Jsou superbiky opravdu v krizi?

Ze startovního roštu mizí jeden superbikový tým za druhým a s výjimkou našeho týmu Effenbert Liberty Racing a satelitního týmu BMW Italia se žádný nový během posledních dvou roků neobjevil.

Jsou superbiky opravdu v krizi?
Podíváme-li se na startovní rošt superbiků za poslední roky 2009, 2010 a srovnáme ho s letošním a eventuálně s tím, co nás čeká na rok 2012, tak to příliš růžově nevypadá.

2009 - Po skončení sezóny, nebo během ní, se ze scény postupně vytratily týmy Sterilgarda Ducati, Stiggy Honda, ProRide Honda nebo také třetí pilot u nizozemského Ten Kate či druhý jezdec v italském Guandalini racing. Zatímco úvodního evropského závodu ve španělské Valencii se zúčastnilo 29 pilotů, tak závěrečné finále sezóny v portugalském Portimau absolvovalo 23 jezdců.
2010 -  Během sezóny končí týmy Reitwagen BMW, ECHO CRS Honda, S.C.I Honda Garvie  a Squadre Corse Italia. Největší pohromou ale je zpráva, že tovární tým Xerox Ducati je po sezóně rovněž už jen minulostí a na druhého svého jezdce nemají peníze do další sezóny ani renomované týmy Alstare Suzuki či Althea Ducati. Naštěstí vzniká na "základě" Xeroxu stáj Effenbert Liberty (tedy tovární motocykly a hospitality) a také satelitní tým BMW Italia. Nutno také připomenout, že za tovární tým Kawasaki bude jezdit i třetí jezdec Chris Vermeulen, i když jeho účast bude, což se ukáže časem, hodně kosmetická. Očima čísel: Úvod v Portimau začalo 24 jezdců, poslední závod ve francouzském Magny Cours jich jelo pouhých 19. 
2011 - Stejně jako vloni tovární Ducati, oznamuje odchod už během letní přestávky tovární tým Yamahy Europe, a nyní tedy i satelitní stáj Ducati Supersonic. Prakticky se vůbec nedá počítat s dalším  závodním pokračováním japonské Suzuki - belgického týmu Alstare Suzuki -, plán"B", tedy na hodně vzdušných zámcích postavená účast dosavadního týmu BSB Crescent Suzuki s Hopkinsem a s Guintolim je pouze jakousi záchranou brzdou pro Hoppera, kdyby mu nevyšlo angažmá v MotoGP a Sylvain Guintoli se už více vidí ve svém druhém roce účinkování v pražském týmu Effenbert. První evropský závod v Doningtonu jelo letos 19 jezdců, uvidíme kolik pilotů bude na startu 16. října v Portimau.

Tovární motocykly Kawasaki s jiným týmem (místo britského PB Motorsport je bude nasazovat do závodů španělský Provec) pojedou pouze dva jezdci a šance že, místo Yamaha Europe bude na startu ParkinGO majitele Giuliana Rovelliho, je tak dle mého názoru 50:50%.

Jedno je jisté, současné superbikové závodění je i především tovární účasti BMW a Aprilie příliš drahé, a ceny za závodění v této královské kubatuře sériových motocyklů musí spadnout drasticky hodně dolů. Ostatně toto pravidlo platí pro obě dvě nejvyšší mistrovské série, tedy jak WSBK, tak i MotoGP.
A  i když to v superbikovém paddocku nechce nikdo slyšet, tak zatímco v MotoGP budou v nejbližší budoucnosti závodit továrny se svými prototypy a také současné superbiky (ostantně dle reglementu týmů Claiming Rule to už vlastně běží), tak ve WSBK to budou pouze "semi" týmy, což ostatně u více než poloviny zúčastněných značek to už dávno platí.

Superbikové motocykly se potom budou víceméně podobat současným litrovým stockům a jestli pojedou s profilovanými pneumatiky a se zrcátky a světly, to je úplně druhotná záležitost. Osobně si myslím, že zrcátka zavedena nebudou a místo světel budou mít motocykly nějaké "folie", které je tak opticky nahradí.

A jaká může být cesta z celé krize? "Pokud chce být tento seriál i nadále přitažlivý, tak v superbikovém mistrovství musí být každý účastník konkurence schopný, jinak je to pro něho nezajímavé a nebude se šampionátu raději zúčastňovat. Všechny díly používané na superbikových sériových motocyklech musí být homologovány a musí být pro každého ke koupi", nabízí jednu z variant ředitel superbikového projektu u Ducati Ernesto Marinelli.

Že tento důležitý bod už dávno nebyl uveden v praxi, je pak důsledek zamítavého stanoviska některých továren. Ale ty už zde moc dlouho oficiálně závodit nebudou, to je úplně jisté, a ztratí tak své rozhodující slovo.

Musíme si prostě zvyknout na to, že superbikový paddock bude brzy "tancovat" podle toho, jak bude "pískat" investiční skupina Bridgepoint (Dorna).

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 3x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist