Historie SBK v Brně

Za pár dní se uskuteční v Mostě vrchol naší letošní motocyklové sezóny -  Mistrovství světa Superbiků. Jestli, dosud bývala největší motocyklovou událostí Grand Prix MotoGP, tak to nyní budou v dalších letech superbiky. Nebude to ovšem poprvé, kdy se tento šampionát u nás pojede, a tak se alespoň stručně ohlédněme za předešlými ročníky.

Mistrovství světa Superbiků se zrodilo na základě značné popularity velkoobjemových čtyřdobých motocyklů v 80. letech minulého století. Ruku v ruce s tím šlo samozřejmě vzájemné měření sil jednotlivých značek i jezdců a začaly se konat první oficiální závody. Jelikož se jednalo o divácky atraktivní podívanou, zformovaly se v některých zemích národní superbikové šampionáty, což vše následně směřovalo k myšlence uspořádat mistrovství světa. První ročník se uskutečnil v roce 1988.

Do naší republiky se tento šampionát dostal poprvé v roce 1993. Místem konání byl brněnský automotodrom, kde se v průběhu dalších let odjelo celkem 11 ročníků. Na první z nich k nám přijela celá superbiková špička jezdců, které jsme většinou neměli možnost vídat v rámci Grand Prix, což ještě přiživovalo zvědavost, co tu tito hoši předvedou. Kvalifikační pole position si zajistil Carl Fogarty na Ducati před Russellem a Slightem na motocyklech Kawasaki.

První závod byl především duelem Fogartyho s Russellem, tedy mezi prvními dvěma jezdci průběžného pořadí MS. Nakonec mohutným závěrem vyhrál o 2 vteřiny „Foggy“. Třetí dojel zcela osamocený Aaaron Slight, zatímco za ním sváděli až na cílovou pásku těsný duel Pirovano s dalším Italem Fallapou. Ten měl skvěle rozjetý druhý závod, kde spolu s Russellem a Fogartym tvořil vedoucí trojici. Dokonce šel do vedení, ale záhy jeho jízda skončila pádem. Na špici pak zůstala známá dvojice z první jízdy a tentokráte Russell dokázal Fogartymu porážku oplatit. Do závodu se pokoušel kvalifikovat dnes už neuvěřitelný počet 62 závodníků! Mezi nimi také naši jezdci Caesar, Bursa, Lelek a Petr Šalé, kterému se to jako jedinému podařilo. První jízdu nedokončil a ve druhé dojel na 18.místě.

MS WSBK se vrátilo do Brna v roce 1996. Po několika letech strávených u Ducati a s tituly mistra světa z předešlých dvou let, přijel tentokráte Carl Fogarty s Hondou v týmu Castrol. Jeho týmovým kolegou byl Aaron Slight. Na nádherně vybarvené motocykly a kombinézy obou jezdců byl krásný pohled. To ale k vítězství nestačí. V Brně totiž kraloval Australan Troy Corser na Ducati. První jízdu vyhrál suverénně o 10 vteřin právě před dvojicí Hondy v pořadí 2. Fogarty a 3. Slight. Ve druhé jízdě to bylo v podstatě to samé. Corser vepředu všem ujížděl a o druhé místo si to rozdávalo duo Castrol Hondy. Jejich pořadí v cíli bylo tentokráte opačné než v předešlém závodě.

 

Změřit své síly se zahraniční konkurencí zkoušela i čtveřice našich jezdců. Michal Bursa dokončil oba závody, a to na 21. a 23. místě. Jiří Mrkývka první závod nedojel a ve druhém byl hned za Bursou. Petr Šalé, vlastně náš vůbec první superbikový mistr republiky, tentokráte nedokončil ani jeden za závodů. Zbývá Ondřej Lelek, jenž se ale do závodů nekvalifikoval. Corser nakonec ovládl celou sezónu a stal se mistrem světa. To Fogarty, jako obhájce titulu, nebyl se svou až čtvrtou pozicí rozhodně spokojen a od dalších sezóny se opět vrátil k Ducati, s níž následně získal další dva mistrovské tituly. V té době jsme ale suberbiky bohužel v Brně neviděli.

Závody této kategorie k nám totiž zavítaly až po dlouhých 10ti letech v roce 2005, ovšem nebyla to jen ojedinělá akce jako v předešlých dvou případech, ale Brno od té doby hostilo tento šampionát pravidelně až do roku 2012. Oproti prvním dvěma ročníkům přijela tentokráte do Brna až na výjimky již v podstatě jiná generace závodníků. Tou výjimkou byl především Australan Troy Corser. Na úvod sezóny vyhrál v prvních čtyřech podnicích (8 závodů) celkem 6x a vytvořil si tak velmi dobrý základ pro zisk mistrovského titulu. Přestože naopak v závěru roku mocně finišoval jeho krajan Chris Vermeulen, Corser si už titul vcelku bezpečně jistil. Rovněž v Brně potvrdil svou formu a za 1. a 2. místo si odvezl nejvíce mistrovských bodů z celého startovního pole. V první jízdě zvítězil vcelku bezpečně před obhájcem mistrovského titulu Jamesem Toselandem, ve druhé dojel pak druhý za vítězným Hagou. Do závodů se zapojila celá pětice českých jezdců, ale jejich umístění bylo na samém konci výsledkové listiny. V prvním závodě se Dražďák, Čihák a Trčka seřadili na 26.-28. místě, Svoboda s Mrkývkou nedojeli. Druhý závod dokončili na 23. a 24 místě Čihák s Trčkou, Mrkývka opět nedojel a tentokráte odpadl i Dražďák, Svoboda do závodu nenastoupil.

Že jsou nejen japonské motocykly, ale i japonští jezdci, dlouhodobě spjati s motocyklovými závody na té nejvyšší úrovni, je celku známá věc. Přesto asi málokdo předpokládal, že oba závody v Brně 2006 vyhraje Japonec Yukio Kagayama. Vždyť v dosavadním průběhu sezóny měl na svém kontě jen jedno třetí místo. V Brně ale jako by byl pokropen živou vodou. V prvním závodě sice dlouho vedl James Toseland, ale ve 14. kole (závod vypsán na 20 okruhů) ho Kagayama předjel a své vedení uhájil až do cíle. Pořadí za ním bylo: Toseland, Fabrizio, Haga, Corser a Fonsi Nieto. Tato šestice obsadila také prvních šest míst druhého závodu, i když v poněkud proházeném pořadí. Kagayama si ale svou první pozici zopakoval a v jeho podání probíhal závod obdobně jako první jízda. Sice se zdálo, že závod bude tentokráte jasnou záležitostí jiného japonského jezdce – Noriyukiho Hagy, ovšem tři kola před cílem šel Kagayama před něho a už si nenechal svůj zasloužený „double“ nikým vzít. Z našich jezdců dokončil oba závody jen Jiří Dražďák (20. a 22. místo), zatím co Jiří Mrkývka ani Miloš Čihák naopak ani jeden nedojeli. Marek Svoboda po kolizi ve warm-upu s Jamesem Toselandem k závodům nenastoupil. Možná si na tuto kontroverzi ještě někdo vzpomene…

V roce 2007 byla asi největším tahákem pro návštěvníky brněského závodu účast Maxe Biaggiho, jenž zde v předešlé době dosáhl řady slavných vítezství při závodech Grand Prix. Po ukončení kariéry v Moto GP se po jednoroční pauze vrátil v roce za řídítka závodního motocyklu právě v šampionátu World Superbike. Bylo otázkou, jak uspěje. Názory na to byly různé. Na to dal Max jednoznačně ráznou odpověď, když vyhrál hned první závod sezóny v Katarském Losail a bylo jasné, že se s ním musí počítat na místa nejvyšší. V Brně se mu většinou dařilo a bylo tomu i tentokráte. V prvním závodě dojel druhý za vedoucím mužem šampionátu Jamesem Toselandem, ve druhém již dokázal Toselanda porazit a připsal si na své konto další vítězství na své oblíbené trati. Z pohledu českých jezdců bylo rozhodně nejpřekvapivější 14. místo Jiřího Dražďáka v první jízdě, za což si na své konto připsal dva mistrovské body. Jakub Smrž a Miloš Čihák závod nedokončili. Smrž si alespoň trochu spravil chuť 13. místem ve druhé jízdě. Čihák dojel jako 17. a Dražďák tentokráte závod nedokončil.

Celý šampionát roku 2008 ovládli především dva australští jezdci – Troy Bayliss a Troy Corser. Tato „Troyská válka“ o titul mistra světa se přenesla i do Brna. Navrch mě ale rozhodně Bayliss, který zde dokázal vyhrát oba závody a připsal si na své konto plný počet padesáti bodů. V prvním z nich za ním dojeli Corser, Fabrizio a Biaggi. Ve druhém závodě si vítězství zopakoval a nechal za sebou dvojici italských jezdců Fabrizia a Biaggiho. Až jako čtvrtý v pořadí za nimi dojel Corser.

V Brně také testoval Michael Schumacher (2008)

Bayllis nakonec v boji o mistrovský titul svého krajana výrazně předčil a po letech 2001 a 2006 získal již potřetí mistrovskou korunu světového šampióna SBK. Z našich jezdců uspěl částečně jen Jakub Smrž. V prvním závodě dojel pouze Dražďák na 20. místě. Smrž s Čihákem odpadli. Ve druhé jízdě si to vyměnili. Smrž dojel na 11. místě, Čihák byl jednadvacátý a odpadl pro změnu Dražďák. Tento článek je sice věnovaný vrcholné kategorii Superbike, ale v rámci WSBK se jezdily (a dosud jezdí) i nižší kategorie. Zmiňme tentokráte alespoň stručně závod třídy Superstock 600, který dokázal vyhrát náš Patrik Vostárek před pozdějšími jezdci Grand Prix Lorisem Bazem a Ginem Reou.

V dalším roce 2009 soupeřili o titul v průběhu celé sezóny především Noriyuki Haga a nastupující americká hvězda a tamní superbikový šampión Ben Spies. Japonec Haga ale přijel do Brna se značným zdravotním hendikepem po těžké havárii z předchozího závodu v anglickém Donington Parku. Přesto, že měl přes letní přestávku téměř celý měsíc na zotavenou, stále nebyl zcela fit. To se projevilo i na jeho výsledcích obou brněnských závodů: 8. a 6. místo. V prvním z nich se ho snažil v duelu se Spiesem zastoupit jeho týmový kolega Michel Fabrizio. Ovšem při jedné nezvládnuté situaci šel k zemi a vzal s sebou i vedoucího Spiese. Oba tím pádem byli ze hry venku. Nastalé situace pak využil miláček brněnského publika Max Biaggi, který se dojel pro další zdejší vítězství. Tleskalo se ale i 6. místu Jakuba Smrže. Další z našich, Miloš Čihák dojel na 20. místě. Ve druhém závodě si už nenechal Ben Spies své vítězství vzít a v těsně jedoucí skupince prvních tří jezdců porazil o pouhé 0,2 sec Maxe Biaggiho a o 0,6 sec hříšníka první jízdy Fabrizia. Smrž se opět prosadil do první desítky na 9. místo, zatímco Čihák závod nedokončil.

Tradiční červencový termín přivítal superbikový šampionát v Brně rovněž v roce 2010. V čele průběžného pořadí celého šampionátu byl Max Biaggi, což ještě umocňovalo nadšení nejen italských, ale i českých diváků, mezi nimiž mě Max vždy obrovské množství příznivců. A Biaggi je rozhodně nezklamal. První závod byl ale spanilou jízdou Jonathana Reay, který vedl závod od startu do cíle. Nedaleko za ním ale jezdili Crutchlow s Biaggim. Nakonec Biaggi Crutchlowa pár kol před cílem překonal a dojel si pro 2. místo. Vedle Biaggiho se pozornost českých diváků soustředila především na Jakuba Smrže. Startoval však až ze zadních pozic a zřejmě v přemíře snahy jít hned zpočátku dopředu havaroval bohužel hned v první zatáčce. Nakonec těch odpadlíků bylo mnohem více a do cíle dojelo jen 15 jezdců. Každý z nich bral tedy mistrovské body. O to větší škoda pro Jakuba. Druhý závod rozjel opět nejlépe Rea, ale tentokráte mu byl Biaggi vetším soupeřem a v sedmém ze dvaceti kol šel nezadržitelně před něho. Pak už na něho neměl nikdo nárok a Rea se musel spokojit se druhým místem. Za ním se s větším odstupem o třetí příčku dlouho přetahovali Xaus a Fabrizio. Z tohoto souboje nakonec Xaus odpadl a Fabrizio pak už dojel poměrně bezpečně třetí. Jakub Smrž již po čtyřech kolech musel zajet do boxů. V závodě sice ještě pokračoval, ale další pád znamenal definitivní konec jeho poněkud nevydařeného brněnského víkendu.

Do sezóny 2011 vstupoval náš pravidelný účastník v závodech superbiků Jakub Smrž v novém italsko-českém týmu Effenberg Liberty. Očekávání byla sice velká, ale časem se ukázalo, že situace byla poněkud jiná, než se mohla na první pohled jevit. Oba dva závody byly v režii italských jezdců. V tom prvním se vzájemně naháněli (a předháněli) Max Biaggi a Marco Melandri. Byl to neustálý boj kolo na kolo, v němž byl nakonec o pár desetinek vteřiny rychlejší Melandri. Do půl vteřiny se ještě vešel třetí Carlo Checa. Tedy všechno bývalé velké hvězdy Grand Prix. Ostatní zůstali několik vteřin zpět. Obdobně tomu bylo i ve druhém závodě. Tentokráte sice odvodil na čele téměř celý závod Biaggi a oplatil Melandrimu předchozí porážku, ale opět to mezi těmito dvěma bylo o nepatrném rozdílu v desetinkách vteřiny. Třetí byl znovu Checa, i když tentokráte již s větším odstupem na první dvojici. A aby se to nepletlo, tak v obou závodech obsadili 4.- 6. příčku vždy shodně Fabrizio, Laverty a Badovini. Jakub Smrž dokončil první závod jako jedenáctý, ve druhém havaroval.

Rokem 2012 se uzavřela osmiletá šňůra závodů World Superbike v Brně (2005-2012). Asi největším překvapením první rozjížďky byl nový týmový kolega Jakuba Smrže Maxim Berger z Francie, jenž nahradil svého krajana Giuntoliho. Po dvou okruzích se na polomokré dráze dostal do čela a setrval tam po čtyři kola, než ho předjel Sykes a následně i další. Smrž jezdil zpočátku rovněž hodně vepředu a jednu chvíli byl dokonce na čtvrtém místě. Také on se však na suché trati začal propadat. Čelo na dlouho opanoval Sykes před Reaou. Ten ale při jednom z ataků na vedoucí pozici havaroval a své šance se tak chopil Melandri, který zaznamenal v závěru závodu velký progres. Nakonec v předposledním kole udolal i Sykese a zvítězil. Jezdci týmu Effenberg Liberty – Berger a Smrž – skončili za sebou na 9. a 10. místě. Téměř celý druhý závod odvodil na čele Tom Sykes. Na rovince při nájezdu do posledního kola si ho ale Melandri vyčíhal a na jejím konci ho v první zatáčce předjel. Svou pozici pak uhájil až do cíle. Jakub Smrž dojel na 13. místě. Jeho další angažmá v týmu Effenbert Liberty ale nemělo dlouhého trvání. Absolvoval ještě závody v Silverstone, kde byl mimochodem ve druhé jízdě třetí! Před dalším závodem na německém Nurburgringu byla ale spolupráce Smrže s týmem ukončena. Jak uvedl šéf týmu, byl Jakub Smrž „osvobozen od dalších závodních povinností vůči týmu Effenbert Liberty…“. Tým, jenž vstupoval do předešlé sezóny s velkou pompou, se dostal do vážné finanční situace a ukázalo se, že není všechno zlato, co se třpytí. Kvůli úsporám již stáj vynechala závody v Rusku a v průběhu sezóny tým opustil Smržův jezdecký kolege Sylvain Giuntoli.

Možná poněkud překvapivě se konaly závody MS Superbike v Brně v roce 2018. Nebyl to však začátek další série, ale zůstalo jen u tohoto jediného ročníku. Jelo se v novém formátu, kdy první závod SBK se jel již v sobotu, druhý následoval v neděli. Sobotní závod byl zastaven červenou vlajkou a po nutné výměně poničené vzduchové bariéry byl vypsán nový (zkrácený) závod. Ani ten se ale neobešel bez problémů. Někteří jezdci totiž nepřijeli včas na startovní rošt, a tak byl start po chvíli nejistoty zrušen. Další pokus už byl úspěšný a vedení se hned ujal Jonathan Rea před Sykesem, jehož ale brzo předjel Melandri. Ustálené pořadí této vedoucí trojice vydrželo až do cíle. Pro Jonathana to bylo již jeho jubilejní 60. vítězství a překonal tak dosavadní rekord, který dosud držel Carl Fogarty. Před startem druhého závodu bylo poprvé u nás k vidění nové pravidlo, kdy prvních devět jezdců z úvodního závodu stálo na roštu v opačném pořadí. Tentokráte si svůj díl smůly vybral Jonathan Rea, který již ve třetím kole spadl. Z předních pozic později havarovali ještě Melandri a Sykes, ale s velkou ztrátou ještě v závodě pokračovali. Na čele se tak usadila týmová dvojice Yamahy Alex Lowes a Michael Van den Mark a Alex to nakonec dotáhl ke svému vůbec prvnímu vítězství. Ondra Ježek jel v rámci technických možností svého motocyklu. Bohužel v obou případech to bylo až za bodovanými příčkami – v prvním závodě obsadil 17. místo, ve druhém dojel na 20. pozici.

Nyní je tedy brněnský okruh střídán tím mosteckým. V konfrontaci se světovou špičkou bychom měli vidět i některé naše závodníky. O to víc se můžeme těšit, že to bude v této stále ještě velice okleštěné sezóně pěkná podívaná.

VÝSLEDKY WorldSBK BRNO

1993

   
     
Závod 1   Závod 2
1.  C. Fogarty   1.  S. Russell
2.  S. Russell   2.  C. Fogarty
3.  A. Slight   3.  S. Mertens
     

1996

   
     
Závod 1   Závod 2
1.  T. Corser   1.  T. Corser
2.  C.Fogarty   2.  A. Slight
3.  A. Slight   3.  C. Fogarty
     

2005

   
     
 Závod 1   Závod 2
1.  T. Corser   1.  N. Haga
2.  J. Toseland   2.  T. Corser
3.  R. Laconi   3.  C. Vermeulen
     

2006

   
     
Závod 1   Závod 2
1.  Y. Kagayama   1.  Y. Kagayama
2.  J. Toseland   2.  M. Fabrizio
3.  M. Fabrizio   3.  N. Haga
     

2007

   
     
Závod 1   Závod 2
1.  J. Toseland   1.  M. Biaggi
2.  M. Biaggi   2.  J. Toseland
3.  Y. Kagayama   3.  M. Fabrizio
     

2008

   
     
Závod 1   Závod 2
1.  T. Bayliss   1.  T. Bayliss
2.  T. Corser   2.  M. Fabrizio
3.  M. Fabrizio   3.  M. Biaggi
     

2009

   
     
Závod 1   Závod 2
1.  M. Biaggi   1.  B. Spies
2.  C. Checa   2.  M. Biaggi
3.  J. Rea   3.  M. Fabrizio
     

2010

   
     
Závod 1   Závod 2
1.  J. Rea   1.  M. Biaggi
2.  M. Biaggi   2.  J. Rea
3.  C. Crutchlow   3.  M. Fabrizio
     

2011

   
     
Závod 1   Závod 2
1.  M. Melandri   1.  M. Biaggi
2.  M. Biaggi   2.  M. Melandri
3.  C. Checa   3.  C. Checa
     
     

2012

   
     
Závod 1   Závod 2
1.  M. Melandri   1.  M. Melandri
2.  T. Sykes   2.  T. Sykes
3.  L. Baz   3.  C. Checa
     

2018

   
     
Závod 1   Závod 2
1.  J. Rea   1.  A. Lowes
2.  M. Melandri   2.  M. van der Mark
3.  T. Sykes   3.  C. Davies

Informace o redaktorovi

František Feigl - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
IvanDvoutakťák přispěl 6 Kč
Paulo přispěl 6 Kč
Lech přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist