Laverty a Melandri v šoku

Po oficiálním oznámení odchodu továrny Yamaha ze světa superbikového závodění v roce 2012 se k této nepříjemné novince vyjářili i oba aktuální piloti továrního týmu, Eugene Laverty a Marco Melandri.

Oba dva piloti superbikového týmu Yamaha Italia - mimochodem letos jezdí tento tým bez hlavního sponzora pouze pod hlavičkou Yamaha Europe - Eugene Laverty a Marco Melandri byli tímto oznámením doslova šokováni. 

Ir Eugene Laverty byl neuvěřitelně zarmoucený a vůbec neví, kde bude v příštím roce jezdit. Má sice s Yamahou dvouletou smlouvu, ale nemá tým. Na svém Twitterru říká aktuální čtvrtý jezdec šampionátu: "Tato novinka mě šokovala. Jsem neuvěřitelně zklamán za celý svůj tým, který je opravdu skvělá parta". Laverty jezdil ještě vloni supersportový šampionát a nyní jako nováček má za sebou skvělou první část sezóny, když dokázal dvakrát vyhrát v Monze a nyní na Silverstone stál ještě dvakrát na stupních vítězů jako druhý. A moc volných míst v jiných týmech zase není, navíc sehnat do tohoto šampionátu movintého sponzora se rovná málem zázraku, viz letošní závodění jeho současného týmu Yamaha Italia pod hlavičkou Yamaha Europe.

Stejně zklamán je i Marco Melandri, který stál těsně před definitivním podepsáním nové smlouvy na rok 2012, kdy chtěl, jak sám řekl, zůstat u Yamahy. Ex-pilot MotoGP Melandri má tedy opravdu smůlu na své týmy a poslední čtyři roky byly v jeho podání jednou změnou za druhou. 2008 jezdil "Macio" za tovární tým Ducati v MotoGP a skončil celkově 17. Na další sezónu přestoupil ke Kawasaki, která se ale začátkem roku 2009 ze šampionátu MotoGP oficiálně stáhla a Melandri tak jezdil za privátní tým Hayate Racing - a MS na motocyklu Kawasaki dokončil jako 10. Minulou sezónu měl angažmá v týmu Fausta Gresiniho (v tomto týmu se stal 2005 vicemistrem světa) a se satelitní Hondou dokončil šampionát opět jako desátý. A letos tedy závodí premiérově ve WSBK, je po Silverstone třetí celkově, když třikrát vyhrál a 11x stál na stupních a přesto je na rok 2012 bez práce...! "Je to hodně špatný den, Jsem unavený a zklamaný, potřebuji se pořádně vyspat, uvidíme co bude dál, zítra je nový den", řekl po oznámení této zprávy Marco Melandri.
Oba dva jezdce Melandriho a Lavertyho tak čeká stejný osud, jako vloni u továrního týmu Ducati postihl Hagu s Fabriziem, problém je ale v tom, že v superbikovém světovém šampionátu žádné privátní týmy Yamaha neexistují - v Ducati zůstal fungující Althea i když jen s jedním jezdcem a naštěstí vznikl český tým Effenbert Liberty na velmi profesionální úrovni a udržel se "zuby nehty nad vodou" Supersonic (dříve se Scassou a letos s Bergerem). Ovšem Yamaha závodí pouze na národních levelech, jako třeba v BSB - týmy Swan či Motorpoint, nebo v IDM - Yamaha Motor Deutschland, ale třeba Yamaha France (ještě v roce 2008 s Nakatomim či s D. Checou) je už bohužel pouze historií. V každém případě to znamená, že v paddocku 2012 bude o jeden špičkový tým méně, možnost že by za současné hospodářské situace vznikl nějaký nový tým Yamahy typu našeho Effenbert Ducati je hodně teoretická a nepravděpodobná.  

V praxi se tedy ukazuje, že továrny jezdí buď seriál MotoGP - Yamaha, Honda, Ducati a Suzuki, nebo se věnují WSBK - BMW, Aprilia a Kawasaki, ovšem závodit továrně v obou seriálech je ekonomicky nemožné. 

Pochopitelně, že se s tímto rozhodnutím Yamahy roztočí kolotoč přestupů v superbikovém šampionátu, neboť jezdců je nadbytek a kvalitních týmů hodně málo. A pokud jsou tedy na přestupovém trhu k mání jezdci takových kvalit jako Melandri a Laverty, tak to může být ještě velmi zajímavé. Na straně druhé mají nyní současné týmy možnost pronajmout si na příští rok třeba letošní tovární motocykly Yamaha, a navíc továrna jasně řekla, že kitové díly na modely R1 a R6 bude i nadále potencionálním zájemcům dodávat. 





Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist