První podnik MS Superbike – Austrálie

O nadcházejícím víkendu startuje letošní sezona zahajovacím podnikem mistrovství světa superbikových motocyklů. Poosmé v řadě má jako první v nové sezoně tu čest přivítat jezdce a týmy světového šampionátu okruh Phillip Island, kde už jezdci FIM Superbike a FIM Supersport začátkem týdne dva dny testovali. Sezona 2016 nabízí výraznější změnu formátu víkendu v tom, že v případě WorldSBK sice zůstávají dva závody, ale ten první už jezdci pojedou v sobotu, druhé klání pak bude v neděli. Co se týče třídy FIM Supersport, tak tam zůstávají standardně u jednoho závodu s termínem v neděli, nicméně je změna ve formátu kvalifikace. Ta nyní bude stejná jak v případě superbiků s dvěmi Superpole. Poslední únorový víkend ve znamení - Yamaha Finance Australian Round.

Kapitoly článku

O víkendu uspořádají na Phillip Islandu jubilejní padesátý závod WorldSBK čímž se jihoaustralský okruh stane první dráhou na světě s tak vysokým počtem klání. Na druhém místě je Assen s osmačtyřiceti a po šestačtyřicet uspořádaných závodů mají na kontě okruhy Misano World Circuit Marco Simoncelli a Donington Park.

Naposledy slavil vítězství na domácí půdě jezdec z Austrálie v roce 2008. Tehdy to byl Troy Bayliss, jenž v sedle Ducati 1098 vyhrál oba závody. V tom prvním byli na stupních dokonce dva jezdci z Austrálie - Troy Bayliss a Troy Corser. Od roku 2009 je Phillip Island místem zahajovacího podniku superbikové sezony.

Australský okruh má neobyčejnou kulisu s mořem v pozadí a 4445 metrů dlouhá dráha je u většiny závodníků velmi oblíbená. V jednom kole jezdci projedou dvanáct zatáček z toho sedm levých a pět pravých. Nejdelší rovinka má 835 metrů a patří k vůbec nejrychlejším v celém seriálu. Například loni tam Jordi Torres s Aprilii posunul maximálku na 324,3 kilometru za hodinu.

Změny v harmonogramu víkendu:

V případě série World SBK došlo na dost zásadní změnu a to, že první závod jezdci jedou už v sobotu, druhý ve stejný čas v neděli. Zda je to tak dobře uvidíme v průběhu sezony. Díky tomu tak kombinace časů pátečních dvou volných tréninků určí, kdo absolvuje Superpole 1 a jakých deset nejrychlejších jezdců rovnou postoupí do Superpole 2. Superpole nyní absolvují všichni závodníci. Ještě loni první desítka z kombinace časů tří volných tréninků postoupila do Superpole 2, druhá desítka bojovala o dvě postupové pozice do SP2 a pro jezdce od jednadvacátého místa výš sobotní program skončil čtvrtým tréninkem.

V případě série World SSP je kvalifikační formát nově úplně stejný jak v případě superbiků. Co se týče elektroniky, tak zásadní změnou je absence řízení trakce. Motorky teď mají ve svých rukou samotní jezdci. Pro ty, kteří byli na řízení trakce zvyklí možná nepříjemná změna, pro ty, kteří do soutěže přicházejí z prostředí, kde nic takového nebylo šance jak potrápit favority. Součástí MS Supersport je podkategorie, kde pojedou jezdci pohárový závod jen v rámci Evropy. Tím zmizela samostatná třída STK 600.

World SBK – rekordy:

Rekord okruhu – 1'30,949 – Chaz Davies (2014)
Nejrychlejší kolo – 1'30,038 – Sylvain Guintoli (2014)

World SSP – rekordy:

Rekord okruhu – 1'33,283 – Kenan Sofuoglu (2013)
Nejrychlejší kolo – 1'32,545 – Sam Lowes (2013)

!!! Také letos můžete tipovat na výsledky jednotlivých závodů třídy Superbike a bojovat tak o hezké ceny a pohár pro vítěze kategorie WSBK 2016. Nezapomeňte, v novém formátu šampionátu je první závod World SBK už v sobotu, druhý se jede v neděli !!!

MS Superbike (WorldSBK) – Preview

Titul mistra světa obhajuje Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team), vítěz loňského ročníku. Jezdec tovární stáje Kawasaki má pro obhajobu velké předpoklady, protože zůstává ve stejném týmu a navíc má k dispozici výkonný nový model Ninja ZX-10R 2016. V testech byl druhým nejrychlejším jezdcem na dráze a nestačil pouze na týmového kolegu Toma Sykese (Kawasaki Racing Team). Mistr světa z roku 2013 loni bitvu o titul prohrál, v závěru také ztratil druhé místo a přitom tam došlo k jistému prvnímu nesouladu s týmovým parťákem. Rea, ať už měl titul jistý, Sykesovi v závěru nic nedaroval a titul vicemistra získal Chaz Davies. Jak se od té doby situace zklidnila ukáže až čas, prozatím to vypadá, jako dávno zapomenutá věc. Tom Sykes ale většinou nezapomíná a o to zajímavější můžeme čekat jeho souboje nejen s ostatními soupeři na dráze, ale především s týmovým kolegou. Cílem obou jezdců stejně jako Kawasaki je vyhrát titul mistra světa.

Kandidáty na celkové vítězství jsou také jezdci týmu Ducati Chaz Davies (Aruba.it Racing-Ducati SBK Team) a Davide Giugliano (Aruba.it Racing-Ducati SBK Team). Oba to jsou talentovaní a rychlí závodníci, takže pokud se jim to podaří dobře prodat v závodech, mají velkou šanci bojovat o celkové prvenství. V testech skončil Davide Giugliano třetí, což je výborná výchozí pozice. Loni to bylo zcela naopak, Ital si pádem v testech způsobil zranění, které ho vyřadili z úvodní části sezony a tehdy za jezdce Ducati zaskočil Troy Bayliss. Ital naskočil do sezony až někdy v květnu, ale pak měl další nehodu v Laguně Seca, kde už musel sezonu předčasně ukončit kvůli zranění. Letos má dobrou šanci ukázat co v něm je a to samé platí i pro Chaze Daviese.

Ač je to k nevíře tak v superbikovém šampionátu máme v poli pouze dva stroje japonské Hondy. Tým Ten Kate přišel po skončení loňské sezony o hlavního sponzora PATA, nicméně tam je určitá podpora ze strany výrobce stejně jako od Hondy Amerika. Letos je totiž součástí týmu Nicky Hayden (Honda World Superbike Team), světový šampion královské kubatury MS silničních motocyklů z roku 2006 a dlouholetý závodník seriálu Grand Prix. S týmem SBK pokračuje druhým rokem Michael van der Mark (Pata Honda World Superbike Team), který už s Ten Kate Honda získal titul v MS Supersport 2014. Sledovat premiéru Nicky Haydena a jeho působení ve WSBK si rozhodně nenechají ujít ani skalní fanoušci MotoGP, kteří sledují výhradně jen tuto jedinou sérii.

Tým Althea Racing změnil pro letošní ročník výrobce a Ducati vyměnil za BMW. Rovněž jezdecká sestava je kompletně jiná a tvoří ji dva draví a o nic méně talentovaní mladí závodníci Jordi Torres (Althea BMW Racing Team) a Markus Reiterberger (Althea BMW Racing Team). Španěl Torres přichází z týmu Aprilie, která do posledního okamžiku nevěděla, zda vůbec své motocykly do soutěže nasadí. Torres zase neměl tolik času čekat, jak se rozhodnou a přistoupil na zajímavou nabídku jet v týmu s vítězem německého seriálu IDM Superbike Markusem Reiterbergerem. Ten už zkušenosti s BMW má, třebaže je jasné, že mezi superbikovým motocyklem SBK a IDM bude velký rozdíl. V testech byl Torres šestý, jen mu tento dobrý výsledek zkazil pád při němž si zranil loket a ve středu musel v Melbourne podstoupit drobný operační zákrok.

Do hry se vrací Yamaha s továrně podporovaným týmem a jezdeckou sestavou Sylvain Guintoli (Pata Yamaha Official WorldSBK Team) a Alex Lowes (Pata Yamaha Official WorldSBK Team). Tým Paula Denniga po skutečně velmi dlouhé době ukončil spolupráci s japonskou Suzuki (tato značka v letošním šampionátu chybí) a zahájil novou éru s třemi ladičkami. Možná chtěla Suzuki veškerou energii nasměřovat na MotoGP, kdo ví. Každopádně Yamahu reprezentuje jejich nový stroj YZF-R1, který právě loni testovali na různých úrovních soutěží a s jejími výkony byli spokojeni. Superbiková R1 je zase jiný šálek čaje, ale jezdci jsou zkušení a třeba v posledním testu se už prosadili na konečnou pátou (Guintoli) a osmou pozici (Lowes).

Italská Aprilia zůstává v superbikovém šampionátu, alespoň co se týče nasazení jejich motocyklů RSV4. Skutečně v hodině dvanácté tam došlo k dohodě mezi týmem IodaRacing, Dornou a výrobcem z Noale. Aprilia věnuje pozornost vývoji jejich prototypu MotoGP a tovární zastoupení v seriálu WSBK už neměli v plánu letos prodlužovat. Tým IodaRacing ještě v minulém roce závodil v MotoGP, ale nyní je už součástí paddocku WSBK. Tým tvoří jezdecká sestava Alex de Angelis (IodaRacing Team) a Lorenzo Savadori (IodaRacing Team). De Angelis je zkušený závodník, jen ne úplně v kondici po zranění z tréninku na GP Japonska 2015. Tam to vypadalo velmi zle, ale jezdec ze San Marina předvedl přímo zázračné uzdravení. Ital Savadori je mladý talent, který loni vyhrál světový pohár Superstock 1000 a i přesto měl problém si najít místo. IodaRacing byla záchrana na poslední chvíli.

Italská MV Agusta má na startovním roštu jediného závodníka Leona Camiera (MV Agusta Reparto Corse). Před sezonou se také hovořilo o možnostech Marca Melandriho, který ještě loni souhlasil s pozicí testovacího jezdce MV Agusty, když jejich týmy SBK a SSP zastřešila skupina Forward Racing. V jednu chvíli to vypadalo, že budou motorky dvě nebo Melandri nahradí britského závodníka, jenže ten si pozici udržel. Dalším jedináčkem v týmu je také Xavi Forés (Barni Racing Team), velmi talentovaný španělský závodník, který v sedle Ducati rozhodně může překvapit, pak je to Španěl Román Ramos (Team GoEleven) a Ital Fabio Menghi (VFT Racing). Bohužel pro Itala to teď nevypadá dobře, protože měl v testech těžký pád a nyní je v nemocnici v Melbourne s frakturou pánve. Do zahajovacího podniku sezony kvůli zranění ramene z oficiálního testu nenastoupí ani domácí Josh Hook (Grillini Racing Team).

Pro české fanoušky je dobrá zpráva ohledně účasti Karla Abrahama (Milwaukee BMW) v superbikovém seriálu. Abraham závodil v sérii Grand Prix, ale pro letošní ročník zvolil přestup mezi superbiky, kde bude závodit s týmem, který loni vyhrál titul šampiona v britském mistrovství superbikových motocyklů. Konkrétně to bylo s Joshem Brookesem (Milwaukee BMW) a přesně tento závodník je nyní týmovým kolegou Karla Abrahama. Australan je rozhodně velký talent, ale stejně jako jeho tým je nyní na motorce BMW nováčkem a navíc v novém prostředí WSBK. Znalost týmu mu může pomoci zrychlit adaptaci novým podmínkám, i když Karel Abraham také není v týmu úplně sám, protože společně s ním tam přišli také dva jeho mechanici. Nebude to ale nic snadného, ale rozhodně je uvidíme vysoko.

Do závodu na Phillip Islandu nastoupí vítěz australského superbikového šampionátu Mike Jones. Závod pojede v barvách stáje DesmoSport Team, jehož vedení jen nedávno převzal Troy Bayliss.

Startovní listina - MS FIM Superbike 2016

1 - #1 - Jonathan Rea - GBR - Kawasaki ZX-10R - Kawasaki Racing Team
2 - #66 - Tom Sykes - GBR - Kawasaki ZX-10R - Kawasaki Racing Team
3 - #7 - Chaz Davies - GBR - Ducati 1199 Panigale R - Aruba.it Racing - Ducati
4 - #34 - Davide Giugliano - ITA - Ducati 1199 Panigale R - Aruba.it Racing - Ducati
5 - #60 - Michael van der Mark - NED - Honda CBR1000RR SP - Honda World Superbike Team
6 - #69 -  Nicky Hayden - USA - Honda CBR1000RR SP - Honda World Superbike Team
7 - #21 - Markus Reiterberger - GER - BMW S1000 RR - Althea BMW Racing Team
8 - #81 - Jordi Torres - ESP - BMW S1000 RR - Althea BMW Racing Team
9 - #22 - Alex Lowes - GBR - Yamaha YZF R1 - Pata Yamaha Official WorldSBK Team
10 - #50 - Sylvain Guintoli - FRA - Yamaha YZF R1 - Pata Yamaha Official WorldSBK Team
11 - #12 - Xavi Forés - ESP - Ducati 1199 Panigale R - Barni Racing Team
12 - #11 - Saeed Al Sulaiti - QAT - Kawasaki ZX-10R - Pedercini Racing
13 - #20 - Sylvain Barrier - FRA - Kawasaki ZX-10R - Pedercini Racing
14 - #2 - Leon Camier - GBR - MV Agusta 1000 F4 - MV Agusta Reparto Corse
15 - #40 - Román Ramos - ESP - Kawasaki ZX-10R - Team GOELEVEN
16 - #9 - Dominic Schmitter - SUI - Kawasaki ZX-10R - Grillini Racing Team
17 - #16 - Josh Hook - AUS - Kawasaki ZX-10R - Grillini Racing Team
18 - #10 - Imre Toth - HUN - Yamaha YZF R1 - Team Toth
19 - #56 - Peter Sebestyen - HUN - Yamaha YZF R1 - Team Toth
20 – #15 - Alex De Angelis - RSM - Aprilia RSV4 1000 F - IodaRacing Team
21 – #32 - Lorenzo Savadori - ITA - Aprilia RSV4 1000 F - IodaRacing Team
22 - #17 - Karel Abraham - CZE - BMW S1000 RR - Milwaukee BMW
23 - #25 - Joshua Brookes - AUS - BMW S1000 RR - Milwaukee BMW
24 - #61 - Fabio Menghi - ITA - Ducati 1199 Panigale R - VFT Racing

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist