Pre - Superbiky míří na Masarykův okruh v Brně

Kapitoly článku

Fanoušci superbikového šampionátu už zřejmě počítají hodiny a minuty, než se vydají na brněnský Masec, kde se jede o víkendu v pořadí už devátý podnik letošního šampionátu.
Historie superbiků na brněnském Masarykově okruhu se píše od roku 1993, kdy se prvním vítězem stala superbiková legenda Angličan Carl Fogarty s motocyklem Ducati. Vítězem druhé jízdy prvního ročníku byl potom Američan Scott Russell na Kawasaki.

Po tříleté přestávce se jelo v Brně opět a double zde slavil v roce 1996 Troy Corser s motocyklem Ducati

Pak ale následovala 9-ti letá přestávka, a hned v prvním závodě roku 2005 se ukázalo, že australský "krokodýl" Troy Corser nestárne a ačkoliv vyměnil Ducatku za Suzuki, tak opět vyhrál. Druhým vítězem roku 2005 pak byla další superbiková legenda, populární Japonec Nori Haga s Yamahou. Od té doby se v Brně jezdí superbiky pravidelně, i když právě předloni měl tento šampionát na brněnském Masecu hodně namále.

O rok později, tedy 2006, dovršil japonský hattrick Yukio Kagayama na Suzuki, který zde slavil hodně překvapivě double.

V sezóně 2007 vyhrál superbikové závody v Brně poprvé Max Biaggi s motocyklem Suzuki a druhým brněnským vítězem tohoto roku, pardon vlastně prvním, byl Brit James Toseland na Hondě.

Na své neoblíbené trati! - ostatně se tímto názorem nijak netajil - se v roce 2008 konečně dočkal prvního trumfu a to hned dvojnásobného Australan Troy Bayliss, který zde s motocyklem Ducati vyhrál v roce 2008.
O rok později, tedy 2009, psalo Brno historii, když vidělo první vítězství motocyklu Aprilia v superbikových závodech zásluhou Maxe Biaggiho. To druhé v témže roce získal pozdější mistr světa Ben Spies s Yamahou.

Předloni - 2010 - zde vyhráli Jonathan Rea s Hondou a opět, už celkem podesáté (tedy včetně závodů Grand Prix) Max Biaggi, pochopitelně na Aprilii.

Konečně vloni - 2011 - vyhrál Marco Melandri s Yamahou první závod a ten druhý hodně symbolicky opět Max Biaggi, samozřejmě s Aprilií.

Nejúspěšnějším superbikovým jezdcem 9-leté historie na Masecu je tedy aktuálně vedoucí jezdec šampionátu Max Biaggi, který zde vyhrál celkem 4x. Troy Corser pak projel pod šachovnicovým brněnským praporkem jako vítěz 3x a dvě vítěztsví mají na svém kontě Troy Bayliss a Yukio Kagayama. Ze současných pilotů startovního pole zde kromě Biaggiho vyhráli ještě Marco Melandri a Jonathan Rea, tedy druhý a třetí jezdec v bodovací tabulce pořadí letošního šampionátu.
Co se týká české účasti a českých superbikových úspěchů na Masecu, tak na první české podium se v Brně stále ještě pořád čeká. Nejlépe se doposud umístil na brněnském Masecu český superbikový jezdec Jakub Smrž v roce 2009 - což byla zároveň i jeho nejlepší sezóna ve WSBK (celkově v ní skončil v Top-10!), když zde dojel v tehdejší první jízdě na výborném 6. místě a své umístění v Top-10 dokázal zopakovat během stejného  závodního víkendu i v jízdě druhé.

Bilance Kuby Smrže v Brně je potom následující: 2007 - DNF + 13., 2008 - DNF + 11, 2009 - 6. + 9., 2010 - DNF + DNF, 2011 - 11. + DNF, přičemž s výjimkou sezóny 2010 - to jel s motocyklem Aprilia RSV4 Factory, absolvoval všechny další jízdy (bylo jich celkem 8) s bikem Ducati v různém provedení: Ducati 999 FO5 (2007), Ducati 1098 RS 08 (2008), Ducati 1098 R (2009 a 2011).

Ovšem v Brně z Čechů bodoval v sezoně 2007 i Jiří Dražďák (Yamaha YZF-R1) za 14. místo v 1. jízdě.

Ostatním českým pilotům, kteří zde startovali se pak už bodovat nepodařilo: Petr Šalé - Ducati (1993, 1996), Michal Bursa - Kawasaki (1996), Jiří Mrkývka - Kawasaki (1996), resp. Ducati (2005, 2006), Miloš Čihák - Suzuki (2005, 2006, 2007, 2008 a 2009), Jiří Trčka - Ducati (2005) či Jiří Draždák - Yamaha (2005, 2006), resp. Honda (2008).

V krátkosti o brněnském okruhu, základní parametry a rekordy Masecu:


Délka okruhu: 5403 m
Pole Position: Vlevo
Maximální stoupání: 7,50%
Počet zatáček: Vlevo 6, vpravo 8
Cílová rovinka: 636 m

Nejrychlejší kolo: 2010 Crutchlow Cal Yamaha 1'58.018
Rekord Superpole: 2010 Crutchlow Cal Yamaha 1'58.018
Rekord závodu: 2010 Crutchlow Cal Yamaha 1'59.291

Krátké ohlédnutí za loňskými dvěma závody


Vítězem loňského úvodního závodu superbiků na Masarykově okruhu se stal italský jezdec Marco Melandri na Yamaze před svým krajanem a mistrem světa Maxem Biaggim s Aprilií a vedoucím jezdcem šampionátu Carlosem Checou ze Španělska s motocyklem Ducati.

Do závodu nejlépe odstartoval Biaggi a hned v prvním kole havaroval Rubén Xaus. Na čele se vytvořila dvojice Biaggi s Melandrim, která si několikrát vyměnila své pořadí a nejen díky tomuto souboji se k ní dotáhl Checa. Za nimi jezdil a dojel jako čtvrtý Michel Fabrizio se Suzuki a jako pátý Ir Eugene Laverty s Yamahou. Na šesté místo se velmi dobrou stíhací jízdou propracoval Ital Ayrton Badovini (BMW), sedmý skončil Brit Leon Camier (Aprilia), osmý jeho krajan Leon Haslam (BMW) a na devátém a desátém místě dojeli dva jezdci na motocyklech Kawasaki, Španěl Joan Lascorz a Brit Tom Sykes.

Náš Jakub Smrž dojel jako jedenáctý - což znamenalo 5 mistrovských bodů -, a toto místo mu patřilo i v průběžné klasifikaci šampionátu superbiků. Druhý jezdec týmu Effenbert Liberty Sylvain Guintoli - po zastávce v depu, kde měnil obě pneumatiky - dokončil závod na místě 20.
Posledním symbolickým vítězem na Masarykově okruhu se doposud stal mistr světa z roku 2010 a lídr letošního šampionátu Max Biaggi. Poleman z Říma sváděl skvělý souboj se svým krajanem Melandrim, ovšem v samém závěru byl tovární jezdec Aprilie rychlejší a vyhrál tak v Brně už pojedenácté. Na dalších místech, tedy od třetího Checy až po šestého Badoviniho bylo pořadí úplně shodné jako v jízdě první, tedy třetí Checa, čtvrtý Fabrizio, pátý Laverty a šestý Badovini. Za Top-6 pak dojeli vicemistr světa Leon Haslam jako sedmý, Joan Lascorz na místě osmém, Smržův týmový kolega Sylvain Guintoli na místě devátém a Japonec Nori Haga pak dokompletoval Top10.

Za zmínku stojí i historické první superbikové body pro Maďarsko, o které se zasloužil Viktor Kispataki, jedoucí s wild card, v cíli 15.

Český jezdec Jakub Smrž havaroval ve 13. kole ze 12. místa, když už předjel Sykese a těsně před ním spadl i Leon Camier (11.) a do druhého závodu před 65 000 diváky - oficiální návštěva za tři dny - nenastoupil zraněný Chris Vermuelen a také Ruben Xaus, který v prvním závodě hned v úvodu havaroval.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist