Superbiky do posledního závodu sezóny 2007

Před Mistrovství světa Superbike je poslední závod letošní sezóny. Ve francouzském Magny Cours se rozhodne o držiteli světového titulu.

Tři jezdci jdou do boje o superbikovou korunu
Poprvé od roku 2004 jde boj o světový titul až do posledního kola. Opět se bude rozhodovat na 4 411 metrů dlouhém okruhu Magny Cours, který leží v centru Francie. Po výborných závodech v předchozím superbikovém kole, jdou do závěrečného finále tři jezdci se šancí na absolutní slávu – dva staří válečníci SBK a jeden nováček.
Rozhodne se mezi Toselandem, Biaggim a Hagou
Na vrcholu jmenovaného tria je vedoucí jezdec šampionátu James Toseland (HannSpree Ten Kate Honda), který po domácích závodech v Brands Hatch disponoval luxusním náskokem 66 bodů, jenž v Anglii nashromáždil i díky jeho sedmém a osmém vítězství v této sezóně. Po dvou velmi tvrdých víkendech na Eurospeedway Lausitz a Vallelunze, má však Toseland náskok již pouze 29 bodů. Jeho oba hlavní soupeři, Max Biaggi (Alstare Suzuki Corona Extra) a Noriyuki Haga (Yamaha Motor Italia), byli povzbuzeni poklesem formy jezdce týmu HannSperee Ten Kate Honda, přesto je miska na pomyslné váze nakloněná spíše na stranu britského jezdce. Ve hře je však 50 bodů, které o všem rozhodnou. Toseland již jednou v kariéře zažil příjezd do Magny Cours k poslednímu závodu s vědomím, že může titul získat. Tehdy se mu to povedlo, přestože přijížděl se čtyřbodovou nevýhodou, oproti letošní 29-ti bodové výhodě. Je zde však snad nekonečné množství různých variant, jak může šampionát získat jeden z trojice jezdců. Jisté je pouze jedno – pokud Toseland zvítězí v prvním superbikovém závodě, nastoupí do toho druhého již s vědomím, že ho za žádných okolností nemůže nikdo z jeho soupeřů v celkové klasifikaci předstihnout.
Bayliss bude chtít double před nástupem nové éry
Troy Bayliss (Ducati Xerox) je jediný jezdec, který dokázal letos alespoň v počtu dosažených vítězství konkurovat Jamusu Toselandovi. Poslední závod WSBK totiž znamenal Baylissovo sedmé vítězství. Stále ještě aktuální Mistr světa bude o tomto víkendu dávat sbohem litrové, dvouválcové éře, což by chtěl učinit přinejmenším jedním vítězstvím ve Francii. Příští rok dovolí WSBK nástup dvouválcům o obsahu 1200cc a ačkoliv letošní Baylissův výkon kolísal, světový titul pro 999 v roce 2006 nezískal, chtěl by továrně v Bologne získat jako zadostiučinění alespoň výborný výsledek v posledním závodě motocyklu 999.
Poslední letošní šance pro Corsera
Další dvojnásobný Mistr světa superbike, Troy Corser (Yamaha Motor Italia), byl během první sezóny na stroji Yamaha obvykle mezi nejlepšími, ovšem navzdory tomu, že osmkrát vylézal po závodě na cílové pódium, nedokázal letos ještě vyhrát. Magny Cours bude proto jeho letošní poslední šanci, snad i proto hodlá král superpole (Corser v kariéře vyhrál již čtyřicetkrát superpole) zahodit respekt před soupeři bojující o titul a sám se aktivně podílet na vítězné jízdě.
Pouze 15 bodů dělí Lanziho, Xause a Rolfa
Lorenzo Lanzi (Ducati Xerox) vede bitvu za prvními jezdci továren. Poslední víkend v Itálii dal vítězi z Valencie Rubenu Xausovi (Sterilgarda Ducati) pětibodový odstup od Lanziho a Roberto Rolfovi, který byl přinucen nedokončit první závod ve Vallelunze, připsal mezeru v podobě 15 bodů. Roberto Rolfo stále bojuje o své letošní první pódium a očekáváme, že právě v Magny Cours se pokusí Ital o splnění svého závazku.
Mladí jezdci se poperou o Top Ten
Významně byl letos podpořen projekt mladých jezdců, kde si o „hrst dolarů“ řekne nejmladší jezdec v závěrečné Top Ten. Peníze jsou určené právě nejmladšímu jezdci, který bude figurovat v konečné desítce, kde je nyní devátý Max Neukirchner (Suzuki Germany), ale pokud Michel Fabrizio (DFX Corse) dokáže za svými zády udržet Régise Laconiho (Kawasaki PSG-1 Corse), bude brát tyto „prize money“ on. Fabrizio je mladší od Neukirchnera, od Laconiho ho ovšem aktuálně dělí pouze jediný bod. Do tohoto souboje by mohl promluvit i dvanáctý Yukio Kagayama (Alstare Suzuki Corona Extra), v tuto chvíli ovšem stále není jisté, zda Japonec bude ve Francii schopen závodit (nedoléčené zranění pravé ruky a kolena).
Nieto připraven bojovat až do konce
Španěl Fonsi Nieto (Kawasaki PSG-1 Corse) se bude loučit se svým angažmá u továrny Kawasaki a i on by měl patřit mezi jezdce, kteří by v závodech měli zasáhnout do boje o nejlepší desítku. Za Nietem je v celkové klasifikaci Jakub Smrž (Caracchi Ducati SC), který od brněnského víkendu dokázal získat pouze skromných 13 bodů a není proto divu, že se na něj v celkové klasifikaci začíná výrazně tlačit ve Vallelunze velmi průbojný Shinichi Nakatomi (Yamaha YZF Team), ale i Karl Muggeridge (Alto Evolition Honda), kterého by měl v domácím závodě výrazně podporovat jeho nový týmový kolega Yoann Tiberio.
World Supersport – Sofuoglu jde za rekordem, Foret brání 2. místo
Pokud již jistý Mistr světa Kenan Sofuoglu (HannSpree Ten Kate Honda) zvítězí v závodě superpsortů, vyřeže do kmene s názvem World Superpsort Championship svůj vlastní kus historie, neboť by se stal prvním jezdcem, kterému se podařilo v jedné sezóně osmkrát zvítězit. Prozatím je společně s Karl Muggeridgem na sedmy vítězstvích. Již v loňském roce zde mohl Sofuoglu patrně zvítězit, nicméně i snadné druhé místo v roce 2006, které získal za svým týmovým kolegou Sebastienem Charpentierem, mu dává velkou motivaci do nadcházejícího víkendu. Pouhých 28 bodů v posledních pěti závodech získal aktuálně druhý jezdec šampionátu Fabien Foret (Gil Motor Sport Kawasaki) a tak se mu velmi přiblížil Australan Borc Parkes (Yamaha World SSP Racing Team), který ve stejném období zaútočil 86 body. Naději na konečné třetí místo má Katsuaki Fujiwara (Althea Honda), který by ovšem musel zvítězit a zároveň doufat, že Parkes nebude v závodě na lepším, jak dvanáctém místě. Nicméně Fujiwara se musí spíše soustředit na uhájení své pozice před Italam Massimo Roccolim (Yamaha Team Italia), který na Japonce ztrácí 9 bodů.
FIM Superstock 1000 Cup – devět bodů dělí nejlepší čtveřici
Obrovské drama do posledního závodu připravila Vallelunga, kde cílové pořadí zapříčinilo, že první čtveřice celkového pořadí přijíždí do Magny Cours s rozestupem pouhých devíti bodů. Aktuálně je na tom nejlépe Matteo Baiocco (Umbria Bike Yamaha) a Niccolo Canepa (Ducati Xerox Junior), které dělí pouhý jeden bod. Sedm bodů za Canepou je Xavierem Simeon (Alstare Suzuki Corona Extra), kterého naopak jediný bod dělí od čtvrtého Claudia Cortiho (Yamaha Team Italia). Velmi teoretickou šanci na titul má ještě i pátý Mark Aitchison (Celani Team Suzuki Italia), který by však musel zvítězit a doufat v to, že Baiocco a Canepa nebudou bodovat a Simeon s Cortim získají velmi málo bodů.
European Superstock 600 – Berger přijíždí domů jako šampión
Francouzský jezdec Maxime Berger (Trasimeno Yamaha) přijíždí na domácí okruh již v pozici Mistra Evropy. Ovšem nemůže být těsnějšího souboje o druhou pozici, než nám tato třída nabízí. Se 142 body se prozatím o druhou pozici dělí Italové Michele Magnoni (Bevilacqua Corse) a Andrea Antonelli (Team Italia Megabike AX # 52), kterému do karet nehraje pouze jedno vítězství, oproti dvěma Magnoniho. I zde se tedy můžeme těšit na zajímavý souboj.
České loučení
Loučení se sezónou 2007 bude Magny Cours znamenat i pro jezdce a týmy z naší země. Jakub Smrž na okruhu Magny Cours již jednou se čtyřtaktem startoval, když v době svého vyhození od týmu Elit GP Racing zaskočil za zraněného bratra ve třídě Superstock 1000. Kuba hned při čtyřtaktní premiéře v roce 2003 dokázal pro tým Czech Superstock ACČR získat historicky první bod do hodnocení této prestižní třídy mladých nadějí. Tenkrát se Kuba o okruhu vyjadřoval velmi pochvalně a tak doufejme, že i v letošním roce se mu bude dařit.
V supersportech to bude opět Intermoto Czech, které by mělo zaujmout českou fanouškovskou obec. Tým pánů Kubíčka a Látra ovšem nemůže do závodu nasadit svou jedničku Matthieu Lagriva a to bude v boji o honorované desáté místo hodnocení týmů velmi znát. V českých barvách se tentokrát představí opět Ital Mauro Sanchini, kterému bude sekundovat letošní Mistr Francie třídy Supersport Kenny Foray.
Litrové štoky jsou poslední roky záležitostí pouze týmu MS Racing. Matěj Smrž ukázal ve Vallelunze i přes svůj výpadek v závodě, že jeho forma v závěru sezóny graduje. Barry Burrel si Magny Cours vyzkoušel před několika týdny při závodě Bol d´Or a tak můžeme očekávat, že tým Martina Smrže bude bojovat o další body do celkového hodnocení.
Trojice jezdců ve třídě Superstock 600 poslední závody dokazuje svou vzájemnou vyrovnanost, což potvrzuje i tabulka celkového pořadí, kde naše jezdce dělí pouhé 3 body. Ještě jsme letos nezaznamenali, že by všichni tři v jednom závodě bodovali, doufejme a přejme si, že to bude právě nyní v Magny Cours.
Do akce i Markéta Janáková
Součásti posledního víkendu WSBK bude i letošní poslední závod Suzuki GSX-R Cupu, kterého se pravidelně účastní i nejrychlejší česká žena Markéta Janáková. Sympatická dívka ze Dvora Králové nad Labem nebude samozřejmě chybět ani ve Francii, kde se pokusí získat další body do celkové klasifikace letošní série.
Ve Francii bude i vítěz naší Volné třídy 250 - 600
Na okruh Magny Cours cestuje ovšem ještě jeden z českých závodníků. Karel Táborský, vítěz Přeboru České republiky třídy Volná 250 – 600, se již několik týdnů těší na svezení se superbikovým motocyklem Yamaha YZF R1 továrního týmu Yamaha Motor Italia. Populární „Carlos“ ovšem necestuje do Francie jako závodník. Karla jistě všichni znáte z časopisu Motohouse, kde je šéfredaktorem, a protože mimo jiné je i velmi rychlým závodníkem, přišla nabídka k testování motocyklu Noriyuki Hagy. Karel Táborský se tak bude v pondělí po závodech prohánět po okruhu Magny Cours na špičkově fungující superbikové technice. Na to, jak se mu to dařilo a jaké to bylo, se můžete těšit v článku v některém z připravovaných čísel oblíbeného motocyklového časopisu.

Informace o redaktorovi

Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist