Superbikové Radio Paddock hlásí

Po dlouhé letní superbikové přestávce se o minulém víkendu jelo na německém kultovním okruhu Nürburgring. O závodech samotných jste si mohli přečíst v naši reportáži, co se však událo v zákulisí ohledně obsazení týmů a jak to vidí Radio Paddock, to je v tomto hodně obsáhlém článku.

Prvním z prestižních jezdců, který už má jistou svou "sedačku" na příští rok je Brit Jonathan Rea v týmu Castrol Honda. Kdo bude jeho týmovým kolegou, není vůbec jasné. Jisté je jen to, že to už nebude Španěl Ruben Xaus, jehož výsledky zůstaly hodně za očekáváním. Xaus ovšem nouzi o angažmá v roce 2012 mít zřejmě nebude, se sponzorem Arlen Ness v zádech jistě tým najde. Japonci si při prodloužení smlouvy s týmem bratrů Ten Kateových chtěli vynutit mít v týmu japonského pilota, i z toho důvodu jel na Nürburgringu 34-letý Makoto Tamada - a bude v příštích dnech s týmem i testovat - ovšem jeho angažování na sezónu 2012 se zdá být víc než nepravděpodobné.  
Stejně nepravděpodobné je to, že vedle Jonathana Rey pojede jako dvojka Ir Eugene Laverty. Ten sice dostal od Ten Kateho nabídku, ovšem toho by chtěli i jiné týmy a hlavně: Rea a Laverty se zrovna mezi sebou nemusí a to management nizozemského týmu dobře ví. Rea by raději chtěl mít na své "levé" straně někoho méně nápadného, třeba Toma Sykese, kterému Kawasaki neprodloužila smlouvu na rok 2012.

Ovšem: "Druhým naším jezdcem by měl být opravdu špičkový jezdec. Japonci by velmi rádi chtěli domácího pilota, což je ale hodně těžké. Jednáme s opravdovými špičkami, v našem hledáčku je třeba i mistr světa Moto2 Toni Elias", říká týmový manažér Ronald Ten Kate.

Jinak tým Castrol Honda pojede v příštím roce poprvé se systémem ride-by-wire.
Pouze dva - místo letošních tří - tovární motocykly Kawasaki bude v příštím roce nasazovat v seriálu WSBK tým Provec Motorcard.com, jezdící doposud supersportový šampionát. Španěl Joan Lascorz má přímo s Kawasaki dvouletou smlouvu, takže v týmu pochopitelně zůstává i na rok 2012. Na listině nejžádanějších pilotů je úplně nahoře Marco Melandri, po nedělním vítězném závodě má snad šanci i Tom Sykes, uvidíme...Nepravděpodobné ale je, že by se Kawasaki upsal právě Melandri, který chce vyhrávat každý závodní víkend a ne jen jednou za 5 roků! To už více pravděpodobnější je příchod Randy de Puineta z MotoGP.

Tým Pedercini Kawasaki pojede se dvěma piloty, z nichž jeden bude muset přinést peníze, aby ekonomicky vyrovnal toho druhého. Ital Roberto Rolfo je v týmu maximálně spokojený a pochvaluje si doslova rodinné prostředí, když říká, že mu současný superbikový paddock připomíná poměry v paddocku Grand Prix z let 2001-2002.  Jeho současný kolega Australan Mark Aitchison se pak zlepšuje závod od závodu.
Hodně nejasností je nad budoucností týmu Paula Birda, tedy PBM. Tento tým nasazoval do seriálu WSBK v posledních třech rocích tovární motocykly Kawasaki, smlouva na rok 2012 ale nebyla prodloužena a to z námi už dříve prezentovaných důvodů (nález drog a zbraní v továrním kamionu): "Jen letos jsem ze svých peněz investoval okolo 900 000 Euro, neboť budget Kawasaki není natolik dostatečný, aby jezdila na této úrovni závody WSBK. Za poslední tři roky to byly celkem 2,3 milionů Euro z mých peněz, aby Kawasaki mohla vůbec v seriálu závodit. Kawasaki si zřejmě myslí, že nejsme natolik dobří, abychom toto závodění provozovali. Ovšem ono je to úplně opačně, to Kawasaki není tak dobrá. Yoda (Ichiro Yoda - ředitel superbikového projektu u Kawasaki-pozn. Bosso) prostě rozhodl opět špatně a nebylo to poprvé. Ale my mu dokážeme, že jsme lepší tým, než budou oni. Jednáme o závodním materiálu s BMW, Yamahou a s Ducati. Když zavře dveře jeden z nich, tak je druhý zase otevře", říká sebevědomě multimilionář Paul Bird.

Pro dva jezdce to znamená přibližně 15 dalších motorů navíc, což by pro BMW neměl být takový problém, ale nejvyšší vedení německé továrny by to muselo schválit a to zatím není ten případ. Pro Yamahu, pokud by opravdu chtěla v roce 2012 závodit, by mohl být Bird slepicí, která snáší zlatá vajíčka, ale problémem může být Bird samotný, ten je zvyklý rozhodovat o všem sám a přednostně a to u hrdých Japonců může být problém. Takže hodně realisticky zůstává pouze nová Ducati, kde po mnoha létech spolupráce s touto továrnou je spojení i nadále fantastické: "Pokud budu chtít i nadále provozovat závodní motocyklový sport, tak to budu dělat pouze na tovární úrovni. Kawasaki nás v neděli ráno odstřelila a my jim hned odpoledne darovali vítězství. Vím dobře, koho má Kawasaki úplně nahoře na listině nejžádanějším pilotů a ty chci i já - Eugene Laverty, Marco Melandri, Chaz Davies a Tom Sykes - jsou moji favorité. Jak to nakonec dopadne, nevím. Můžu ale říci, že nás Kawasaki pouze brzdila a některé nové díly, které jsme sami vyrobili, jsme ani nesměli použít..."
Lídr šampionátu Carlos Checa je samozřejmě u týmu Althea Ducati plánován jako jasná jednička. Podepsanou smlouvu ale 38-letý španělský jezdec nemá. Pokud bude mít tým dostatek peněz, tak pojede jako dvojka vedoucí jezdec poháru FIM v litrových stocích Davide Giugliano (21), který právě testuje v těchto dnech novou superbikovou Ducati v Mugellu.   
Český tým Effenbert Liberty Racing pojede určitě se dvěma, pravděpodobně se třemi, ale možná i se čtyřmi jezdci. Náš Jakub Smrž má s týmem opci na rok 2012 a tím se zdá být jasnou jedničkou v týmu. Tým by jistě velmi rád udržel i Francouze Sylvaina Guintoliho, ale ten má nabídku i od britské stáje Crescent Suzuki, která chce nově vstoupit do závodů WSBK. Dle našich informací se management týmu rozhodne během září jak o jezdeckém složení týmu, tak i o materiálu, přičemž dosavadní motocykly Ducati zůstávají prioritou.

Pokud bude vše běžet dle přání Ducati, tak by DXF (viz několik řádků níž) nebo Paul Bird Motorsport (tovární tým ex-Kawasaki) mohly být jejími dalšími zákazníky.

Ovšem dle italských motocyklových médií chtějí dosavadní týmy Ducati závodit i v příštím roce se svým letošním materiálem, neboť pochybnosti o nástupci současné motorky 1098R jsou stále více hlasitější a hlasitější, což vůbec nechápe projektový ředitel pro superbiky u Ducati Ernesto Marinelli: "Určitě nevyvíjíme nový bike jen proto, aby byl horší než ten původní. Nová Ducati je definitivně cestou vpřed".
Mistr světa Max Biaggi má smlouvu s Aprilií i na rok 2012, jestli ale bude ještě v příštím roce závodit, ví snad jen on sám. Leon Camier by velmi rád zůstal, jeho výsledky ale nejsou moc přesvědčivé. Navíc je zde volný Marco Melandri a také Eugene Laverty. "Jednáme pochopitelně i s Camierem", říká Gigi Dall´Igna, který se jinak netají svými dalšími plány: "Raději bychom měli víc, než jen jeden satelitní tým Aprilie. To byla už dříve naše strategie ve dvěstěpadesátkách a byla úspěšná."

Hodně nejistý je osud satelitního týmu PATA, týmový majitel Daniele Carli si dovede představit návrat jako tým DFX a to na novém motocyklu Ducati.  
Vlastní odchovanec Ayrton Badovini je favorizován jako jednička týmu BMW Italia i na rok 2012. James Toseland dostane novou šanci, pokud dokáže ve zbývajících závodech, že patří mezi špičku tohoto seriálu. Jelikož ale termín od BMW zní 21. září, tak mu prakticky nezbývá vůbec žádná šance to dokázat a německé vedení BMW se už asi rozhodlo. Dle našich informací by měl být Toselandovým nástupcem Michel Fabrizio.
Než se dostaneme k továrním týmům Yamaha, BMW a Suzuki, tak se zastavme nejdříve u rakouské KTM. Po skvělém závodění domácího Martina Bauera v IDM plánuje rakouská továrna KTM postupný nástup do WSBK. V roce 2012 bude fungovat testovací tým této továrny z Mattighofenu a testařem bude už zmiňovaný Bauer. Tým bude jezdit na zapracování CIV, tedy italský šampionát superbiků a kromě toho jsou plánovány dva závody WSBK s wild card! "Definitivní rozhodnutí o naší účasti v roce 2013 padne během příští sezóny, jakmile bude znám přesný technický reglement (tedy váhový poměr mezi motocykly o objemu 1000 a 1200 ccm - pozn. Bosso)", říká sportovní ředitel KTM Heinz Kinigadner.
Hodně zamračeno je u Suzuki. Tým Alstare Suzuki nemá doposud žádného nového sponzora na rok 2012 - představení nového, údajně pocházejícího z Ruska, se v Brně nekonalo - a japonská Suzuki zavřela svůj kohoutek peněz už na začátku letošního roku. Týmový šéf Francis Batta už propustil veškerý personál, který se nyní o job uchází u jiných týmů. Jedinou záchranou, že by se na startovním roštu objevila tato značka i v roce 2012 je možnost, že se podaří postup britskému týmu Crescent Suzuki z britského seriálu BSB, jedná se o tým manažera Jacka Valentina, který chce jet v příštím roce WSBK s jezdci Johnem Hopkinsem a Sylvainem Guintolim. Ovšem pro Hoppera by to byla až druhá volba, když jeho prioritou na rok 2012 je závodění v MotoGP.
Těsně před prodloužením smlouvy s továrním týmem BMW je úřadující vicemistr světa Leon Haslam, který uplatnil koncem srpna svou opční smlouvu. O druhém místě ale není vůbec rozhodnuto, jisté je, že Troy Corser smlouvu nedostane. "Jednáme s Marcem Melandrim", potvrzuje sportovní ředitel motocyklového oddělení BMW Bernhard Gobmeier, neboť tento Ital už dokonce navštívil dílny továrního týmu ve Stephanskirchenu. BMW ale jedná i s Japoncem Hiroshim Aoyamou, kterému nabízí kromě smlouvy do seriálu superbiků na příští rok také "sedačku" pro 2013 do MotoGP, kdy se továrna chystá závodit v královské kubatuře silničních motocyklových závodů a kde má od šéfa Dorny Carmela Ezpelety rezervována 2 místa (právě z tohoto prostého důvodu pojede MotoGP v roce 2012 maximálně 22 jezdců). U Hira je to ovšem pouze varianta II., neboť Japonec chce dle vlastního vyjádření zůstat v MotoGP za každou cenu.
Od roku 2005 dokončil vždy nějaký jezdec na motocyklu Yamaha mistrovství světa do Top-5, nyní ale je celkem reálná možnost, že v roce 2012 neuvidíme na startovním roštu nikoho s motocyklem Yamaha. Racing manažer Yamahy pro Evropu Laurens Klein-Koerkamp se sice úplně nevyjádřil a říká diplomaticky: "Jsou zde některé týmy, které mají zájem o naše motocykly a my zkoumáme všechny možnosti", ovšem situace je trochu jiná:

Továrna Yamaha by chtěla někoho, kdo by vše převzal a také platil a vše běželo jako doposud. To je ale utopie. Odchod továrny má totiž i své důsledky: "Pro mistrovství světa superbiků nechceme vydat ani jedno Euro, tedy ani na vývoj motocyklů", říká už jmenovaný nizozemský manažer Klein-Koerkamp.

Yamaha chce totiž zabránit tomu, aby nějaký tým převzal-koupil! současné motocykly včetně náhradních dílů a pak požadoval po továrně jejich další vývoj a materiální podporu (což je třeba případ Ducati a českého týmu Effenbert Liberty).

Odchod Yamahy ze superbikového světa má své elementární důvody, které se nedají svést pouze na to, že chyběl generální sponzor: "Ani ten by nás nezachránil", říká na toto téma hlavní manažer Yamahy pro Evropu a vypočítáví suchou řeč čísel: "Hlavní sponzor v superbicích platí za rok přibližně mezi 1,5 až 2,0 miliony Euro, přičemž superbikový tým Yamahy stál letos rozhodně víc milionů, než je tato zmiňovaná suma".

Původně uvažovaný tým ParkinGO se šéfem Giulianem Rovellim by sice rád jel v roce 2012 s motocykly Yamaha seriál WSBK, ovšem jen ve vlastní réžii a hlavně s vývojovou pomocí od Yamahy a to japonská továrna vůbec nechce.

A tak se nabízí jediná, hodně teoretická šance, a tou je Rus Alexander Yakhnich, promotér prvního závodu superbiků na okruhu "Moscow Raceway" v Rusku. Ten údajně nabízí za odkoupení celého továrního týmu částku 4,7 milionů Euro. Klein-Koerkamp ovšem jakékoliv intenzivní jednání s ruským promotérem vehementně popírá.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist