Francis Batta: Motocyklovému závodnímu sportu se daří špatně

Týmový šéf továrního týmu Alstare Suzuki v WSBK má jasno: "Promotéři WSBK a MotoGP by si měli společně sednout k jednomu stolu a uspořádat společný šampionát."

Díky sedmi zúčastněným továrnám vypadá WSBK pro veřejnost totiž zdravě a stabilně. Ale je to hodně vratká stabilita:

"Mnoho týmů se potácí v těžkých finančních problémech. Ale dosud se ještě nestalo nic opravdu vážného, ovšem jak superbikový šampionát, tak mistrovství světa motocyklů směřuje ke společné katastrofě. Můj sen je, že si promotéři MotoGP a WSBK sednou společně k jednomu stolu a najdou společně řešení, než aby mezi sebou válčili. Tato válka je ale válkou bez vojáků." 


Takže jak z toho, jaké je možné řešení?

"Ne dva, ale jen jeden šampionát! Něco podobného jako ve formuli "1". Či-li volné prototypové motocykly, ale kombinované s motory, které jsou dnes používány a odpovídají reglementu superbiků. S jasnými hranicemi a s jasně stanovenou elektronikou.

A profitovat z toho budeme všichni: ceny budou nižší jak současná MotoGP, ale přitom bude zachována exkluzivita motocyklů".
".

Bude to stačit k tomu, aby týmy přežily?

"Ano, bude. Továrny nebudou muset bojovat na dvou frontách. Ušetří se jedna velká suma peněz na vývoji. Privátní týmy nebudou pod takovým finančním tlakem. A také média budou díky jen jedné Top kategorii moci soustředit své zprávy na jen jeden šampionát a tak snížit náklady A v neposlední řadě bude celá situace přehlednější i pro sponzory. Navíc to bude novinka, která nastartuje novou dynamiku."


Takže opravdová revoluce.

"V jistém případě ano. Ale bohužel si nedělám s oběma promotéry žádné iluze. Ti se snaží v dnešní době hlavně vydělat, místo aby si dělali starosti o sport a o budoucnost. A dopadne to tak, že v tomto boji už nebude o co válčit."

V čem je tedy u promotérů problém?

"Pokud by byli na špici schopní lidé jako bratři Paolo a Maurizio Flamminiové, jak tomu bylo hodně let u superbiků, tak by se jistě řešení hledalo a také našlo. Oba dva bratři jsou sice nadále u toho, ale moc je v rukou lidí, kteří nemají se závodní scénou nic společného."


A jaká je z toho tedy cesta?

"Existuje jen jediné řešení. FIM musí konečně převzít nazpět kontrolu přes technický reglement. A ten musí být vypracován od lidí, kteří jsou spojeni jak s továrnou tak s promotérem.

V současné době to dělají jen lidé, kteří na tom chtějí pouze vydělávat. A to se nemůže společně schovat pod jeden klobouk."


A má FIM vůbec takovou moc?

"Žádný sport nemůže fungovat bez silné federace. Před 15-ti lety se naše federace podřídila promotérům obou nejvtěších šampionátů. Pokud by tito lidé pracovali ve smyslu sportu, tak by to nebyl problém. Ale když u nich převládá zájem o co největší hospodářský zisk a k tomu je ještě světová ekonomická krize, a každý z nich si chce nadále vyjíst tu sladkou omáčku, tak bude sport brzy přejetý koly motocyklů. Sport bude podřízen politice a penězům."


Platí to jak pro WSBK, tak i pro MotoGP?

"S malými rozdíly určitě ano. MotoGP má ovšem velkou výhodu obrovské prezentace v televizi, která naopak v WSBK je prakticky nulová." 

Společný šampionát je tedy podle Francise Batti jediná možnost, jak předejít hrozivému pádu obou šampionátů.




Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (16x):



TOPlist