MotoGP a WSBK pod jednou střechou

Manažer firmy Private Equity Group Bridgepoint William Jackson uplatnil svou moc: Oba dva šampionáty řídí od úterý 2. října pouze jeden muž, CEO Dorny Carmelo Ezpeleta. Proč k tomu došlo, jaké byly důvody a co se dá očekávat od budoucnosti? Stručnou rekapitulaci si můžete přečíst v následujících řádcích.

Vše začalo na jaře roku 2011, kdy "Private Equity Group Bridgepoint" koupila všech 100% firmy "Infront Sports & Media (majitel práv na pořádání superbikového šampionátu). Od té doby se Bridgepoint pokouší dosáhnout symbiozy mezi mistrovstvím světa superbiků a klasickým silničním mistrovstvím světa Grand Prix.

Ovšem vztah mezi promotérem SBK Paolem Flamminim a šéfem Dorny Carmelem Ezpeletou se vůbec nezlepšil, ba naopak. Flammini chtěl dokonce žalovat firmu Dorna Sports kvůli zavedení motocyklů o objemu 1000 ccm do závodů Grand Prxi. To ale Flamminimu zakázal přímo šéf Infrontu Philippe Blatter.

Úternímu oznámení předcházelo několik schůzek v Římě, Madridu, Paříži a Barceloně, kterých se kromě Blattera zúčastnili také Flammini a Ezpeleta. Na těchto schůzkách ale nedošlo k žádné dohodě, ovšem Flammini se na nich vždy víceméně blamoval.

Firma Bridgepoint, která disponuje majetkem 12 miliard Euro (penzijní fondy, zpráva investic, Family Offices, nezávislé úřady, pojišťovací společnosti, atd.), koupila začátkem roku společně s "Infront Sports & Media" i 92,5% "Infront Motorsports", když zbytek 7,5% stále patřil Flamminimu. Nyní ale Bridgepoint využil svého předkupního práva a koupil i zbývajících 7,5% od Flamminiho.
Těžko si tak nyní může někdo malovat, že Paolo Flammini bude po ztrátě svých 7,5%, hrát ve WSBK ještě nějakou roli, ba naopak Carmelo Ezpeleta si tam jistě dosadí svého muže, ve kterého má plnou důvěru.

Konkrétní změny budou oznámeny jak během finále superbiků v Magny Cours, tak během následujícího závodu Grand prix v Motegi.

Co se týká technických změn, je jisté že nepostihnou rok 2013, nýbrž až 2014. Zároveň je také jasné, že superbike se vrátí na své technické niveau, tedy k motocyklům vycházejícím z motocyklů sériových!

"Není přece možné, aby při závodech prototypů MotoGP byly omezeny počty motorů, velikost nádrže či maximální otáčky a dokonce se uvažuje o jednotné ECU a na straně druhé, tedy v sérii vycházející z normálních silničních motocyklů neexistovalo žádné omezení. A to Flammini neplatí týmům ani Euro za jejich účast." říká jeden ze znalců obou paddocků, tedy jak MotoGP, tak i WSBK.
Rok 2013 tedy proběhne dle stávajícíh pravidel a bez podstatných změn reglementu, o rok později v sezoně 2014 by se ale superbikové motocykly měly dostat na level motocyklů závodících v MS-Endurance. Nyní to totiž jsou pouze překapotované motocykly MotoGP (kapota je o trochu větší, aby aspoň zdánlivě připomínala silniční motocykl, který je možno zakoupit v obchodě), když třeba jeden jediný motor stojí až 20 000 Euro!

A jestliže jsem psal minule, že Gino Borsoi (závodní ředitel týmu MotoGP-CRT Aspara) tvrdí, že u Biaggiho se mění superbikový motor po každém závodě, tak dle jiného zdroje se v závěru letošního šampionátu superbiků mění u Biaggiho motor dokonce po každém tréninku...Naopak v MotoGP je počet motorů omezen na 6 (prototypy), resp. 12 (CRT).

Dovedete si jistě každý spočítat, kolik to všechno stojí a že privátní týmy tak na rozdíl od nedávné minulosti nemají vůbec šanci a proto se počet stabilně startujících superbikerů každým rokem rapidně zmenšuje...

 

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Libor Bedřich - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist