S Ondřejem Ježkem o turbulentní sezoně 2018

Českého závodníka Ondřeje Ježka nemusíme dlouze představovat. Loni jel první sezonu v mistrovství světa superbikových motocyklů s týmem Grillini Racing, letos závodil do víkendu v Brně s týmem Guandalini. Poté se jejich cesty rozešly a Ondřej využil šance absolvovat závody vytrvalostního šampionátu s týmem Mercury Racing.

Na to jak Ondřej Ježek vidí průběh sezony s týmem Guandalini Racing, jaké jsou jeho zkušenosti s vytrvalostním závoděním nebo zda profesní budoucnost může spojit s komentováním přenosů motocyklových závodů, tak na to jsme se Ondřeje zeptali v rozhovoru pro Motorkáři.cz.

Úvod sezony WSBK s Guandalini Racing

Sezona 2018 byla vaše druhá ve WorldSBK a spojena s novým týmem Guandalini Racing. Zaznamenal jste třeba už v přípravě na sezonu nějaké rozdíly (pozitivní, negativní) ve srovnání s předchozím rokem u týmu Grillini?
Ondřej Ježek: „Úvodní jednání a zimní seznámení s týmem byly rozhodně pozitivní. Líbilo se mi nadšení pana Guandaliniho, zejména co se týče sportovní stránky věci. I po technické stránce byla přislíbena ta nejlepší technika na úrovní továrního dua VD Mark – Lowes. Motorky se měly údajně připravovat naprosto identicky „vedle sebe“. Hned na prvních lednových testech jsem však zbystřil, když jsem za celý týden prakticky nevyjel na trať zejména kvůli velkým problémům s elektronikou, motorem a výfukem. Zatímco všichni najezdili 200-300 kol, já jen 30, z toho většina byla z boxu a do boxu.“

V úvodním závodu v Austrálii to bylo v prvním závodu za jeden bod. To byl moment, kdy jste si říkal, že to půjde nebo naopak už bylo jasné, že to tak snadné nebude?
Ondřej Ježek: „V Austrálii jsme na trať vyjeli, ale do ideálu to mělo opravdu daleko. Byl jsem o 2s pomalejší než o rok dříve na stroji pana Grilliniho, kdy jsem vůbec poprvé seděl na superbiku. To bylo pro mě obrovské zklamání. Kromě problémů s elektronikou vyplynuly na povrch i zásadní problémy s profesní úrovní mechaniků. Závod v Thajsku se konal v podobném duchu. S elektronikou jsem ze své pozice nic dělat nedokázal, nicméně jsem chtěl alespoň dosadit své české mechaniky. Tento návrh byl nakonec panem Guandalinim zamítnut.“

Ze závodů v Aragonu a Assenu jste nakonec nevezl žádný bod vinou diskvalifikace.
Ondřej Ježek: „Ano, byl jsem diskvalifikován z celkem pěti závodů. Z obou v Aragonu, Assenu a z druhé jízdy v Thajsku, vše z důvodu neznalosti technických a sportovních řádů ze strany týmu. To už bylo opravdu na pováženou. “

Další a prozatím váš poslední mistrovský bod WorldSBK jste získal na oblíbené dráze v Imole, domácím závodě týmu. Jaká byla nálada v týmu, signalizovalo už něco chystané změny?
Ondřej Ježek: „Pro závod v Imole se dělaly určité změny na motocyklu, kvůli kterým jsme zmeškali klíčové testy na brněnském okruhu. Nový motor a vylepšení elektroniky sice vedly k mírnému zlepšení pocitu na motorce, nicméně stále to nestačilo. Chyběl někdo, kdo by elektroniku správně nastavil. Že jsem získal bod, mě v ten moment vůbec nezajímalo. Spíš jsem se stále snažil udržet pozitivní vzhledem k blížícímu se startu v Brně.“

Vedení týmu vás mělo chtít nahradit už právě pro závod v Brně, což byl váš domácí podnik. Nakonec se tak stalo až po jeho skončení, kdy z jejich strany přišlo oznámení o tom, že s vámi ukončí spolupráci. Měl jste takové informace nebo to byl blesk z čistého nebe?
Ondřej Ježek: „Žádné informace jsem opravdu neměl, jen mi bylo divné, že Guandalini tak moc tlačí, aby byla další faktura zaplacena už před Brnem. Email o ukončení spolupráce den po závodě v Brně mě hodně překvapil. Po sportovní stránce jsem s tím týmem už nechtěl mít nic společného, takže se mi možná částečně ulevilo. Ukončení smlouvy mi však způsobilo značné finanční problémy. Jednak jsem sezónu zaplatil Guandalinimu téměř celou, a také jsem díky těmto událostem přišel o peníze od sponzorů, které byly přímo vázány na moji účast v MS Superbike.“

Zaskočil vás třeba v danou chvíli, také ten fakt, že jezdcem, který vás nahradil, byl krajan Karel Hanika?
Ondřej Ježek: „To víte, že překvapilo. Nicméně pozadí celé akce mi bylo odkryto až později.“

Tým jako jeden z důvodů pro ukončení spolupráce uvedl, že jste se na jejich adresu negativně vyjadřoval. Myslím, že každý kdo vás zná, tak tomu jen stěží uvěřil. Jak to vlastně celé bylo?
Ondřej Ježek: „Každý ať si o tom udělá obrázek sám. Nejsem si vědom porušení smlouvy. Když jsem se vyjadřoval k závodům, snažil jsem se i na beznadějném stavu pokaždé hledat nějaká pozitiva. I když se nedařilo, pokoušel jsem se zůstávat optimistou. Od pana Guandaliniho jsem do té doby také nedostal jediné upozornění.“

Z vaší strany byly vloženy nějaké finance s ohledem na celou sezonu v barvách týmu. Jelikož s Guandalini Racing nezávodíte od Laguny Seca, došlo v tomto směru již k nějakému finančnímu vyrovnání?
Ondřej Ježek: „Pokud shrneme fakta, z 26 závodů jsem nakonec odjel jen 14. Přičemž z 5 jsem byl diskvalifikován z důvodu neznalosti řádů ze strany týmu. Ale těsně před ukončením spolupráce jsem týmu uhradil finance na téměř celou sezónu. Proto jsem odcestoval do Laguny Seca jednat přímo s panem Guandalinim o finančním vyrovnání. Mluvil jsem i s Jakubem Smržem, který stál za dosazením Karla Haniky do týmu a jakožto nový manažer reprezentace AČR mi přislíbil, že s Guandalinim promluví o mých penězích. Od té doby jsem od něj neobdržel jedinou zprávu. Je jasné, že projezdit peníze je jednodušší než je vymáhat, a tak poté, co se Guandalini nedohodl na podmínkách s Karlem Hanikou, rozhodl se Jakub Smrž dojezdit sezónu ve WSBK sám. Ze strany týmu zatím k žádnému vyrovnání nedošlo ani po několikanásobných apelech z naší strany.“

Závody FIM EWC a Alpe Adria s Mercury Racing

Z prostředí paddocku superbikového šampionátu, kde jste byl posledních několik let, je to cesta k závodům vytrvalostního MS. Jak vlastně došlo na spolupráci s týmem Mercury Racing?
Ondřej Ježek: „Ta spolupráce vyplynula velmi záhy po mém propuštění z týmu Guandalini, kdy jsem se sešel s Viktorem Nossem. Jak je známo, celá situace se motala zejména na českém písečku. Jezdec Mercury Racing Karel Hanika mě měl vystřídat u Guandaliniho, mezitím se Mercury Racing nedohodl na další spolupráci s bratry Smržovými, a tak jsem se najednou ocitl v týmu Mercury já. A jsem za to moc rád. Ke vstupu do tohoto týmu jsem měl blízko už v loňském roce, kdy jsme na konci sezóny testovali nové pneumatiky Bridgestone. Přišla však nabídka od Guandalini Racing a já jsem nakonec dal přednost WSBK, i z důvodu domácího závodu v Brně.“

Pro vás jako bývalého jezdce WorldSBK, jak velký nebo v čem vy vidíte největší rozdíly mezi závody mistrovství světa a závody MS Endurance?
Ondřej Ježek: „Možná to bude znít zvláštně, ale mně přijdou závody EWC mnohem zajímavější než jsou v dnešní době prakticky předem rozhodnuté Superbiky. U Endurance je to mnohem víc o týmové práci, o strategii, pořadí se přelévá mnohdy celý závod. Nevychytávají se detaily na motocyklu, protože to musí být kompromis pro tři jezdce. Naopak se musí vychytávat zastávky v boxech, délka jednotlivých stintů dle situace na trati atd. Je to i velmi fyzicky náročné, což mě tak nějak baví se „ničit“. I když jet 24hodinovku s virózou jak teď na Bol d’Or a ještě dojíždět závod ve dvou lidech bylo i na mě moc a dodnes jsem se z toho úplně nevzpamatoval. Byl to pro mé tělo rozhodně nejdrsnější zážitek kariéry. Ale jsem moc rád, že jsme se s Karlem hecli, a že se nám tu desítku podařilo přes všechny problémy vybojovat.“

Jak jste si zvykl na stroj BMW se specifikací pro vytrvalostní MS?
Ondřej Ježek: „No tak to je možná jediná stinná stránka věci, protože na stroj pro vytrvalostní MS, který používali v týmu Mercury Racing, bylo pro mě velmi těžké si zvyknout. Zejména vyšší váha mi dělala velké problémy a jakákoliv změna směru s tímto strojem je velmi složitá. Musel jsem hodně změnit svůj jízdní styl, který mám zažitý za mnoho let. O to větší obdiv má u mě Karel, který dokáže na tomto čtyři roky starém soukromém stroji občas prohánět i jezdce na továrních speciálech. Mercury Racing však pro příští rok usilovně pracuje na zásadních vylepšeních, co se týče techniky. Je to asi jediná věc, která nás dělí od špičky, protože personálně tým funguje na jedničku, jak po lidské tak po pracovní stránce. Naše pitstopy nebo případné opravy stroje patří mezi nejrychlejší ve startovním poli. Vše je zkrátka otázka financí.“

Osmihodinovka v japonské Suzuce nebo teď 24H Bol d’Or, to vše jsou prestižní klání, kterých jste se bez větších příprav se ctí účastnil. Jak na vás tento typ závodů působí ve srovnání s tím, na co jste byl zvyklý z dřívějška?
Ondřej Ježek: „Můžu to srovnávat s WSBK a co se týče divácké atmosféry, je to úplně někde jinde. Samozřejmě, ve WSBK je skvělá Paddock Show. Ale při EWC je těch diváků na okruhu o hodně více. Japonci umí dělat skvělé světelné show na tribunách, kdy každá část tribuny svítí podle toho, které značky fanoušci tam sedí. Nebo Pit Walk při Bol d’Or, ten byl naprosto nekonečný! A to jsem ještě nezažil Le Mans.“

Baví vás teď závodění, užíváte si ho?
Ondřej Ježek: „Ano. 100%. Jestli vás závodění baví, hodně ovlivňují lidé, se kterými jste na jedné lodi. A já jsem teď naprosto spokojený. Každý z členů Mercury Racing udělá maximum pro to, aby v rozhodující chvíli odvedl nejlepší možnou práci. Nasazení všech je neuvěřitelné a odráží se i ve výsledcích. Přitom se pokaždé dobře bavíme a je veselo. Myslím, že i proto byl Mercury Racing nejúspěšnějším nezávislým týmem šampionátu.“

Závěr sezony 2018 a příprava na novou 2019

V září byl poslední závod vytrvalostního šampionátu FIM EWC, co máte v plánu ve zbytku roku 2018?
Ondřej Ježek: „Ještě nás příští víkend čeká poslední závod Alpe Adria Championship na Oscherslebenu, který tým Mercury absolvuje celou sezónu jako testování pro EWC. Jezdíme tedy na stejném stroji a to je pro nás oproti konkurenci samozřejmě velká nevýhoda. Ale naším primárním cílem není ovládnout Alpe Adrii, nýbrž připravit se na EWC.“

Probíhají už nějaká jednání ohledně sezony 2019?
Ondřej Ježek: „Zatím žádná konkrétní jednání neprobíhají, ještě nejsme na konci 2018. Souběžně s řešením nové techniky se ale bude řešit i jezdecké obsazení týmu. Já bych velmi rád zůstal s týmem Mercury Racing i pro příští sezónu.“

Co Ondřej Ježek a komentování televizních přenosů? Je to také jedna z možností?
Ondřej Ježek: „Při závodění v EWC bych těch přenosů mohl stíhat mnohem více. Takže ano, je to jedna z dalších možností, protože i komentování MotoGP mě velmi baví.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Radek Babička - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 36 Kč od 8 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 6 Kč
Risso46 přispěl 2 Kč
JardaKTM přispěl 6 Kč
SV-Mušketýr přispěl 6 Kč
omg přispěl 6 Kč
kybi přispěl 2 Kč
juhis46 přispěl 2 Kč
MiroSz63 přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist