Rozhovor s Randy de Punietem

Na konci roku 2005 oznámila továrna Kawasaki, že pro rok 2005 podepsala kontrakt s francouzským jezdcem Randy de Punietem. Tisková zpráva z minulého týdne přinesla rozsáhlý rozhovor s Randym, který se připravuje na svou premiéru v nejprestižnější třídě MotoGP.

Bude to tvá první sezóna v MotoGP, jaký to bude pro tebe krok?
Bude to pro mne velký krok, protože MotoGP je nejlepší třída, se špičkovými jezdci a nejrychlejšími motocykly. Každý závodník o této třídě přemýšlí. Jet na tovární Kawasaki proti nejlepším jezdcům světa je pro mne fantastická příležitost a já doufám, že budu schopen splatit víru, kterou mi letos tým dal.
Jaké byly tvé první myšlenky, když tě poprvé kontaktovala Kawasaki?
Nemohl jsem tomu uvěřit. Bylo to pro mne jako pohádka. Byl jsem uprostřed obtížné sezóny 250 ccm a proto příchod nabídky jezdit v roce 2006 tovární stroj v MotoGP byl neuvěřitelný.
Muselo pro tebe být dobré vstupovat do zimní přestávky s jistotou pro sezónu 2006.
Rozhodně. Protože jsem přesně věděl, kde budu v roce 2006 jezdit, byl jsem schopný soustředit všechno své úsilí pro nadcházející rok. Od konce testování v listopadu na Sepangu, byla má jediná starost příprava na další sezónu. To se mi vyplatilo, protože jsem se v lednu do Sepangu vrátil stoprocentně připravený k dalšímu testování na Ninja ZX-RR.
Absolvoval jsi během zimních měsíců nějaký specifický program?
Vždy jsem tvrdě trénoval, tentokrát jsem prošel speciálním programem vyvinutým sportovním expertem Kawasaki, doktorem Tony Headem. Na konci sezóny jsem letěl do Anglie, kde Tony mou fyzičku zkontroloval a podle toho mi vystavil detailní plán mé zimní fyzické přípravy. Také mi určil program pro letošní sezónu, abych nebyl při závodech unavený. Minulý rok jsem mezi závody hodně trénoval a věnoval se jiným sportům a nerozuměl jsem tomu, že v polovině sezóny jsem hodně unavený. Tony mi vysvětlil, že musím dát tělu čas na regeneraci, že není možné stoprocentně závodit a mezi závody stoprocentně trénovat. Abych byl během sezóny vždy dokonale připravený, nachystal mi Tony plán na celou sezónu.
Přestup z lehké dvěstěpadesátky na čtyřtaktní Kawasaki ZX-RR musel být těžký. Podobají se alespoň v něčem tyto dva stroje?
Vůbec v ničem. Vše je jiné. Jediná společná věc je to, že oba stroje mají dvě kola s motorem uprostřed. Můj první pocit z Ninja ZX-RR byl, že jsem nemohl uvěřit jak dobrý motocykl to je. Je to opravdu závodní motocykl. Poté, co jsem jel poprvé na stroji MotoGP, jsem již nikdy nechtěl jezdit na jiném motocyklu. Síla ZX-RR je neuvěřitelná, jezdit na tom je fantastický zážitek.
Jako všechny stroje MotoGP, užívá také Ninja ZX-RR složitou elektroniku. Jak ti bude všechna tato elektronika, jako například pomoc při prokluzu zadního kola, vyhovovat?
Zcela jistě na motocyklu je hodně elektronických systémů, nejen pro prokluz a jízdu po zadním kole, ale také pro ovládání síly motoru. Abych řekl pravdu, tento motocykl vyvine mnoho síly a bez elektronické pomoci by byla jízda hodně těžká, jestli ne vůbec nemožná.
Elektronika pro nastavení brzd a podvozku se mění pro každý okruh. Jak obtížné je nalezení optimálního nastavení, když je na stroji tolik parametrů, které se dají měnit?
Nastavení motocyklu MotoGP je pochopitelně těžší, než nastavení dvěstěpadesátky. Od toho je právě testování. Během testování hledám dobré základní nastavení, které poté na různých okruzích mohu různě modifikovat. Většinou to takto funguje, ale někdy je problém, kdy se nedokážete vyrovnat s charakterem okruhu. Pak přichází důležitost znalostí vašeho týmu. Musíte ve velmi krátkém čase, což je trénink a kvalifikace, pracovat společně na nalezení správného řešení.
Je na motocyklu oblast, kde cítíte, že by se na ní měl zaměřit vývoj?
V tomto okamžiku nevyužívám plný potenciál motocyklu, protože stále hledám jezdecký styl, kterým dokáži zpracovat tu sílu stroje a jedinečné charakteristiky motocyklu MotoGP. Myslím si, že v této době se musím soustředit na zlepšení mé jízdy, než přemýšlet o vývoji nějaké oblasti.
Jak ty, tak i tvůj týmový kolega Shinya Nakano, jste do MotoGP přestoupili z dvěstěpadesátek. Je mezi vámi podobný styl jízdy? Budete moci spolupracovat při nastavení motocyklů?
Můj jezdecký styl je trochu rozdílný od Shinova stylu a tak nebudeme používat identické nastavení. Také mám na motocyklu jiný posed a to bude zřejmě chtít jiné nastavení. Skutečnost, že máme zhruba stejnou váhu a velikost znamená, že doposud nebylo nastavení našich motocyklů příliš rozdílné.
Myslíš si, že někdo tak zkušený jako Shinya, ti pomůže v adaptaci na MotoGP?
Zcela určitě. Mít za kolegu někoho jako Shinya, je pro mne výhoda. On je bývalý jezdec dvěstěpadesátek, který přešel do MotoGP. On proto ví, v jaké jsem nyní pozici. Je to dobrý kolega, otevřený a dobře se s ním vychází. Má s motocyklem zkušenosti. Jsem si jistý, že se od něj letos hodně naučím.
Jaké jsou tvé cíle pro první sezónu MotoGP?
Můj cíl je dát do všech letošních závodů sto procent a vždy když vyjedu na okruh, dozvědět se něco nového. Chci se zaměřit na Shinyu a doufat, že jak bude postupovat sezóna, budu zmenšovat výkonnostní rozdíl, který mezi námi je. Myslím si, že mám dobrý potenciál – motocykl, tým i já osobně – myslím si, že je reálné získat letos nějaké dobré výsledky. Ale jak jsem řekl, nejdůležitější je pro mne letos učit se v každém závodě. Abych to dokázal, musím vždy dokončit závod. Havárie mi nedává možnost získávat informace.
Bude to tvůj první rok na pneumatikách Bridgestone. Jak vypadá tvá spolupráce s chlapci od Bridgestone?
Je to dobré. Nikdy jsem neměl pro sebe technika pro pneumatiky. Jsou to dobří chlapci a zcela jistě vědí, co říkají. Pneumatiky jsou v MotoGP velmi důležité, až kritické. Je dobré mít za partnera společnost jako je Bridgestone, společnost, která je závodění oddaná. Doposud skutečně s Bridgestone výborně spolupracuji.
Jsi jediný francouzský jezdec v MotoGP, cítíš nějaký tlak z této strany? Zvláště pak ve spojitosti s domácí Grand Prix v Le Mans?
Zcela jistě fanoušci očekávají letos nějaké výsledky, zvláště pak v Le Mans. Zvětšuje to tlak, ale to je jen dobře, protože mi pomáhá, když vím, že mám fanoušky. V Le Mans jsem byl čtyřikrát na pódiu, ale pro první domácí závod v MotoGP musím být realistický. Ano, chci do toho dát dobrý výkon, ale musím přemýšlet o cílech pro celou sezónu, ne pro jediný závod.
Který je tvůj oblíbený okruh v kalendáři MotoGP?
Je těžké vybrat jeden okruh. Mám rád rychlé dráhy, jako je například Jerez, Mugello, Catalunya a Brno. Myslím si, že Jerez je hlavní favorit, protože je to technický okruh s opravdu rychlou poslední částí.
Co je nejlepší na tom, být jezdec MotoGP?
Nejlepší je zcela jistě to, že se dostanete k závodění na nejrychlejších motocyklech světa. Co by mělo být lepšího, než je toto?

Informace o redaktorovi

Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist