Preview – Phillip Island

Necelé 2 dny nás dělí od zahájení 24. ročníku světového šampionátu superbiků a 15. kapitoly supersportů, které samozřejmě rovněž bojují o titul světového šampiona.

Kapitoly článku


Začněme nejdříve u superbiků,
kde bude titul obhajovat muž s číslem „3“ Max Biaggi, ovšem v závodě ho uvidíme s největší pravděpodobností se startovním číslem „1“. Tento Ital získal vloni už svůj celkově pátý titul mistra světa, když ty předchozí mu patřily v závodech Grand Prix ve dvěstěpadesátkách. A dokázal se tak teprve jako druhý motocyklový jezdec v historii - předtím to byl John Kocinski - stát mistrem světa jak v Grand Prix, tak v WSBK. 

Na 4,445 km dlouhém okruhu se 7 levými a 5 pravými zatáčkami je nejpověstnějším úsekem populární „"Hairpin". Zatímco nejrychlejší kolo v závodě zde zajel domácí Troy Corser na Yamaze v roce 2007 a má hodnotu 1.31.826, tak absolutně nejrychlejší kolo má na svém kontě Francouz Régis Laconi s Ducati z roku 2009 za čas 1.31.050. Ovšem Španěl Carlos Checa byl na právě skončených testech ještě o 0,472 sekundy rychlejší, když se mu tak podařilo vytvořit neoficiální rekord tratě časem 1’30.578. 

V loňském roce zde vyhráli Leon Haslam a Carlos Checa, z minulých vítězů uvidíme na startovním roštu také Noriho Hagu (vyhrál zde celkem dvakrát - 1998 a 2009) a hlavně domácího Troy Corsera (celkem 7x: 1995, 1999-2x, 2000, 2005-2x, 2006), ovšem také vítěze z roku 2007, Jamese Toselanda. 

Podíváme-li se podrobněji na loňský závod, tak z PP vystartoval Leon Haslam, kterého v první řadě na gridu doplnili ještě Michel Fabrizio, Cal Crutchlow a Carlos Checa. Z našeho pohledu je důležité vzpomenout, že Jakub Smrž skončil v Superpoli na 6. místě – tedy odstartoval do obou jízd ze 2. řady a jeho současný týmový kolega v týmu Effenbert Liberty Sylvain Guintoli byl ještě o jedno místo na startovním roštu lepší. Mimochodem už superpole tehdy ukázalo, že tento okruh není okruhem pro Aprilii, pozdější mistr světa Max Biaggi v něm skončil až na 11. místě. 

A jak dopadly vloni závody? První jízdu vyhrál Leon Haslam před Michelem Fabriziem a Nori Hagou. Jakub Smrž ji dokončil na 8. místě (Guintoli byl 6.). Jízdu druhou pak vyhrál Carlos Checa před Haslamem a Fabriziem. A zatímco Smrž havaroval v 7. kole z 9. pozice, tak Guintoli dojel těsně za bednou, jako čtvrtý!

V šampionátu 2010 vedl po Austrálii Haslam se ziskem 45 bodů před Fabriziem (36) a Checou (34). Guintoli byl 5. (23), Kuba Smrž 11. (8). 

Jinak loňské testy zde vyhrál Fabrizio před Byrnem a Kubou Smržem – 15. Guintoli. 

Ale vraťme se z historie do současnosti! Výsledky testů mají ještě určitě všichni v paměti a bylo by nošením dříví do lesa, je připomínat. Podívejme se na jednotlivé jezdce a stáje pěkně popořadě, tedy dle startovních čísel: 

Dvojice na továrních motocyklech Aprilia Max Biaggi a Leon Camier patří jistě k těm nejvážnějším uchazečům o královské žezlo, pochopitelně že především ten prvně jmenovaný, tedy obhájce titulu mistra světa. Ovšem oba piloti se musí nejdříve vypořádat s tím, že jejich motocykly musely být na letošek trochu „odtuningovány“ a jejich materiální převaha už nebude tak výrazná, jako v roce minulém, kdy se stal Max Biaggi suverénním mistrem světa. Přesto je římský korzár i letos favoritem na titul číslo“1“. 

A co o obhájci titulu říká testovací jezdec této továrny Alex Hofmann: "Max jezdil řadu let závody MotoGP, byl tam schopen vyhrávat a závodit proti Rossimu. Nyní ví úplně přesně, co musí dělat, aby s materiálem, který má k dispozici, pravidelně vyhrával. Ačkoliv už nejezdí v testování a při trénincích někdy úplně naplno, tak dobře ví, jaké má ještě rezervy. Proto si může dovolit kalkulovat a taktizovat a také ví, kdy musí riskovat naplno. Akceptuje prostě 100% hranici, ale je spokojen i s pátým místem, když je to potřeba. Navíc miluje obdiv veřejnosti a to je i jeho motivace do dalšího závodění". 

S novým designem a v novém složení se představí jediné duo s motocykly Honda, nizozemský tým Castrol Honda (ex-Ten Kate HANNSpree Honda) s piloty Jonathanem Reou a Rubénem Xausem. Hlavně prvně jmenovaný britský talent je jedním z horkých favoritů na titul mistra světa 2011. Ovšem druhý den testů měl po technické závadě své Hondy nepříjemný pád a vykloubil si prsteníček na levé ruce. Podezření na zlomené zápěstí se naštěstí nepotvrdilo a tak mladý Brit v neděli bude závodit, i když za pomoci léků, utišujících bolest. Jeho týmový kolega Rubén Xaus má letos zřejmě poslední šanci jet v kvalitním týmu, že je rychlý, vědí všichni, otázkou ale u tohoto Španěla bývá, zda se udrží v sedle!
 
Ale dejme opět slovo Alexi Hofmannovi: "Johnny Rea je hodně rychlý a když mu sedne závodní víkend, tak je schopen porazit všechny. Rozhodně patří k Top3, ovšem nesmí si už více dovolit 12-tá místa, musí být konstantní a dojíždět vždy na pódiových umístěních a neúspěchy svalovat na tým."  

Japonská Kawasaki posílá sice do letošního šampionátu trojici továrních jezdců, ovšem už v premiéře bude chybět Chris Vermeulen a nahradí ho japonská legenda Akira Yanagawa. Další dva jezdci na zbrusu nových motocyklech Ninja ZX-10R, Tom Sykes a Joan Lascorz, budou jistě patřit stabilně do Top10 a zřejmě budou někdy o podiová umístění, ale na vítězství v závodech či na boj o titul mistra světa to rozhodně nevidím, navíc mají ze všech továrních týmů ten nejmenší budget. 

To se ale rozhodně nedá říci o zkušeném španělském matadorovi Carlosi Checovi. Ten už vloni patřil k absolutní špičce superbikového šampionátu a letos má za sebou tu největší podporu továrny Ducati, jakou si jen privátní jezdec může vůbec přát. Navíc jeho jezdecké zkušenosti z několika sezón v Grand Prix také nejsou k zahození. Dle mého názoru patří Checa k těm absolutním Top jezdcům v šampionátu, tedy společně s Biaggim, Reou a Haslamem. 

"Checa sice nebude získavat letos samé "double", ale za okruzích jako třeba Miller je schopen závody vyhrávat. Navíc je díky své rutině z MotoGP schopen jezdit stabilně do Top5, což v konečném pořadí znamená Top3. Nedovedu si ale představit, že Ducati má kapacitu na to, aby i během sezóny superbikový motocykl dále vyvíjela. Musí se plně soustředit na současný motocykl MotoGP pro Rossiho a také na vývoj nové litrové motorky MotoGP na příští rok. Čas od času sice něco z vývoje MotoGP odpadne - elektronika či nějaké nepodstatné maličkosti - a zakotví ve WSBK, ale Checa a co. se musí prostě spokojit s tím, co už mají a to na titul nebude stačit", říká ex-pilot MotoGP Alex Hofmann.   

A když už jsme u posledně jmenovaného - Carlose Checy -, tak velkou neznámou a zatím částečným zklamáním na testech jsou oba tovární jezdci BMW, Leon Haslam a Troy Corser. Zatímco u australského veterána plynoucí roky určitě nezastavíš, tak jeho britský týmový kolega má jistě jezdecky na absolutní špičku šampionátu a o tovární podpoře bavorského giganta si nemusíme dělat žádné starosti. Ostatně roční budget na jednu superbikovou sezónu - 15 milionů Euro pro dva jezdce - hovoří za vše. V přípravě toho BMW udělala pro tuto sezónu s tradiční německou důkladností hodně, dá se dokonce říci, že už to víc ani nešlo, tedy včetně výměny testování v Evropě za Austrálii. 

"Leon Haslam vyjede pro BMW první jejich vítězství a Corser bude sbírat pravidelně body. Konečně si BMW vybralo správnou jezdeckou dvojici. Nejsem si ale jistý, jestli trefili hřebíkem na hlavičku tu správnou techniku. Úspěchy pro BMW jistě přijdou, je to jen otázka času. Nejsem si ale jistý, že motocykl bude konstantně dobrý na všech okruzích a za každých podmínek", míní Alex Hofmann.

Zbrusu nový jezdecký tandem pojede na továrních motocyklech Yamaha, z MotoGP sestoupivší Marco Melandri a naopak ze supersportů postoupivší Eugene Laverty. Aniž bych podceňoval oba dva skvělé jmenované piloty, tak dle mého názoru už má Marco Melandri svá nejlepší závodnická léta za sebou a nerad bych se mýlil, ale mám trochu strach, aby nenásledoval závodnický osud svého předchůdce z týmu Fausta Gresiniho, Japonce Shinyu Nakano před dvěma roky. A naopak Laverty má ještě vše před sebou! a potřebuje hlavně nějaký ten čas. Tím ale nechci říci, že tovární piloti Yamahy nejsou schopni bojovat o podia či dokonce vítězství v jednotlivých závodech, ovšem v celkovém pořadí šampionátu 2011 to vidím tak maximálně na Top6. 

O Yamaze je Hofmann následujícího mínění: "Laverty bude největším překvapením sezóny, neboť má skvělý jezdecký styl. Zná všechny okruhy a nemá co ztratit. Naproti tomu je pod velkým tlakem Melandri, musí jezdit hodně vpředu, jinak je to pro něho ostuda. Ale nezná všechny okruhy, má stále ještě zraněné rameno, takže Laverty dokončí sezónu celkově lépe než Marco".  

Svou skvělou kariéru má ovšem už bohužel za sebou i jezdec se satelitní Aprilií a miláček superbikového publika na celém světě, populární Nori Haga. Jistě může překvapit nějakým tím podiem, když mu právě sedne den, ale to je tak asi všechno! 

"Také už nevěříme na Ježíška. A žádný privátní tým nemůže být přece tak namyšlený, že celou sezónu bude konkurovat továrně. A už vůbec ne v případě, když Biaggi je u kormidla italské továrny. Haga nebude určitě špatný, bude i na podiovém umístění a možná i vyhraje nějaký závod. Ovšem titul mistra světa může odepsat už nyní. To nedokázal ani v minulosti, navíc mu chybí konstantnost a pevné nervy", říká testovací pilot Aprilie Alex Hofmann.   

Dvojice na satelitních motocyklech Kawasaki, Roberto Rolfo a Mark Aitchison, bude pouze vyplněním startovní listiny 21 stabilních jezdců seriálu WSBK, bohužel nic víc a nic míň. Pokud jim bude přát štěstí, tak mají šanci i na bodovaná umístění, ale zřejmě ani s novými motocykly Kawasaki žádnou díru do svět neudělají, takže se ani nelze divit tomu, že jak Maďar Gábor Talmacsi, tak náš Lukáš Pešek, závodění za tuto tradiční italskou stáj s díky odmítli. 

O něco větší šance bych dával dvojici italsko-britsko-německé sestavy na satelitních motocyklech BMW, Jamesovi Toselandovi a Ayrtonovi Badovinimu. Ovšem pokud se vloni nedokázal prosadit dvojnásobný ex-mistr světa Toseland s továrním motocyklem Yamaha, tak se to těžko dá očekávat se satelitem. Navíc už ztratil tu lehkost, s kterou své dva tituly mistra světa superbiků vybojoval a jezdí nyní hodně křečovitě.

Velkou neznámou je jediný jezdec s motocyklem Suzuki ve startovním roštu, Ital Michel Fabrizio. Ten totiž dokáže závody jak vyhrát, tak v nich i totálně zklamat. Prostě těžko by se našel na startovním roštu více „náladový“ pilot, než je tento ex-tovární jezdec Ducati. 



Nováček šampionátu, mladý Francouz Maxime Berger - tedy čtvrtý pilot s motocyklem Ducati - bude zřejmě rád za každý získaný mistrovský bodík a tato sezóna bude jeho zkušební. Rovněž není úplně jisté, jak se s celou sezónou vypořádá finančně jeho tým.


To ovšem určitě neplatí pro dvojici pilotů, kterou jsem si nechal schválně na konec. Za nový tým ve startovní listině WSBK – český Effenbert Liberty Racing – pojedou Francouz Sylvain Guintoli a náš Jakub Smrž. Pokud už v říjnu minulého roku řekl pro náš web marketingový ředitel tohoto týmu Roberto Bocchiola, že od obou jezdců očekává umístění v Top5, tak to v překladu do srozumitelné češtiny znamená pravidelně dojíždět na podiových umístěních a občas i vyhrávat závody. Dosavadní testy obou pilotů ovšem tomuto nastavenému trendu odpovídají: Sylvain Guintoli má za sebou hodně zkušeností ze závodů MotoGP a náš Kuba Smrž zase pojede poprvé – ve své páté sezóně superbiků - s motocyklem, kde už neexistují žádné ale…!, neboť materiál, který má náš jezdec letos k dispozici, je opravdu Top! A tak zatímco Guintoli na své první podium ve své teprve druhé sezóně WSBK stále ještě čeká, tak Kuba už tento pocit ze stupňů vítězů zná a rád by si ho v sezóně 2011 co nejvíckrát zopakoval. Kvalifikace a Superpole zvládal tento Jihočech vždy na jedničku, a pokud dokáže být agresivnější v prvních dvou-třech kolech závodu, tak se máme na co těšit!

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist