GasGas opět nejlepším elektrikářem, ale opustil ho Colomer

V belgickém Comblain-au-Pont byl uzavřen dvoudílný seriál o Pohár FIM v Trialu-E, tedy s motocykly poháněnými elektromotorem. I tento třetí ročník vyhrál jezdec na motocyklu GasGas, po Colomerovi a Gubianovi to byl letos další veterán Albert Cabestany (na fotografii).

O pohár FIM soutěžilo pět jezdců, ale jen dva na něj měli nárok: nedávno špičkoví trialisté Kenichi Kuroyama (J) a Cabestany (E). Japonec loni na prototypu Yamahy vyhrál jednu soutěž, ve druhé ale prohrál s Gubianem (F) a pohár nezískal. Tentokrát byl pokaždé až druhý za Španělem. Albert Cabestany v Holandsku na lehké soutěži vyhrál s nulou trestných bodů, v Belgii ale byl terén mnohem těžší, jezdci nachytali dost pětek a zde vyhrál Cabestany s jasnou bodovou převahou. Další tři jezdci byli pouhou stafáží, zejména jednapadesátiletý Belgičan Dany Crosset.

Je to o motocyklu

Španělský GasGas má nejpropracovanější motocykl s hydraulickou membránovou spojkou a šestistupňovou převodovkou, které jsou podobně jako celý podvozek prakticky shodné s klasickými modely značky se spalovacími motory. Tři z pěti startujících jeli seriál na motocyklu GasGas TXTE, kterých již byla vyrobena menší série a nový vylepšený model půjde do prodeje na konci léta.

Yamaha TYE, s níž stejně jako loni startoval Kuroyama, je prototypem a nepočítá se s jeho sériovou výrobou, slouží prý Yamaze jen jako laboratoř. Nevýhodou Yamahy může být, že nemá převodovku, pouze hydraulickou spojku.

Pátým strojem bylo španělské Mecatecno Dragonfly s filigránským podvozkem, spojkou a pětistupňovou převodovkou. Ale s druhořadým jezdcem, takže je těžké posoudit kvality motocyklu. Amatérsky vyrobené motocykly z loňských soutěží se letos na startu neobjevily.

Kde je Electric Motion a kam spěje GasGas?

Na startu chyběly motocykly francouzské značky Electric Motion, která byla loni nejpo
etněji zastoupena a své trialové elektromotocykly už delší čas prodává – i na českém trhu. Letos ale dala firma přednost představení nové modelové řady a dokončení nové továrny. Zajímavé je, že právě v době vrcholícího šampionátu Trial-E oznámila příchod Marca Colomera, kterého přetáhla GasGasu.

Po nedávném odchodu Jaimeho Busta je to další signál, že je GasGas, respektive jeho mateřská firma Torrot ve finančních potížích, přestože to její řiditel v otevřeném dopise popřel. Mluví se (již od dubna) o propouštění části zaměstnanců či (po)zastavení výroby. A také o tom, že vývoj elektrického GssGasu TXTE byl příliš drahý (údajně 1,7 milionu eur). Torrot vykoupil před třemi lety GasGas z bankrotu. Je otázkou, zda sázka na čistě elektrické motocykly není trochu předčasná…

 
" target="_blank">Tak se alespoň „pokochejte“ vzrušujícím zvukem elektrické trialky GasGas
.

Výsledky Poháru FIM Trial-E 2019
1. Cabestany (E, GasGas) 40, 2. Kuroyama (J, Yamaha) 34, 3. Tournour (I, GasGas) 30, 4. Cordon (E, Mecatecno) 26, 5. Crosset (B, GasGas) 22

Informace o redaktorovi

Petr Hájek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist