Začíná "doba temna" českých superbiků?

5. srpna 2012 je datum, kdy se naposled objevil na startu závodu světového šampionátu superbiků český jezdec. Zcela symbolicky v něm Jakub Smrž dojel na podium, od té doby se ale na startovním roštu neobjevil a dle všech dostupných informací také v nejbližší budoucnosti nikdo z Čechů v tomto seriálu nepojede...Bohužel!

Česká pravidelná účast v superbikovém světovém šampionátu začala 20. dubna 1997 startem Jiřího Mrkývky na druhém zastavení tehdejší sezony v Misanu, kde skončil "Mrkva jr." hned v úvodní jízdě jako 14.
A Mrkývkova pravidelná superbiková mise skončila po 131 startech 2. října 2005 Imole, k tomu musíme samozřejmě započítat ještě čtyři Mrkývkovi starty s wild card (2 v roce 1996 a 2 v roce 2006, celkem tedy 135.). Nejlépe dojel Jirka Mrkývka jako 10. při první jízdě ve Valencii 2004. V MS se nejlépe celkově umístil ve stejném roce, tedy 2004 jako 25.

        

Potom tedy následoval rok relativní pausy z pohledu české účasti - tedy s výjimkou šesti startů Jiřího Dražďáka - Brno, Lausitz a Magny Cours a také Čiháka s Mrkývkou při domácím závodě v Brně.
Od 24. února 2007 v Kataru se začal objevovat opět pravidelně na startu závodu seriálu WSBK další český jezdec jménem Jakub Smrž, který dojel ve své superbikové premiéře na 14. místě.
Stejnou sezonu ale začal i další český jezdec, Jiří Dražďák s motocyklem Yamaha po Nori Hagovi. Tomu ovšem došly brzy peníze na závodění, po Losailu a Phillip Islandu jel už jen doma v Brně a na německém LausitzRingu a v seriálu se pak objevil ještě o rok později při ojedinělém startu v Brně se zapůjčenou Hondou týmu D.F.Racing. Přesto je Dražďák s 18 starty ve WSBK po Kubovi Smržovi (150 startů) a Jiřím Mrkývkovi (135) třetím Čechem v počtu startů a také třetím, který dokázal získat světové mistrovské body za 14. místo v první jízdě doma v Brně 2007. A celkově skončil tehdy Dražďák v MS sezony 2007 jako 28.

Budějovický Kuba Smrž dokázal bez jediné přestávky - myšleno účast na závodním víkendu - absolvovat celkem 150 závodních jízd, po jejich odmávnutí šachovnicovým praporkem se pětkrát mohl postavit na stupně vítězů, získal tři vítězná Pole Position a zajel i dvě nejrychlejší závodní kola. Celkem nasbíral 684,5 bodů, což znamená v absolutní historické tabulce 25-ti roků tohoto seriálu 38. místo vůbec.V celkové tabulce MS se mu nejvíce dařilo v roce 2009, kdy skončil v Top-10.
Ačkoliv ještě koncem dubna tvrdil tým Heating Racing s jezdcem Janem Halbichem, že má namířeno do mistrovství světa superbiků, tak realita je trochu jiná. Sešlo totiž i z pravidelné účasti tohoto týmu v poháru FIM Superstock, která se omezila na pouhé dva starty s wild card (Misano a domácí Brno) a od té doby bohužel ni vidu ni slechu...

Rovněž závodění Matěje Smrže v světových superbicích na rok 2013 je spíše jeho zbožným přáním, než tvrdou realitou, i když bych se hrozně rád mýlil...!

Prostě musíme se vyrovnat s tím, že v roce 2013 zřejmě žádného českého pilota v nejprestižnější kubatuře závodního seriálu WSBK, tedy v superbicích neuvidíme, stejně jako je hodně nepravděpodobná - viděno dnešníma očima - účast týmu Intermoto v příští sezoně v kubatuře Supersport. A tak české barvy budou v příští sezoně zřejmě zastupovat pouze pražský tým ProRace-Honda, i nadále s Gaborem Talmacsim?, a brněnský pilot Ondra Ježek v kubatuře velkých stocků.

A to je z pohledu českého fanouška nejen hodně pesimistický pohled do budoucnosti!, ale také tvrdá realita současného stavu naši motocyklové silnice, co se týká závodění na světové úrovni!

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Libor Bedřich - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist