Čtvrtý podnik MS Superbike – Assen
Text: Petr Czyž | Foto: Vladimír Rejda | Zdroj: worldsbk.com | Foto: Yamaha Racing, Kawasaki Racing, Ducati Media, Honda, TT Assen | Zveřejněno: 10.4.2019 | Zobrazeno: 8 027x
Ještě ani pořádně nestačily zchladnout motory superbikových speciálů po závodech ve španělské Aragonii a už je tady další podnik mistrovství světa MOTUL FIM Superbike World Championship. Ten na svém slavném okruhu přivítá Assen, kde superbiky závodí od roku 1992. Pro českého fanouška je toto mistrovství zajímavé zejména s ohledem na nejmladší šampionát WorldSSP300, protože tam závodí trojice jezdců Alexandra Pelikánová, Oliver König a Vojtěch Schwarz. Už o nadcházejícím víkendu sledujete čtvrté kolo sezony MOTUL Dutch.
Kapitoly článku
Okruh TT Assen patří mezi stálice v kalendáři superbikového šampionátu. V této oblasti Holandska už závodili před devadesáti lety a od roku 1955 tam stojí závodní okruh, kde už uspořádali celou řadu podniků různých motocyklových šampionátů. V průběhu let doznal TT Assen řady změn a dnes je to dráha, která splňuje všechny bezpečnostní parametry FIM. Předloni podepsali pětiletou smlouvu zástupci okruhu TT Circuit Assen a Dorna WSBK Organization, což znamená, že Superbiky uvidíme na této slavné dráze i nadále.
Závodní okruh má celkem 4542 metrů, cílová rovinka měří 300 metrů a jezdci v jednom kole projedou celkem 18 zatáčkami – 6 levými a 12 pravými.
World SBK – rekordy:
Nejrychlejší kolo – 1'33,505 – Jonathan Rea (2017)
World SSP – rekordy:
Nejrychlejší kolo – 1'37,799 – Sandro Cortese (2018)
World SSP300 – rekordy:
Nejrychlejší kolo – 1'50,165 – Mika Perez (2018)
MS Superbike (WorldSBK) – Preview
Po třech kolech světového šampionátu je Álvaro Bautista (Aruba.it Racing-Ducati SBK Team) s plným počtem 186 bodů lídrem průběžného hodnocení. Španěl vyhrál všechny závody, které se od začátku sezony v Austrálii jely, a vzhledem k jeho převaze v jednotlivých kláních, je pochopitelně velkým favoritem i na vítězství v Assenu. Třebaže Bautista vítězí nemá prozatím výraznou bodovou převahu, jelikož se ho úřadující mistr světa Rea drží jak jen to jde.
To znamená, že pokud Jonathan Rea (Kawasaki Racing Team) uvažuje o další obhajobě, prozatím je jeho série devíti druhých míst maximem, co proto mohl udělat. Assen je v mnoha ohledech specifickým okruhem a dalším místem, kde se Rea společně s Kawasaki pokusí Bautistu porazit. Zda se mu to podaří je zatím s otazníkem, ale jak jsme mohli vidět už v Aragonii, Rea začíná být vůči svým soupeřům mnohem důraznější a tvrdší.
Posledním jezdcem, který má v této chvíli sto a víc bodů je Alex Lowes (Pata Yamaha WorldSBK Team). Britský závodník zahájil sezonu mnohem lépe než tomu bylo loni, dává si pozor na chyby a už tolik nepadá. To je důležité, protože stabilně bodovat a získávat pozice v Top5 mu nyní dávají dobrou výchozí pozici pro status nejvýše postaveného jezdce Yamahy.
To vše se ale může po nadcházejícím víkendu změnit, protože závody v Assenu jsou parketou domácího závodníka Michaela van der Marka (Pata Yamaha WorldSBK Team). Loni zajel VD Mark v domácím prostředí na druhé a třetí místo, což by pochopitelně letos minimálně rád zopakoval. Všichni fanoušci ani nic jiného od své hvězdy nečekají.
Po třech kolech sezony uzavírá pětici nejúspěšnějších jezdců Leon Haslam (Kawasaki Racing Team). Úřadující šampion britské série BSB zřejmě čekal víc, ale jen velmi pomalu hledá své místo a především potřebné tempo. Zatím byl jen jednou na stupních vítězů a pokud Rea čekal, že by mu mohl vůči Bautistovi pomoci, tak zatím bohužel. Každopádně pět bodů dělí Haslama od průběžné čtvrté příčky, což bude jeho cíl.
Na šestém místě je Marco Melandri (GRT Yamaha WorldSBK), jenž působí lehce zahořklým dojmem. V Aragonii Ital neměl svůj den, bodoval jen dvakrát a to celkem devíti body. Před prvním evropským podnikem krátce hovořil na adresu Alexe Lowese, jeho kolegu od továrny tří ladiček, který měl mít nějaké poznámky k Melandriho přispění k vývoji Yamahy. Ital jen řekl, že má Brit pořád něco. Každopádně tu jde o to, že Melandri hraje o místo v továrním týmu tří ladiček, takže proto ta nevraživost.
Do závodu v Aragonii působil Chaz Davies (Aruba.it Racing-Ducati SBK Team) jako někdo, kdo je za Velšana převlečený, protože to byla hotová katastrofa. Dva podniky, šest odjetých závodů a celkem osmnáct získaných bodů. V době, kdy Bautista vládne světu s V4 R, Davies je naopak téměř neviditelný. Před závodem na MotorLandu Davies prozradil, že je to dráha, která jeho současné problémy dokáže zamaskovat a skutečně byl dvakrát třetí v obou hlavních závodech. Jen doufejme, že v Assenu už Daviese uvidíme znovu blíž předním pozicím.
Stejný počet bodů, na jaký teď dosáhl Chaz Davies, to znamená na celkem 56 bodů, dosáhl také německý závodník Sandro Cortese (GRT Yamaha WorldSBK). Němec prozatím působí docela nenápadně, ale pravidelně boduje, díky čemuž ztrácí na mnohem zkušenějšího týmového kolegu Melandriho jen sedm bodů.
V Assenu nebude závodit Leandro Mercado (Orelac Racing VerdNatura), protože ten si v Aragonii zlomil člunkovou kost a ve středu podstoupí operaci. Zajímavostí je fakt, že Argentince teď nahradí Hector Barbera, který se za poněkud zvláštních okolností rozešel s týmem WSSP Team Toth by Willirace. Španěl dává týmu za vinu, že byli bez prostředků, jel s motorem, který už měl to nejlepší za sebou a proto v neděli nestartoval. Vedení týmu se zase brání, že to tak není, mělo tam dokonce dojít k tomu, že zmizela Barberova motorka, což nyní řeší policie. Takže Barbera nechal svůj tým v supersportech na holičkách a teď si přejde do WorldSBK, a bude závodit dál, tedy alespoň v Assenu, protože pak je téměř měsíční pauza a to se snad Mercado stačí dát dohromady.
MS Superbike – stav MS po Aragonii:
1. | ALVARO | BAUTISTA | DUCATI | 186 |
2. | JONATHAN | REA | KAWASAKI | 147 |
3. | ALEX | LOWES | YAMAHA | 100 |
4. | MICHAEL | VAN DER MAK | YAMAHA | 79 |
5. | LEON | HASLAM | KAWASAKI | 74 |
6. | MARCO | MELANDRI | YAMAHA | 63 |
7. | CHAZ | DAVIES | DUCATI | 56 |
8. | SANDRO | CORTESE | YAMAHA | 56 |
9. | TOM | SYKES | BMW | 39 |
10. | JORDI | TORRES | KAWASAKI | 35 |
11. | MICHAEL | RUBEN RINALDI | DUCATI | 35 |
12. | TOPRAK | RAZGATLIOGLU | KAWASAKI | 32 |
13. | EUGENE | LAVERTY | DUCATI | 27 |
14. | LEON | CAMIER | HONDA | 17 |
15. | MARKUS | REITERBERGER | BMW | 15 |
16. | LEANDRO | MERCADO | KAWASAKI | 11 |
17. | RYUICHI | KIYONARI | HONDA | 9 |
18. | ALESSANDRO | DELBIANCO | HONDA | 3 |
Informace o redaktorovi
Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.