Pre: Velká superbiková neznámá

Španělský okruh MotorLand Aragon v Alcanizi je v seriálu WSBK úplným nováčkem a je tak už pátým španělským okruhem, na kterém se superbikový šampionát od roku 1990 bude konat. Na tomto zbrusu novém okruhu se sice už jely vloni závody MotoGP, ale superbiky zde absolvují svou premiéru.

Pre: Velká superbiková neznámá
Superbikové týmy se svými jezdci zamířily rovnou z italského Misana dále na jih, do Španělska, kde se už tento víkend pojede 7. závod letošního seriálu WSBK a odstartuje tak druhou polovinu tohoto šampionátu. Podívejme se aspoň několika slovy na novinku v seriálu, tedy okruh MotorLand Aragon v Alcanizi. 

Okruh samotný je dlouhý 5345 m a jeho cílová rovinka měří 630 m. Má 10 levých a 8 pravých zatáček. Smlouva promotéra Infront Motor Sports mezi CEO Paolo Flamminim a CEO MotorLand Antoniem Gasiónem je uzavřena na tři roky, tedy 2011, 2012 a 2013. 

Superbiky nejsou ve Španělsku tak populární jako závody MotoGP a doposud se vystřídaly na pěti různých okruzích. První závod na španělské půdě se jel v roce 1990 v Jerezu, o rok později závodily superbiky v Jaramě. V roce 1992 se jelo ve Španělsku dokonce dvakrát a to jak v Jaramě, tak i nově v Albacete. Tam zůstaly superbiky nepřetržitě až do 1999. Od roku 2000 vstoupila do hry Valencia a vydržela jako pořadatel až do loňského roku, kdy se  stal většinovým majitelem okruhu Jorge "Aspar" Martinez, který celkem z pochopitelných důvodů nemá o pořádání superbikových závodů zájem.

Ačkoliv se zde tedy ještě nikdy žádný superbikový závod nejel, tak veškeré přední týmy zde pochopitelně testovaly. Naposled zde absolvoval privátní dvoudenní test Australan Chris Vermeulen s továrním motocyklem Kawasaki, na data získaná při testování si ale mohou "sáhnout" i oba jezdci našeho týmu Effenbert Liberty Racing, kteří zde testovali 31. ledna a 1. února.   
Po dvanácti odjetých jízdách je na čele suverénně španělský jezdec Carlos Checa se ziskem 245 bodů. Jezdec týmu Althea Ducati vyhrál letos už 8x, z toho 3x to byl čistý double. Kromě toho stál "Karlík Čechů" 2x na podiu jako třetí a mimo rámec těchto skvělých výsledků je tedy pouze závod v italské Monze, kde ex-pilot MotoGP dojel 9. a 10.
Na druhém místě v šampionátu je obhájce titulu Ital Max Biaggi s Aprilií a se ziskem 173 bodů (-72 bodů), který ale stále ještě letos nevyhrál ani jeden závod! Má sice na svém kontě 8 podiových umístění - 7x - 2., a 1x - 3. - ovšem polovina sezóny je už skoro za námi a to, že "římský korzár" doposud nevyhrál, naznačuje, že to obhájce titulu nebude mít vůbec jednoduché. Do konce sice zbývá ještě 14 jízd a už několikrát se v historii během sezóny vše v její druhé půlce otočilo (naposled Haga - Spies v roce 2009), ale při současné formě Checy je to snad pouze čistá teorie.
Na třetím a čtvrtém místě jsou oba jezdci na továrních Yamahách, Marco Melandri a Eugene Laverty, kteří doposud nasbírali 150 resp. 123 bodů. Oba dva nováčci superbikového šampionátu letos už třikrát vyhráli, Melandri v Doningtonu a Laverty 2x v Monze. Ovšem poslední Misano tomuto italskému týmu vůbec nevyšlo, do druhé opakované jízdy Melandri nenastoupil kvůli tomu, že po svém pádu - vyvěšená červená vlajka - už motocykl nedokázal rozchodit a Laverty havaroval a pak zachránil aspoň 3 body.  
  
Až na pátém místě se hodně skromně nachází vicemistr světa Leon Haslam s BMW a se ziskem pouhých 106 bodů. Bez jediného vítězství a s pouze dvěma podiovými umístěními, jistě si továrna BMW a i jezdec samotný představovali jiný průběžný výsledek. Vloni na Suzuki bylo skóre britského jezdce ve stejné době podstatně lepší: 222 bodů, 3 vítězství, 5x druhé místo a 1x třetí....

Na šestém místě je další Brit Leon Camier s Aprilií (101 bodů), sedmý pak Ital Michel Fabrizio na Suzuki (95) - u něhož je podezření na zlomené pravé zápěstí a tedy start v Aragónu je hodně nejistý - a až osmý Jonathan Rea s Hondou (94), který těžce havaroval ve warm upu při rychlosti 230 km/h  a zlomil si pravou ruku a levou klíční kost. V Aragonu tak bude Jonathan Rea bohužel chybět.      
Na devátém a desátém místě jsou oba jezdci českého týmu Effenbert Liberty náš Jakub Smrž (83) a Francouz Sylvain Guintoli (72). Zatímco Kuba Smrž má jistě všechny důvody zapomenout na nešťastné Misano, tak jeho francouzský kolega by rád prodloužil svou velmi dobrou sérii, v posledních 7 závodech vždy bodoval a 6x dojel v Top10 a lepší sérii má pouze Carlos Checa.

Za elitní desítkou je umístěn nováček superbikového šampionátu a loňský šampion litrových stocků Ital Ayrton Badovini (72) se satelitním motocyklem BMW a za ním jubilant Japonec Nori Haga (70) s Aprilií, kterého ve Španělsku čeká už 300. závod ve WSBK a je tak v historické tabulce druhý za Corserem (366 závodů). Nejlepší jezdec se zelenou Kawasaki je Brit Tom Sykes jako 13. (65), následován svým týmovým kolegou Joanem Lasczorzem ze Španělska (53). Top 15 pak kompletuje už zmiňovaný australský veterán Troy Corser s BMW (49) a to je velké zklamání pro bavorskou továrnu a i pro Corsera, který zřejmě závodí letos naposled.

Španěl Ruben Xaus s Hondou je až 16. (44) a i on hodně zůstal za předpoklady týmového manažéra Ronalda Ten Kateho. Ital Roberto Rolfo s Kawasaki (17.-19 bodů), francouzský nováček Maxime Berger na Ducati (18.-18 b.), Australan Mark Aitchison na Kawasaki (19.-9 b.) a v Misanu comeback slavící jeho krajan Chris Vermeulen na motocyklu stejné značky (20.-8 b.) kompletují dvacítku stabilních jezdců WSBK. Místo zraněného Toselanda pojede s motocyklem BMW znovu Ital Lorenzo Lanzi - v Misanu 15. a 11., Rea nahrazen nebude, což znamená celkem 20 pilotů kubatury superbiků, neboť kvůli souběžně probíhajícímu čampionátu CIV nepojedou žádní jezdci s wild card.  
V supersportech se až do Misana vše odehrávalo pod taktovkou jezdců na motocyklech Yamaha. Ze začátku to byl Luca Scassa - vyhrál na Phillip Islandu a v Doningtonu, potom měl vše v rukách jeho týmový kolega Chaz Davies - vítěz v Assenu a na Monze. Přišlo ale Misano a zde Scassa ze známých důvodů nestartoval a ačkoliv na snímku jel ještě Davies před Parkesem, tak v cíli byl jezdec s motocyklem Yamaha klasifikován až jako šestý a vicemistr světa 2004 a 2007 Broc Parkes s motocyklem Kawasaki se misanským vítězstvím rázem vyšvihl do čela šampionátu, když má na svém kontě 85 bodů. Jako druhý je tedy britský jezdec Chaz Davies s Yamahou (80 bodů) a třetím je jeho týmovým kolega Luca Scassa (70). Na místě čtvrtém průběžného hodnocení nalezneme zkušeného mistra světa z roku 2002 Fabiena Foreta s nejlepší Hondou a za ním je Španěl David Salom s druhou tovární Kawasaki (55). Následují Dán Robin Harms (51), Brit Sam Lowes (43), mladý Francouz Florian Marino (31) a Brit James Ellison (28) - všichni na Hondách, když Top 10 pak kompletuje Ital Massimo Roccoli s Kawasaki (26). Brit Gino Rea na Hondě česko-ukrajinského týmu Step Racing je až jedenáctý (22), když jeho nejlepším umístěním je sice bedna z domácího Donningtonu, jinak ale tento britský talent paběrkuje. 

Jinak koncem května zde v Aragónu testovaly některé špičkové supersportové týmy, jako Yamaha ParkinGO, Ten Kate Honda, Kawasaki Motocard.com, Lorenzini by Leoni..., což zároveň znamená, že tato trať pro elitní jezdce supersportů nebude úplně neznámá!
Po třech po sobě jdoucích nulách je český jezdec Ondřej Ježek na dvacátém místě se ziskem pouhých 7 bodů z prvních dvou závodů (stejně jako druhý pilot ze stáje Josky Kubíčka - Voloďa Ivanov). Ale nechme raději mluvit o minulém Misanu právě Ondru Ježka: „Přišel jsem do boxu, kde bylo hodně rušno. Viděl jsem rozebranou motorku a dozvěděl se, že nedobíjí. Vypadalo to, že se nepojede na start, ale myslel jsem, že se to nějak opraví. Vyměnily se nějaké díly, ale to nepomohlo. Závadu musí mechanici teprve analyzovat. Do zahřívacího kola jsem nakonec odjel z boxu,což znamenalo, že se budu muset zařadit na poslední místo startovního roštu. Jenže již během zahřívacího kola mi motorka začala cukat a v polovině okruhu mi definitivně zhasla. Ani jsem tedy nedojel na rošt. Nyní jedeme do Aragonu, kde bych si rád spravil náladu dobrým výsledkem.“ 
Litrové stocky vede italská trojice ve složení Davide Giugliano se ziskem 70 bodů, Danilo Petrucci (53) oba na Ducati a Lorenzo Zanetti s BMW (48). Následuje Francouz Sylvain Barrier s dalším motocyklem BMW (29) a čtvrtý Ital v Top5 Michele Magnoni rovněž na BMW (26). Teprve na šestém místě je ex-pilot MotoGP Niccolo Canepa na Kawasaki (24), který ovšem od Aragónu změní jak tým, tak motocykl a pojede za Ducati Lazio Motorsport. Canepa se stal v roce 2007 šampiónem litrových stocků a o rok později jel dokonce v Brně s wild card superbikový závod. Dále jsou v Top ten jsou už pouze Italové Massei - BMW (7.-20 b.), Antonelli - Honda (8.-18), Bussolotti - Kawasaki (9.-18) a Baroni - Ducati (10.-17).
 
V této kubatuře startují i Slovák Tomáš Svitok na Ducati či Čech Michal Salač s BMW, zatím ani jeden z nich bohužel nebodoval a navíc Salač kvůli zranění z Misana do Aragónu ani neodcestoval. 
Malé stocky jsou doposud v rukou Francouze Romaina Lanusseho na Yamaze, který stál vždy - tedy třikrát - na stupních vítězů a má tak na svém kontě 61 bodů. Druhý je Jed Metcher z Austrálie (36), třetí Ital Giuliano Gregorini se ziskem 35 bodů, čtvrtý jeho krajan Dino Lombardi - všichni na Yamahách (33) a pátý vítěz z Assenu, Nizozemec Michael Vd Mark  s Hondou (31). Český zástupce v této kubatuře letos nestartuje, a Slovák Tomáš Krajčí na Yamaze je se ziskem jediného bodu na 29. místě.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 6x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist