Dvanáctý podnik MS Superbike – Katar

Poslední díl mistrovství světa superbikových motocyklů je na programu v Kataru, který světový šampionát tříd Superbike a Supersport přivítá na okruhu Losail International nedaleko hlavního města Dauhá. Závěr sezony je zároveň ve znamení velké premiéry, protože se bude závodit pod světly reflektorů v noci.

Kapitoly článku

Katar se vrací do kalendáře superbikového šampionátu po čtyřech letech a ve velkém stylu. V celkem šestém podniku, který tam superbiky pojedou, nasadí pořadatelé těžký kalibr v podobě nočního závodu a dráhy osvětlené výkonnými reflektory. Něco takového je v historii seriálu poprvé a pro jezdce je to kromě pouštních podmínek hodně velká výzva.

Naposledy tam v roce 2009 vyhrál oba superbikové závody po startu z pole position Ben Spies. Američan v sedle Yamahy získal ve stejném roce titul mistra světa, když porazil rozdílem šesti bodů Japonce Noriyuki Haga. Závod v Losail se tehdy jel ve dne a byl druhým podnikem sezony, která se skládala z celkem čtrnácti dílů.
Okruh Losail, který postavili v roce 2004, má dráhu dlouhou 5380 metrů, širokou 12 metrů s nejdelší rovinkou 1068 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem šestnáct zatáček – 6 levých a 10 pravých. Co se týče rekordů, tak nejrychlejší kolo závodu 1'59,041 sekundy zajel v roce 2009 Ben Spies a stejný jezdec také zaznamenal kvalifikační rekord okruhu časem 1'57,280 sekundy. V případě třídy Supersport je držitelem rekordu okruhu Andrew Pitt s časem 2'02,577 sekundy (2009), nejrychlejší kolo má na kontě Cal Crutchlow s časem 2'01,586 sekundy (2009).

!!! Naposledy v letošním roce můžete tipovat na výsledky jednotlivých závodů třídy Superbike a bojovat tak o hezké ceny a pohár pro vítěze kategorie WSBK 2014 !!! - ZDE


Superbike – preview

O titulu mistra světa není rozhodnuto a právě Katar bude dějištěm této finální napínavé bitvy. Lídrem soutěže je převážnou část roku obhájce titulu Tom Sykes (Kawasaki Racing Team). Britský závodník tovární Kawasaki dosud nasbíral 378 bodů, což je momentálně ze všech nejvíc, ale ani zdaleka ne tolik, aby mu to zaručovalo jistotu vítězství v šampionátu, protože jeho náskok je v této chvíli jen 12 bodů. Loni bojoval o celkové vítězství s Eugene Lavertym a vyhrál rozdílem třiadvaceti bodů. Jak to dopadne letos je samozřejmě otázka za milion, ale Sykes si věří a chce výhodu vedoucího jezdce šampionátu maximálně využít. Je pro něj velká škoda, že se mu po Portimau až tolik nedařilo, protože po odjezdu z Portugalsky byl jeho náskok 43 bodů. Během čtyř podniků byl tento náskok málem vymazán nebýt toho, že v Magny-Cours už Melandri neměl v úmyslu pustit svému francouzskému kolegovi také vítězství v druhém závodě. Sykes je spolu s jezdci Davidem Salomem, Leonem Haslamem a Jonathanem Rea pravděpodobně jediný, jenž absolvoval poslední závod superbiků v Losail v roce 2009.
Zkušenosti z nočním závodem v Kataru má na rozdíl od výše jmenovaných druhý jezdec v pořadí a velký favorit v boji o titul Sylvain Guintoli (Aprilia Racing Team). Francouz v Kataru závodil ve světovém šampionátu prototypů s Ducati a byl jedním z jezdců, kteří absolvovali světovou premiéru pod umělým osvětlením. V letošním roce je Francouz velmi blízko možnosti vyhrát titul mistra světa. To také znamená, že k jeho získání je nutné porazit úřadujícího šampiona a lídra Toma Sykese. Pro Francouze to jistě není nereálné, protože jeho výsledky z posledních závodů napovídají, že má tu správnou energii vše dotáhnout do úspěšného konce. Od Portugalska nasadil Guintoli velmi dobré tempo a v ani jednom z dalších šesti závodů neskončil hůř než druhý. Jistou roli také sehrálo počasí, protože v dešti to Sykeseovi moc nejelo a toho oba jezdci Aprilie dokázali využít. Sylvain Guintoli teď příliš nemůže počítat s tím, že by zrovna v Kataru pršelo, i když i to už jsme tady jednou zažili, a bude muset jít do přímé konfrontace s Tomem Sykesem. V případě Francouze bude třeba zlepšit jednu věc a to jsou jeho koncovky závodu, kde bývá většinou pomalejší a často přichází o body, protože jej porazí týmový kolega. Budoucnost u Aprilie už pro Guintoliho zřejmě není, protože sice zatím nic oficiálně potvrzeno nebylo, ale měl by jet od příštího roku s týmem Pata Honda.

Jezdci Kawasaki a Aprilie nebojují jen o své celkové pozice v šampionátu jednotlivců, ale jejich body rozhodnou také o letošním vítězi Poháru konstruktérů, protože ve hře rovněž zůstává titul v soutěži výrobců třídy Superbike, kde Aprilia vede před Kawasaki náskokem třiadvaceti bodů.
Italský závodník Marco Melandri (Aprilia Racing Team) je stále spojován s přestupem do mistrovství světa prototypů, kde by měl jet s Aprilii, ale zatím je továrním jezdcem italského výrobce v mistrovství světa superbikových motocyklů, kde je ve hře o celkové třetí místo. Ital má fantastický závěr sezony a může jen litovat, že stejně dobrý nebyl také úvod letošního ročníku, protože jinak by to vypadalo asi všechno trošku jinak. V Sepangu vyhrál oba závody a další double si připsal v Jerezu. Zlatý víkend mohl zaznamenat také v Magny-Cours, ale tam v prvním klání daroval první místo Guintolimu, který díky tomu získal na Sykese pět bodů. To byla zřejmě první velice viditelná snahy o týmovou režii, která se má ještě co učit ve srovnání s formulí 1, protože tak okaté pouštění týmových kolegů ze strany Aprilie a Kawasaki už bylo trošku za hranou. Ale ve hře je hodně, to je zcela jasné. Každopádně Melandri je stále jezdcem, který umí vyhrávat a bude jen dobře pokud jej uvidíme závodit i v příštím roce. Otázkou zůstává, zda bude chtít vstoupit do divokých peřejí MotoGP nebo zvolí o něco klidnější vody superbiků.
O třetí místo bude v Kataru bojovat také Jonathan Rea (Pata Honda World Superbike), jehož dlouholetý šéftechnik Chris Pike oznámil odchod ze superbikového šampionátu do MotoGP, kde bude šéftechnikem Scotta Reddinga. Tato změna z poloviny října naznačila, že ani Jonathan Rea zřejmě nezůstane jezdcem nizozemské stáje a podle dostupných informací by měl přestoupit k tovární Kawasaki. Samozřejmě různých informací je všude plno, ale zatím není nic oficiálně potvrzeno. Ať už je to jak chce, Rea bude chtít sezonu ukončit třetí a to znamená, že musí porazit Marca Melandriho. Reovi se většinou dařilo na mokré dráze, což asi teď nebude zrovna nic s čím by mohl počítat, ale závodění pod světly okruhu Losail bude pro většinu nová zkušenost a ne každý se s ní dokáže hned a hlavně úspěšně vyrovnat. Na třetí místo chybí jezdci Pata Hondy jedenáct bodů, takže rozdíl to není až tak velký vzhledem k výši bodů, které zůstávají k dispozici.
Čistě teoreticky může o třetí příčku v šampionátu usilovat Loris Baz (Kawasaki Racing Team). Ten ale ztrácí na Melandriho rovných třicet bodů, takže to už nebude tak snadná záležitost. Každopádně vše je otevřeno a Baz má příležitost se s mistrovstvím superbiků rozloučit klidně i vítězstvím. Letošní šampionát měl mladý Francouz dobře rozehraný a v jednu chvíli figuroval jen pět bodů od druhé pozice, ale pak jej opustilo štěstí a výsledky v druhé polovině sezony nebyly takové, jaké by si představoval. Možná se na tom podepsala napjatá atmosféra v týmu, možná jeho vyjednávání v mistrovství prototypů, kdo ví. Jedna věc je jistá a to, že Loris Baz už v příštím roce bude sedla Forward-Yamahu italského týmu Forward Racing MotoGP. Loris Baz je také posledním jezdcem, který do této chvíle překročil hranici dvou set bodů.
Co se týče letošního ročníku kategorie EVO, tak tam je vedoucím jezdcem David Salom (Kawasaki Racing Team), který má náskok třiceti bodů. Na druhé pozici je Niccoló Canepa (Althea Racing) a třetí Jeremy Guarnoni (MRS Kawasaki) ztrácí na vedení rovných padesát bodů. Tady si můžeme troufnout říct, že David Salom letošní ročník vyhraje. Tým Althea Racing, s nímž teď závodí Ital Canepa, představil před Katarem plán pro sezonu 2015, který počítá s provozováním motocyklů Ducati a dvojčlenné jezdecké sestavy ve složení Nicolas Terol a Matteo Baiocco.

Místo zraněného Itala Luca Scassy pojede s týmem Pedercini osmadvacetiletý Australan Alex Cudlin, který je čtyřnásobným šampionem katarského mistrovství superbiků. Cudlin bude během víkendu závodit jak ve WSBK, tak rovněž se svým týmem QMMF v Qatar Superbike Championship, jenž má o nadcházejícím víkendu v Losail druhé kolo sezony 2014/15.

Mistrovství světa Superbike 2014:

1. - T. SYKES - KAWASAKI - 378 bodů
2. - S. GUINTOLI - APRILIA - 366
3. - M. MELANDRI - APRILIA - 312
4. - J. REA - HONDA - 301
5. - L. BAZ - KAWASAKI - 282
6. - C. DAVIES - DUCATI - 195
7. - L. HASLAM - HONDA - 176
8. - D. GIUGLIANO - DUCATI - 162
9. - E. LAVERTY - SUZUKI - 154
10. - T. ELIAS - APRILIA - 151
11. - A. LOWES - SUZUKI - 126
12. - D. SALOM - KAWASAKI - 95 (TOP EVO)
13. - N. CANEPA - DUCATI - 65
14. - J. GUARNONI - KAWASAKI - 45
15. - S. BARRIER - BMW - 38
16. - L. CAMIER - MV AGUSTA - 37**
17. - C. CORTI - MV AGUSTA - 25
18. - S. MORAIS - KAWASAKI - 24
19. - A. ANDREOZZI - KAWASAKI - 21
20. - F. FORET - KAWASAKI - 20
21. - L. LANZI - DUCATI - 19***
22. - M. NEUKIRCHNER - DUCATI - 17***
23. - L. SCASSA - KAWASAKI - 16
24. - B. STARING - KAWASAKI - 14
25. - G. RIZMAYER - BMW - 7
26. - G. ALLERTON - BMW - 6*
27. - K. BOS - HONDA - 5***
28. - I. TOTH - BMW - 5
29. - I. GOI - DUCATI - 5***
30. - R. RUSSO - KAWASAKI - 5
31. - L. PEGRAM - EBR - 2****
32. - M. FABRIZIO - KAWASAKI - 2
33. - R. LANUSSE - KAWASAKI - 1

* Austrálie - náhradní jezdec za Sylvaina Barrierra
** Aragonie až Malajsie ... náhradní jezdec za Sylvaina Barrierra + USA s MV Agusta
*** jezdec na divokou kartu
**** Laguna Seca, USA - divoká karta Larry Pegram (Foremost Insurance EBR)

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist