Tajemství Checových úspěchů

Španěl Carlos Checa zatím dominuje letošnímu šampionátu superbiků impozantním způsobem, ze 6 odjetých závodů 4 vyhrál a vždy stál na podiovém umístění. Navíc získal všechny Pole position, když v Superpoli ještě neprohrál. Za těmito úspěchy stojí dle jeho šéftechnika Marca Lozeje velmi dobrá Španělova taktika s pneumatikami a také nenápadný muž v pozadí, tedy šéf týmu Althea Genesio Bevilacqua.

V podstatě jsou si v paddocku WSBK všichni zajedno, kombinace Ducati, tým Althea a Checa bude letos hodně těžko porazitelná. Zkušený španělský jezdec Carlos Checa po svém návratu k Ducati znovu rozkvetl a je dnes motivovaný, jak už dlouho nebyl. Navíc používá Checa celkem zajímavou taktiku, co se týká používání pneumatik na trénincích, ale o tom skvěle vypráví jeho šéftechnik  Marco Lozej, tedy muž, který působil jak v testovacím týmu Ducati-MotoGP, kde pracoval s takovými jezdeckými velikány jako Casey Stoner, Nicky Hayden či Marco Melandri a ještě vloni měl v oficiálním továrním superbikovém týmu Xerox Ducati na starosti Michela Fabrizia.    
"Celý tým pracuje opravdu hodně pohromadě a to pochopitelně dělá výbornou vnitřní atmosféru. Carlos se první rok u Althey hodně naučil a nyní má tedy velké zkušenosti a ví, co potřebuje. Navíc je hodně cílevědomý", říká Lozej, který dobře ví, že na rovinkách má sice Ducati v souboji se čtyřválci k dispozici zbraně se slepými náboji, ale zato při výjezdu ze zatáček mají dvouválce lepší trakci a navíc se tolik neojíždějí pneumatiky.

"Na tréninku používáme pouze tvrdé závodní pneumatiky (s výjimkou Superpole) pro závod. Není totiž žádným uměním, nazout na jedno rychlé kolo měkkou pneumatiku a dostat se v tréninku v časové tabulce úplně nahoru. To nepřinese pro závod žádnému pilotovi vůbec nic. Samozřejmě, že je to o psychice, když se někdo nachází po tréninku až jako desátý, tak ho to může znervózňovat, ale Carlos dobře ví, proč to tak je, a připravuje se cílevědomě na závod"., říká dále španělský šéftechnik týmu Althea, Marco Lozej.
Checův jezdecký styl, tedy pravidelná a hlavně klidná jízda, je jako stvořený pro motocykl Ducati 1098R, což Lozej zdůrazňuje: "Je nutno se na něho podívat v televizi. Jede hodně čistě a jeho časy jsou neuvěřitelně konstantní, ačkoliv se na první pohled zdá, že jede pomalu. Checa na tomto motocyklu vypadá, že vše jde hrozně lehce a proto je schopen také šetřit pneumatiky a hlavně v závěru je schopen jezdit stejně rychle. Navíc Carlos dokáže přizpůsobit svůj jezdecký styl vývoji závodě."
"Ducati ztrácí v Monze na rovinkách 25-30 km/h", říká Lozej a Checa ho na toto téma doplňuje: "Umístění v Top5 bude pro mě v Monze jako vítězství", ví dobře španělský lídr superbikového šampionátu, který pojede o tomto víkendu jak se speciálně upravenou kapotáží své Ducati, tak také s aerodynamickou helmou: "Mělo by to dohromady přinést kolem 5 km/h na Topspeedu víc".

Po Monze ale následuje závod v Salt Lake City a jistě si všichni fanoušci dokáží vzpomenout, kdo tam vloni suverénně kraloval, ačkoliv nakonec nevyhrál.

Podívejme se ale, kdo za těmito úspěchy stojí a kdo tahá za nitky. Je to muž jménem Genesio Bevilacqua, tedy šéf a majitel týmu Althea Ducati. Ten svůj první tým postavil do italského šampionátu v roce 1997. Později jezdila stáj Althea mistrovské závody supersportů a superbiků a Bevilacqua byl všem v motocyklovém paddocku spíše k smíchu. Ovšem smát se někomu, kdo továrnu se sanitární keramikou se 300 zaměstnanci v Itálii, Španělsku či v Číně pozvedl z ničeho na velmi prosperující firmu, by bylo hodně krátkozraké. Navíc je Genesio Bevilacqua člověk, který chce mít úspěchy. 
"To, co jsme dělali s Hondou v supersportech a v superbicích, nebylo rozhodně správné a dobré, takže jsme přestoupili k Ducati", říká Bevilacqua a směje se: "Sám jsem závodil 25 let, tedy bez úspěchů, ale většinou na Ducati".

"Carlos mě donutil že jsem po 14 rocích začal opět kouřit. Ze třetího místa jít ještě nahoru, je hrozně těžké, ale my musíme! Tento rok jsme oficiálním továrním týmem Ducati, vloni jsme byli trochu znevýhoděni. Ovšem letos máme k dispozici od Ducati dva inženýry a vždy tu nejnovější elektroniku. Společně s továrnou pak pracujeme na dalším vývoji 1098R. A s tím krokem dopředu jsme schopni být na každé trati hodně vpředu. Tedy s výjimkou Monzy, ale i tam budeme jistě rychlejší než vloni! "(2010 - Checa 14. a 11., Byrne 13. a 9. - pozn. Bosso), je si jistý Bevilacqua, který ale dobře ví, že závodit jen s jedním pilotem je hodně velké riziko. "Pořád se modlím, aby se Carlosovi nic nestalo. V nejvyšší nouzi ale můžeme použít některého z našich jezdců ze stockového šampionátu nebo z italského mistrovství. Ovšem náš letošní budget 3 miliony Euro na víc než jednoho regulerního pilota bohužel nestačí, vloni jsme měli peněz o hodně více. 70% budgetu dodávají sponzoři, zbytek musím doplnit já sám. Superbiky jsou mým životem, potřebuji je tak, jako člověk potřebuje k dýchání vzduch. A chci u toho být tak dlouho, jak jen to bude možné. Pochopitelně, že to hodně závisí na továrně Ducati jako takové", říká 51-letý majitel a týmový šéf Althey.     
Kromě superbikového týmu má ale Bevilacqua ještě jeden hodně nákladný koníček. Je to jeho vlastní motocyklové muzeum: "Momentálně v něm mám 55 motocyklů z různých motocyklových epoch. Některé patří k hodně prestižním, například Ducati od Caseyho Stonera je opravdu unikát", je na svou sbírku hodně hrdý Genesio Bevilacqua a pokud se chcete podívat na další motorky, třeba od Troye Baylisse, Maxe Biaggiho či Paolo Pileriho, tak na virtuální prohlídku tohoto motocyklového muzea se můžete vydat právě zde.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist