Preview – Phillip Island

V pátek začíná 26. ročník mistrovství světa superbiků. Pojede se ovšem bez obhájce titulu mistra světa Maxe Biaggiho a po 6 sezónách se budeme muset také obejít bez české účasti. A od roku 2005 se také poprvé neuskuteční závod na Masarykově okruhu v Brně, takže nás letos zřejmě čeká 14 závodních víkendů, tedy stejně jako v sezóně 2012.

Kapitoly článku

Na 4,445 km dlouhém okruhu se 7 levými a 5 pravými zatáčkami je nejpověstnějším úsekem populární "Hairpin". Zatímco nejrychlejší kolo v závodě zde zajel Max Biaggi v roce 2012 a má hodnotu 1.31.785 min., tak absolutně nejrychlejší kolo má na svém kontě Španěl Carlos Checa z roku 2011 za čas 1.30.882. Ovšem právě naposled jmenovaný mistr světa 2011 se na právě skončených testech dostal pod hranici traťového rekordu, když zajel skvělý čas 1’31.059 min.
Krátké ohlédnutí za loňským závodem u protinožců: Vítězem první jízdy se v Austrálii stal pozdější mistr světa Max Biaggi před dalším Italem Marcem Melandrim na BMW a Francouzem Sylvainem Guintolim na Ducati. Ve druhé jízdě pak byl suverénem úřadující mistr světa Španěl Carlos Checa s Ducati před Biaggim - ten předvedl doslova neuvěřitelnou stíhačku a Tomem Sykesem na Kawasaki.
1. jízda 2012 - Do úvodního závodu minulé sezóny vystartoval nejlépe vítěz kvalifikace Tom Sykes - kvůli tragickému pádu domácího jezdce 17-letého Oscara McIntyreho v závodě australských supersportů/superstocků bylo Superpole zrušeno, kterého ale velmi brzy předjel mistr svět Carlos Checa. Ten začal svůj náskok na čele zvyšovat až do 6. kola, kdy z prvního místa při vjezdu do cílové rovinky brutálně havaroval, naštěstí bez zranění. Tím se uvolnila pozice lídra pro Maxe Biaggiho, který celý závod suverénně odjel na špici a měl během závodu dokonce už náskok přes 9 sekund. Ve velmi dramatickém závodě tříčlenné skupinky o druhé místo mezi Melandrim - startoval až ze 13. pozice, Guintolim a Sykesem, získal nakonec při svém prvním startu na německém motocyklu vicemistr světa Marco Melandri pro tuto továrnu její nejlepší umístění během 4 roků závodění BMW v superbikovém šampionátu. Stupně vítězů dokompletoval Sylvain Guintoli, který tak protrhl svou předloňskou smůlu na tomto okruhu. Poleman Tom Sykes dojel čtvrtý a hned za ním na skvělém pátém místě náš Jakub Smrž, který potvrdil, že mu australský okruh opravdu sedí. Šestý Michel Fabrizio nakonec pozávodil sedmého Jonathana Reu, od kterého se zřejmě čekalo daleko více. Hned za Reou dojel superbikový nováček a Reův týmový kolega Hiroshi Aoyama před hodně tvrdě jedoucím Davidem Giuglianim - poslal do kačírku hodně nekompromisně v 18. kole Camiera, a Top-10 dokompletoval domácí náhradník za Mercada Bryan Staring. Nutno poznamenat, že už při testech se zde zranili Eugene Laverty (zlomená ruka), Leon Haslam (zlomená noha), John Hopkins (místo něho startoval Josh Brookes) a David Salom.
2. jízda 2012 - Do druhé jízdy nejlépe odstartoval Jonathan Rea s Hondou, kterého v 5. kole vystřídal Carlos Checa a do konce závodu už tuto pozici nepustil a vyhrál ho s náskokem 5 sekund. Druhý dojel už zmiňovaný Max Biaggi, který se po jezdecké chybě nacházel po 1. kole na posledním 24. místě a předvedl fantastickou stíhačku - a souboj o poslední místo na podiu nakonec vyhrál Brit Tom Sykes s Kawasaki o pouhých 0.134 sekundy před Jonathanem Reou. Skvělý souboj nám nabídla trojice ve složení Brit Leon Haslam, Ital Marco Melandri - oba BMW a Francouz Maxime Berger na Ducati, která projela v tomto složení cílem na místech 5 až 7, když z původního kvarteta v 10. kole spadl Sylvain Guintoli, jezdící na 7. místě. To už nejel v závodě ani Španěl Joan Lascorz (Kawasaki) - spadl v 11. kole ze 4. pozice v souboji se Sykesem či Ital Michel Fabrizio (BMW) v 5. kole z místa 10. po technických problémech. Top-10 loňské druhé jízdy dokompletovali Ir Eugene Laverty s Aprilií, nenápadný Japonec Hiroshi Aoyama na Hondě a mladý Ital Niccolo Canepa s Ducati. Český jezdec Jakub Smrž pokazil start a když v 5. kole vyjel mimo trať a propadl se ze 13. místa hodně dozadu, tak bylo jasné, že své skvělé umístění z první jízdy nezopakuje. Nakonec ji ale po velmi dobrém výkonu dokončil jako 11.

V šampionátu vedl po Austrálii Max Biaggi se ziskem 45 bodů před Marcem Melandrim (30) a Tomem Sykesem (29). Následovali čtvrtý obhájce titulu Checa (25) a pátý Rea (22). Týmoví kolegové Sylvain Guintoli a Jakub Smrž měli oba po 16 bodech a dělili se o 6. místo.

eni FIM Superbike World Championship 2013


A kdo má největší šanci letos? Vicemistr světa Tom Sykes s továrním motocyklem Kawasaki je rozhodně papírovým favoritem číslo "1", to je celkem jasné a to bez ohledu na výsledky právě skončených testů. Otázkou je ovšem je, zda jeho zraněné levé předloktí - zlomená vřetenní kost - mu umožní vydržet námahu celého závodu, tedy plných 22 kol.
Vicemistr světa 2011 a vloni třetí Marco Melandri s bikem BMW má úplně stejné problémy, tedy zdravotní. Má zraněné pravé rameno - v minulosti několikrát vykloubené - a dokonce zvažuje operaci, okamžitě po návratu z Austrálie. "Každý den je to horší a horší. Po maximálně dvou kolech už nemohu pořádně jet. Především při změně směru jízdy mě to hodně bolí". My tak musíme jen doufat, že se "Macio" na start obou nedělních jízd postaví.
A tak se nabízí šance pro další jezdce: Ex-mistr světa Carlos Checa skončil vloni v MS celkově čtvrtý, jeho nový motocykl Ducati 1199 Panigale je zatím dost syrový, ovšem zkušený Španěl dobře ví, že se mistrovství světa 2013 nebude rozhodovat tuto neděli v Austrálii, nýbrž právě zde může získat důležité body. A že je stále hodně rychlý, dokázal svým nejlepším časem během právě ukončeného testování.
Jonathan Rea na Hondě by určitě chtěl konečně prorazit i v celkovém hodnocení šampionátu a nabídnout se tak šéfům týmů do MotoGP. A dobže ví, že jedinou šanci má, pokud bude pravidelně dojíždět na stupně vítězů. 
Velmi vyrovnanou dvojici má továrna Aprilia: Eugene Laverty se několikrát vyjádřil, že má jediný cíl, bojovat o titul mistra světa a ve své třetí sezóně v MS-Superbike je rozhodně černým koněm tohoto šampionátu.
Já osobně ale více věřím jeho týmovému kolegovi Sylvainovi Guintolimu. Ten říká, že se bude snažit bojovat v každém závodě o stupně vítězů a pak se ukáže, co z toho na konci sezóny vyjde.
Leon Haslam se v letošní sezóně vrátil na svou oblíbenou Hondu a velmi rád by zopakoval rok 2010, kdy se stal vicemistrem světa.
Na testech hodně zazářil Leon Camier, zda ovšem bude schopen celou sezónu s motocyklem Suzuki bojovat s absolutní špičkou, uvidíme teprve po třech až čtyřech závodních víkendech.

   
           
Dále jsou zde piloti, kteří budou jistě schopni občas dojíždět na podia, respektive i vyhrát nějaký ten závod: Brit Chaz Davies s BMW, Ital Davide Giugliano s Aprilií či jeho krajan a značkový kolega Michel Fabrizio. Minimálně stejné ambice - zejména na mokru - má jistě i tovární pilot Kawasaki Loris Baz z Francie a ve druhé polovině sezóny bude mít jistě stejné schopnosti i nováček Jules Cluzel se Suzuki.
Na nějaké to podium si jistě brousí zuby také Ayrton Badovini, či Max Neukirchner (oba Ducati), který dostal od lékařů definitivní OK ke startu, no uvidíme....

   

Zbytek startovního pole, tedy Ivan Clementi a Vittorio Iannuzzo (oba BMW), a oba piloti s Kawasaki Federico Sandi a Alex Lundh - pak budou zřejmě rádi za každý získaný bod, resp. při velké shodě šťastných okolností za umístění v Top-10.

          

Což platí a bude platit i o pilotech s wild-card, jako třeba nyní v Austrálii o Jamiemu Staufferovi (Honda) či Glenovi Allertonovi  (BMW). 

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist