Pohled na superbikový paddock jinýma očima

Marketingového ředitele týmu Liberty Racing Roberta Bocchiolu, dnes už ovšem bývalého, jsme požádali o pohled na současný paddock superbikového šampionátu, který se hodně liší od pohledu normálního fanouška a je proto hodně zajímavý a dává nahlédnout na jeho problémy, které ale normální fanoušek nemůže vůbec postřehnout.

Jak by jsi Roberto charakterizoval superbikový paddock, byla moje první otázka?
„Musíš si Jirko uvědomit, že v tomto šampionátu spolu závodí týmy, které mají dva úplně jiné důvody pro tuto činnost a v tom je ten základní rozdíl“
, začal svou úvodní myšlenku Roberto Bocchiola a hned vysvětloval: „Tovární týmy se zúčastní superbikového mistrovství proto, aby prodaly v obchodem více svých motorek a ty privátní pak vše, včetně celého show okolo, provozují s jedním hlavním cílem, aby se zlepšil prodej výrobků jejich sponzora. Tedy třeba Sterilgarda chce prodat více mléčných výrobků, Pata více smažených brambůrek a jiných svých produktů, Effenbert zase více piva a Althea více kachliček a vybavení do koupelen. To je specifika tohoto šampionátu na rozdíl třeba od MotoGP, kde jsou závodí prototypy jednotlivých továren, aby se na nich vyzkoušela ta nejnovější technologie, která se později uplatní na sériových motocyklech.“.
„Takže se vůbec nelze divit třeba firmě Pata, že chce svých letošních 600 000 Euro, kdy jezdil tým Pata Racing, investovat příští rok raději jako sponzor a tým jako takový už vůbec neprovozovat. Protože ani dvojnásobek této částky - tedy 1 200 000 Euro – totiž nestačí na provozování superbikového týmu při současné úrovni na jednu jedinou sezónu, na to je potřeba spíš tak trojnásobek. Ovšem za tuto stejnou částku (milion dvě stě tisíc) můžeš získat hodně velkou reklamu u hodně kvalitního týmu, tedy i továrního a zájem má třeba Aprilia. Problém je v tomto případě jen jeden, nemůžeš o svých penězích sám rozhodovat. Proto jsme se po roce 2010, kdy jsme sponzorovali Kubu, rozhodli raději založit na rok 2011 vlastní tým“, nabízí pohled do sponzorského myšlení superbikového šampionátu muž, který už prošel nejedním italským superbikovým týmem v seriálu WSBK.
V současné době jsou v superbikovém paddocku týmy bohaté a chudé, a Liberty bohužel patří k těm druhým“, je hodně věcný pan Roberto, který dále říká, jak to vlastně funguje. „Když došlo k problémům s penězi, tak se hledaly možnosti, kde ušetřit, aby to nepostihlo tým jako takový a jeho závodění. Byla připravena krizová varianta třeba s malou hospitality, tedy takovou, jaká byla vidět v Silverstone. Nebyl důvod tam posílat vše, vždyť se nám nenahlásili žádní hosté, stejně jako předtím do Aragonu. Prostě se začalo šetřit a třeba na hospitality se dalo ušetřit opravdu hodně. Do Velké Británie tak odjelo o dva kamiony méně, už to bylo daleko lacinější. Nemusela se platit nafta, dálniční poplatky a také výplata pro dva šoféry.“
„Mysleli jsme si ale, že se na mega promoakcích jako třeba „Městský závod v ulicích Sirola“ a „World Ducati Week“ prodá více našeho piva Effenbert, bohužel to však nevyšlo dle našeho přání“, zná dobře důvody současného stavu Bocchiola.
Jak bude vypadat superbikový startovní rošt 2013, tak na to má pan Bocchiola nepříliš optimistický názor: „Určitě bude méně o dvě motorky BMW, to je jasné. Také dvě Suzuki se asi už neobjeví. O týmu Pata už byla řeč, tedy další dvě minus. A na účast týmu Liberty bych si rozhodně nevsadil. A ze současných týmů Ducati si kromě Althey nemůže finančně dovolit vůbec nikdo koupit nové motocykly Panigale a ty staré už nebudou homologovány. Přitom týmy mají hodně náhradních dílů, mnoho repasovaných motorů a co teď s nimi? A o nějakém novém týmu, si jen můžeme nechat zdát, nejsou totiž žádní jiní sponzoři, kteří by chtěli za současné ekonomické recese do superbikového šampionátu vstoupit“.

Děkuji Roberto za Tvé hodně upřímné názory a doufám, že se s Tebou v paddocku WSBK zase brzy uvidíme, ačkoliv Ty sám říkáš, že ne! Ale jak Tě znám a znám Tvůj vztah k motorkám, tak o tom vůbec nepochybuji, takže brzy zase na viděnou a na slyšenou!

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist