Václav Budín – 80

Je to trochu opožděná gratulace, ale lepší než žádná… Letos v březnu oslavil devítinásobný mistr republiky v trialu významné životní jubileum, jak se kdysi říkalo. Prostě Vencovi bylo 80!

Václav Budín, 1969, Říčanské šlapačky

Úspěšným sportovcům se za totáče udělovaly tituly mistrů sportu nebo dokonce zasloužilých mistrů sportu. Na takový měl zaděláno i Václav, jenže z komunistického MNV v Pacově u Říčan nedorazil na Svazarm ten správný posudek, Václav se prostě politicky neangažoval, nechodil na brigády, a to bylo tehdy důležitější než sportovní úspěchy. A tak žádný titul... Ten "kádrový posudek" má Vašek zarámovaný a pověšený ve své pracovně (podpis nečitelný)…

Dnešní mladí trialisté začínají závodit na kolech dřív, než se naučí číst a psát, a na motocyklu závodí už jako žáci základní školy. To Václav Budín měl první kolo až v šestnácti a první motorku až v pětadvaceti! Vyučil se automechanikem v Benešově, ale bydlel v Mirošovicích. V 50. letech moc automechaniků nebylo potřeba, dostal umístěnku někam daleko, musel by bydlet na internátu a ještě to bylo špatně placené… Tak ho známý přemluvil, aby šel s ním dělat instalatéra topenáře. Vašek se tedy vyučil druhému řemeslu.

Na svou první motorku si musel vydělat a stihl při tom i postavit rodinný dům. První jeho motorkou byla Jawa 250, tzv. laureát, koupil ji v srpnu 1967, ale byla v žalostném stavu. Vašek do ní musel koupit nový motor (Jawa tehdy měla prodejnu, kde byly k sehnání různé díly z výprodeje) a začal pak na ní jezdit soutěže a později i trial.

Ještě předtím, ale závodil na kole, cca dva roky. Trénoval ho legendární Jaroslav Cihlář (zemřel 2014 ve věku 90 let), jezdil i na třebešínském velodromu, ale raději měl silnici. Jezdívali trénovat na Baně, tam to Václav svým kolegům vždycky nandal.

Václava Budína jistě ovlivnilo, že bydlel u Říčan, kde se jely v roce 1967 první Říčanské šlapačky. Ty ještě nejel, ale o rok později do svého libeňáku namontoval jednoválec Jawa 350 a jel kromě soutěží a motokrosů i první šlapačky: v Lysé nad Labem.

V roce 1980 jel v Říčanech MS na půjčené SWM, o dva roky později český mistrák na Bultacu

Na sezonu 1969 si postavil svůj první šlapačkový speciál a stal se celkovým vítězem prvního oficiálního mistrovství republiky v trialu. Úspěch zopakoval pak ještě osmkrát, jen v sezoně 1973 mu šňůru narušil mladý Jirka Kněžourek.

Když stavěl Václav svůj druhý šlapačkový speciál, našel fotku trialové motorky v časopise a podle kol, jejichž rozměr byl znám, si udělal měřítko a zjistil rozměry rámu, světlost, délku kývačky, vzdálenost stupaček od osy kývačky a další parametry. Udělal si plánek a motorku podle něj vyrobil. Těch trialových motocyklů, které vznikly v jeho dílně, bylo docela dost, stavěl nejen pro sebe, ale i pro kamarády. Na závěr kariéry si udělal radost a sehnal si ke svým 40. narozeninám Bultaco 350, s nímž absolvoval sezonu 1982.

Jedna z ex-Budínových zetek na výstavě v Lysé nad Labem

V roce 1977 byl Václav Budín po 15 letech od účasti továrních jezdců ČZ Strakonice prvním Čechem na slavné Skotské šestidenní. Jel jako čistý soukromník, když se mu podařilo získat tzv. devizový příslib a výjezdní doložku, jel do Skotska za své, bez sponzorů, svým autem a s motorkou, kterou si sám postavil. O té psaly zahraniční časopisy, že je to prototyp strakonické ČZ, tak byla pěkná.

V roce 1977 si Václav Budín splnil sen, když absolvoval Skotskou šestidenní

Jablko nepadlo u Budínů daleko od stromu, šlapačky neboli trial jezdili i Václavovi synové Michal a Petr, krátce vnuk Kuba a nyní v rodinné tradici pokračuje vnučka Petra, která nás reprezentovala i na Trialu národů.

Informace o redaktorovi

Petr Hájek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist