Checa: "Nejsem žádný čaroděj"

Vedoucí jezdci superbikového šampionátu Carlos Checa a Marco Melandri v otevřeném rozhovoru vysvětlují, proč jezdí rychleji než mladé současné hvězdy superbiků Rea, Camier, Laverty či Haslam.

Checa: "Nejsem žádný čaroděj"
I hodně skalní fanoušci superbiků musí uznat, že ex-piloti MotoGP Carlos Checa a Marco Melandri vyhráli nejen všechny letošní doposavadní závody superbiků, ale z 8 možností stáli 7x na stupních vítězů! A pokud se podíváme na letošní stupně vítězů z celkového pohledu, tak ze 12 možností během 4 jízd jich ex-piloti MotoGP obsadili 9! (Checa 4x, Melandri 3, Biaggi 2x), a pouze 3 patří ortodoxním superbikerům  (Smrž, Haslam a Camier 1x).  
Nejdříve dejme slovo letošnímu nováčkovi Marco Melandrimu, který už při svém třetím startu v superbikovém závodě dokázal vyhrát a tak se zapsal do exkluzivní listiny pilotů, kteří dokázali vyhrát jak závod MotoGP, tak i WSBK (mimochodem těch zas tolik není a zde jsou jejich jména: Bayliss, Chili, Biaggi, Kocinski, Laconi, Vermeulen, Checa, Doohan, Tamada, Lucchinelli, Barros, McCoy, Melandri, - pozn. Bosso). Přitom samotný Melandri dobře ví, že je teprve na samotném začátku svých schopností na superbikovém motocyklu: "Můj pocit na motocyklu je dobrý, a přináší mně radost. Každý další den na R1 mně přináší novou motivaci". 

Změna motocyklu z 150 kg lehké Hondy o objemu 800 ccm - z loňského roku - na 165 kg těžkou Yamahu R1 s objemem 1000 ccm nedělá Melandrimu žádné velké problémy: "Co je na Yamaze opravdu skvělé, je její ovladatelnost. Ta extra váha navíc není při změně směru skoro žádný problém, pokud se to netýká váhy jezdce. Jediný problém vzniká, když musím při brždění dirigovat motocykl do jiného směru, tak k tomu potřebuji více síly", říká 28-letý Marco Melandri.

Mimochodem, v kubatuře MotoGP byl Melandri nejúspěšnější, když se jezdily motocykly o objemu 990 ccm, tehdy byl v roce 2005 vicemistrem světa - za Rossim. "Motor R1 má už při nízkých otáčkách hodně točivého momentu. Superbike se chová podobně jako motocykl MotoGP o objemu 990 ccm. Prostě "vhodíš" motocykl do zatáčky a snažíš se co nejdříve přidat plyn. Při nízkých otážkách už zadní kolo prokluzuje. S motocyklem MotoGP 800 ccm to je hodně složitější, zatáčky totiž musíš projíždět hodně vysokou rychlostí", vysvětluje vítěz z Doningtonu.
A proč jsou v současné době zkušení jezdci z MotoGP Carlos Checa a Marco Melandri úspěšnější, než mladé superbikové hvězdy Rea,Camier, Laverty nebo Haslam?: "V mistrovství světa superbiků se sice jezdí rozhodně těsněji než v kterémkoliv závodě MotoGP, ovšem Checa, Max Biaggi a já jsme kompletnější piloti než naši aktuální současní soupeři a v každém závodě, na každém okruhu jsme schopni jet maximální rychlostí! Technika superbikových motocyklů se v posledních rocích hodně zdokonalila a to pochopitelně klade větší důraz na správné nastavení. Dříve stačilo k závodění se superbikem pouze jedno velké srdce - třeba jako měl Troy Bayliss. Jezdecké umění nebylo tak podstatné, důležité bylo pořádně držet plný plyn. Dnes ovšem není superbikový motocykl tak zlobivý, a zadní kolo se skoro neprotáčí. Takže se s motocyklem musí jezdit hodně fajnově, tak jak jsme se to naučili v MotoGP. Přitom nejlepší školou byly závody dvěstěpadesátek. Čtyřválec je totiž schopen řadu jezdeckých chyb zaretušovat, dvouválec naopak vyžaduje od pilotů jezdeckou preciznost.", říká tovární jezdec Yamahy a dále vysvětluje: "Můj týmový kolega Eugene Laverty je ještě mladý, on tyto úkoly jistě postupně zvládne. Rovněž Leon Haslam patří k těm, kteří mohou závodit v absolutní špičce, ovšem potřebuje k tomu, aby byl motocykl BMW lepší. Jonathan Rea má potřebnou rychlost, ale v letošním roce už několikrát tvrdě spadl."
A jak vidí tento problém, tedy rozdíl ve výkonnosti ex-pilotů MotoGP a WSBK letošní suverén superbikového šampionátu Carlos Checa? "Zřejmě je MotoGP náročnější než WSBK", říká na začátek Carlos Checa a hned dodává: "Melandri, Biaggi a já jsme závodili na různých motocyklech a donekonečna experimentovali s elektronikou. Naučili jsme se interpretoval technikům, jak motocykl za různých podmínek a na různých okruzích reaguje a jak ho potom nastavit. A takto získaná data jsme zřejmě schopni pro nás lépe využít."

"V souhrnu těchto faktorů vidím důvod, proč Melandri, Biaggi a já jsme v současné době vpředu. Jet motocykl MotoGP o objemu 800 ccm s pneumatikami Bridgestone je o hodně těžší, než závodit na superbiku. S motocyklem MotoGP 800 ccm jde totiž vždy o to, až do poloviny zatáčky šimrat maximální potenciál motocyklu. Naopak u motocyklu o objemu 990 ccm je důležité, předem daný výkon motocyklu přenést na závodní trať a pokud se ti podaří tohle, tak to stačí. A my jsme se museli naučit za těchto podmínek závodit.",
ví velmi dobře vedoucí jezdec superbikového šampionátu Checa.
"Ovšem naše zkušenosti z MotoGP můžeme využít jen proto, že máme ty správné motocykly a dobré týmy. Se špatným motocyklem nemohu ani já vyhrát žádný závod, nejsem totiž žádný čaroděj", říká na samý závěr úplně přesně Checa.         

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.40
Známkováno: 10x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist