Pre - Superbiky míří na festival rychlosti do Monzy

Královský park v Monze je dějištěm čtvrtého letošního závodu MS-Superbike. Na klasické severoitalské trati "Autodromo Nazionale di Monza" se piloti se superbikovými motocykly řítí rychlostí daleko přes 300 km/h, čímž obrovskou výhodu budou mít jezdci s motocykly Aprilia, BMW a Kawasaki.

Pre - Superbiky míří na festival rychlosti do Monzy

Kapitoly článku

Vraťme se jen krátce na loňskou Monzu, která byla totálním skandálem a superbikovému šampionátu jako takovému vůbec nepomohla. První loňský superbikový závod začal na schnoucí trati, ovšem jelikož několik úseků na Monze bylo stále mokrých, tak podmínky nebyly vůbec ideální. Už v zaváděcím kole spadl Mark Aitchison a byl tak první obětí. Nejlépe odstartovali Tom Sykes a Poleman Sylvain Guintoli. Hned v prvním kole spadl i Marco Melandri v 11. zatáčce. O dvě kola později byl závod přerušen kvůli začínajícímu dešti, neboť spadli John Hopkins a Sergio Gadea. Po dlouhém přerušení, aby všechny týmy mohly motocykly přenastavit na mokro, byl konečně připraven nový start. Těsně před jeho startem začalo znovu pršet a závod byl z bezpečnostních důvodů - na nátlak některých pilotů? - zrušen...

         

A ta druhá jízda nebyla o moc lepší reklamou pro motocyklový sport, ba naopak: Po odřeknutí prvního závodu se druhý závod superbiků konal se dvěma zahřívacími koly, když byl už před jeho startem zkrácen na 17 kol. Potom měl být závod odstartován, ale závodníci byli proti. Start byl znovu posunut. V dalším zahřívacím kole zůstal s defektem své Ducati stát Poleman Guintoli. To stejné potkalo i Michela Fabrizia. Na startu chyběli po pádech v první jízdě Sergio Gadea, Mark Aitchison a také John Hopkins. Po sedmi kolech měl Sykes náskok osm sekund, když byla znovu vyvěšena vlajka oznamující déšť. A o kolo později byl závod přerušen. Aby se předešlo riziku s opakovaným startem, tak byly uděleny pouze poloviční body. Sykes tak vyhrál s náskokrem deseti sekund před Haslamem a Lavertym. Melandri byl odmávnut jako čtvrtý a Biaggi dokompletoval Top-5. Jonathan Rea byl v době prerušení šestý před Checou. Davide Giugliano, náš Jakub Smrž a Ayrton Badovini pak vytvořili druhou polovinu Top-10 druhé jízdy v této hodně nepodařeném loňském superbikovém víkendu.

Na čele letošního superbikového šampionátu je po 6 odjetých jízdách francouzský tovární pilot Aprilie Sylvain Guintoli se ziskem 111 bodů. Francouzský sympaťák stál doposud 5x na stupních vítězů, když 1x vyhrál - Phillip Island, 3x skončil druhý a 1x třetí. Jeho nejhorším umístěním je pak 6. místo ze druhé assenské jízdy. A francouzský pilot žijící ve Velké Británii se tak pouze drží svého předsezonního předsevzetí: "Musím se pokusit nedělat žádné chyby, nevyhrávat za každou cenu, snažit se dojíždět v každém závodě na podium a uvidíme, co z toho na konci sezóny vyjde. Ale co se týká Monzy, pokud by to bylo možné, tak bych zde chtěl pokořit rychlostní superbikový rekord", dává si před Monzou svůj soukromý cíl Guintoli.

Na místě druhém se ztrátou 28 bodů je jeho týmový kolega Eugene Laverty. Irský jezdec sice už dokázal dva závody vyhrát - Phillip Island a Assen, 2x dojel druhý, ale má už na svém kontě bohužel rovněž dvě nuly. Oproti Guintolimu se zdá být sice rychlejší, navíc jezdí s Aprilkou už o nějaký ten "pátek" déle, ale chybí mu větší pravidlenost v podávaných výkonech. A "Evžen" měl také příslovečnou smůlu v první aragonské jízdě - defekt jeho Aprilie, která pak dle jeho názoru měla i vliv na pád v jízdě druhé. 

Třetí pozici zatím okupuje - hodně překvapivě - tovární pilot BMW Brit Chaz Davies. Ten má stejný počet bodů jako Laverty, stejný počet vítězství - když dvakrát vyhrál v Aragónu - a bohužel i hodně nevyrovnané výkony. V každém případě je ale velkým překvapením, že doposud úplně postavil do svého stínu svého slovutného krajana a vicemistra světa 2011 Marca Melandriho. Prostě mistr světa supersportů 2011 je největší nadějí tohoto šampionátu do blízké budoucnosti.

A konečně stejný počet bodů jako dva výše jmenovaní jezdci Laverty a Davies má i další Brit, Tom Sykes s továrním motocyklem Kawasaki. Před sezónou - díky skvělým testům - považovaný za nejžhavějšího favorita na titul mistra světa (vloni se stal vicemistrem se ztrátou pouhého 0,5 bodu za Maxem Biaggim, který ale letos zatím? nezávodí) má letos i trochu smůly. Nejenže musel absolvovat po pádu v tréninku na GP Austrálie oba závody na Phillip Islandu se zlomenou lýtkovou kostí, ale v Aragónu ho zradila motocyklová technika v první jízdě. Jedno vítězství, jedno druhé a jedno třetí místo, a hlavně dvě vyhraná Superpole ovšem hovoří o tom, že pokud bude pravidelně dojíždět na stupně vítězů, tak je stále horkým kandidátem na letošní uvolněný titul mistra světa. Dle mínění expertů je tento tovární pilot Kawasaki nejžhavějším favoritem pro nastávající dva víkendové závody.

Top-5 kompletuje rovněž jezdec ze superbikové kolébky, další Brit Jonathan Rea. Ten má už ovšem propastnou bodovou ztrátu na tři piloty před sebou, neboť jezdec s motocyklem Honda byl zatím pouze jednou odmávnut šachovnicovým praporkem na umístění, znamenající podium a to naposled na domácím okruhu svého týmu v Assenu, když dojel jako druhý. Rea bude mít pro závodní víkend v Monze nového týmového kolegu, zraněného Leona Haslama nahradí testovač HRC Japonec Kousuke Akiyoshi.

Zatímco od pilotů s motocykly Ducati 1199 Panigale R: Carlos Checa (12.), Ayrton Badovini (15.) - oba z týmu Alstare Ducati či Max Neukirchner z MR Racing - se opravdu v Monze nedají čekat žádné zázraky a všichni tři jmenovaní jezdci budou zřejmě rádi, když dojedou na konci Top-10. Ostatně Checa od svého prvního závodu v Monze 2008 zde ještě nikdy nedojel lépe, než sedmý. Jinak piloti s motocykly Ducati Panigale pojedou zde i nadále s omezenou hranicí otáček, neboť tak vydrží jeden motor až 1000 km, zatímco při volné výši otáček by se mohla životnost dostat pod 400 km. "Budu spokojený, když v Monze nezničíme ani jeden motor", říká majitel týmu od Maxe Neukirchnera Rubatto, zatímco mistr světa 2011 Checa je méně optimistický: "Dva motory pak jistě půjdou do šrotu, to je jasné".

  

Šanci svých silných a rychlých motocyklů tak zřejmě využijí další jezdci: V první řadě to jistě budou oba dva Italové s Aprilkami Michel Fabrizio - třetí na Phillip Islandu (celkově sedmý) a Davide Giugliano (uzavírá Top-10), či tovární pilot Kawasaki Loris Baz - třetí v Assenu (celkově šestý).

Velmi zvědavi ovšem budeme na oba dva jezdce s motocyklem Suzuki, loňského vítěze supersportového závodu z tohoto okruhu a letošního Rookie Julese Cluzela (devátý celkově) a hrdinu z Assenu Leona Camiera (patří mu zatím jedenáctá pozice). Motocyklům Suzuki by měla trať v královském parku v Monze rovněž vyhovovat, i když určitý rozdíl v síle jejich motoru GSX-R připravovaných ladičskou japonskou firmou Yoshimura oproti soupeřům na BMW, Aprilii či Kawasaki zde určitě je.

Mým tajným favoritem pro závod v Monze je ale vicemistr světa 2011 Marco Melandri s továrním motocyklem BMW. Italský pilot se snad už zotavil z operace zraněného ramene a pokud mu tým připraví motocykl dle jeho přání, tak by se doposavadní osmý jezdec bodovací tabulky v ní mohl posunout hodně dopředu, tedy tam, kam papírově určitě patří. Melandri má na svém letošním kontě pouhá dvě třetí místa z Phillip Islandu a z Aragonu, ale bohužel také už dvě nuly - nezaviněná kolize s Checou v Austrálii a přetržený řetěz v Assenu už v zahřívacím kole.

Ve startovní listině je celkem 20 jezdců, když místo zraněného Švéda Alexe Lundha v týmu Kawasaki Pedercini pojede "věčný" náhradník Ital Fabrizio Lai .

eni FIM Superbike World Championship 2013 - stav po 6 jízdách


01- Sylvain Guintoli – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – 111 bodů
02- Eugene Laverty – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – 83
03- Chaz Davies – BMW Motorrad GoldBet SBK Team – BMW S1000RR – 83
04- Tom Sykes – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 83
05- Jonathan Rea – Pata Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 63
06- Loris Baz – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 58
07- Michel Fabrizio – Red Devils Roma – Aprilia RSV4 Factory – 53
08- Marco Melandri – BMW Motorrad GoldBet SBK Team – BMW S1000RR – 51
09- Jules Cluzel – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 41
10- Davide Giugliano – Althea Racing – Aprilia RSV4 Factory – 33
11- Leon Camier – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 30
12- Carlos Checa – Team Ducati Alstare – Ducati 1199 Panigale R – 29
13- Leon Haslam – Pata Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 29
14- Max Neukirchner – MR Racing – Ducati 1199 Panigale R – 29
15- Ayrton Badovini – Team Ducati Alstare – Ducati 1199 Panigale R – 20
16- Ivan Clementi – HTM Racing – BMW S1000RR – 14
17- Federico Sandi – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 8
18- Alexander Lundh – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 7
19- Glenn Allerton – Next Gen Motorsports – BMW S1000RR – 6
20- Jamie Stauffer – Team Honda Racing – Honda CBR 1000RR – 4
21- Vittorio Iannuzzo – Grillini Dentalmatic SBK – BMW S1000RR – 2
22- Mark Aitchison – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1098R – 2

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist