Hofmann: Favoritem šampionátu je Checa

Stejně jako před loňskou sezónou se testovací jezdec Aprilie a bývalý jezdec Grand Prix, nyní televizní komentátor Alex Hofmann, vyjadřuje k nastávající superbikové sezóně. A z jeho slov je znát, že ví o čem mluví. Jak hodnotí jednotlivé týmy, jezdce a značky?, to vše se dočtete v následujících řádcích.

Checa je nyní lepší. "Mám na listině favoritů letošního mistrovství světa úplně nahoře Carlose Checu, ten se vloni vypracoval na hodně vysoce položenou laťku a stal se z něho, po odchodu z MotoGP, ještě lepší jezdec než předtím. A že se stal konečně mistrem světa, to ho posilnilo i mentálně. Že je jeho Ducati o 6 kg těžší, nehraje vůbec žádnou roli. Takže rozložení sil jednotlivých značek, týmů a jezdců bude hodně podobné roku předchozímu", říká TV komentátor MotoGP, testovací jezdec Aprilie a bývalý pilot závodů Grand Prix, kde závodil plných osm sezón.
Za Checou je u Ducati díra. "Největší výhodou Ducati jsou její stabilní jezdecké vlastnosti. Nemyslím si, že by ostatní značky udělaly nějaký výrazný krok dopředu. Problém Ducati je, že za Checou je velká díra. Jakub Smrž a Sylvain Guintoli jsou schopni zajet občas podium a to je ale vše. Carlos je prostě lepší jezdec než oni dva. Závodil totiž hodně dlouho na nejvyšší úrovni v MotoGP. Mezitím se stal také klidnějším a je schopen se vyrovnat s okolním tlakem. Kolem toho všeho mladického šílenství okolo Marca Marqueze je velmi příjemné, že dokáže vyhrávat i takový jezdec, jako je Checa", hodnotí jezdce a značku Ducati Alex Hofmann.
Zastaralý koncept. Ačkoliv BMW, Honda a Kawasaki dělají neustále pokroky, tak si Hofmann nemyslí, že by hrály v boji o titul mistra světa nějakou vážnou úlohu: "2001 , tehdy ještě v 500-kách, se stal řadový čtyřválec , tedy screamer, naposled mistrem světa v MotoGP. Od zavedení čtyřtaktů ale nevyhrál MS už žádný. V superbicích vyhrála v roce 2005 Suzuki a 2007 Honda, jinak pouze Ducati, Yamaha a Aprilia. Tak dlouho, co budou v této sérii závodit Ducati a Aprilia, tak to pro motocykly vybavené motorem screamer bude hodně těžké! Mají sice velký potenciál, co se týká výkonu, ale když prší, nebo je zima, nebo třeba jezdec není úplně 100% ve formě, je o hodně těžké na nich závodit. A během celé sezóny se tyto problémy ukážou. Ducati sice nemá žádný úplně silný bod, ve kterém je absolutně nejlepší, ale její kompletní "balíček" je skvělý, neboť motocykl je opravdu výborně ovladatelný. Že byly BMW a Kawasaki na testech rychlí, mě vůbec nepřekvapilo. Ale jedno rychlé kolo je úplně něco jiného než závodní vzdálenost. Závod se totiž rozhoduje až v jeho poslední třetině. Otázka tedy zní: Jak dlouho vydrží pneumatiky? BMW a Kawasaki byly na zimních testech už mnohokrát hodně rychlí, ale v mistrovství světa nebudou pro Checu žádným nebezpečím. Bude jistě zajímavé, kdo ze značek s motorem screamer – BMW, Honda, Kawasaki a Suzuki – bude nejlepší. Pro BMW by to nebylo vůbec dobré, kdyby ji Kawasaki porážela. Já vidím pořadí BMW před Kawasaki a Suzuki.

Jistě v přímém prodeji motocyklů zákazníkům mluví hodně argumentů pro screamer: je totiž hodně hlučný a rychlý. Ale pro závodní sport je tento koncept prostě zastaralý."

BMW. "Tento rok musí BMW definitivně dostihnout absolutní špičku. A s jezdci Haslamem a Melandrim a s budgetem, který mají k dispozici, skončila učednická léta. Pokud letos konečně nevyhrají, tak u nich něco běží špatným směrem. Očekávám, že letos budou BMW permanetně na podium, ovšem v boji o titul jim nedůvěřuji", tolik Alex Hofmann o německé továrně.
Aprilia. "Pro Eugenyho Lavertyho bude hodně těžké odstartovat do sezóny se zraněnou rukou. Ovšem jakmile bude zdravý, tak bude hodně nebezpečný. Má u Aprilie lepší výchozí pozici, než měl vloni Camier. Královská říše Biaggiho se pomalu bortí, u Aprilie jsou si totiž všichni vědomi toho, že se bude závodit i po jeho éře. Co je schopen ještě Biaggi ukázat, to je těžké předvídat. Je totiž jeden z těch, který potřebuje mít všechno perfektní. Pokud tento případ nastane a je motivovaný, tak se musí Checa obávat Biaggiho jako největšího soupeře. Pokud ale jen trochu pochybuje, tak to prostě nefunguje. Proto je můj tip následující: 1. Checa, 2. Laverty, 3. Biaggi. Hodně by mě překvapilo, kdyby se během sezóny vyskytl nějaký jiný kandidát na titul mistra světa. Za touto Top-3 očekávám Haslama, Melandriho, Reu a Sykese." je tip na nejlepší jezdce od Alexe Hofmanna, který dále dodává: "Checa, Biaggi, Haslam, Melandri a Laverty - to je pět hvězd superbikového mistrovství světa. Pak jsou jezdci jako třeba Rea nebo Sykes. Za touto elitní sedmičkou už toho moc není, další hvězdy chybí. Pro MS by byl dobrý třeba Noriyuki Haga, ten by přitáhl diváky nebo i Troy Corser, který sice v poslední době dokázal driftovat pouze pět kol, ale i to stačilo. Ti budou fanouškům chybět."

Faktem je, že v letošní sezóně 2012 chybí dva dvojnásobní mistři světa James Toseland a Troy Corser, a dále tři vicemistři světa Chris Vermeulen, Rubén Xaus a Noriyuki Haga, ovšem naopak zde jsou někteří nováčci: "Z nich nejvíce věřím Chazovi Daviesovi a Hiroshimu Aoyamovi, přičemž Davies bude lepší, neboť má v Aprilii lepší motocykl než u Hondy. Pokud bude u Daviese všechno fungovat, tak může být překvapením. Jezdecky není špatný ještě David Salom, ovšem u Pedercini Kawasaki nemá šanci".

Honda. "Jonathan Rea musí jezdit na Hondě s velkým rizikem, aby byl rychlý. Proto také hodně padá. Určitě ale bude mít zase závodní víkendy, kdy se mu podaří vítězný double. Co se týká jeho týmového kolegy Hiroshiho Aoyamy, tak si musíme počkat. Své nejzářivější období prožil na dvoutatu Honda. Je známý svým skvělým vybroušeným jezdeckým stylem, ovšem na superbiku je vše vrtkavé a klouže to. Bude to jeho svět? Na Phillip Islandu snad pojede celkem dobře, ale na tratích jako je třeba Portimao, bude mít se svým jezdeckým stylem velké problémy. A na Reovi si vyláme zuby", ví Hofmann.
Suzuki. "V roce 2010 skončil Haslam se Suzuki těsně za titulem mistra světa. Od té doby se motocykl dále nevyvíjel. U superbiků stejně nemůžeš moc vyvíjet, ať už se jedná o peněžní budget či o daný reglement. John Hopkins je schopen ukázat výborné výkony, pokud tedy bude úplně zdravý. A i když není motocykl úplně 100%, tak je schopen jít do rizika a i za cenu pádu. Jeho motocykl ale není rozhodně vítězný", ukončil hodnocení letošního startovního pole superbiků Alex Hofmann, tedy Němec, žijící ve Švýcarsku. 

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist