Pre - Nürburgring

Desátou zastávkou kolotoče zvaného mistrovství světa superbiků je německý okruh Nürburgring, kam se celý superbikový paddock vydal po více než měsíční přestávce.

Nejdříve se podívejme na německý okruh Nürburgring očima historie: Okruh se nachází v blízkosti hradu Nürburg. Přírodní okruh dlouhý necelých 23 km, na kterém se konala Grand Prix Německa, byl v roce 1976, po havárii Niki Laudy, zrušen. Nahradil ho nově vybudovaný okruh nazývaný také jako „Nový Nürburgring”, který hostil kromě Velké ceny Německa také Grand Prix Evropy a Grand Prix Lucemburska. Jinak původní okruh byl vybodován v roce 1927 a jeho originální trať vedla mezi městy Adenau, Nürburg a Müllenbach.

Okruh se skládal ze dvou částí: hlavní byla Nordschleife (severní trať), dlouhá něco málo pod 23 km (zpočátku 22,810 km). Trať byla tvořena asi 180 zatáčkami různého charakteru a obtížnosti, mezi nejslavnější patřila Karussell (dnes nese jméno Caracciola-Karussell na počest Rudolfa Caraccioly). Pro svou náročnost byla přezdívaná „Zelené peklo“.

Druhá část okruhu Südschleife (jižní trať) je situována do blízkosti města Müllenbach. Délka okruhu byla 7,747 km a byla používána na motoristické události místního významu. Oba okruhy používaly místo nazvané "Start und Ziel Schleife" s boxy. Celková délka trati, která využívala oba okruhy, byla 28,265 km a byla pojmenována Gesamtstrecke. První ročníky Velké ceny Německa používaly kompletní délku okruhu, ke změně došlo roku 1931, kdy se začal používat pouze Nordschleife.

Po druhé světové válce se na Nürburgring vrací všechny hlavní motoristické události. V roce 1967, z důvodů velkých rychlostí vozů, byla přidána šikana před cílovou rovinku. Kvůli bojkotu ze strany jezdců v roce 1970 je Německá Grand Prix přesunuta do pohoří Eifel na Hockenheimring. Po stavebních úpravách se v roce 1971 Formule 1 na tuto trať vrátila.

Ani stavební úpravy, které trať prodělala v roce 1970, nezajistily lepší bezpečnost a její konec zpečetila nehoda Niki Laudy v roce 1976. Úřadující mistr světa Niki Lauda, nezvládl své Ferrari v úseku Bergwerk. Neovladatelný vůz byl mrštěn proti skalní stěně a následně zpět do silnice, kde začal hořet. Jen díky zákroku pilotů Merzaria, Ertla, Edwardse a Lungera, kteří se vrhli do plamenů, Niki Lauda žije.

Aby se na Nürburgring mohla vrátit Formule 1, musel se vybudovat nový, kratší a modernější okruh. Po několika návrzích a počátečních finančních problémech, byl konečně v roce 1984 nový okruh slavnostně otevřen. Byl vybudován v části dřívějšího Südschleife, který ovšem neměl s původním nic společného. Velká cena Německa se na okruhu konala pouze dvakrát a to v počátečních letech (1984 a 1985), poté z kalendáře F1 zmizel. Až od roku 1995 se Formule 1 na tento okruh vrací, když se tu pořádá Grand Prix Evropy a v letech 1997 a 1998 Grand Prix Lucemburska.
Co se týká šampionátu WSBK, tak ten zde nemá příliš velkou tradici, ba právě naopak. Letos se na Nürburgringu pojede teprve počtvrté za sebou, a celkově pošesté vůbec. Poprvé se na 5 137 m dlouhém okruhu se 6 levými a 11 pravými zatáčkami jelo v roce 1998 a vyhráli zde Novozélanďan Aaron Slight s Hondou a Ital Pierfrancesco Chili na Ducati. O rok později pak vyhráli Brit Carl Fogarty a současný tovární pilot BMW Troy Corser - oba tehdy na motocyklech Ducati. Poté následovala 8-letá přestávka, kdy se sice světové superbiky v Německu jezdily - v některých sezónách dokonce i 2x za rok, ale na jiných okruzích (2000-Hockenheim a Oschersleben, 2001- Oschersleben, 2002-Oschersleben a EuroSpeedway Lausitz, 2003 a 2004-Oschersleben, 2005 až 2007-EuroSpeedway Lausitz) a na Nürburgring se vrátily až v roce 2008, kdy zde dvakrát vyhrál Japonec Nori Haga s Yamahou. O rok později se vítězové jmenovali pozdější mistr světa Ben Spies (Yamaha) a Brit Jonathan Rea (Honda). A konečně vloni zde vyhráli opět Jonathan Rea a Nori Haga, ten už ale s Ducati.  Zdá se tedy říci, že oba novodobí králové Nürburgringu se nazývají Nori Haga a Jonathan Rea, a nebudou na startu pochopitelně chybět ani o tomto zářijovém víkendu. 
Všechny aktuální rekordy jsou z roku 2010 a drží je Max Biaggi s absolutně nejrychlejším kolem vůbec - 1´54.595 ze Superpole a Jonathan Rea - 1´55.392 z první loňské jízdy. 
Vloni zde tedy vyhrál první jízdu už zmiňovaný Brit Jonathan Rea před Carlosem Checou a Cal Crutchlowem. Jakub Smrž první jízdu nedokončil pro pád v 7. kole z 10. pozice (když v Superpoli se český jezdec umístil na 13. místě) a tu druhou pak Nori Haga před Jonathanem Reou a Leonem Haslamem, když Kuba Smrž dojel jako 11.

Průřez letošní sezónou superbiků: S náskokem 62 bodů cestuje do Německa španělský jezdec Carlos Checa s motocyklem Ducati týmu Althea Racing. Zkušený 38-letý Checa dokázal letos vyhrát celkem 10 jízd a v dalších čtyřech dojel jako třetí, když pouze jednou nebodoval (pád na domácím okruhu v Aragonu) a nedařilo se mu na Monze (9. a 10. místo).

Na místě druhém je úřadující mistr světa Max Biaggi, který pokud Checa neudělá chybu, tak už ho vlastní silou porazit nemůže. I kdyby Biaggi nastartoval v Německu vítěznou šňůru, což je hodně nepravděpodobné, neboť zatím vyhrál letos pouze dvakrát, tak by ve zbývajících 8 závodech v případě bezchybného výkonu Checy získal na něho pouhých 40 bodů a to by mu k obhajobě titulu nestačilo - musí se tedy spoléhat na "pomoc" jiných jezdců, kteří by Checovi brali body.

Ovšem o pouhých 9 bodů za Biaggim je jeho krajan Marco Melandri a ten v posledních šesti jízdách skončil vždy na bedně. Skvělou bilanci ale má i čtvrtý v průběžném pořadí, další tovární jezdec Yamahy Eugene Laverty, ten dokázal bodovat už v 15-ti po sobě jdoucích jízdách. Za Lavertym je pátý stále ještě úřadující vicemistr světa Leon Haslam, který si jistě svou první sezónu s továrním motocyklem BMW představoval jednodušeji. K Haslamovi se váže jedna zajímavost, kterou dala k dispozici telemetrie jeho továrního týmu a sice, že Haslam skoro vůbec nepoužívá zadní brzdu. Zatímco během jednoho kola používá Corser zadní brzdu ve 30%, Badovini v 80%, tak Haslam pouze ze 3%.

Na šestém místě je druhý tovární jezdec Aprilie Brit Leon Camier následován Italem Michelem Fabriziem se Suzuki a jeho krajanem Ayrtonem Badovinim na satelitním motocyklu BMW.
Na devátém místě je lepší ze dvou pilotů českého týmu Effenbert Liberty Racing Sylvain Guintoli. Ten stručně zhodnotil své dosavadní působení v superbikovém šampionátu takto: "Jezdit na Ducati, vyžaduje opravdu hodně síly. A ta mně velkou část sezóny bohužel chyběla", říká úvodem Sylvain, který jak známo havaroval hned v úvodním závodě seriálu WSBK na Phillip Islandu. A protože se mu toto zranění táhlo skoro celou první polovinu sezóny, tak se Guintoli nemohl fyzicky připravovat tak intenzivně, jak by bez tohoto zdravotního omezení sám chtěl a je zvyklý: "Bike je opravdu brilantní a tým velmi dobrý. Prostě celý "balíček" je konkurence schopný. Při tvorbě týmu dělali všichni jen to nejlepší a správné. Navíc investovali hodně peněz do motocyklů a do materiálu. A také podpora od továrny Ducati je velmi dobrá".

Top-10 tabulky superbikového šampionátu pak doplňuje Japonec Nori Haga na Aprilii, který ostatně má Nürburgring za jeden ze svých nejoblíběnějších okruhů.

Španěl Joan Lascorz s továrním motocyklem Kawasaki je zatím jedenáctý, ovšem hned za ním je velmi zajímavý jezdec, Brit Jonathan Rea. Ten vynechal celkem 8 jízd kvůli zranění, nyní je ale nazpátek - naposled testoval na privátních testech v Assenu - a německý okruh mu sedí, jako nikomu jinému.
Za Reou je na 13. místě český superbiker Kuba Smrž z českého superbikového týmu Effenbert Liberty Racing, který má poslední bilanci nepříliš povzbudivou, neboť během 8 jízd získal pouhých 10 bodů. My můžeme jen doufat, že právě tato letní přestávka Jakubovi přinesla potřebný odpočinek, vyčistila mu hlavu a v Německu naváže Smrž na výsledky z první poloviny sezóny, neboť na Top-10 mu chybí pouhých 6 bodů! Za Smržem následuje Brit Sykes s továrním motocyklem Kawasaki a Australan Corser s BMW - ten se pomalu smiřuje s pozicí testovacího jezdce BMW na příští rok. Na startu nebudou dva stálí jezdci šampionátu, a sice zraněný Chris Vermeulen (Kawasaki) - za něhož nepojede žádný náhradník a Ruben Xaus (Honda), kterého ale nahradí zkušený Japonec Makoto Tamada.

Zajímavé jistě je i to, že na Nürburgringu nepojede žádný "divočák" ze seriálu IDM, což překvapuje zejména u týmů s motocykly KTM, která dle vlastního vyjádření před sezónou 2011 měla větší ambice, než jen jezdit seriál IDM.  A právě na Nürburgringu se taková šance zviditelnit se na největším mezinárodním klání této kubatury docela nabízela. Ostatně, že ani body by nebyly mimo hru, dokázal v Brně "divočák" Maďar Kispataki, jezdící pravidelně Alpe Adriu a který si z Brna přivezl historické maďarské body v superbicích.   

Stav šampionátu WSBK po 18 z 26 jízd

01- C. Checa 343 bodů 
02- M. Biaggi 281 
03- M. Melandri 272 
04- E. Laverty 208 
05- L. Haslam 158
06- L. Camier 146
07- M. Fabrizio 141
08- A. Badovini 118
09- S. Guintoli 109 
10- N. Haga 99 
11- J. Lascorz 97
12- J. Rea 94 
13- J. Smrž 93
14- T. Sykes 84
15- T. Corser 62

 
Supersporty vede před německým závodem s náskokem 42 bodů britský jezdec Chaz Davies s Yamahou, který se nijak netají se svým cílem: "Chci vyhrát šampionát supersportů a potom jako mistr světa přestoupit do superbiků". Velký kamarád Caseyho Stonera to má na titul mistra světa v této kubatuře našlápnuto opravdu velmi dobře. Na druhém místě je španělský pilot David Salom s továrním motocyklem Kawasaki, ovšem jen o 3 body za ním je zkušený ex-mistr světa Fabien Foret s nejlepším motocyklem Honda. Do boje o titul vicemistra světa chce promluvit i Australan Broc Parkes, který je o pouhých 6 bodů za Francouzem Foretem. Ital Luca Scassa po hvězdném začátku letošní sezóny jakoby vyhasl a je nyní až pátý. Následuje dvojice Britů na motocyklech Honda a sice Sam Lowes a především hradecký Angličan Gino Rea. Ten se nijak netají s tím, že je to jeho poslední sezóna v supersportech a má namířeno výše. Buď do superbiků, anebo ještě raději do Moto2, tak se nechme překvapit. Top-10 této divácky velmi zajímavé kubatury doplňují Dán Robin Harms a dva Italové Roberto Tamburini a Massimo Roccoli.
Český jezdec Ondra Ježek zatím prožívá nepříliš podařenou sezónu, jejíž začátek byl sice jako v nějakém romantickém americkém filmu - 7 bodů hned v úvodních dvou závodech, od té doby se ale trápí jak problémy s technikou, tak se přiřadila i příslovečná smůla - třeba pád v Brně a tak jelikož od Donningtonu už nebodoval, tak se nyní nachází až na 23. místě. 
Kromě stabilního českého jezdce Ondry Ježka budeme mít v této kubatuře od tohoto závodu i našeho druhého zástupce a sice Patrika Vostárka. Těsně před odjezdem jsme se zeptali na cíle týmu ProRace a zde je odpověď manažéra týmu Jiřího Hanyka: "Cíl máme jasný a sice umístění v Top-10, nic jiného nás nezajímá. Ostatně Patrik má tento okruh rád, nakonec ve stocích zde dokázal náš jezdec v roce 2008 vyhrát".

Stav šampionátu SSP po 8 z 12 závodů:

01- C. Davies 146 bodů 
02- D. Salom 104
03- F. Foret 101 
04- B. Parkes 95
05- L. Scassa 83
06- S. Lowes 73 
07- G. Rea 62 

08- R. Harms 59 
09- R. Tamburini 56
10- M. Roccoli 51 
11- F. Marino 51
12- J. Ellison 42
13- M. Praia 32 
14- B. Nemeth 25
15- V. Iannuzzo 22
A dále:
18- V. Ivanov 12
23- O. Ježek 7

Litrové stocky jsou letos zcela v italské režii, když je vede Davide Giugliano (Ducati) před Lorenzem Zanettim (BMW) a Davidem Petruccim (Ducati). Následuje Francouz Sylvain Barrier (BMW) a Top-5 kompletuje další Ital, ex-pilot MotoGP Niccolo Canepa, který během sezóny vyměnil Kawasaki za rychlejší Ducati. 

Slovenský jezdec Tomáš Svitok má na svém kontě 8 bodů, což znamená 20. místo v této nabité konkurenci. Český jezdec Michal Salač na startu kvůli zranění nebude a v jeho týmu Salač Racing ho nahradí Švýcar Michaël Savary.

Stav šampionátu STK 1000 ccm po 6 z 10 závodů

01- D. Giugliano 115 bodů
02- L. Zanetti 104 
03- D. Petrucci 94
04- S. Barrier 65 
05- N. Canepa 64
06- L. Baroni 46 
07- A. Antonelli 44 
08- M. Reiterberger 42
09- F. Massei 39 
10- B. Staring 28 
11- E. La Marra 28
12- M. Magnoni 26
13- M. Bussolotti 26
14- S. Morais 24 
15- L. Savadori 16 
A dále:
20- T. Svitok 8

Francouz Romain Lanusse na Yamaze, Australan Jed Metcher na motocyklu stejné značky a Američan Joshua Day s Kawasaki, to je trojice nejlepších jezdců evropského šampionátu malých stocků.

Slovák Tomáš Krajčí je sice až na 16. místě, ovšem má už na svém letošním kontě skvělé podium z Brna!.

Stav šampionátu STK 600 ccm po 6 z 10 závodů:

01- R. Lanusse 94 bodů
02- J. Metcher 81
03- J. Day 76 
04- D. Lombardi 74
05- R. Russo 54 
06- M. Vd Mark 51
07- G. Duwelz 51 
08- G. Gregorini 35
09- S. Egea 33 
10- N. Calero Perez 33
11- F. Cocco 27
12- T. Covena 24
13- J. Elliott 24 
14- A. Schacht 20
15- A. Nestorovic 19
A dále:
16 T. Krajčí 17 


 

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist