Mezi tulipány a jinými kytkami

Už Franta Šťastný tuhle „černou písčitou louku“ miloval, a český superbiker Kuba Smrž má Assen rovněž rád. O tom se všichni mohli znovu přesvědčit nejen včera, ale i dnes, v průběhu druhého tréninkového dne.

Kuba Smrž se může podruhé těšit z druhé startovní příčky, když jej ve včerejší kvalifikaci a stejně tak i dnes pokořil jenom Ben Spies. 
Motorka funguje dobře, ale po pátečním tréninku přeci jenom mechanici ještě dnes hledali co nejlepší nastavení pro zítřejší závod. O postavení na startovním roštu se nakonec rozhodlo ve velmi napínavém Superpoli, ze kterého si odnáší další letošní trofej a samozřejmě velmi důležitou výchozí pozici pro závod. 
A jak se jezdí Assen, respektive jak ho jezdí Kuba Smrž, když chce „dát“ rychlé kolo?

Jakub Smrž: “Assen je jedna z nejhezčích tratí na světě, i když po přestavbě už to nikdy nebude takové jako stará klasika. Do první zatáčky je třeba se trefit co nejlépe na vnitřek, protože je v mírném ďolíčku a hodně záleží na výjezdu do následujících pravých zatáček. První z nich se dá projet pod plným a při výjezdu na obrubník se začíná brzdit do série dvou pravých, které se jedou na jeden oblouk, cca. 3 metry od vnějších obrubníků. 
Před levým vracákem by se v ideálním případě mělo přidat a pak ze široka najet do vracáku, přičemž je dobře mít motorku co nejdřív rovno, aby se dalo přidávat. Záleží na tom rychlost na následující rovince, kde se dá za prvé předjíždět a hlavně pak na brzdy do další série zatáček. Při brzdění do další pravé je v ideální stopě hrb, jenž dokáže hezky rozhodit motorku a hodně jezdců kvůli tomu pak projíždí tuto šikanu rovně. V této pravé se může jet i přes vnitřní obrubníky, což udělá více místa na nájezd do levé táhlé zatáčky, která následuje. Ovšem není možné ji vyjet úplně na venek, neboť opět následuje pravá zatáčka. V té je nejdůležitější udržet si co nejvyšší rychlost! Pak je mírná leva a pravá na plný plyn a brzdění do dvojkový levý. Do té se jen trefit co nejvíce ze široka, okamžitě plyn a honem na levou stranu. 
Po mírném přibrždění jsou na řadě další dvě pravé zatáčky, které se jedou jedním obloukem a dá se v nich vydělat hodně času. Tedy pokud se dobře trefí a udrží se co nejvyšší rychlost. Zároveň se však musí do druhé z nich najet co nejvíc ze široka, čímž si zatáčku otevřete a umožníte si dávat co nejvíc plynu při výjezdu. Opět totiž následuje rovinka a jen rychlé zatáčky, kde se projeví každá km/h výjezdové rychlosti navíc. Jako další následující je první hodně rychlá pravá, cca. na čtyřku, která je navíc znova v ďolíku a je to hodně srdcovka. V ideálních podmínkách se dá projet na plno, ale je třeba „zavřít oči“ :-D!!! Následuje pravá - levá, což je oblíbené místo k předjíždění a v té levé se začíná brzdit, protože se trochu utahuje. 
Tahle série je asi největší srdeční záležitost celého Assenu, kde se dá získat hodně setinek a desetinek, ale zároveň i stejné množství ztratit. 
V rychlé levé před poslední šikanou taky bývají pády na přední kolo kvůli mírné nerovnosti (např. Rossi a jeho našťíplý zápěstí, avšak i já už jsem tam zdemoloval několik motorek). Hned po nájezdu do ní se musí hned přidat plný a postupně se cpát doleva kvůli brzdění do cílové šikany. 
V té se často rozhoduje nejeden závod a pokud se dobře trefí, je to naprosto úžasný jí „prolítnout“. Dokáže být rychlá, rytmická a dá se střihnout prakticky přes všechny obrubníky, raději však ne přes umělou trávu, o čemž by mohl vyprávět Colin Edwards.“

MPAFoto.com

Informace o redaktorovi

Tomas Mysliveček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist