Phillip Island na obzoru

Další zastávkou na trati HANNspree Superbike World Championship 2008 je australský ostrov Phillip Island. Pro nás středoevropany asi ten nejvzdálenější kout světa kde se ještě dá jezdit na motorkách.

Phillip Island na obzoru

Historie tohoto okruhu sahá do padesátek minulého století kdy byl jako první okruh v Austrálii vybudován pro mezinárodní automobilové závody Grand Prix. V průběhu let byl několikrát víceméně uzavřen a znovu obnoven. Poslední velká rekonstrukce proběhla po změně majitele v roce 1988.
O rok později, v  roce 1989 se tady poprvé jely závody světového motocyklového šampionátu. Ve třídě do 500 ccm tehdy před více než devadesáti tisíci příznivci zvítězil ve velmi emocionálním závodě domácí řízek Wayne Gardner, pozdější obrovská legenda závodního světa nejen dvou ale i čtyř kol. Od roku 1990 se tady prohánějí i Superbiky, které tu od té doby účinkovaly ve třiatřiceti závodech. To je číslo které dělá Phillip Island historicky nejvytíženější tratí pro tuto třídu.
Jednoznačným králem je tady domácí Troy Corser. Na kontě má sedm vítězství a čtyři pole-positions. O další zápis do historie se může Troy postarat pokud získá další pole. Dosud se to totiž nikomu nepovedlo na jednom okruhu více než čtyřikrát.
Tradičně se tady daří domácím. Získali dvacet dva vítězství z třatřiceti, deset ze sedmnácti polí a osmnáct z dvaceti dvou nejrychlejších kol.

Délka okruhu     4.445 m
Pole Position     vlevo 
Délka cílovky      835 m
Race distance   22 kol - 97.790 km
Převýšení            57m
Levých zatáček  7 
Pravých               5
Rádius zat.        min. 23m,  max. 207m

 


Poslední tři ročníky ve zkratce


2005 - Foukalo trošku víc než je zdrávo a proto někteří jezdci nenastoupili do prvního závodu. Nejmíň se bál Troy Corser na Suzuki, který zvítězil před svým tehdejším kolegou Kagayamou v obou závodech. Ten druhý byl pro déšť předčasně ukončen.

2006 – Bayliss odstartoval jako raketa ale během poloviny závodu zlikvidoval zadní gumu a skončil na lopatě Corsera a Barrose. Chybami se člověk má učit, Bayllistic nasadil pro druhý závod tvrdší gumu a jezdil za Toselandem, Corserem a Hagou. Jak šel čas, postupoval dopředu a nakonec si nechal Toselanda. Ten už ke konci nestíhal a Troy vyhrál. Drsnou podívanou připravil divákům ve čtvrtém kole Corser který se svalil uprostřed chumlu a přilbou narazil do Barrosovy motorky. Okamžitě se ale zvedl a klokaním skokem opustil trať.

2007 – Skoro všichni vyrazili na měkkých gumách a tak se šetřilo. První skupinu tvořili Toseland, Bayliss a Corser. Nejlépe spořil Bayllis který vyhrál před Toselandem. Ten po závodě sebekriticky řekl že zbytečně tlačil na pilu a zničil zadní gumu. Také on se poučil a do druhého kola zvolil jinou strategii. Jezdil vpředu ale místo aby se snažil ujet, všechny trochu zdržoval, držel pomalý rytmus a šetřil pneu. Ke konci zrychlil tak, že se ho dokázal udržet jen Bayllis. Takto za sebou projeli cílem.

Recept na použití okruhu z kuchyně Troye Baylisse


Rekordy

SBK
závod         1’31.826 Troy Corser Yamaha 2007
superpole 1’31.887 Troy Bayliss Ducati 2007
kolo            1’31.826 Troy Corser Yamaha 2007

Supersport
závod   1:34.976 Sebastian Charpentier Honda 2007
pole     1:35.166 Fabien Foret Kawasaki 2007

MotoGP
závod 1´30.332 Marco Melandri Honda 2005
pole : 1´29.020 Nicky Hayden Honda 2006

Nejrychlejší časy dosažené jednotlivými značkami:
Yamaha   1'31.826 2007 YZF-R1 T.Corser
Ducati       1'31.887 2007 999F07 T.Bayliss
Honda      1'32.024 2007 CBR 1000 RR J.Toseland
Suzuki       1'32.373 2006 GSX-R 1000 K6 T.Corser
Kawasaki 1'32.769 2007 ZX-10R F.Nieto

Pro srovnání, nejrychlejší čas plechovky který jsem našel je 1'25, je z roku 2000 a patří vozu Reynard – Formula 4000.

... a jak to vypadá když se to umí:

 

 

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist