Ben Spies: Veni, vidi, vici

"Přišel jsem, uviděl jsem, zvítězil jsem" - americký jezdec Ben Spies se jen tak mezi závody AMA a MotoGP zastavil ve WSBK, získal zde titul mistra světa a pokračoval tam, kde je jeho vytoužené místo, tedy do MotoGP.

Ben Spies: Veni, vidi, vici

Díky tomu, že vyhrál celkem 14 závodů ve své "rookie" sezóně - tedy plných 50%!, dále díky tomu, že získal 17 podiových umístění, kdy ze 28 možností celkem 22x vyjížděl do závodu z Pole position -  tak i proto se stal Ben Spies (25 let) letošním mistrem světa superbiků.



Připravil jsem pro vás mozaiku jeho názorů na soupeře, vztahu k Yamaze či k závodnické budoucnosti a také jak on sám vidí rozdíl mezi WSBk a MotoGP. S některými jeho názory je možno souhlasit na 100%, s některými je možnost vést polemiku, s některými budou možná někteří čtenáři nesouhlasit. 

V každém případě jsou to ale názory a myšlenky velmi zajímavé: 

"Rozhodnutí o tom, kterou kubaturu pojedu v roce 2010, jsem si opravdu mohl rozhodnout já sám.  Jsem samozřejmě rád, že mi Yamaha dala tuto volnost. A s tím vzrostlo i moje sebevědomí. Před GP Indy jsem hovořil se závodním ředitelem Yamahy, Linem Jarvisem, a řekl jsem mu, jak si představuji svou budoucnost. Pak jsme jen rozpracovali některé detaily", říká Ben Spies a pokračuje: "Toto rozhodnutí nemělo nic společného s tím, jestli získám titul nebo nezískám. Šel bych totiž v každém případě. Chtěl jsem ale darovat Yamaze superbikový a premiérový titul mistra světa. Když se ale ukázalo, že stejně pojedu MotoGP v roce 2011, tak proč bych nejel MotoGP už v roce 2010 a ztrácel tak celý rok. A když jsem se rozhodl, tak jsem byl v tu dobu hodně zpátky za titulem. Titul sem, titul tam, rozhodující je, jak se na motocyklu cítím", okometoval své rozhodnutí Ben Spies.  

"Pokud ukážu v roce 2010 dobré výkony, tam mohu pochopitelně zůstat u Tech3 i nadále. Pokud budou výsledky tak dobré, že budou stačit na tovární tým a tam bude volné místo, tak ho pochopitelně rád vezmu. Bude-li ale Yamaha čekat, až Rossi ukončí kariéru, nebo Lorenzo podepíše do jiného týmu, tak nastanou samozřejmě těžkosti. Nyní ale mám rok času na to, aby se ukázalo, co bude následovat v roce 2011. Ovšem tak dlouho, dokud nebudu na závodní dráze bojovat proti ostatním, tak nemohu ani říci, na co vlastně mám. Můj cíl ale je, vždy jet na 100%", vidí situaci v roce 2010 "Texas Terror", tedy hodně provokativní přezdívka Bena Spiese v USA  a k závodům následujícího roku dodává: "V superbicích jsem chtěl vyhrát každý závod!, ve svém prvním roce v MotoGP mluvme raději o místech v Top 10. A pokud budu končit na pozicích 5 až 8, tak to pro mě bude vlastně vítězství. Když totiž přede mnou skončí v závodě Lorenzo, Pedrosa, Rossi či Stoner, tak nebudu zklamán. Sám dobře vím, jakou kvalitu mají tito čtyři jmenovaní a jezdci, kteří jezdí závody Grand Prix, nejsou rozhodně pomalí! A také dobře vím, že postavit se jen jednou nohou na podiové umístění v příštím roce, bude hodně těžké. Takže počítám s porážkami a budu se učit", vidí svou situaci v roce 2010 letošní mistr světa superbiků.


"Najít na motocyklu MotoGP opravdový limit je hrozně těžké, to bude má nejtěžší úloha. S motocyklem a pneumatikami v MotoGP můžeš najít při nastavení daleko více možností než na superbikovém motocyklu a to o mnoho. Zkráceně se dá říci, že na superbiku je to hodně jednoduché, najít tu správnou hranu. Ovšem v MotoGP jsou pneumatiky a motorka úplně jiné, než se používají ve WSBK, tedy daleko složitější. V MotoGP si musíš pohrát s každým detailem, a ten je častokrát rozhodující. A jen ti nejtalentovanější jezdci to dokáží.", říká o rozdílech nastavení mezi motocykly MotoGP a WSBK jezdec, který už vloni na wild card závody v královské kubatuře absolvoval a né zrovna špatně (1x 6. místo)


"Ačkoliv má Yamaha dva jezdce (Rossi a Lorenzo), kteří mají daleko více zkušeností než já a k tomu i více talentu - oba jsou superrychlí - tak Yamaha mně věří. Takže nebudu dělat nic jiného, než doposud, pojedu prostě své závody! Yamaha ví z mých dat, že umím jet dobře superbiky. Otázka tedy je, zda toto své umění dokáži přenést i do MotoGP. Pokud se mi to podaří, tak mi to v očích Yamahy určitě pomůže. To ale nikdo neví", nedělá si o svých nadějích žádné převratné iluze Ben Spies a na téma rozdílu mezi továrními a satelitními motocykly v MotoGP říká: "Pokud nejedeš v továrním týmu, tak jsou šance na vítězství opravdu minimální. To ale musíš skousnout. Díky novým pravidlům o omezení motorů na sezonu mají satelitní stáje blíže k továrním motorkám, než tomu bylo v posledních letech. I z toho prostého důvodu, že je pro každou továrnu jednodušší a levnější, postavit jen jednu specifikaci motoru. Rossi a Lorenzo vyvinuli pro Yamahu výborný motocykl. Takže i motocykly, které má k dispozici tým Tech3, a které sice nejsou na tovární úrovni , patří v poli MotoGP k těm nejlepším.  A to byl také jeden z důvodů mého rozhodnutí přestupu do stáje Tech3, neboť rozdíl mezi továrními Yamahami a "zákaznickými" bude v roce 2010 ještě o hodně menší. A navíc jsem si jistý, že během tří let se opět pojede na motocyklech o obsahu 990 ccm a to při mé výšce bude má výhoda. A čím dřív to bude, tím pro mě lépe", podotkl dále Ben Spies.


Jistě situace pro Bena Spiese nebude určitě lehká. James Toseland a Chris Vermeulen získali v závodech WSBK celkem 26 vítězství a přesto se musí vrátit v roce 2010 mezi své, neboť v MotoGP propadli. 

Byly i výjimky, např. Troy Bayliss v roce 2006, když vyhrál suverenním způsobem GP Valencie či ve stejném roce se stal Nicky Hayden mistrem světa. Nesmíme ale zapomenout, že to bylo ještě v éře motocyklů o obsahu 990 ccm a tehdejší motocykly MotoGP byly bližší superbikovým motocyklům. 

"Vím, že musím akceptovat změnu svého jezdeckého stylu, pokud budu chtít být úspěšný i v MotoGP. A také jsem si vědom, jaký velký rozdíl je mezi WSBK a MotoGP. Když jsem tehdy seděl poprvé na Suzuki, tak jsem neměl zrovna dobrý pocit! Budu potřebovat jistě nějaký čas, abych se v MotoGP aklimatizoval. Nechci pronášet žádná silná slova, ale vím také, že pokud si sedne na superbikový motocykl Rossi, tak mně neodjede v závodě o 30 sekund. Jistě, bude samozřejmě hned úplně vpředu a také mě hladce porazí. Na motocyklu MotoGP mě odjede o hodně velkou časovou vzdálenost, neboť zná jeho limit, ale jezdec ze středu pole MotoGP také hned nevyhraje mistrovský závod superbiků", uzavřel tyto své názory americký tovární jezdec Yamahy. 

 

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.05
Známkováno: 20x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist