Firma Infront nejsou jen superbiky, ba naopak

Promotérem šampionátu WSBK je od roku 2007 druhá největší sportovní marketigová firma na světě Infront, která tehdy koupila - po ztrátě reklamních práv na fotbalové mistrovství světa - většinový podíl v FGSport a s FIM má dlouhodobou smlouvu o pořádání tohoto šampionátu až do roku 2026.

V obsáhlém rozhovoru pro SpeedWeek vysvětluje Stephan Herth - exekutivní ředitel letních sportů v předsednictvu firmy Infront - strategii této firmy v souvislosti se superbikovým mistrovstvím světa. Druhá největší marketingová firma na světě, Infront Sports & Media, vstoupila do seriálu mistrovství světa superbiků v roce 2007 zakoupením většinových akcií, do FGSport.
"Mistrovství světa superbiků má svůj vlastní charakter. A my jsme nejen promotérem tohoto šampionátu, ale i jeho vlastníkem. Takže nemusíme vše zlepšit během 3 až 4 let, jak to bývá v jiných případech, nýbrž můžeme vše plánovat dlouhodobě. Musíme se nejdříve podívat, kdo je vlastně fanouškem superbikových závodů? Současný typický fanoušek WSBK je hmotně dobře zajištěn a bere slušnou výplatu, a je o něco starší než fanoušek MotoGP. Má rád hluk, kouř a rychlost. Většina z nich vlastní dražší motocykly. Ale my chceme superbiky rozšířit i na jiné cílové skupiny, než kterou jsem vyjmenoval. Neříkáme, že jsme lepší než MotoGP. MotoGP je jedničkou v závodech prototypů a my jsme na stejné úrovni ve sportovních motocyklech. Naší výhodou jsou dva závody za den, tedy máme více vítězů. Velkou výhodou je, že naši fanoušci se dostanou více do blízkosti svých idolů. V Monze jsme měli první "Fan Village" a to by měl být náš dlouhodobý cíl i na ostatní okruhy.", říká 46-ti letý Herth.
"Fotbal pochopitelně nesmíme vzít pryč, ten z nás dělá druhého největšího sportovního marketingového giganta. My nechceme 20 závodů za rok, maximum je 15. Jsme zastoupeni v Evropě, Americe a v Austrálii, ale musíme se dostat do Asie, kde se nyní prodává daleko nejvíce motocyklů na celém světě. Jsme ovšem závislí na továrnách, které ve WSBK závodí a kde oni mají své nejlepší prodejní trhy. Je nám vyčítáno, že se jezdí tři závody v Itálii a dva v Anglii! Ty ale zůstanou tak dlouho, dokud se nenabídne odpovídající závod právě v Asii nebo v Arábii. Tedy v zájmu těch továren, které ve WSBK závodí. Výborné by bylo, kdyby se závodilo i nadále v Jižní Africe. Třeba Katar je specifický, ale má obrovský peněžní potenciál. My hlavně potřebujeme pokrytí televizními přenosy v největším možném měřítku, tedy celosvětově. Ale jak říkám, potřebujeme jeden závod v Asii a je úplně jedno, jestli se pojede v Malajsii, Indii nebo Indonésii. Důležité pro nás je čas prvního závodu, tedy odstartovat evropský závod v poledne a pro Asii potom v podvečer. Jinak závod na Ukrajině 2012 je sice možný, ale není to vůbec jisté. Máme v záloze i jiné okruhy, a finálové rozhodnutí musí rozhodnout vždy dva partneři. Jinak v budoucnu určitě nezvýšíme přenosy WSBK na bezplatně dostupných televizních kanálech. Problém je, že jsme německá firma a ve WSBK nejezdí po odchodu Maxe Neukirchnera žádný Němec, tedy německý idol. V zásadě máme smlouvu, že určitý počet procent musí být přenášen LIVE na volně dostupných stanicích Eurosport buď 1 nebo 2. A to se nám bez problémů daří plnit. V globálu se nám podařilo přenosy WSBK rozšířit do skoro všech světadílů a to byl také cíl: Evropa, Austrálie, Severní Amerika a Asie a nyní dokonce i do Číny. Naším hlavním sportem je ovšem fotbal a dále jsou zde pro různé země specifické sporty, které tu či onu zemi reprezentují. Jinak Eurosport je pouze částečně financován z reklam, ze 60% je naopak financován poplatky "kabelových diváků." , vysvětluje německý manažér.

"Superbiky jsme zvolili jako náhradní řešení, když jsme ztratili většinová práva na MS ve fotbale. A superbiky byly tehdy volně ke koupi. Naše smlouva s FGSport je uzavřená do roku 2026. Bez současné hospodářské krize by mohly žít bez problémů obě série, jak MotoGP, tak WSBK, ovšem současný motocyklový trh je v krizi. Je to stejné jako se závody cestovních automobilů a Formule 1, bez současné ekonomické krize mohou paralerně fungovat bezproblémově obě dvě. Ale úplně natvrdo: Normální laik nemůže poznat, zda má před sebou motocykl MotoGP nebo WSBK. Oba dva motocykly jsou si momentálně hodně podobné a proto vzniká mnoho sporných bodů. Tato série se už 20 let jmenuje Superbike. Takže dělat nějaké změny musíme hodně opatrně a obezřetelně. Výborné bylo, když jel na superbikovém motocyklu Michael Schumacher, to pak byl i na titulních stránkách normálních novin a časopisů a každý hned věděl, co je to vlastně pojem superbike, že to třeba nelétá! Velmi se osvědčilo, že nyní ve WSBK jezdí ex-piloti MotoGP Checa, Biaggi, Melandri a Guintoli. Tedy známá jména pro všechny. Samozřejmě, že největším přínosem je v Itálii Biaggi a jeho popularita pomocí televizního kanálu LA7. Seriál Grand Prix má Valentina Rossiho a to je opravdová Superstar. Ostatní sporty mají také své idoly, ale ne Superstar. Je proto nutné, vybudovat v každé sérii jejich nástupce, když skončí. V Superbike je hodně jezdců s "charakterem", což je pro veřejnost hodně pozitivní. Ovšem je to především záležitost jezdců samotných a jejich týmů, se mediálně prosadit. Pro nás bude největším problémem zavedení "Claiming Rule", to je pro nás absolutně neakceptovatelné. Zasahují do našich superbiků. Ovšem, jestli to vyřeší problém drahých závodů MotoGP, zůstává otázkou. Ty motocykly stájí CRT nebudou totiž konkurence schopné. Myslím si také, že Moto2 není tím správným přestupním můstkem do MotoGP, neboť motocykly Moto2 jsou příliš lehké. Takže pilotovat těžké speciály MotoGP pro jezdce z Moto2 nebude vůbec lehké a současní jezdci MotoGP tak mohou jezdit klidně ještě 10 let, pokud sami dobrovolně v MotoGP neskončí. Proto si myslím, že z WSBK bude skok do MotoGP jednodušší.", je názoru Stephan Herth.
A dále tento ředitel letních sportů v Infrontu vidí následující problém: "Problém WSBK je, že je příliš italské. Infront MotorSports jsou skoro samí Italové, většina týmů a sponzorů je italských, a také pneumatiky Pirelli pocházejí ze země červeného vína a pizzy. Dlouhodobě musí být naším cílem, udělat superbiky více mezinárodní. Ovšem to je proces, který se nedá uskutečnit ze dne na den. Formule 1 má také základnu v Anglii, MotoGP je španělské. To je prostě dlouholetý proces a know-how těchto zemí a jejich vývoje. My samozřejmě nemůžeme ovlivnit jejich regiony, ale jsme rádi, že se superbiky rozšířily i do jiných zemí. Máme třeba německé BMW nebo dokonce týmy z Východu. Nevím kolik prostoru má ještě MotoGP směrem nahoru, ale my ho máme hodně. Jsme firma, která musí být zisková a to se nám v posledních létech daří. A výmluvy na ekonomickou krizi u nás neplatí. Infront má třeba dlouhodobý produkt, který vydělává, mistrovství světa v ledním hokeji. A výhodná je i německá fotbalová Bundesliga. Superbike je momentálně jediným motoristickým artiklem Infrontu, ovšem nevylučujeme ani téma čtyř kol. A možná také plochá dráha či ledová plochá dráha, ty jsou divácky velmi zajímavé. Pozorujeme i motokros, ale nemůžeme dělat všechno. Nyní hledáme pro superbiky nějakého investora, ale není to jednoduché. Jen s investorem se můžeme posunout zase dopředu, aby nás akceptoval i mezinárodní sportovní trh"., ukončil svá zamyšlení Stephan Herth.

Úplným závěrem: Dle deníku „Financial Times“, Infront Sport & Media, jejíž portfolio zahrnuje komerční práva WSBK, jsou na prodej. Jeden ze tří držitelů, který byl poznán již zmiňovaným deníkem (FT), není nikdo jiný, než privátní skupina Bridgepoint, majoritní vlastník akcií Dorna Sports, kteří vlastní komerční práva na MotoGP. Společnost Bridgepoint získala MotoGP v roce 2006, po předchozím vlastníku CVC, který byl nucen tyto práva prodat, aby mohl koupit práva jiného šampionátu, a to Mistrovství světa Formule 1. Skupina CVC je i nadále vlastníkem práv F1. V případě, že by Bridgepoint koupila práva, mohl by to být obrovský význam pro oba šampionáty, jak pro MotoGP, tak pro WSBK, jež bojují často o své fanoušky, píše britský web crash net.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist