Superbiky míří do Imoly, okruh pro Ducati jako stvořený

Další zastávkou superbikového šampionátu je italský okruh Imola, který je jakoby stvořen pro motocykly Ducati. V "novodobé" historii superbikového světového šampionátu zde totiž tyto italské motocykly ještě neprohrály.

Superbiky míří do Imoly, okruh pro Ducati jako stvořený
Závodní okruh v italské Imole se celým názvem jmenuje "Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari" a leží 40 kilometrů východně směrem od Bologně a 80 kilometrů východně od automobilky Ferrari v Maranellu.

První superbikový závod na okruhu Imola se jel až v roce 2001 a vyhrál ho Španěl Ruben Xaus na motocyklu Ducati. Pak se zde závodilo nepřetržitě až do roku 2006, kdy posledním vítězem před dvouletou přestávkou byl Troy Bayliss a rovněž na Ducati. Superbiky se do Imoly vrátily v roce 2009 a vyhráli zde Nori Haga a Michel Fabrizio - oba na Ducatkách a vloni zde dvakrát zvítězil Carlos Checa a zase na Ducati. 

Okruh samotný je dlouhý 4 936 m a byl nedávno znovu homologován, neboť na 80% byl položen nový asfalt. Jen "Variante Alta", kde se nejvíce brzdí, zůstala "ušetřena" renovace.

Trať má celkem 10 levých a 6 pravých zatáček, přičemž cílová rovinka měří pouhých 358 m. 

Rekordy v Imole jsou potom následující:
Nejrychlejší kolo: 2009 Fabrizio Michel Ducati 1'47.735
Rekord Superpole: 2009 Fabrizio Michel Ducati 1'47.735
Rekord závodu: 2010 Checa Carlos Ducati 1'48.877

Krátké ohlédnutí za loňským rokem: Mokré Pole position zde získal Brit Tom Sykes na Kawasaki časem 2.07.341 před naším Jakubem Smržem (Aprilia), dalším Britem Leonem Haslamem (Suzuki) a Italem Lucou Scassou (Ducati). Mistr světa Max Biaggi odstartoval do obou jízd z místa 7. a pozdější dvojnásobný vítěz Carlos Checa dokonce z pozice 9.

Ve druhé jízdě se zde rozhodlo o titulu mistra světa.

První loňská jízda patřila výsledkově jezdcům na Ducati, kteří v cíli stáli na všech podiových umístěních: Vyhrál ji Checa před velkým překvapením Lorenzem Lanzim a Noriyukim Hagou. Ovšem velmi dobré čtvrté místo patřilo našemu Jakubovi Smržovi. Až jako jedenáctý byl v cíli klasifikován pozdější mistr světa Max Biaggi.

Tak jednoznačné pro Ducati to ale nebylo: Do závodu nejlépe odstartoval Poleman Tom Sykes s Kawasaki a vydržel na čele až do 8. kola, kdy ho překonal skvěle jedoucí domácí Lorenzo Lanzi s privátním motocyklem Ducati. Mezitím se ale děly věci: hodně nervózní Max Biaggi musel dvakrát do kačírku - nedříve ve 3. kole a o 3 kola později ještě jednou! Mezitím byl mimo trať také Leon Haslam z 2. místa v 7. kole a propadl se až na pozici 4. Španělský matador Checa se dostal v 16. kole (z celkových 21) do čela, ovšem v posledním kole musel odrážet útoky Leona Haslama. Brit byl ale dlouhý na brzdy a skončil v cíli až za naším Jakubem Smržem na místě 5.

Do druhé jízdy opět nejlépe odstartoval Tomy Sykes, start se ale vůbec nepovedl našemu Kubovi Smržovi (9. místo), který se vzápětí po jezdecké chybě propadá až na 15. místo. O 4 kola později chybuje Haslam a rázem je místo třetího místa až pátý.
11. kolo pak rozhodlo definitivně o mistru světa, neboť z Haslamova motocyklu se zakouřilo, za ním jedoucí jezdci hledají záchranu v kačírku a na 4. místě v tuto dobu jedoucí Biaggi se tak stává mistrem světa superbiků 2010! Mezitím zajíždí do depa i náš Jakub Smrž a to ze 16. místa. Vítězí opět Checa před Hagou a Calem Crutchlowem s Yamahou. Nový mistr světa Max Biaggi dojíždá v poklidu na místě 5.

Dosavadní průběh sezóny 2011: Do konce letošní sezóny chybí ještě 6 jízd a na čele je bezkonkurenčně španělský toreador Carlos Checa se ziskem 376 bodů. Ten dokázal letos 11x vyhrát a kromě toho stál ještě 6x na stupních vítězů jako třetí. Jeho aktuální náskok před druhým Marcem Melandrim - továrním jezdcem Yamahy - činí 74 bodů a rozdělovat se do konce sezóny bude ještě 150 bodů.

Úřadující mistr světa Max Biaggi je se ziskem 281 bodů na místě třetím, ovšem má stále ještě nohu v gipsu po kuriozním zranění z Nürburgingu a nad jeho startem v domácím závodě tak visí otazník: "Je hodně málo času a je to hodně těžké. Ze všech svých sil ale udělám vše proto, abych v Imole startoval", píše Biaggi na svých webových stránkách.

Podle webu gpone ale Biaggi na startu opravdu bude chybět, stejně jako v Magny Cours!

Za Biaggim je jako čtvrtý Ir Eugene Laverty s druhým motocyklem Yamaha a se ziskem 232 bodů. Top-5 pak kompletuje tovární jezdec BMW Leon Haslam (176 bodů). Na místě šestém je další pilot s italskou Aprilií Leon Camier (154) sledován sedmým Italem Michelem Fabriziem na jediné Suzuki ve startovním poli (141) a prvním jezdcem našeho týmu Effenbert Liberty Ducati Racing, osmý Sylvainem Guintolim z Francie (139). Top-10 pak kompletují devátý Ital Ayrton Badovini na satelitní BMW (134) a na místě desátém superbikový nestor Nori Haga z Japonska (115).

Ovšem souboj o tu konečnou prestižní TOP-10 bude ještě hodně zajímavý, posuďte sami: O jeden bod méně než Japonec Haga má Brit Tom Sykes s Kawasaki (114), o další bod zpět je jeho krajan Jonathan Rea s Hondou (113) - nastoupí v Itálii poprvé se systémem "ride-by-wire" a další dva body ztrácí Španěl Joan Lascorz na Kawasaki (111). Ještě zatím čtrnáctý v pořadí, náš Kuba Smrž s Ducati (109) má na desátého Hagu ztrátu pouhých 6 bodů!, takže celkové Top-10 je jistě v silách našeho superbikera, což dokázal minule na německém Nürburgringu svým letošním třetím podiem.  

Ke startovní listině superbiků v Imole jen ještě několik změn: Místo Brita Jamese Toselanda pojede v týmu BMW Italia Xavi Fores ze Španělska a s wild card uvidíme tři Italy z domácího šampionátu a sice synovce Maxe Biaggiho, 22-letého Federica Sandiho (Althea Racing), Mattea Baiocca a Alexe Politu z týmu (Ducati Barni Racing). Přičemž do sedla své Hondy se vrátí po dvou měsících i Španěl Ruben Xaus. Nad startem třetího pilota s továrním motocyklem Kawasaki Australana Chrise Vermeulena visí naopak otazník..., neboť při posledním testu objel Vermeulen pouze 30 kol.

Minulý pátek dovolila komise superbiků nasazení systému ride-by-wire i těm továrnám, které je nemají zabudovány v sériových modelech. Jedná se kromě Hondy také o motocykly Kawasaki a o Suzuki.

Stav šampionátu WSBK po 20 z 26 jízd:

01- C. Checa 376 bodů
02- M. Melandri 302
03- M. Biaggi 281 
04- E. Laverty 232
05- L. Haslam 176
06- L. Camier 154
07- M. Fabrizio 141
08- S. Guintoli 139 
09- A. Badovini 134
10- N. Haga 115
11- T. Sykes 114
12- J. Rea 113 
13- J. Lascorz 111
14- J. Smrž 109
15- T. Corser 67

Brit Chaz Davies s Yamahou má v supersportech náskok 59 bodů a do konce letošní sezóny se jich bude rozdávat už jen 75. Dá se tedy předpokládat, že britský jezdec má šanci získat už v Imole titul mistra světa, když mu stačí dojet do cíle na jakémkoliv umístění před Salomem, Foretem a Parkesem. Za Daviesem je v tabulce MS jako druhý Španěl David Salom na Kawasaki, jen o bod za ním pak Francouz Fabien Foret s Hondou. A ještě čtvrtý v průběžném pořadí, Australan Broc Parkes má velkou šanci na titul vicemistra světa. Pátý je suverén prvních závodů letošní sezóny Ital Luca Scassa s druhou Yamahou a za ním následují tři britští jezdci na Hondách v pořadí Sam Lowes, "náš" Gino Rea a James Ellison. Top-10 této kubatury kompletují Italové Massimo Roccoli s Kawasaki a Roberto Tamburini na Yamaze. 

V této kubatuře máme nyní dvojnásobné zastoupení, ovšem našim jezdcům se bohužel moc nedaří: Kuřimský Ondra Ježek se skromně krčí se 7 hubenými body na 23. místě, které získal hned v úvodních dvou závodech sezóny - nutno ale na jeho obranu říci, že s notnou dávkou smůly - a pražský Patrik Vostárek neproměnil ani svůj druhý start v tomto šampionátu na nějaké mistrovské body.  

Stav šampionátu SSP po 9 ze 12 závodů:

01- C. Davies 171 bodů
02- D. Salom 112 
03- F. Foret 111
04- B. Parkes 104
05- L. Scassa 96 
06- S. Lowes 89 
07- G. Rea 62 
08- J. Ellison 62
09- M. Roccoli 62
10- R. Tamburini 61
A dále:
18- V. Ivanov 12
23- O. Ježek 7 

V "italské" kubatuře litrových stocků je na čele trojice Italů v pořadí Davide Giugliano (Ducati), Lorenzo Zanetti (BMW) a Danilo Petrucci (Ducati). Následují jako čtvrtý Francouz Sylvain Barrier (BMW) a pátý ex-pilot MotoGP Niccolo Canepa (Ducati, dříve Kawasaki). 

Vše tedy nasvědčuje tomu, že se o šampionovi poháru FIM rozhodne mezi dvojicí Italů Giuglianim a Zanettim, které dělí před Imolou 23 bodů. 

Slovák Tomáš Svitok má bodů 8 a je 20., Čech Michal Salač zatím nebodoval a je momentálně dlouhodobě zraněný, v posledním závodě místo něho startoval Švýcar Michael Savary, na body ale nedosáhl ani on. Nyní dostane místo Salače šanci další Švýcar Jonathan Crea.

Stav šampionátu STK 1000 ccm po 7 z 10 závodů:

01- D. Giugliano 140 bodů
02- L. Zanetti 117 
03- D. Petrucci 94
04- S. Barrier 85 
05- N. Canepa 80
06- L. Baroni 57 
07- A. Antonelli 53
08- M. Reiterberger 52
09- F. Massei 44
10- B. Staring 34
A dále:
20- T. Svitok 8

V mistrovství Evropy malých stocků do 600 ccm vede kuriozně australský jezdec Jed Metcher o pouhých 7 bodů před Francouzem Romainem Lanussem - oba na Yamahách a Američanem Joshuou Dayem na Kawasaki.

Slovenský jezdec Tomáš Krajčí sice zazářil v Brně skvělým třetím místem, ale jinak na body bohužel nedosáhl (s jedinou výjimkou hned v prvním závodě) a je aktuálně na místě 17.

Stav šampionátu STK 600 ccm po 7 z 10 závodů:

01- J. Metcher 101 bodů
02- R. Lanusse 94 
03- J. Day 77
04- D. Lombardi 77
05- M. Vd Mark 76 
06- G. Duwelz 67 
07- R. Russo 63 
08- S. Egea 39 
09- G. Gregorini 35
10- T. Covena 34 
A dále:
17- T. Krajčí 17

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.50
Známkováno: 2x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist