Pre-Superbike v Doningtonu

Pátý díl letošního MS-Superbike uvidí britský okruh Donington Park. Zde se pojedou už tradičně pouze závody superbiků a supersportů, tedy bez obou stockových kubatur a to znamená samozřejmě i bez české jezdecké účasti. Jako lídr královské kubatury motocyklů - podobných co nejvíce těm sériovým - cestuje na tento britský okruh muž na titulním snímku, Francouz Sylvain Guintoli.

Kapitoly článku

Krátké ohlédnutí za loňským závodním víkendem na tomto okruhu: Ten zažil historický moment v tom, že továrna BMW se konečně dočkala vítězství v seriálu superbiků a slavila na britské půdě dokonce hned double. Trvalo to sice 87 závodů, ale o to větší radost panovala vloni v továrním německém týmu.

O historický úspěch se zasloužil italský ex-pilot z Grand Prix Marco Melandri, který si v souboji vedoucí čtveřice zachoval nejlepší nervy a vyhrál před svým týmovým kolegou Leonem Haslamem. Dvojici továrních pilotů BMW na stupních vítězů pak doplnil Tom Sykes s Kawasaki, který dlouho určoval tempo závodu. Nevděčné čtvrté místo si po výborné stíhací jízdě zajistil další Brit Jonathan Rea. Top-5 pak dokompletoval vedoucí jezdec šampionátu Max Biaggi. Jako šestý dojel Carlos Checa, který nebyl schopen akceptovat tempo Rey, sedmý byl odmávnut nejlepší "Rookie" Davide Giugliano, osm bodů za osmé místo si na své konto připsal Sylvain Guintoli a Top-10 doplnili Leon Camier a Michel Fabrizio. Náš Jakub Smrž byl šachovnicovým praporkem odmávnut jako 14.

Druhá superbiková jízda začala skvělým startem Biaggiho, za nímž do první zatáčky zatočil Sykes, který se o několik zatáček později dostal do vedení. V hloubi závodního pole mezitím najel Checa do zadního kola Eugene Lavertyho, a mistr světa ztratil nejen kontrolu nad svým motocyklem, nýbrž s sebou vzal k zemi i našeho Smrže. Do pádu byl lehce zapleten také Giugliano, ten ale v závodě později pokračoval. Fabrizio musel po "jump startu" absolvovat trestní průjezd boxovou uličkou, když byl aktuálně sedmý. Na čele byl tedy Sykes sledován Biaggim a duem BMW Haslamem a Melandrim. Rea byl v tuto chvíli pátý a odstartoval útok na Melandriho, přičemž oba málem spadli. A zatímco na čele byla pětičlenná skupina, tak havaroval v 10. kole Laverty. V 16. kole se po chybách propadli trochu dozadu Biaggi a Rea. Šest kol před koncem se dostali Haslam a Melandri před Sykese, který už nedokázal pilotům továrních motocyklů BMW kontrovat, navíc měl za sebou dotírajícího Biaggiho, který ho o několik zatáček později předjel. A k vedoucí skupině se přiblížil i Rea. V závěru se Rea lehce dostal před Sykese, který se tak musel spokojit předběžně s pátým místem. Ovšem vedoucí skupina bojovala o každé místečko v Top-4 a to hodně tvrdě. V poslední zatáčce po nebezpečném manévru vrazil Rea do Haslama a ten vyřadil ze závodu nechtěně svého týmového kolegu Melandriho. Tím dojel jako první pod šachovnicový praporek Rea, kterého následoval jako druhý Biaggi a Sykes si zajistil místo třetí. Camier byl klasifikován jako čtvrtý a Guintoli pak dokompletoval Top-5. Ayrton Badovini, a čtyři "Rookies" v pořadí Chaz Davies, Loris Baz, Peter Hickman a Hiroshi Aoyama utvořili elitní desítku loňského druhého závodu na okruhu Donington Park.

Jak probíhal doposud letošní superbikový šampionát?

Skvělý nástup do něho měl Francouz Sylvain Guintoli, který ho sice vede od první australské jízdy, ale v poslední době jakoby ztrácel dech. Po pěti jízdách, kdy stál pětkrát na podiových stupních (1x1., 3x2. a 1x3.) následovali tři závody s umístěními 6. a 2x 4. a konkrétně Monza byla z pohledu jeho závodění hodně netypická: Sylvain jezdil ve vedoucím kvartetu a v úplném závěru obou jízd prostě nestačil tempu zbývajících pilotů na špici, tedy Melandriho, Sykese a především týmovému kolegovi Lavertymu. Francouzský tovární pilot Aprilie ovšem cestuje do země, kde má trvalé bydliště s náskokem 13 bodů právě před Lavertym. Výhodou Guintoliho je jeho pravidelné dojíždění, neboť jako jediný jezdec z Top-5 doposud bodoval ve všech odjetých jízdách. "Donington byl pro mě vždy Thriller! Nejenže jsem zde poznal svou paní, ale třeba 2009 jsem si zde ošklivě zlomil nohu. Bydlím pouhých 30 minut od Doningtonu, takže je to můj domácí závod. Přijde na něj nejen celá rodina, ale i hodně přátel", říká před startem - pro něho velmi důležitého závodu - Sylvain Guintoli.

Druhý v bodovací tabulce MS-Superbike je Ir Eugene Laverty s dalším továrním motocyklem Aprilia. Ten doposud dokázal vyhrát nejvíce závodů ze všech jezdců, celkem tři. Ale také už má Laverty na svém kontě dvě jízdy s nulovým bodovým ziskem. Oproti Guintolimu má tento Ir jednu velkou výhodu, stejnou techniku, tedy motocykl Aprilia už jezdí druhým rokem a tak to pro něho není žádné novum. Eugene Laverty ztrácí na Sylvaina Guintoliho už zmiňovaných 13 bodů, naopak na svého nejbližšího pronásledovatele má pouze 5 bodový náskok. "Donington nebyl pro mě v minulosti vůbec dobrý a tak jen doufám, že se to tentokráte změní. Chtěl bych prodloužit svou sérií tří závodů na podiových umístěních. Donington není o mnoho těžší než okruh v Monze a tak se musíme pokusit mít pod kontrolou Power naši RSV4. Sedm jezdců na pěti různých značkách motocyklů zde může vyhrát, takže to bude hodně tvrdý boj", ví dobře tento Severní Ir.

Třetím v průběžné bodovací tabulce je první z pěti domácích pilotů, kteří budou v neděli stát na startovním roštu - tovární jezdec Kawasaki Tom Sykes. Nový "Mr. Superpole" - ze čtyř letošních dokázal vyhrát tři! - a celkově 14. Sykes skončil v posledních pěti letošních jízdách vždy na bedně, ovšem má na svém kontě nejen jednu "0", ale i dvě pátá místa z Austrálie, kdy ale závodil se zlomenou lýtkovou kostí. "Donington je plynulá a hodně zatáčkovitá trať. Nejsou zde skoro žádné rovinky a to je pro nás výhoda. Dokázali jsme na různých tratích jezdit i v závěru hodně rychlá kola. Už se těším, až s naším rychlým motocyklem pojedu v Doningtonu. Mělo by to zde být pro mě a i pro můj bike", říká před domácím závodem 27-letý britský jezdec.

Pomalu, ale jistě se do závodního tempa dostává loňský historický vítěz z tohoto okruhu, ex-pilot MotoGP Marco Melandri s motocyklem BMW. Zkušený Ital byl nejúspěšnějším pilotem posledního závodního víkendu v Monze, kdy si na své konto připsal skoro plnou polovinu svých dosavadních získaných bodů. Melandri je ovšem hodně nervově labilním pilotem, což prokázal vloni, když jako lídr šampionátu neunesl tlak na svou osobu a hodně začal chybovat: "Čeká nás hodně technická trať, která je úplně jiná než Monza. V Doningtonu ani jednou nejedeš šestou rychlost, zatímco v Monze ji používáš na třech úsecích. Dvě poslední šikány v závěru okruhu pak pomáhají tomu, že se celé startovní pole drží pohromadě. Závody budou hodně otevřené a bude se v nich tvrdě bojovat. A pokud nebude pršet, tak mohou být i hodně zajímavé".

O pouhé dva body na Melandrim je jeho mladý týmový kolega, a ex-mistr světa kubatury Supersport Chaz Davies. Ten je hodně nevyzpytatelným jezdcem, dokáže totiž nejen dvakrát během jednoho závodního víkendu vyhrát, ale také jízdu totálně "odepsat". "Je to první pořádný závodní okruh, na kterém jsem vůbec závodil.Hlavně první část tratě je hodně zajímavá. Projíždět 'Craner Curves' je skutečná výzva. Celá trať se vlastně sestává ze dvou úplně rozdílných částí. První je takový rychlostní úsek, a pak přijde ta druhá, kde se hodně brzdí. Proto není vůbec jednoduché najít zde správné nastavení. Je vždy velmi pěkné, setkat se s přáteli a s rodinou. A závodit s podporou domácích fanoušků. Doufám, že nás čeká normální závodní víkend. Marco zde byl v loňském roce hodně rychlý a tam má tým určitě správná data a dobré základní nastavení", je názoru 26-letý tovární pilot BMW.

                          
 
Na šestém místě je další pilot s továrním motocyklem Kawasaki, a tím je mladý Francouz Loris Baz, jenž zde vloni absolvoval svou superbikou premiéru. Jen bod za ním následuje hodně nevyzpytatelný Ital Michel Fabrizio, který ale také doposud vždy dokončil závod v bodech. Na osmém místě je domácí Jonathan Rea s Hondou - vítěz loňského hodně rozpoluplného závodu a Top-10 kompletuje další z početné skupiny italských jezdců v tomto šampionátu Davide Giugliano s motocyklem Aprilia jako devátý a domácí jezdec Leon Camier s nejrychlejší Suzuki na místě desátém.

                               

Francouz Jules Cluzel s druhým motocyklem Suzuki je jedenáctý a teprve za ním je nejlepší jezdec s motocyklem Ducati, kterým je překvapivě Němec Max Neukirchner.. Zkušený Sasík je třetím pilotem po Guintolim a Fabriziovi, jenž bodoval ve všech 8 letošních odjetých jízdách. Jeho značkový kolega Ayrton Badovini, další "Ducatista" Carlos Checa a poslední z domácích pilotů Leon Haslam na Hondě uzavírají elitní patnáctku.

Do seriálu MS-Superbike se tedy vrací, jak v Monze nestartující Carlos Checa, tak Leon Haslam a rovněž i Alex Lundh z týmu Pedercini-Kawasaki. Zatímco bude chybět defitivně Mark Aitchison, tak s wild card se v Doningtonu představí Nicollo Canepa s dalším motocyklem Panigale týmu Alstare Ducati. A na startu nebude ani tým HTM Racing (pilot Ivan Clementi), ten ostatně chyběl už v Monze.
eni FIM Superbike World Championship 2013 - pořadí po 4 závodech (po 8 jízdách)

01- Sylvain Guintoli – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – 137 bodů
02- Eugene Laverty – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – 124
03- Tom Sykes – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 119
04- Marco Melandri – BMW Motorrad GoldBet SBK Team – BMW S1000RR – 96
05- Chaz Davies – BMW Motorrad GoldBet SBK Team – BMW S1000RR – 94
06- Loris Baz – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 75
07- Michel Fabrizio – Red Devils Roma – Aprilia RSV4 Factory – 74
08- Jonathan Rea – Pata Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 71
09- Davide Giugliano – Althea Racing – Aprilia RSV4 Factory – 49
10- Leon Camier – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 46
11- Jules Cluzel – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 41
12- Max Neukirchner – MR Racing – Ducati 1199 Panigale R – 39
13- Ayrton Badovini – Team Ducati Alstare – Ducati 1199 Panigale R – 32
14- Carlos Checa – Team Ducati Alstare – Ducati 1199 Panigale R – 29
15- Leon Haslam – Pata Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 29
16- Ivan Clementi – HTM Racing – BMW S1000RR – 14
17- Federico Sandi – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 12
18- Fabrizio Lai – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 8
19- Alexander Lundh – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 7
20- Vittorio Iannuzzo – Grillini Dentalmatic SBK – BMW S1000RR – 6
21- Glenn Allerton – Next Gen Motorsports – BMW S1000RR – 6
22- Jamie Stauffer – Team Honda Racing – Honda CBR 1000RR – 4
23- Kousuke Akiyoshi – Pata Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 2
24- Mark Aitchison – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1098R – 2

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Libor Bedřich - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist