Před námi je český superbikový vrchol

Fanoušci superbikového šampionátu už zřejmě počítají hodiny a minuty, než se vydají na brněnský Masec, kde se jede o víkendu osmý podnik letošního šampionátu.

Před námi je český superbikový vrchol

Historie superbiků na brněnském Masarykově okruhu se píše od roku 1993, kdy se prvním vítězem stala superbiková legenda Angličan Carl Fogarty s motocyklem Ducati. Vítězem druhé jízdy prvního ročníku byl potom Američan Scott Russell na Kawasaki. Po tříleté přestávce se jelo v Brně opět a double zde slavil Troy Corser. Pak ale následovala 9-ti letá přestávka, a hned v prvním závodě roku 2005 se ukázalo, že australský "krokodýl" nestárne a ačkoliv vyměnil Ducatku za Suzuki, tak opět vyhrál. Druhým vítězem roku 2005 pak byla další superbiková legenda, populární Japonec Nori Haga s Yamahou. Od té doby se v Brně jezdí superbiky pravidelně, i když právě vloni měl tento šampionát na brněnském Masecu hodně namále. O rok později, tedy 2006, dovršil japonský hattrick Yukio Kagayama na Suzuki, který zde slavil hodně překvapivě double. V sezóně 2007 vyhrál superbikové závody v Brně poprvé Max Biaggi s motocyklem Suzuki a druhým brněnským vítězem tohoto roku, pardon vlastně prvním, byl Brit James Toseland na Hondě. Na své neoblíbené trati! - ostatně se tímto názorem nijak netajil - se v roce 2008 konečně dočkal prvního trumfu a to hned dvojnásobného Australan Tryo Bayliss, který zde s motocyklem Ducati vyhrál v roce 2008. O rok později psalo Brno historii, když vidělo první vítězství motocyklu Aprilia v superbikových závodech zásluhou Maxe Biaggiho. To druhé v témže roce získal pozdější mistr světa Ben Spies s Yamahou. No a konečně vloni zde vyhráli Jonathan Rea s Hondou a opět, už celkem podesáté (tedy včetně závodů Grand Prix) Max Biaggi, pochopitelně na Aprilii. 

Krátká rekapitulace loňského Brna: Superpole se stalo kořistí Brita Cala Crutchlowa, kterého v první řadě roštu doplnili Max Biaggi, Jonathan Rea a Ruben Xaus. Do druhé se postavili Sylvain Guintoli, Luca Scassa, Michel Fabrizio a Carlos Checa. Top 10 kvalifikace doplnilo Lorenzo Lanzi a James Toseland. Náš Jakub Smrž sice těsně před startem vyměnil nespolehlivou Ducati (4 nuly po sobě!) - za testovací Aprilii, ale moc štěstí mu to nepřineslo. Nejenže s ní třeba ve druhém volném tréninku upadl, ale v Superpoli si vybojoval až 5. řadu, když v něm skončil 17. 

První loňský závod vyhrál už zmiňovaný Brit Jonathan Rea o 2 sekundy před Maxem Biaggim a o další dvě sekundy zpět dojel Poleman Cal Crutchlow. Francouz Sylvain Guintoli, Španěl Xaus a Japonec Nori Haga pak doplnili Top6.  Za Hagou pak dojeli v elitní desítce Britové Toseland a Haslam, až devátý Checa a konečně Ital Lanzi. Náš Kuba Smrž havaroval hned v prvním kole, v první zatáčce...

Druhá brněnská jízda se stala spanilou jízdou Maxe Biaggiho, který ji vyhrál o 4,5 sekundy před Reou a o 13 sekund před Michelem Fabriziem na Ducati. Brit James Toseland, znovu Japonec Haga a Španěl Carlos Checa pak dokompletovali Top6. Sedmý dojel Guintoli a za ním tři Britové: Camier, Byrne a Haslam. Opět se nedařilo Jakubu Smržovi, ten zajel do depa vyměnit zadní pneumatiku, do závodu se sice znovu vrátil, ale opět havaroval a ani tento závod nedokončil. Jinak rovněž havaroval Chris Vermeulen a znamenalo to pro něho skoro roční odmlku od závodění! 

Pokud už jsme u těchto vítězů superbikových závodů v Brně, tak bohužel jak Troye Corsera, tak Jonathana Reu v Brně letos pro zranění neuvidíme, zatímco dlouhodobě zraněný James Toseland by měl v  Brně slavit svůj comeback.    

Co se týká české účasti a českých superbikových úspěchů na Masecu, tak na první české podium se v Brně stále ještě čeká. Nejlépe se doposud umístila na brněnském Masecu česká superbiková jednička posledních pěti roků, Jakub Smrž, který zde dojel před dvěma roky v tehdejší první jízdě na výborném 6. místě. 

Ale řekněme si o brněnském okruhu něco bližšího, zde jsou jeho základní parametry:

Délka okruhu: 5403 m
Pole Position: Vlevo
Maximální stoupání: 7,50%
Počet zatáček: Vlevo 6, vpravo 8
Cílová rovinka: 636 m 

Nejrychlejší kolo: 2010 Crutchlow Cal Yamaha 1'58.018
Rekord Superpole: 2010 Crutchlow Cal Yamaha 1'58.018
Rekord závodu: 2010 Crutchlow Cal Yamaha 1'59.291 
Po 14-ti absolvovaných jízdách vede v letošním šampionátu španělský toreador Carlos Checa s motocyklem Ducati. Jezdec týmu Althea má na svém kontě celkem 261 bodů, když už 8x vyhrál a celkem 11x stál na podiu. Svou jedinou chybu zatím udělal minule doma v Aragónu, kde havaroval. V Brně to ale nebude mít vůbec lehké, neboť motocyklům Ducati se v nás díky svému layoutu brněnské tratě moc nedaří a výhodu zde mají především motocykly čtyřválcové - Yamaha, Aprilia, Kawasaki, Suzuki, BMW či Honda.
Checovým největším soupeřem v Brně bude především úřadující mistr světa Max Biaggi na Aprilii. Ten se v Aragónu nejenže konečně dočkal svého prvního letošního vítězství, ale především snížil náskok Checy na přijatelných 43 bodů. A právě 40-letý Biaggi doufá, že Brno bude obrátkou v letošním šampionátu a že se kormidlo podaří obrátit v jeho směr. Ostatně Brno je Maxovou oblíbenou tratí a on sám pak je miláčkem brněnského publika.
Na třetím místě v tabulce šampionátu je dle mého názoru černý kůň nedělních brněnských závodů, Ital Marco Melandri. Ten už letos dokázal dvakrát vyhrát (Donington a Aragón) a kromě toho ještě 5x skončil na bedně. Ačkoliv pojede v Brně se superbikovým motocyklem Yamaha poprvé, tak brněnskou trať zná dokonale ze závodů Grand Prix. Melandri už v Brně dokonce třikrát vyhrál, v "malorážkách" v rocích 1998 a 1999 a ve "dvěpade" 2002. V královské kubatuře zajel "Macio" nejlépe na našem okruhu v sezóně 2006, kdy skončil s Hondou jako pátý, vloni pak s motocyklem stejné značky dokončil závod na místě osmém. 

Za Melandrim je na čtvrtém místě nováček letošního superbikového šampionátu Ir Eugene Laverty, tedy jeho týmový kolega. I on patří na našem okruhu mezi horké favority, pocit vítězství v superbikovém seriálu už zná z Monzy, kde získal dokonce doubla.
 
Top5 pak kompletuje druhý tovární jezdec Aprilie, Brit Leon Camier. Ten stále ještě ve svém mladé superbikové kariéře nevyhrál, ale proč by to nemohlo být právě v Brně. Šestý je doposud jeho krajan a vicemistr světa Leon Haslam s továrním motocyklem BMW a jeho frustrace s bavorským motocyklem začíná pomalu dostupovat vrcholu. Elitní desítku letošního šampionátu superbiků kompletují Ital Michel Fabrizio s jedinou Suzuki ve startovním poli, loňský vítěz z Brna a zraněný Jonathan Rea s Hondou, kterého u nás vystřídá jeho krajan Alex Lowes, japonský veterán Nori Haga s Aprilií a konečně neuvěřitelně se v posledních závodech zlepšující italský mladík Ayrton Badovini se satelitním motocyklem BMW.
Druhou desítku tabulky šampionátu WSBK začínají oba dva piloti naší stáje Effenbert Liberty Racing, tedy český jezdec Jakub Smrž jako jedenáctý a francouzský závodník Sylvain Guintoli na místě dvanáctém. Zatímco Kuba Smrž má za sebou kromě dvou skvělých podiových umístění v Doningtonu a v Milleru také nepodařenou šňúru čtyř závodů bez bodového zisku, tak Francouz nejenže v posledních devíti jízdách vždy bodoval, získal také už své první životní podium - rovněž v americkém Milleru - ale dostal i nabídku jet místo Capirossiho dva závody v MotoGP.  Nejlepší motocykl Kawasaki potom pilotuje další ze skvělých Britů, Tom Sykes, na místě 13., tedy těsně před svým týmovým kolegou Joanem Lascorzem ze Španělska a Top15 kompletuje v Brně chybějící australský veterán Troy Corser, místo kterého nepojede v Brně žádný náhradník. 

V Brně ale uvidíme v této kubatuře dva piloty s wild card: Budou to Ital Matteo Baiocco na motocyklu Ducati 1098R týmu Barni Racing a Maďar Viktor Kispataki na stroji Honda CBR1000RR stáje Prop-tech Ltd, což bude pro něho světová premiéra. 

Tabulka MS superbiků po 14-ti odjetých závodech

01- C. Checa 261 bodů                                                  
02- M. Biaggi 218 
03- M. Melandri 195 
04- E. Laverty 146 
05- L. Camier 125
06- L. Haslam 120
07- M. Fabrizio 108
08- J. Rea 94 
09- N. Haga 89
10- A. Badovini 86 
a dále:
11- J. Smrž 83 
12- S. Guintoli 82

Na čele supersportového šampionátu je po šesti odjetých závodech britský jezdec Chaz Davies s motocyklem Yamaha. Ten byl už před zahájením sezóny považován po odchodu hvězdné trojice loňské sezóny - Sofuoglu, Laverty a Lascorz - za největšího papírového favorita a svou roli zatím bezezbytku plní, i když mu k tomu výrazně pomohly jak diskvalifikace týmového kolegy Scassy pro domácí závod v Misanu, tak i odstoupení suveréna z Aragónu, ex-vicemistra světa Broca Parkese. Ten je před Brnem za Daviesem o 20 bodů zpět, když třetím je jeho týmový kolega z továrního týmu Kawasaki David Salom. Následuje už zmiňovaný Luca Scassa s Yamahou a Top5 kompletuje zkušený ex-mistr světa Fabien Foret s Hondou. Brit Sam Lowes, Dán Robin Harms - oba na Hondách, Ital Massimo Roccoli - Kawasaki, mladý Francouz Florian Marino a "královehradecký" Brit Gino Rea - oba na Hondách - pak kompletují supersportovou Top10. 
 
Po skvělém začátku své první sezóny v supersportech je domácí jezdec Ondra Ježek s Hondou až na 22. místě, neboť má na svém kontě čtyři po sobě jdoucí nuly, a to hodně nezaviněné. Velmi jsme ovšem také zvědavi na jezdce s wild card, tedy dalšího Čecha Patrika Vostárka, který pojede s motocyklem Honda v týmu ProRace. 

Tabulka MS supersportů po 6-ti odjetých závodech

01- C. Davies 105 bodů
02- B. Parkes 85 
03- D. Salom 71 
04- L. Scassa 70
05- F. Foret 65 
06- S. Lowes 63
07- R. Harms 59
08- M. Roccoli 39
09- F. Marino 37 
10- G. Rea 32 
a dále:
18- V. Ivanov 12
22- O. Ježek 7

Se třemi vítěznými závody a jedním druhým místem je italský jezdec juniorského týmu Althea Ducati Davide Giugliano suverénně na čele šampionátu FIM litrových stocků. Druhý je jeho krajan a značkový kolega Danilo Petrucci a trojici nejlepších doplňuje další italský jezdec, Lorenzo Zanetti s BMW. Francouz Sylvain Barrier s dalším motocyklem BMW je čtvrtý a ex-pilot MotoGP Niccolo Canepa s Ducati (první závody ale jel s motocyklem Kawasaki) je na místě pátém.
 
V této kubatuře bohužel - dříve z českého pohledu velmi úspěšné - v bodové tabulce žádného našeho jezdce nemáme, Michal Salač spíše paběrkuje (Assen - nestartoval, Monza - 22., Misano - havaroval a Aragón - nestartoval, Brno - nepojede), takže se zaměříme na slovenského jezdce Tomáše Svitoka, který naposled v Aragónu skončil jako 13. a získal tak své premiérové mistrovské body.
 
Ovšem nakonec přece jen budeme mít hodně horké své želízko v ohni, vloni v Brně osmý medlánecký Michal Šembera totiž pojede Salačův motocykl BMW S1000RR, neboť jeho stabilní jezdec stále ještě není po pádu v Misanu zdravotně v pořádku.  

Tabulka MS superstocků 1000 ccm po 4 odjetých závodech

01- D. Giugliano 95 bodů
02- D. Petrucci 69 
03- L. Zanetti 68 
04- S. Barrier 40 
05- N. Canepa 37
06- A. Antonelli 28
07- M. Magnoni 26
08- F. Massei 26
09- L. Baroni 24 
10- B. Staring 24
a dále:
21- T. Svitok 3 
Malé stocky vede před Brnem Francouz Romain Lanusse před Australanem Jedem Metcherem a Italem Dino Lombardim. Bohužel to, co jsem napsal o české účasti v kubatuře litrových stocků, platí i zde, neboť zatím bodoval pouze Slovák Tomáš Krajčí, který skončil jako patnáctý v úvodním Assenu.

Tabulka MS superstocků 600 ccm po 4 odjetých závodech

01- R. Lanusse 81 bodů
02- J. Metcher 61 
03- D. Lombardi 46 
04- M. Vd Mark 41 
05- G. Duwelz 38
06- G. Gregorini 35
07- J. Day 31 
08- R. Russo 29 
09- N. Calero Perez 19
10- F. Cocco 16 
a dále: 
30- T. Krajčí 1 

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 4x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist