Trialový brexit a holandské šílenství

Když se jelo v Holandsku v roce 1979 poprvé a naposled trialové mistrovství světa, bylo to fiasko, reportéři hlásili, že se soutěž jela na rozbahněném smetišti. Není divu, že se MS do rovinatého nizozemského království 40 let nevrátilo. Až letos, ale opět je to nesmysl.

Do loňského roku pořádala trialové mistrovství světa britská firma Sport7 Jacka Millera. Ta také připravila kalendář soutěží MS na letošní rok, po Vánocích však náhle přišla zpráva, že se po dohodě vrací trialové MS do náruče FIM. To samo o sobě znamená, že se tam dělo něco podivného, protože FIM se prakticky všech sportů zbavila (prodala je soukromým firmám) a tenhle návrat zatím nebyl vysvětlen.

Brexit bez dohody

Nicméně FIM převzala od Sport7 i kalendář a zdálo se, že tedy vše poběží v zajeté koleji. Jenže vzápětí přišla zpráva z ostrovů od ACU, že Britové nejsou schopni soutěž mistrovství světa uspořádat… Dost překvapivé v kolébce tohoto sportu, nemyslíte? Soutěž se měla jet ve Walesu, na atraktivních pobřežních skaliskách ostrova Anglesey v těsném sousedství závodního okruhu stejného jména. Takže první brexit, zatím trialový. Je to velká škoda, protože v kolébce trialu by se MS mělo jezdit vždycky, v minulosti tu bývaly dvě soutěže po sobě, jedna ve Velké Británii a druhá hned po ní (či před ní) v Irsku.

Z kalendáře ovšem už dříve zmizely i jiné tradiční země jako Švédsko, Finsko, USA (země mistrů světa), Lucembursko, Německo, Švýcarsko, Rakousko, Polsko… Kalendář tak nabízí jen sedm soutěží (pardon, vlastně osm, počítáme-li, že v Japonsku se pojede dva dny), z toho jen Japonsko je mimo Evropu. A v Japonsku se jezdí asi jen proto, že Montesa patří Hondě… Ani u nás se letos nepojede „svět“ a český fanoušek bude muset za světovou elitou vyrazit do Belgie, Francie či Itálie.

Jak se staví sen

Zatímco klasické pořadatelské země mizí, máme zde tedy po 40 letech opět Nizozemsko. Proč Nizozemsko, když podhoubím trialu byly sto let kopce a horské potůčky? Asi proto, že v přírodě se už stejně prakticky nesmí jezdit a trial se přesunul – snad jen s výjimkou krásných přírodních terénů u nás kolem Sokolova – do uzavřených areálů s uměle navršenými hromadami balvanů.

A teď dobře čtěte: aby se v rovinatém Nizozemí mohl jet trial o mistrovství světa, musejí pořadatelé takový umělý areál plný velkých balvanů teprve vytvořit. A protože v celém Nizozemsku je takových balvanů jako šafránu (mají tam vůbec nějaký kamenný lom?), tak se balvany dovezou z ciziny… A pořadatel se tím ještě chlubí!

Ať žije Evropská unie!

Po jakých šutrech tedy budou v červnu skákat Bou a spol? Po německých, dánských, belgických a, aby se neřeklo, i po pár holandských! Konkrétně, abyste si udělali představu:
1) 25 tun balvanů bude z Dánska, o hmotnostech od 2,5 do 4 tun každý
2) 75 tun rudých německých balvanů bude z oblasti Mohuče, o hmotnostech od 3 do 5,5 tuny každý
3) 117 tun břidlicových bloků bude z Belgie, o hmotnostech od 2 do 7 tun každý
4) 50 tun kamení o hmotnostech od 50 kg do 1,5 tuny přivezou z holandské oblasti Drenthe (tam někde leží závodní okruh Assen).

To ještě není vše, kromě kamení se doveze ještě 500 kubických metrů zeminy (kubík zeminy váží plus minus 1,5 tuny), která poslouží jako „malta“ při stavění překážek. Monumentální stavba 15 sekcí by měla být dokončena v květnu.

Kdo by se trmácel přírodou, když může sedět na fotbalové tribuně?

Celkem tedy pořadatelé navezou z velkých dálek přes 260 tun kamení a nějakých 750 tun zeminy. No řekněte, není to lepší byznys než svěřit pořadatelství soutěže MS třeba do Březové u Sokolova? Není zatím jasné kolik ta celá taškařice bude stát a kdo to bude platit.

P.S. V Zelhemu, kde se soutěž MS pojede 23. června, se nestaví tak úplně na zelené louce, v letech 2012 a 2017 se tady už jelo trialové mistrovství Evropy.

Informace o redaktorovi

Petr Hájek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist