renocar_duben



PROFIL UŽIVATELE

BAJA_CZ

Offline: 16.10.2023 Hlavní stránka sekce

Skupina: Registrovaný
Pohlaví: Muž
Věk: 54
Město: Nový Jičín
Lokalita: Nový Jičín Mo...
Napsal příspěvků: 1x
ID uživatele: 389068
Registrace: 26.5.2020

Adresa profilu:http://baja_cz.motorkari.cz (Sdílet)


Airbag vesta stručný popis

Airbagová vesta pro motorkáře - 20 let stará novinka na trhu.

Ochranou na motorce jsem se začal zabývat hned jak jsem si objednal novou motorku, nebo spíše skůtra Honda X-ADV 750, recenze zde: https://www.motorkari.cz/motorka/?mid=125860

Po zkušenostech s ježděním po motokrosových tratích, kdy nebyl trénink, abych se někde ne vymlel a s vědomím hesla, kdo nepadá nezrychlí, jsem začal pročítat články a doporučení zkušených motorkářů, abych své případné další pády a jejich následky co nejvíce eliminoval. 

Jako základ je samozřejmě dobré a kvalitní oblečení, pořádné kalhoty, bunda s protektory, pevné boty, dobře sedící helma a pohodlné rukavice. Něco málo jsme zaslech i o airbagu pro motorkáře, s vědomím že se pokusím pro své zdraví udělat maximum, když už jsem se nerozvážně rozhodl jezdil na motorce a ještě k tomu v provozu. Začal jsem tedy pátrat po airbagu a pokusím se tady podělit s tím, co jsem našel a proč jsem si nakonec vybral vestu Alpinestars Tech-Air 5.

 

Vest lze rozdělit na dvě skupiny:

mechanicky ovládané

elektronicky ovládané 

 

Mechanicky ovládané vesty

V principu je to pevná vesta se všitým vakem, bombičkou CO2 a mechanickým spouštěcím mechanismem. Mechanismus se spouští vytrhnutím trhačky (šňůrky), která je připojená k motocyklu. K vytržení dojde většinou pádem z motocyklu a potom už záleží na nastavení trvačky (jakou má volnost než dojde v vytržení), za jak dlouho dojde k naplnění vaku a taky jak kvalitě spouštěcího mechanismu. Pokud jezdec ne odpojí trhačku od motocyklu a pokusí si se od něj vzdálit, může dojít k aktivaci airbagu. Mechanismus by měl být nastavený na sílů cca 20 kg., takže než dojde k samovolné aktivaci, měl by motocyklista cítit za tahání, ale mám kamaráda, kterému se to už stalo a najednou, že se zapomněl odepnout a nafoukl si vestu. Jedná se o vesty, které se nosí přes bundu a jsou většinou jednoduché a chrání přední a zadní část hrudníku a některé i krk. Pokud se vesta nafoukne, sama se potom vyfoukne a po nainstalování nové bombičky (400-700 Kč za ks.) se dá vesta používat dále.

 

Druhy

NONAME:

nejlevnější vesty s airbagem jsem našel na AliExpress, začínají od 3000 Kč, ty co vypadají už kvalitnější, třeba značky DUHAN začínají cenou kolem 4500 Kč. Podle designu jsou to kopie zavedených značek, jen bych měl trochu obavu s jejich funkčností, rychlostí plnění atd., ale pořád si myslím, že lepší taková vesta, než žádná. Pokud by měl někdo o takovou vestu zájem, dodávají se kvůli letecké přepravě bez bombičky CO2, protože ta nesmí do letadla. Bombičky se  musejí objednat zvlášť, jsou posílány buď vlakem, což bude určitě trvat, nebo poštou někde ze skladu v EU. Před objednáním bombičky, je proto potřeba kontaktovat pro upřesnění prodejce, mají s tím už zkušenosti a není to problém. 

Bombička CO2 - 38 gramová vyjde na 400 Kč.

 

ZNAČKOVÉ:

další už jsou vesty běžně dostupné v eshopech i u nás, Značky HIT-AIR, HELITE která dělá kromě vest i bundy příno s airbagem, ceny začínají od 11.500 po 20.000 Kč podle druhu střihu, barvy atd. Bombičky HELITE do vest stojí podle objemu vesty 

50 ccm - 152 g. CO2 - 570 Kč, 60 ccm - 182 g. CO2 - 570 Kč, 100 ccm - 300 g. CO2 - 680 Kč. Už podle objemu bombičky, jaká se u těchto vest používá, lze usoudit, že vesty od renomovaných výrobců musí fungovat a chránit rozhodně lépe.

 

Elektronicky ovládané vesty

tyto vesty už nejsou pevně připojené k motocyklu, reagují podle vzniklé situace a naměřených dat mnohem rychleji. Měla by být záruka, že se aktivují, ještě než dojde ke kontaktu s překážkou, vozovkou, nebo motorkou. Chrání jezdce i proti nárazu zezadu, třeba při stání, kdyby do něj někdo najel. Jezdci MOTOGP mají povinnost mít ve svých kombinézách takové airbagové vesty, na netu a youtube je dost odkazu i z grafy přetížení (i 35 G) při pádu a nehodách těchto jezdců. Tyto vesty odzkoušené i v těchto podmínkách lze koupit už i náš. I tyto vesty lze opakovaně používat. Našel jsem na našem trhu čtyři druhy vest nebo systémů a pokusím se je pro orientaci trochu popsat, aby si mohl každý kdo má zájem, najít tu pravou pro něj.

 

HELITE e-Turtle (od 17.910 Kč) + SDU senzor (3090 Kč)

elektronická vesta od výrobce HELITE, kde se jen pokusil nahradit trhačku elektronickým ovládání. Pro funkci vesty je potřeba dokoupit senzor SDU a namontovat jej na vidlici motorky, tím pádem nejde vestu použít s jinou motorkou, leda že by se dokoupil další senzor SDU za 3090 Kč, nebo by se přemontoval. Princip je takový, že to měří vzdálenost vesty od senzoru a při změně polohy se vesta dle výrobce aktivuje za 31 ms. Senzor je funkční od nulové rychlosti a nemusí se nabíjet, vesta vydrží nabytá 25 hodin. Jinak to nemá žádné další snímače, které by aktivovali vestu. Nové bombičky stojí pro vesty s 60 ccm - 1530 Kč a pro vesty 100 ccm - 1720 Kč. Podle mne kluci od HELITE trochu zaspali dobu.

 

In&Motion Airbag (modulární systém)

moderní elektronický systém spouštění airbagu na základě senzorů, využívaný také jezdci MOTOGP. Francouzský systém používají do svého oblečení přední výrobci moto oblečení jako IXON, HELD, FURYGAN, RST a taky výrobce lyžařských bund ROSSIGNOL. Systém po koupi bundy je třeba aktivovat členským balíčkem a to buď koupením za 399 EUR, nebo pronájmem 12 EUR měsíčně (min. 8 měsíců za rok). Ceny bund jsou dle výrobce a specifikace, ceny začínají kolem 15.000 Kč + aktivace systému. Systém lze případně přenášet z bundy na bundu.

 

Dainese Smart Jacket (v prodeji od 5/2020)

také moderní airbagová vesta, která je vyrobená z trvanlivého vnějšího materiálu a lze ji proto nosit jak pod bundou, tak na jakékoliv bundě, v případě jeli zvolená správná velikost. I tuto technologii používají jezdci MOTOGP. Bunda je aktivní od rychlost 10 km/hod., pro aktivaci potřebuje signál GPS, v případě stání, detekuje vibrace od motorky, ale pokud by byla v klidu 10 min., tak se automaticky vypne. Vesta má sedm senzorů a aby byla aktivní, musí mít informace od GPS, že je v pohybu, údajně může být problém třeba v tunelu, nebo na místech kde by nemusel být dostatečný signal. Vesta musí detekovat rychlost nad 10 km/hod., jinak se neaktivuje. Výrobce uvádí, že vesta je 4x účinnější než běžný páteřový chránič. Cena vesty je 14.390 Kč, na jedno nabití vydrží být aktivní 26 hod.

 

Alpinestars Tech-Air 5, Street, Race (v prodeji od 5/2020)

další z moderních airbagových vest, chránící nejen hrudník, ale taky ramena a klíční kosti. Vesty lze používat pouze pod bundy, které mají dostatečný prostor, aby umožnili airbagu se nafouknout, potřebují alespoň 4 cm místa. Vesty mají čtyři nebo šest senzorů, (gyroskopy a akcelerometry). Vesty jsou podle návodu aktivní při jízdě od 25 km/hod., ale měli by se aktivovat i při pádu na místě, třeba z motorky, pro aktivaci nepotřebuji signál GPS. Vesty se vkládají i do kombinéz a bund, které jsou pro ně speciálně šité. Podle informací od výrobce vest, jsou tyto vesty 16x účinnější než vesty s běžným páteřním chráničem. Dělí se na 3 druhy, podle střihu, typu použití a nastavení snímačů ve vestě.

Tech-Air 5 (15.990 Kč) - vesta pro běžné použití na všechny motorky a skůtry (3 akcelerometry a 3 gyroskop), na nabití vydrží v provozu až 30 hod.

Tech-Air Street (21.990 Kč) a Tech-Air Race (30.990 Kč) mají (3 akcelerometry a 1 gyroskop), liší se střihem vesty a algoritmy nastavení, u vesty Race určené pro závodní použití lze po připojení k PC přepnout na Street mod, případně zase vrátit zpátky na Race. Vydrží v provozu 25 hod. na jedno nabití.

Vesty mají v sobě 3 bombičky, ale po každé aktivaci musí vesta do servisu, výměna stojí 7.799 Kč. Cena zdraví je k nezaplacení, tady je aspoň přesně daná cena za ochranu. Dále se vesty musí pravidelně servisovat, 5 - jednou za 24 měsíců, nebo 500 hodin použití, servis vyjde na 1.299 Kč, u vest STREET/RACE - taky jednou za 24 měsíců, nebo najetých 10.000 km, servis stojí 2.599 Kč. Data z vest si výrobce v servisu stahuje, dále vyhodnocuje a pracuje na úpravě senzorů, aby pracovali správně jak mají.

 

Shrnutí

všechny airbagové vesty jsou opakovatelně použitelné po aktivaci, pokud při nehodě nedošlo k poškození. Vesty lze spárovat s mobilní telefon, kde ukážou některé své data, nabití baterie a dají se případně i vypnout. Žádná z uvedených vest není určena do terénu a to kvůli otřesům, které by mohly aktivovat  senzory a spustit ochranu, nějakou šotolinovou cestu by měli ale zvládnout bez problémů. Při vjezdu do tvrdého terénu, lze vesty vypnout a to buď mechanicky přímo na vestě (stačí rozepnout), nebo deaktivovat přes mobilní aplikaci v telefonu. Vesty nejsou doporučeny pro osoby se srdečními problémy a chorobami, s kardiostimulátory, těhotným a ženám s implantáty. 

 

Doufám že po přečtení tohoto článku jsem aspoň někomu pomohl se rozhodnout, jestli si má airbagovou vestu nebo bundu koupit a případně jakou. Popsal jsem jen základní vlastnosti pro první orientaci, další a přesné specifikace poskytuje výrobce, nebo prodejci, kteří také dobře poradí osobně na prodejnách. Je také důležité před koupí si zjistit, jestli vesta může fungovat s určitou danou bundou a taky přesně vybrat velikost vesty, aby mohla poskytnout tu správnou ochranu. 

Přeji nám, abychom ji nikdy nemuseli využít, a když už, ať funguje správně a chrání naše zdraví, nic cennějšího nemáme.

 

Jak se Vám líbil tento článek?

Hodnocení (3x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře k článku
Meli napsal 05.06.2020 v 21:38

nevím jak si přišel na ty info o nákladech ale u tech air 5 je doporučený servis přímo v manuálu po 2 letech nebo 500 hodinách a po každém bouchnuti s tím že tam jsou dvě bombicky. nikde jsem nenašel že to bouchne jedna a pak je možné jet dal s tím že servis až když bouchne druhá... v bikers crown mi řekli náklady servis 1300 a po bouchnuti 7900... no ale mám ji, na výstavišti byla 20% sleva...

MFabi napsal 05.06.2020 v 11:24

Super shrnuti. Take jsem si tim prosel a jen bych doplnil tri veci.
1) Vesta Dainese se po nehode/aktivaci musi dat do servisu a stoji to pak neco pres 6tis.
2) pri nakupu elektronicke vesty pod bundu musis pocitat s nakupem nove bundy, pokud jiz nemas takovou co je na airbag pripravena.
3) airbag v jakekoliv podobe je dalsi vrstva obleceni, vesmes velmi spatne prodysna.


TOPlist