Yamaha Factory Racing: Situace není vůbec jednoduchá
Text: Jiří Mikšík | Foto: Vladimír Rejda | Foto: Yamaha Racing | Zveřejněno: 11.9.2011 | Zobrazeno: 2 903x
Uvidíme v roce 2012 na startovním roštu superbikového světového šampionátu letošní tovární motocykly Yamaha YZF R1 nebo neuvidíme?
Znamená oficiální odchod továrny Yamaha ze seriálu WSBK zároveň odchod této značky z tohoto závodního seriálu vůbec? Odpověď není vůbec jednoduchá! Absolutně se nedá srovnávat stejný krok značky Ducati z loňského roku, neboť už tehdy závodili a stále ještě závodí různé "semi" stáje italské továrny, což absolutně není pravidlem u japonské Yamahy. Její "semi" tým se naposled postavil do závodu WSBK v roce 2008 pod názvem "Yamaha France Ipone GMT 94" a od té doby už závodil pouze oficiální tovární tým. A jak se nyní nechal slyšet odpovědný boss od Yamahy France, účast francouzského zástupce této značky v roce 2012 v závodech WSBK vůbec nepřipadá v úvahu.
Přečtěme si tedy ještě jednou společně vyjádření viceprezidenta prodeje a marketingu Yamahy pro Evropu Andyho Smithe: "To, že jiný tým bude pokračovat v našem dosavadním angažmá je určitá možnost, ale není to podmínkou. Všechno závisí na tom, jakou strukturu nám tým představí a jakou finanční záruku bude mít za svými zády. Zároveň ovšem musí být konkurence schopný. Nemáme ale zájem na žádném týmu, který by nebyl schopen bojovat o titul mistra světa:"
Už v minulém článku jsem citoval nizozemského manažéra závodního oddělení Yamahy Europe Laurense Klein-Koerkampa , že Yamaha nedá ani Euro do dalšího vývoje současných superbikových motocyklů, což znamená, že potencionální nový tým si bude muset vše hradit sám.
Z tohoto pohledu se těžko dá hovořit o nějakých šancích současného supersportového týmu ParkinGO Yamaha majitele Giuliana Rovelliho - ačkoliv jeho parkingový systém má momentálně velký boom a kromě na letištích v celé Itálii se nyní rozšiřuje i třeba do Španělska - neboť ten měl představu úplně jinou a sice: Ano, koupit tým, mít k dispozici odpovídající piloty, ovšem další vývoj motocyklů přenechat továrně Yamaha a to Japonci nechtějí ani náhodou. Navíc Rovelli nabízí jako jezdeckou jedničku v superbikovém světě nezkušeného Chaze Daviese a to je zřejmě hodně málo.Jediným možným řešením je tedy příchod ruského milionáře Alexandra Yakhnicha, který údajně nabídl 4,7 milionů Euro. To byla nabídka pro Yamahu jistě akceptovatelná - hlavní sponzor špičkového superbikového týmu platí dle našich informací na za jeden rok spozoringu mezi 1,5 až 2 miliony Euro - ale podívejme se na možnosti jezdecké:
Za poslední tři roky vyhráli závody WSBK za normálních okolností ze současných jezdců tohoto seriálu pouze Carlos Checa, Marco Melandri, Max Biaggi, Eugene Laverty, Leon Haslam, Jonathan Rea, Nori Haga a Michel Fabrizio. Pomineme-li Japonce Hagu, který sám říká: "Nevím, zda mám ještě chuť v roce 2012 znovu závodit", a aniž bych chtěl nějak zpochybňovat výkonnost a výsledky nevyzpytatelného Fabrizia, tak se žádný další jezdec široko daleko nenabízí, tedy takový, který by splňoval kritéria obou dvou výše jmenovaných manažerů Yamahy: vyhrávat závody a být schopen bojovat o titul mistra světa v roce 2012.
Jelikož Španěl Carlos Checa zůstane na 99% u Ducati ve svém staronovém týmu Althea, Ital Max Biaggi buď skončí se závodní činností nebo pojede znovu u Aprilie, Britové Leon Haslam a Jonathan Rea už své smlouvy na rok 2012 mají podepsané, tak se nabízí pouze možnost staronového továrního dua Yamahy Melandri-Laverty.
Když pomineme skutečnost, že Melandri směřuje víceméně do BMW a Laverty do MotoGP či k Aprilii, tak si těžko dovedu představit situaci, že se oba dva renomovaní piloti vydají závodit do úplně nového ruského týmu. Navíc v těch vyčíslených 4,7 milionech Euro není započítána gáže italského ex-pilota MotoGP, která není vůbec malá a která odradila už jiné renomované superbikové týmy od angažování Melandriho na rok 2012.
Prostě celá situace je hodně komplikovaná a Yamaha dobře ví, že než riskovat zhoršení image Yamahy na motocyklovém trhu proti jiným přímo zúčastněným továrnám, je lepší se raději světového šampionátu nezúčastnit vůbec.
Přečtěme si tedy ještě jednou společně vyjádření viceprezidenta prodeje a marketingu Yamahy pro Evropu Andyho Smithe: "To, že jiný tým bude pokračovat v našem dosavadním angažmá je určitá možnost, ale není to podmínkou. Všechno závisí na tom, jakou strukturu nám tým představí a jakou finanční záruku bude mít za svými zády. Zároveň ovšem musí být konkurence schopný. Nemáme ale zájem na žádném týmu, který by nebyl schopen bojovat o titul mistra světa:"
Už v minulém článku jsem citoval nizozemského manažéra závodního oddělení Yamahy Europe Laurense Klein-Koerkampa , že Yamaha nedá ani Euro do dalšího vývoje současných superbikových motocyklů, což znamená, že potencionální nový tým si bude muset vše hradit sám.
Z tohoto pohledu se těžko dá hovořit o nějakých šancích současného supersportového týmu ParkinGO Yamaha majitele Giuliana Rovelliho - ačkoliv jeho parkingový systém má momentálně velký boom a kromě na letištích v celé Itálii se nyní rozšiřuje i třeba do Španělska - neboť ten měl představu úplně jinou a sice: Ano, koupit tým, mít k dispozici odpovídající piloty, ovšem další vývoj motocyklů přenechat továrně Yamaha a to Japonci nechtějí ani náhodou. Navíc Rovelli nabízí jako jezdeckou jedničku v superbikovém světě nezkušeného Chaze Daviese a to je zřejmě hodně málo.Jediným možným řešením je tedy příchod ruského milionáře Alexandra Yakhnicha, který údajně nabídl 4,7 milionů Euro. To byla nabídka pro Yamahu jistě akceptovatelná - hlavní sponzor špičkového superbikového týmu platí dle našich informací na za jeden rok spozoringu mezi 1,5 až 2 miliony Euro - ale podívejme se na možnosti jezdecké:
Za poslední tři roky vyhráli závody WSBK za normálních okolností ze současných jezdců tohoto seriálu pouze Carlos Checa, Marco Melandri, Max Biaggi, Eugene Laverty, Leon Haslam, Jonathan Rea, Nori Haga a Michel Fabrizio. Pomineme-li Japonce Hagu, který sám říká: "Nevím, zda mám ještě chuť v roce 2012 znovu závodit", a aniž bych chtěl nějak zpochybňovat výkonnost a výsledky nevyzpytatelného Fabrizia, tak se žádný další jezdec široko daleko nenabízí, tedy takový, který by splňoval kritéria obou dvou výše jmenovaných manažerů Yamahy: vyhrávat závody a být schopen bojovat o titul mistra světa v roce 2012.
Jelikož Španěl Carlos Checa zůstane na 99% u Ducati ve svém staronovém týmu Althea, Ital Max Biaggi buď skončí se závodní činností nebo pojede znovu u Aprilie, Britové Leon Haslam a Jonathan Rea už své smlouvy na rok 2012 mají podepsané, tak se nabízí pouze možnost staronového továrního dua Yamahy Melandri-Laverty.
Když pomineme skutečnost, že Melandri směřuje víceméně do BMW a Laverty do MotoGP či k Aprilii, tak si těžko dovedu představit situaci, že se oba dva renomovaní piloti vydají závodit do úplně nového ruského týmu. Navíc v těch vyčíslených 4,7 milionech Euro není započítána gáže italského ex-pilota MotoGP, která není vůbec malá a která odradila už jiné renomované superbikové týmy od angažování Melandriho na rok 2012.
Prostě celá situace je hodně komplikovaná a Yamaha dobře ví, že než riskovat zhoršení image Yamahy na motocyklovém trhu proti jiným přímo zúčastněným továrnám, je lepší se raději světového šampionátu nezúčastnit vůbec.
Informace o redaktorovi
Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)
Jak se Vám líbil tento článek?