Zveřejněno: 28.04.2021 19:47,Kategorie: Dumka,Zhlédnuto: 1701x,Komentářů: 8x,Hodnocení: 5.00 od 9 uživatelů
Od nové motorky ke staré motorce aneb jak šel čas
Na motorku po 40 letech
Jako kluk jsem prošel JAWA 555 Pionýr (bez řidičáku) , následovala stará DKW 150 trojkvalt s řazením na nádrži , potom skvělá JAWA 250 pérák ( za 200 Kčs) a naposledy půjčená JAWA 350. Na cestách jsem se s tím moc nepáral, takový šum svistu, jako každý mladý janek a ono to vždycky nějak vycházelo. Pohoda skončila v srpnu 82 , kdy mě sejmul trotl ve Škoda 1000 MB. Poslední, na co se pamatuji , byla zima na operačním sále a vzrušený hlas ať se na mě jdou podívat, že jsem rozsekaný jak od turecké šavle. Asi na tom něco bylo, protože jsem ze špitálu odpajdal až na Mikuláše . Ještě předtím mě navštívil poručík dopravky a sjel mě, že jsem nehodu zavinil nepřizpůsobením rychlosti jízdy stavu vozovky jakož i okolnostem, které jsem měl předvídat… Což sice pravda nebyla,ale bylo mi to platný jak mrtvýmu kabát. Boží spravedlnosti jsem se dočkal po třiceti letech ,když byl dotyčný ,už major, veřejně nachytán na silvestrovské zábavě ,kterak si nechal u stolu provádět hlubokou kuřbu od jedné místní rajdy a skončil. Oklepal jsem se až po čtyřiceti letech, prostě se mi šíleně začalo po motorce stýskat, nadrženej jak polární motýl. Věděl jsem přesně co nebudu chtít za motorku . Žádnej plast , žádnou vyfikundovinu a číčoviny. Chtěl jsem něco nevyumělkovaného a syrového , co by mě vrátilo do konce 70. roků , kdy lámal ženská srdce Giacomo Agostini, kofolu jsme řezali rumem, ameriky stály dvacku bez rozdílu , poslouchali Deep Purple a holky nedělaly sexismus z plácnutí po prdelce. Přitom aby to bylo jednoduché ,spolehlivé i pěkné na pohled, žádný bombarďák, spíše stroj na projíždění krajinou mimo dálnice, zkrátka klasický naháč pro starou křusku.
První otázka zněla Němec , Angličan, Japonec nebo Ital? A který? Každý má svoje výhody i nevýhody. Angličan se ve mně probudil, když jsem uviděl Triumph Bonneville a tahle volba ležela na stole jak vyšitá. Asi nostalgie po skvělé záležitosti Nortonu 500,který jsme jako kluci občas vídávali . Taky zrovna vyhodili super recenzi na RE Interceptor 650 . Bezva popis, nádherný vzhled a na youtube se nějakej čípek ze Slovenska může přetrhnout chválou. Už pomalu hledám spoj do Prahy na Vintage Garage ,když si vzpomenu na pravidlo č.1. Nikdy nekupuj pod tlakem, spěcháš někam vole ? Večer proplachuji škopek vínem a dávám dohromady myšlenky. Kámoše motorkáře nemáš-dobrou radu nedostaneš , za čtyřicet roků víš o mašinách hovno , nejbližší moto prodejna v Olmíku podle borců z diskuze totálně out , a vlastně dokázal by ses posadit na výkonnou motorku a nevyhodit kopyta v první zatáčce ? A sedne ti víc slabší nebo silnější stroj, a který teda ? A jak to mám kurva vědět,když si to nemůžu všechno a v klidu vyzkoušet.
Zásadní změna plánu. Nejspíš si vyhlídneš, co by se ti líbilo, musí to mít skvělý odborný i uživatelský recenze . Takže seženeš si něco na rozježdění a k tomu tři echt mašiny , z Německa , Anglie a Japonska. A z nich si vybereš tu pravou. Tady se upřímně omlouvám všem ,co zbožňují italský mota , s těžkým srdcem jsem vynuloval jediného zástupce squadra azzura ,který se mi líbil- Moto Guzzi – na to jsem už neměl. Když sáhneš vedle u nové motorky odepíšeš 20% , za víc ji neprodáš . Prodejci ojetin v ČR nakoupí buď v Německu nebo Itálii apod. a prodají zájemcům tady. Je to normální byznys, taky musí z něčeho žít . Dobrá otázka zní , jak poznáš poctivého maníka od zevla,který tě chce jenom oškubat, na čele to zatím napsaný nemají. Kdybych věděl, co vím teď , měl bych celkem snadnou volbu – obrazil bych 5-6 domácích štací a se solidní dávkou pravděpodobnosti bych vedle nesáhl. Ale tyhle informace jsem neměl a tak jsem šlapal brázdu dál. Jako favorité mi v hledáčku končí Honda CB 750 (jedna z nejlepších motorek všech dob) nebo Kawasaki Zephyr 1100 (silný,extremně spolehlivý) , dále německá kovadlina BMW R 80 ( „úředně“ má vydržet 215 tkm) a devítistovka ,anglická legenda Triumph Bonneville. K rozježdění lehká Honda CX 500 (záruka spolehlivosti) nebo hbitá Suzuki GS 550 (jeden z nejspolehlivějších ,neprůstřelných , motorů v historii) . Sítě rozhazuji v Německu, jsou to sousedé , motorkářská velmoc ,motorky se tam točí jak housky na krámu a je dobrý předpoklad, že se o ně majitelé dokážou postarat. Navíc přísné stanice technické kontroly. Vyhazuji bez skrupulí všechny privátní prodejce (jejich nabídka končí obvykle větou, že se prodává bez záruky a vrácení stroje nebo peněz není možné) a pomocí filtrů na motorkářských webech nastavuji požadované parametry u prodejců ojetých motorek. Dávám pryč všechny ,kteří nemají nejmíň 40 recenzí zákazníků od 93% nahoru a ty recenze si ještě pečlivě procházím. Byl to skoro měsíc !! klopotné práce, ale zase jsem se někdy nasmál, idioty najdete i mezi Němci. K případným námitkám k ojetinám a možným neúměrným nákladům na opravy do budoucna – vyšel jsem z předpokladu, že nikdo ze špičkových prodejců dbalých své pověsti v okolí nevezme do prodeje aušus a pečlivě si jeté moto proklepne po všech stránkách než ho nabídne dál. Pokud by to totiž dělal, nedostal by se ani náhodou na tak extra vysoká hodnocení zákazníků . Finito, mám 12 štací splňujících podmínky a beru jednu po druhé. Bingo ! Hned druhá má v nabídce co jsem chtěl , o něco vyšší cena, ale snad to skousnu. Problém nastává v komunikaci, píšu anglicky a odpovědi chodí s prodlevou v němčině. Hned napoprvé se stroze dozvídám, že cena je konečná a šlus. Odpovídám, že žádnou slevu nechci protože má bezva zboží a nevidím důvod, proč bychom se měli handrkovat . Jako na sviňu do toho vlítl kovid ,informace o přejezdu hranic CZ/DE jsou chaotické a každý den jiné, prostě na hovno. Abych to zrychlil napsal jsem, že beru superkrásnou Hondu CB 750 /bez slevy/ a ať si zase na triko vezme dopravu do ČR,první benzinka za čárou,kde to cash srovnáme a přetáhneme do jiného auta. Anebo ? předem - zašlu na účet i s dopravou , aby netrpěl pochybami. Dostávám odpověď , že jsem nedůvěryhodný , protože na benzince řádí běženci a mafie a že kšeft nebude, atd. Odpovídám, že nejsem žádný auslander , ať si takový kecy někam strčí a že na něho seru, myslel jsem že je solidní obchodník a zbytečně mě uráží. Nakonec jsme se usmířili, vysvětlil mi to, bere od státu kovidovné za to, že mu obchod stojí a kdyby prodal do konce roku tak o podporu přijde. Ať se ozvu někdy v novém roce. Nemám čas a pokračuji v hledání dál , k Helmuthovi (72 roků) se rád někdy podívám. Kšeft jsme zatím neudělali, ale zase jsme se multikulturně sblížili. J
O fous mi utekla krásná červená Honda CX 500 , trefu do černého jsem udělal v Hamburku . Pozůstalí po důchodci,malém sběrateli motorek , sotva zajeté BMW R 80/7,10 tkm , strčili k prodejci. Ten po delší době ztratil trpělivost, vyhlásil winterpreise a srazil cenu o 51%. Podle přísloví ,čím blbší sedlák, tím větší brambory, jsem se tam nachomýtl on-line . Za čtyři hodiny nebylo co řešit , prodejce fungoval skvěle od kopií papírů,doložení nájezdu, až po uzavření kupní smlouvy na dálku. Vymeteno. Bawas stál 21 roků a měl jsem bobky s oživením. Vše O.K. , motor duní nezaměnitelným zvukem boxeru a technický stav zbytku je také naprosto skvělý ,včetně původního laku.
Neprotahovalo se to ani u Suzuki GS 550 , 28tkm ,skvělý vzhled a deklarovaný technický stav, papíry vyřízeny za dvě hodiny, vymalováno.
Nejvíc jsem váhal s Kawasaki Zephyrem 1100 , 53tkm, naprosto senzační vzhled,origo lak, skvělé technické hodnocení od prodejce a také doporučení jako možná investice do veterána v budoucnu. 650€ nad limitem, který jsem si dal. Ale nakonec souhlasím a nelitoval jsem. Němec před prodejem udělal kompletní velký servis, dal i nové pneu Bridgestone a baterku (zde v ČR odhadnuto na 16k). Papíry na počkání vč. odhlášky , naprosto profesionální přístup k zákazníkovi. Zvuk motoru jsem si už mohl vychutnat, je to „old school“ jakoby Zephyr právě před týdnem sjel z výrobní linky,zní naprosto čistě, doslova jako kostelní sbor . A celé moto vypadá jak právě vybalené z vánoční krabice. K dopravě do ČR - poptával jsem se po prodejcích co jezdí do Němec,zda by dovezli za nějaký obolus. Buď neodpověděli, anebo nasadili cenu 15-16 Kč/km, což jsem odmítl. Pak jsem našel německou firmu specializovanou jak na prodej ojetin,tak i na dopravu motorek po Německu i ČR, a to za peníze i pro nás přijatelné vč. pojištění apod. Už jsme se chtěli potlapkávat, když jsem tady našel skvělýho kolíka, normálního chlapa,který do Němec pro motorky jezdí a ten byl ochotný , spíše naprosto bezvadný a dal mi cenu,která nešla odmítnout.
Shrnutí – Němci mi udělali radost , ani u jednoho žádný problém, slušný a seriózní jednání. BMW a Kawu bych obratem ruky prodal , na obě jsem vlastně už nepřímo nabídky dostal,Suzi taky není k zahození. Skóre 3:0 , schází jen Triumph Bonneville . To bylo celkem trápení, je jich málo a cenově hustý i ojetiny. Už jsem to chtěl vzdát a požádat za odpuštění Guzziny ,když mě na inzerci motorkari.cz uhodil do očí téměř nový,červený retro exemplář Triumphu T 100 s 1360km !! ,r.v.2012 bez jediného škrábance,dovoz Itálie.
Tohle retro mě dostalo i tím, že T. Bonneville byl nezávisle vyhodnocen jako vůbec nejlepší z hodnocených v žebříčku top retro modelů pro nejlepší poměr hodnota/cena , všestrannost a ultimativně označen za nejlepší retro motorku na trhu.
Nad cenovkou suše polykám, potom proklínám tátu,pastora i bibli , ale nakonec vytahuji fofrmošnu, ruším rezervu na stavbu plotu a smiřuji se s tím, že jsem nenapravitelný idiot. Jdu do toho poté co zaplatím nezávislou lustraci (O.K.) a ještě sám vydoluji z italské registrace další dvě kontroly podle VINu ,které potvrzují údaje o motorce. Trocha handrkování nad kupní smlouvou, vyžaduji záruku a taky ji dostanu , dukáty mění majitele a změnily se na krásného červeného Triumpha Bonneville 100SE, s klasickým nadčasovým vzhledem tradičních ostrovních motorek „Made in England“ . Je po Novém roce,bude se vynášet smrtka a z nesmělého nápadu na počátku září je hmatatelný výsledek. Ve stáji stojí nachystaná Suzuki GS 550 , BMW R80/7, Triumph Bonneville SE a Kawasaki Zephyr 1100 ,které mi říkají pane , s papíry a SPZ. Stále se mi zdá, že ještě sním , a je to krásný sen. Je pravda, že jsem rozházel úspory, ale vůbec toho nelituji, vzrušení bylo stejný jako u solidní šukačky, a na rozdíl od ní stále přetrvává. Navíc to považuji za dobrou ochranu volných peněz,asi jste si možná i vy povšimli, kam začaly pochodovat ceny skoro všeho . V klidu a pohodě vyzkouším jednu po druhé - nechám si jednu, která mi sedne pod ruku a dá mi vědět, že o mě taky stojí. A tu si nechám doslova do hrobu, nepatřím k přelítavým jedincům a času už není nazbyt . Siroty nabídnu podobným nešťastníkům , jakým jsem byl na začátku já, snad se i oni vzruší na delší dobu, nebo ... J Není mi líto toho času a shánění , poznal jsem kupu lidí ,něco se snad i přiučil a hlavně už vím, že v týhle branži i u nás zakopnete o naprosto senzační lidi . V nablýskaných show-roomech je nenajdete ,nejsou to žádní kravaťáci ,ale praví motorkáři , co mají hlavu i srdce na správným místě. Mezi srpnovým pátkem 1982 ,kdy mě posbírali ze silnice a dnem,kdy jsem zase nasedl na mašinu uplynulo neskutečných 14124 dní ,a proto jsem měl trochu obavy. Zbytečně. Zlehka pustit spojku, přidat plyn a jsem zpátky v zápase jako Kladno s Jihlavou. Sice trochu oliskaný životem , holky se na mě už nelepí , ale jak jsem zjistil, ta doslova kurevská chuť žít a jet dál za obzor mi zůstala. Snad se dá říct,že život je jako jízda na motorce. Abyste udrželi balanc, musíte se neustále pohybovat dopředu. Tipnu si , že první díl skládačky jsem nezvoral .
Jak se Vám líbil tento článek?
Krásné.
Toto *pojednání* by se mělo stát *guidem* pro všechny ,
co váhají, jestli se se vátit za řidítka a jedno po kolika letech
Perfektní počtení, které si žádá pokračování. Pro mě by bylo snad ještě těžší právě to druhé dějství. Výběr toho co zůstane a co půjde do světa. Na jeden kus bych to asi nedokázal zredukovat, dovedu si představit ponechání Bonneville SE jako moderní stroj, se kterým bych si troufnul na větší / častější turistiku a pak R80 na občasné vyvětrání - jiný zážitek než na Triumphu (a ty prachy se v R80 neztratí)... Tak držím palce do dalšího kola
úúžasný článek. Moc jsem si to čtení užil. Je vidět, že nadšení pro motorky nemusí být jen pro mladé. A není vůbec jednoduché vybrat tu pravou !!!!
Krásný počtení. Před 10 lty jsem na tom byl stejně. Rok brouzdání po netu, zpovidani náhodných motorkářů na pumpách. Ve finále jsem v zimě vyrazil s károu do Německa, kde jsem měl vyhlídlé 4 motky u 4 prodejců. Ve finále jsem skončil u první Yamaha XJ600 Diversion, okufrovaná s veškerou historií. S tou už hodlám vzhledem k věku taky dožít stáří. Ať ti to jezdí.
člověče,to jsem zvědavej,jak to dopadne
No, počtení super, teď čekám, jestli ty praktické jízdní zkoušky přežiješ aspoň v takovém stavu, abys nám tu nosem naklofal do klábosnice, jak tě seškrabávali z dlažby podruhé.
Abych zas nebyl tak velká sfííííně, máš vskutku originální přístup k výběru té jedině pravé motorky.
Jestli máš manželku, ta z tebe teda musí být blahem bez sebe.
Já postupovat stejně, jako ty, tak už visím na kříži vedle Ježíše.
Ať ti to jezdí, chlape.
Super článek .Věřím, že Vás čekají ty nejlepší zážitky .Nádhera!!!