Rostoucí zájem o Classic trial

Až čtyři desítky trialových motocyklů z 60., 70. a 80. let na jednom místě? Ano, i v Česku zažívá Trial Classic svým způsobem boom a nejen jezdci, i diváci se rádi kochají pohledem na Montesy, Bultaca, Bety, SWM, Fantiky, Hondy, ČZ… a najde se tu i Zündapp!

Trial je krásná motocyklová disciplína. Kdysi to bývala sezonní záležitost, motocyklisté bývali všestranní, proto od jara do podzimu jezdili motokrosy a silniční závody, od podzimu do jara pak v obtížných podmínkách trialy. Bláto, sníh, tlející listí – to byl záludný terén, s nímž bylo třeba se vypořádat a pokud možno si ani nešlápnout na zem. Proto se taky u nás ujal český název šlapačky, který přežil dodnes přinejmenším v názvech soutěží. Trial byl sport prakticky pro každého.

Lom Nový Čížovec 24. září 2022, ale to nejsou všechny, další se ještě vykládají z přívěsů...

Postupně se ale trial stal celoroční disciplínou, překážky byly čím dál těžší k překonání, zlepšila se radikálně i motocyklová technika. Tím se stal trial elitním sportem, radikálně ubylo jezdců schopných náročný terén pokořit. Zatímco třeba v 70. letech jelo při mistrovství světa v Říčanech stejnou trať cca 80 jezdců, dnes to dokáže jen pět šest, pro ty ostatní je třeba vymyslet různé objížďky…

 

Nejoblíbenějším klasikem je Fantic 240 – zde Pavel Hůlka a Tonda Martiš

Rozdělení trialových tratí do více výkonostních kategorií přineslo větší počet zájemců o tuto disciplínu, kromě mladých i nejmladších také ty starší jezdecké ročníky. A ti se začali vracet i ke svým někdejším strojům, v soutěžích mistrovství republiky pro ně byla vytvořena kategorie Klasik. Po počátečním zájmu, kdy se předloni na startu první soutěže objevil tucet jezdců na krásných starých strojích, po pár soutěžích většina odpadla. Důvod? Příliš těžký terén, několik úrazů, poškozené motocykly, na které se těžko shánějí díly…

Italská SWM TL 320, španělské Bultaco Sherpa 350 a Montesa Cota 330

Jak z toho ven? Je jediná cesta: samostatné akce pouze pro klasické motocykly. Ve světě se jezdí celá řada i hodně prestižních soutěží pro klasiky a startují na nich i trialová esa včetně mistrů světa ze 70. a 80. let. Tento vývoj se musel nutně projevit i u nás a když se loni konal v Kramolíně první velký „camp“ pro klasické trialové stroje, seřadila se v paddocku čtyřicítka strojů!

 

Stroje kategorie Pre-65: Zündapp Trophy 200 Vládi Havelky a ČZ 250 Trial Ládi Dvořáka

Jak vypadá tedy trialka kategorie klasik? Nezbytnou podmínkou je vzduchem chlazený motor, měla by mít dvě zadní péra a bubnové brzdy, mechanickou spojku. Předělávky z mono na dvě péra se (v zahraničí) netolerují, stejně jako předělávky na hydraulickou spojku. Jsou výjimky – motocykly se vzduchem chlazenými motory, ale už s kotoučovými brzdami a centrálním pérem se ovšem odsunují do samostatné kategorie. Ceněná je též kategorie Pre-65, kam patří motocykly vyrobené před rokem 1965, sem spadají i motocykly ČZ Trial řady 475 a z nich stavěné speciály.

 

I když se v Classic trialu nejezdí teatrální překážky, snadné to taky není.
Roman Šebek (Fantic) a Albín Prokop jr. (Bultaco)

Letos se konaly již tři větší akce pro trialové klasiky – v Kramolíně, na Sklence a v lomu u Mořiny. Všechny se setkaly s velkým ohlasem a všechny má na svědomí parta organizátorů kolem Vladimíra Havelky a bratří Hůlkových. Nejde jen o setkání stejně laděných jedinců, kde panuje velice přátelská a kamarádská atmosféra, ale soustředění mají formu klasického klání – ano jde tady především o trestné body za šlápnutí na zem. Tedy jsou to ty klasické šlapačky, po kterých se těmto lidem tak nějak stýská. Nejsou tu ale jen staří jezdci (nejstaršímu účastníkovi bylo už 73 let), ale ke klasickým trialkám si našla cestu i ještě nedorostlá děcka, o čemž svědčí vítězství 11letého Václava Hůlky v kategorii Gentleman posledně na Mořině.

Běžně startují otec a syn. Věkový rozdíl jezdců na bedně je 61 let! Vpravo Albín Prokop sr.

Ano, všichni klasici nejedou stejně náročné úseky, jsou vytvořeny tři kategorie obtížnosti: Gentleman, Clubman a Expert, kromě toho se zvlášť hodnotí jezdci na strojích Pre-65 a Mono. Jezdec si tedy může vybrat, kterou kategorii pojede, podle toho, jaký stroj má k dispozici a na jak obtížné překážky si troufne. Nejedná se o žádnou oficiální soutěž, nepotřebujete závodní licenci a váš stroj nepotřebuje techničák, protože se nejezdí na veřejných komunikacích.

 

Méně běžná červenobílá SWM TL 320 první generace a oblíbená Honda 200 TLR

Pokud máte v garáži podobného krasavce (nezáleži tolik na kráse, spíše na původnosti a technickém stavu) a chtěli byste se stát součásti téhle party nadšenců a porovnat svou techniku i jezdecké umění, navštivte jejich stránku www.facebook.com/CzechClassicTrial. Nebo se přijďte podívat na Motymo šlapačky do lomu Nový Čížovec u Mořiny v sobotu 29. října, kde bude rovněž vypsána třída Classic.

Informace o redaktorovi

Petr Hájek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist