Portrét: Mistr světa Carlos Checa

Španělský pilot italského privátního týmu Althea Racing Carlos Checa je od dnešního dne mistrem světa superbiků. Po fantastické sezóně, kdy zatím 14x vyhrál a ještě 6x skončil na podiu, je suverenním šampiónem, kdy od samotného začátku letošního roku nepřepustil nikomu pozici lídra šampionátu.

38-letý rodák z Barcelony se už 3 závody před koncem letošního šampionátu stal mistrem světa. Jezdec privátního italského týmu Althea Ducati Racing Carlos Checa jezdí světový superbikový šampionát čtvrtým rokem. Hned v prvním roce svého účinkování - jezdil na motocyklu Honda za nizozemskou stáj Ten Kate - dokázal dva závody vyhrát a přidal k tomu ještě 5 dalších "beden". O rok později se mu už tolik nedařilo a musel se spokojit jen se 4 podiovými umístěními, což na konci roku 2009 znamenalo až 7. pozici v MS. A tak "Karel Čech" změnil značku motocyklu a přestoupil na Ducati, do privátní stáje Althea Ducati. A jeho závodění dostalo úplně jinou dimenzi, po skončení sezóny měl na svém kontě tři první místa, 5 dalších podií a celkovou třetí příčku v šampionátu a hlavně skalp obou továrních jezdců Xerox Ducati Hagy a Fabrizia. Nebylo tedy divu, že po oznámení ukončení činnosti továrního týmu Xerox se pozornost továrny "obrátila" právě na Checu a jeho tým Althea Racing. A on se ji odvděčil, ostatně jeho letošní bilance nemá obdoby: 14 prvních míst, 6 třetích a nádavkem 6 Pole position. Sečteno a podtrženo, na Checu letos nikdo jezdecky neměl.
Ještě před tím, než se Checa dostal do superbiků, tam měl za sebou 15 let dlouhou a velmi úspěšnou kariéru jezdce Grand Prix. Ta začala v roce 1993, kdy startoval ve "dvácách" v Katalánsku a s Hondou dojel jako sedmý. To byl ostatně jeho jediný start v této kubatuře, ve stejném roce ale stihl ještě 6 závodů ve dvěstěpadesátkách. O rok později už absolvoval kompletní sezónu v této kubatuře - opět na Hondě - a skončil celkově 12. Další sezónu 1995 začal ve stejné kubatuře, ale po odjetí 7 závodů GP ji dokončil v půllitrech. Pomohla mu k tomu děsivá havárie jeho krajana Alberta Puige, který si ve Francii zlomil obě nohy a Checa ho v 5 závodech Grand Prix nahradil.

Hned ve svém první kompletní sezóně v královské kubatuře - 1996 - vyhrává Carlos Checa svou první Grand Prix, v Katalánsku před Doohanem a Crivillem.

Tímto vítězstvím se stal Checa nedílnou součástí startovního pole královské kubatury a zůstal v ní až do roku 2007.

Nejkrizovější okamžik své kariéry zažil španělský jezdec v roce 1998, kdy havaroval na okruhu Donington Park. Pád vypadal na pouhé odřeniny a modřiny, ovšem o několik hodin později se z toho doslova vyklubalo smrtelné zranění. Po obrovských bolestech byl nouzově operován a byla mu odstraněna slezina. V kritickém zdravotním stavu se ale v Checovi nezapřel tvrdý bojovník a vrátil se neuvěřitelně rychle do sedla závodního motocyklu Honda. V  tomto roce, tedy ještě před tímto zraněním, vyhrál Checa svůj druhý závod královské kubatury,  doma v Madridu na okruhu Jaramá, když za ním končí Norick Abe a Sete Gibernau.

O rok později přechází na Yamahu a té je věrný neuvěřitelných 7 roků, z toho 2003 a 2004 v týmu Fortuna Yamaha. Po roce závodění s tovární Ducati se následující rok 2006 znovu vrací do týmu s motocykly Yamaha, který se jmenuje Tech3, a ačkoliv byl jasně lepší než jeho tehdejší týmový kolega Ellison, tak především pneumatiky Dunlop nebyly konkurence schopné. Svou kariéru v MotoGP pak Checa zakončil se satelitní Hondou týmu LCR v roce 2007. Abychom ale byli přesní, tak vloni za své skvělé úspěchy v superbicích ho továrna Ducati odměnila dvěma starty v MotoGP místo Mika Kallia.  
Carlos Checa těží rovněž z výborné fyzické kondice a využívá každé volné chvilky k účasti na různých sportovních aktivitách. V letošní letní přestávce se třeba zúčastnil triathlonového závodu v Tarragone: "Bylo to hodně zajímavé, ale pro příště se musím zlepšit v plavání, pokud se chci prosadit ve výsledcích dopředu."


Co se týká života mimo závodní trať je Checa spíše samotář a nemá dokonce ani přítelkyni: "Sám se cítím lépe. Jistě, navštěvuji občas svou rodinu a  mé přátele. Rád také cestuji," říká 38-letý závodník, který kromě už zmíněného triathlonu absolvoval letos v létě poznávací výlet po Skotsku: "Mám rád, když jsem nezávislý a mohu dělat co chci. Nemám rozhodně důvod, být s někým permanentně pohromadě. Aspoń v současné době, když závodím. Možná se to změní v budoucnosti, až přestanu závodit a budu chtít založit rodinu". 

Kariéra Carlose Checy očima čísel

RokKubaturaStarty  1.  2.  3. Cel. PP       Bike BodyUmístění
 2011     WSBK      23 14  0  6   20    6    Ducati   467   1.
 2010     WSBK      26   3  4  1     8    1    Ducati   297   3.
 2010   MotoGP        2   0  0  0     0    0    Ducati       1 21.
 2009     WSBK      28   0  2  2     4    0   Honda  209   7.
 2008     WSBK      28   2  3  2     8    1   Honda  313   4.
 2007   MotoGP      18   0   0  0     0   0   Honda    65 14.
 2006   MotoGP      17  0   0  0     0   0 Yamaha    75 15.
 2005   MotoGP      17  0  0  2     2   0    Ducati  138   9.
 2004   MotoGP      16  0  1  0     1    1 Yamaha  117   7.
 2003   MotoGP      16  0  0  0     0    0 Yamaha  123  7.
 2002   MotoGP      16  0  1  3     4    1 Yamaha  141  5.
 2001 500 ccm      15  0  3  0     3   0 Yamaha  137  6.
 2000 500 ccm      16  0  4  0     4   0 Yamaha  155  6.
 1999 500 ccm      16  0  1  0     1   0 Yamaha  125  7.
 1998 500 ccm      11   1  1  1     3    1   Honda  139  4.
 1997 500 ccm      15   0  3 0     3   0   Honda  119  8.
 1996 500 ccm      14   1  0  2     3   0   Honda 124  8.
 1995 500 ccm        5   0  0  0     0   0   Honda   2616.
 1995 250 ccm        7   0   0  0     0   0   Honda  4513.
 1994 250 ccm      14   0   0  0     0   0   Honda  5412.
 1993 250 ccm        6   0   0  0     0   0   Honda     923.
 1993 125 ccm        1   0   0  0     0   0   Honda     927.





Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist