičů

12.3.2009 v 18:55 | Nahoru | #301
jj dik

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

21.3.2009 v 16:20 | Nahoru | #302
cau Jakube prosim te odskok a tmuni se ladi pouze podle chvani motorky nebo to jde taky nejak spocitat jako predpeti pruzin ladym Yamahu YZF-R6 05 ale ne na okruh ale na silnici

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

26.3.2009 v 10:47 | Nahoru | #303
blackrace> Tlumení odskoku (rychlosti roztažení) a kompresi (rychlosti stlačení) nastavuješ podle chování motorky a svých pocitů. Ideálně by se kolo nemělo ani na chvíli odlepit ze silnice ať už jedeš přes hrbol nebo díru a motorka by přitom měla zůstat stabilní. Tedy žádné houpání, třesení, poskakování, prostě nic, co by Tě vyrušilo z klidu. Ale možná Ti ušetřím dost práce, když Ti na silnici doporučím standardní nastavení. Pouze si uprav předpětí podle své váhy. Na silnici se totiž tak rychle mění podmínky, že ideální nastavení nikdy nenajdeš. Na jednom úseku bude motorka bez problému a o pár kilometrů dál to bude stát za tarou belu...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

27.3.2009 v 20:29 | Nahoru | #304
Jakub od X-bikers> tak rikas do ladit prepeti pruzin a zbytek podle manualu jo? jinak dik za odpoved

(reakce na) Nastavení tlumičů

1.4.2009 v 09:49 | Nahoru | #305
blackrace> Určitě tím začni. Na klikání útlumy je vždycky času dost, ale správně nastavit předpětí je základ!

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

1.4.2009 v 09:57 | Nahoru | #306
Prosímtě nemáš nastavení na GSXR1000K7.Předem moc dík...

Nastavení tlumičů

1.4.2009 v 10:32 | Nahoru | #307
Kluci, při nastavování předpětí u Ohlinsu (asi i u jiných značek) se začíná úplným utažením nebo úplným povolením?

Jde mi o to, že jsou nahoře vyznačený čárky, ale při úplným utažení skončí na každé vidli jinde. Tak nevím, zda prvně dát obě vidle na čárky a potom začít stejnoměrně povolovat, případně jestli začít od úplnýho povolení. Smysl těch čárek mně uniká .

Každopádně mám shodně nastavený útlumy a v zatáčce se mně předek jaksi rozkopne, což přikládám tomu, že každá vidle je jinak utažená. Začínal jsem od úplnýho utažení, čárky jsem neřešil.

Tak už bych chtěl ten čárkový rébus jednou pro vždy vyřešit

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

1.4.2009 v 14:42 | Nahoru | #308
PEPER> Bohužel nemám nic...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

3.4.2009 v 23:36 | Nahoru | #309
Jakub od X-bikers> Kubo dik moc za ochotu a konzultaci! ..udelal jsem to na carky a je to uplne ok

(reakce na) Nastavení tlumičů

6.4.2009 v 11:43 | Nahoru | #310
sors> Tak príma!
Já jsem ostuda a ještě jsem ani nedal do motorky baterku...

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

7.4.2009 v 14:22 | Nahoru | #311
Prosímtě neměl bys tam nastaveni na Honda cbr 600rr 05-06.

Nastavení tlumičů

7.4.2009 v 14:37 | Nahoru | #312
Tak kdyby se to někomu hodilo, moje nastavení po dlouhém elaborování.
RSV Mille 2000 (Showa + Sachs), hmotnost oblečeného jezdce 97 kg, pryže Metzeler sportec, olej ve vidli 10W, nastavení "na český silnice" - svižnější zatáčky, občas i delší štreka, tzn kompromis mezi betonem a cesťákem, jen aby mě příliš nebolela prdel z drncáků

Předek:
Vidle v brýlích na druhé drážce (tovární nastavení)
Předpětí - na čtvrté drážce shora
Útlum: 1 otáčka z maxima (fully in)
Odskok: 0,75 otáčky

Zadek:
Délka tlumiče 3mm z minima
Předpětí: 34mm závitu nad maticema (45mm závitu nad pružinou)
Útlum: 10 kliků z maxima
Odskok: 12 kliků z maxima

Ještě jsem kdesi vyčetl doporučení popustit vidle v brýlích na čtvrtou drážku a zadek snížit na minimum, ale k tomu jsem se zatím nedostal.

(reakce na) Nastavení tlumičů

16.4.2009 v 10:03 | Nahoru | #313
STAŚ 90> Zkus tohle:
Předpětí vpředu povolit o 7 otáček z úplně utaženého
Odskok vpředu povolit o 2 otáčky z úpně utaženého
Komprese vpředu povolit o 2 a 1/2 otáčky z úplně utaženého
Předpětí vzadu posice 6 od nejměkčího
Odskok vzadu povolit o 3/4 otáčky z úplně utaženého
Komprese vzadu povolit o 11 kliknutíz úplně utaženého
Trubky předních vidlic by měly vykukovat o 5mm nad horní hranu brýlí.

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

18.4.2009 v 08:53 | Nahoru | #314
Ahoj Kubo, prosím tě, trochu mi není jasná jedna věc.
Píšeš, že když se motorce nechce do zatáčky a je jakoby tuhá, tak že je třeba snižit předek. S tím souhlasím Ale není mi jasné to, že mám možnost zvětšit předpětí. Tím tu vidlici snad ještě přitvrdím nebo ne? A tím pádem nepůjde dolů..?
Nebo tomu fakt vůbec nerozumím?
Byl jsem teď jezdit v Brně, a mám dané stahovací kroužky na vidlice a zdá se mi, že se mi málo ponořuje vidlice, že jsou hodně vysoko a málo tím využívám její rozsah.
Takže jsem nabyl dojmu, že je ten předek moc tvrdý, ale teď fakt nevím.
Mám GSX-R 600 06, gumy Bridge 003 medium a jsou ve skvělém stavu, žadné otrhané, nic. Úplně krásně hladké.
Pocit z motorky není špatný, ale mohla by trošičku lépe padat do zatáčky.
Nastavil jsem ji podle www.sportrider.com. Co by jsi mi doporučil prosím tě??
Díky moc (doufám , že z toho nejsi moc zmaten )

(reakce na) Nastavení tlumičů

20.4.2009 v 11:21 | Nahoru | #315
kieffer> Ahoj, sportrider.com taky využívám
Co se týče Tvého dotazu na zvětšení předpětí, odhalil jsi chybu v mém úvodním textu, které si do dnes nikdo nevšiml. Samozřejmě že zvětšit předpětí musíš v tomto případě vzadu!!! Omlouvám se za to!
Aby motorka lépe "padala" do zatáček je nutné zkrátit vzdálenost svislých průmětů osy kola a krku řízení. Přitvrzením předních tlumičů bys tuto vzdálenost při propružení spíš zvětšoval a tím tedy požadované jízdní vlastnosti ještě zhoršoval.
Děkuju za upozornění, už jsem to v úvodním textu opravil.
Pokud se Ti zdá, že je předek příliš tvrdý, povol o dvě kliknutí nebo půl otáčky přední kompresi. Předpětí nech tak jak je. Kuba

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

20.4.2009 v 19:09 | Nahoru | #316
Ok, díky moc,zkusím to s tou kompresí.. Už jsem nad tím přemýšlel a přečetl jsem o tom opravdu hodně, tak mi připadá, že tomu začínám trošičku rozumnět Ale jen trošičku.. Když povolím kompresi tak dám vidlici větší prostor se ponořit že?
Jen doufám, že ten pocit třeba nebyl dám nerozježděností.. Možná jo.. Uvidím a vyzkouším
Každopádně díky moc

(reakce na) Nastavení tlumičů

21.4.2009 v 09:02 | Nahoru | #317
kieffer> Dělej si poznámky, co a jak jsi změnil a vrátit se můžeš vždycky

Nastavení tlumičů

21.4.2009 v 19:05 | Nahoru | #318
Už mám poznámky
Loni mi nastavil motorku kolega a tento rok už se tomu budu věnovat asi převážně sám..
Hned první pozitivum je, že na rozdíl od minulého roku mi lépe drží zadní kolo při prudkém brzdění a necestuje zleva doprava, takže mám z toho lepší pocit..A taky gumy vypadají lépe

Nastavení tlumičů

25.4.2009 v 18:42 | Nahoru | #319
konecne jsem objevil perfektni nastaveni predni vidlice na ty nase rozbity silnice.. je napsany v manualu a rika se mu standardni

Nastavení tlumičů

1.5.2009 v 22:28 | Nahoru | #320
Bylo by nastaveni na Kawasaki ZX10R 2008?

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

1.5.2009 v 22:31 | Nahoru | #321
Nevi nekdo, jaka je standartni hustota oleje od vyrobce v tlumici rizeni Ohlins? Potrebuji dat hustci olej, protoze na ZX10 mi ani nejtvrdsi nastaveni nestaci, a nevim jakou hustotu...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

4.5.2009 v 08:51 | Nahoru | #322
blafo> Na ZX10 2008 bohužel nic nemám a do tlumiče řízení rozhodně nevrtej! Ne, že by to nešlo, ale hustší olej znamená úplně jiné tlakové a teplotní poměry v tom malém tlumiči a jediné, co dokážeš je, že Ti začnou protékat gufírka a tlumič bude úplně na hovno. Jestli Ti nestačí ani nejtvrdší nastavení, čemuž mimochodem nerozumím, nebude chyba v tlumiči, ale v motorce!!! S největší pravděpodobností máš buď nakoplý rám, nebo úplně špatně nastavenou geometrii...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

5.5.2009 v 18:53 | Nahoru | #323
Jakub od X-bikers> nakopnuty ram urcite nemam, motorku mam novou a zatim se standartnim nastaveni vsech tlumicu (krome tlumice rizeni, ktery mam na nejvyssi tuhost). Na normalnim asfaltu je to tlumic rizeni v pohode, ale jakmile jedu po horsim asfaltu se zaplatama apod. a jede clovek ostrejc pod plynem, tak ten tlumic by mohl byt opravdu tussi! Na nekolika zahranicnich forech jsem vycetl, ze dost lidi si na tento tlumic na teto motorce stezuje, ze je mekky. Existuje do nej nejakej "racing" kit, ale na to pecu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

6.5.2009 v 12:23 | Nahoru | #324
blafo> Tak to by chtělo asi delší rozmluvu... Každopádně nemůžeš od tlumiče řízení očekávat, že se Ti řídítka ani nehnou. Tlumič řízení je určen pouze k tomu aby do určité míry zabránil kmitání řídítek z rejdu do rejdu. Tahle situace vzniká však pouze při extrémním zatížení a v normálním provozu by teoreticky neměl mít co na práci. Co vlastně od tlumiče řízení očekáváš?
Co se týče toho nastavení podvozku, na silnice je stejně téměř vždy nejlepší tovární nastavení.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

6.5.2009 v 12:36 | Nahoru | #325
Jakub od X-bikers> ocekavam od nej jedine: aby mi zklidnil rozkmitany riditka a rozkmitani nebylo tak divoky. Jde mi prave o to, ze i pri nejtuzsim nastaveni tlumice rizeni dojde k "dost divokemu" rozkmitani a rad bych, aby riditka se tak nerozkmitaly... tot vse

EDIT: mozna ze jsem moc narocnej, ale proste bych to chtel mit tuzsi

Naposledy editováno 06.05.2009 12:38:21

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

6.5.2009 v 13:37 | Nahoru | #326
Jakub od X-bikers .. Cau Kubo. Nahodou na Hondu 954 rv 03 bys tam neco nenasel ?
Mam hlavne problem se zadkem-pri razantnim brzdeni (zadni brzdou,nebo i razantnim podrazeni) se mi rozkmita zadni kolo-dost silne !!!
Zkousel jsem povolit i pritahnout pruzinu-zatim,ale nepomohlo to. Takze nez to roze...u uplne,bylo by fajn,kdybys o necem vedel. Dela mi to jak v Brne,tak v Moste.

Dik moc

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

6.5.2009 v 19:28 | Nahoru | #327
blafo> A nebylo by tedy nejlepším řešením koupě jiného tlumiče? Oni ty originální opravdu bývají spíš měkčí, ale jestli to fakt nestačí, radši bych prověřil celou motorku, protože kmitání řídítek je velmi výjimečná věc a pokud se Ti to stává častěji, může to signalizovat nějaký problém...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

6.5.2009 v 19:39 | Nahoru | #328
Pimpiš> Zkus tohle:
Standard:
Předpětí vpředu povolit o 11 otáček z plně utaženého
Odskok vpředu povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Kompresi vpředu povolit také o 2 otáčky z plně utaženého
Předpětí vzadu nastavit na 4 polohu od nejměkčí
Odskok vzadu povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Kompresi také povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Okruh Cadwell Park
Předpětí vpředu povolit o 9 otáček
Odskok vpředu nechat standardní
Kompresi vpředu povolit pouze o jednu otáčku z plně utaženého
Předpětí vzadu na 6 pozici od nejměkčího nastavení
Odskok vzadu nechat standardní
Kompresi vzadu povolit zase jen o jednu otáčku z plně utaženého
Můžeš taky popustit přední brýle o 5mm níž, čímž se zlepší ochota motorky zatáčet a gumy by měly mít 2,2atm vpředu a 2,5atm vzadu...
Mimochodem bylo to zveřejněné o dvě stránky dříve

(reakce na) Nastavení tlumičů

6.5.2009 v 21:31 | Nahoru | #329

Jakub od X-bikers>Pimpiš> Zkus tohle:
Standard:
Předpětí vpředu povolit o 11 otáček z plně utaženého
Odskok vpředu povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Kompresi vpředu povolit také o 2 otáčky z plně utaženého
Předpětí vzadu nastavit na 4 polohu od nejměkčí
Odskok vzadu povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Kompresi také povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Okruh Cadwell Park
Předpětí vpředu povolit o 9 otáček
Odskok vpředu nechat standardní
Kompresi vpředu povolit pouze o jednu otáčku z plně utaženého
Předpětí vzadu na 6 pozici od nejměkčího nastavení
Odskok vzadu nechat standardní
Kompresi vzadu povolit zase jen o jednu otáčku z plně utaženého
Můžeš taky popustit přední brýle o 5mm níž, čímž se zlepší ochota motorky zatáčet a gumy by měly mít 2,2atm vpředu a 2,5atm vzadu...
Mimochodem bylo to zveřejněné o dvě stránky dříve



Tak to prvni je serie ..to uz jsem si nasel -dik.
A to z toho Cadwell Parku mi posilal kamos-nevedel jsem,ze je to od tebe ..sorry
Priste to prolistuju

Nastavení tlumičů

6.5.2009 v 21:40 | Nahoru | #330
Zdar guys, zjistoval jsem jeste neco o Ohlinsu, tak me prekvapilo nasledujici - predpeti predku ze nastavuje od uplnyho POVOLENI .. co otacka to 1mm.. nastavovat na carky, jak uz mi poradil Kuba ...
..co se tyce zadku, pripada mi to uchylacky, ale predpeti se ma merit tak, ze se zmeri pruzina volna a pak se dotahuje na to spravny zkraceni.. to je teda docela divny ale maji to na strankach.. tak zadek asi tak... ???
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist