Yamaha opouští i AMA Superbike

Továrna Yamaha se rozhodla opustit další z vrcholných šampionátu světa. Již dříve továrna opustila Mistrovství Světa Superbike a nyní opouští i americký šampionát AMA.

V roce 2000 bojoval Noriyuki Haga jako oficiální jezdec továrny Yamaha nejen se svou kokainovou aférou, ale především až do konce šampionátu také o titul Mistra Světa. Nakonec se mu titul získat nepodařilo (radoval se Colin Edwards s VTR 1000 SP1) a tak snad i proto se továrna Yamaha rozhodla nepodporovat dále své oficiální zastoupení v žádném týmu. Dnes je ve WSBK situace taková, že žádný stroj tohoto japonského výrobce nejezdí ani na privátní bázi i když s úpravou pravidel se očekával alespoň vstup soukromníků se stroji YZF R1. Dalším místem kde továrna Yamaha oficiálně podporovala tým pro šampionát superbiků byla Amerika, kde v národním americkém šampionátu prostřednictvím týmu Graves Motorsports bojovala v šampionátu AMA Superbike. Nyní však Yamaha odstupuje z této vrcholné kategorie čtyřtaktních sportovních motocyklů i z tohoto šampionátu. Možná k tomu přispěla neúčast jejího loňského pilota NO. 1 Anthony Goberta, který po pádu a následném zranění vynechal polovinu sezóny 2002, možná k tomu přispěl odchod právě tohoto jezdce ke konkurenci, ale především k tomu přispěly neúspěchy továrny na poli, ve kterém dominují dvouválcové stroje jenž ve sportovní verzi právě Yamaze chybí. Továrna Yamaha se tedy rozhodla vyklidit třídu kde od letošní sezóny platí nová pravidla a kde by mohla použít svůj vlajkový motocykl YZF R1. Restrikce přívodu vzduchu ke karburátorům (jeho omezení) vedly továrnu k závažnému rozhodnutí a tak jediným místem kde se objeví oficiálně stroje této továrny je samotný šampionát Japonska a snad nějaká forma satelitní verze v Británii. Jiná situace však panuje v kategorii supersportů kde Yamaha naopak posiluje své pozice. V Mistrovství Světa se pod oficiálním logem japonského výrobce objeví týmy Belgarda a Alpha Technik. K výraznému posílení třídy šestistovek dojde také v šampionátu AMA Supersport kde tovární tým Graves Motorsports nasadí celkem čtyři stroje s plnou podporou japonského výrobce. Tyto stroje dostali k dispozici bratr Anthonyho Goberta Aaron, který i po odchodu svého staršího vzoru nadále zůstal věrný tomuto týmu. Dále Yamahy YZF R6 budou vodit zkušený Jamie Hacking, Damon Buckmaster jenž tak zářil v loňském roce ve třídě Formula Extreme (zpočátku sezóny však na nepovolené kombinaci podvozku R7 a motoru R1) a nově také mladý Jason DiSalvo, kterého jistě pomatujete z našeho Mistrovství republiky. Všichni tito jezdci budou vodit nové stroje YZF R6, od kterých si továrna Yamaha slibuje výrazné posílení své pozice a především zisk titulu a to nejen ve Spojených Státech. Odchod Yamahy ze třídy AMA Superbike znamená také odchod jedné velice úspěšné značky. Spojení mezi Yamahou a šampionátem AMA Superbike začalo koncem osmdesátých let minulého století kdy továrna Yamaha půjčila svůj motocykl Richu Arnaizovi, který jí přivedl k triumfu například v Elkhart Lake 1989. O další rok později začalo zřejmě nejúspěšnější období této japonské továrny na americkém kontinentu když pro svou další činnost si továrna vybrala tým Vance and Hines Racing a hned na úvod slavila úspěch při slavném závodě Daytona 200 kde v roce 1990 zvítězil Dave Sadowski. Úspěchy Yamahy a týmu Vance and Hines pokračovaly i nadále. Například již v roce 1991 se Yamaha a H&V Racing radovali ze zisku titulu šampióna USA když celkové první místo obsadil jejich jezdec Thomas Stevens. V roce 1993 porazil Eddie Lawson v památném závodě Daytona 200 až v posledním kole Scotta Russella, tento závod byl později zařazen mezi vůbec nejlepší závody v celé historii trvání tohoto slavného podniku (od roku 1937). Yamaha dále slavila, již v následujícím roce Jamie James bojoval až do posledního závodu o titul s Tropyem Corserem. Snažení zastavila až banální porucha stroje v posledním závodě roku a ještě dnes údajně mnohé tehdy zaujaté lidi bolí srdce při pomyšlení jak blízko byli k titulu. Ve stejném roce, tedy v roce 1994, dokázal Jamesův týmový kolega a tehdy mladíček Colin Edwards vyhrát postupně tři závody v Mid-Ohio, Brainerdu a Sears Pointu. Pak přišly dva relativně hubené roky, kdy v týmu jezdil Tom Kipp jenž například v roce 1995 vedl závod na okruhu Laguna Seca, ale náhlá mlha přerušila závod. V pondělním restartu již pak Kipp nenašel svou stopu a vítězství přenechal Freddie Spencerovi. V roce 1997 nastoupil do továrního týmu Yamahy Scott Russell a se strojem YZF750 si připsal následně své čtvrté a páté vítězství ve slavné Daytoně. Jeho úspěch v roce 1998 podpořil pódiem i tehdejší “Nováček roku“ Jamie Hacking, který titul nováčka získal i přes svůj pád a zlomeninu pánve v pozdějším stádiu sezóny. Rok 1999 znamenal pro AMA Superbike a továrnu Yamaha premiéru stroje YZF R7. Tuto premiéru obstaral Rich Oliver, který šokoval celý paddock tím, že při kvalifikaci na úvodní závod roku, Daytonu 200, dokázal porazit všechny své konkurenty a získat Pole Position. V samotném závodě dojel na třetím místě když porazil i Bena Bostroma jenž později získal titul. Posledním známějším jezdcem na továrním stroji Yamaha v závodech AMA Superbike byl již na začátku zmíněný Anthony Gobert, který si připsal také prozatím poslední vítězství stroje YZF R7. Gobert tohoto posledního vítězství získal v dešti na okruhu Road America roku 2001. V továrním týmu Yamahy na okruzích v USA se neproslavili pouze jezdci, v týmu působilo také velké množství dnes slavného personálu. Dlouhé roky u týmu Vance & Hines Racing působil v roli “Crew Chiefa“ Jim Leonard, dnešní lídři u Suzuki Thomas Houseworth a u Hondy Rick Hobbs. V počátcích vstupu Yamahy do USA působil v týmu H&V Racing dokonce dnes zřejmě nejslavnější Al Ludington. Z úst součastného bosse továrního týmu Yamahy pro USA zazněly slova o tom, že sice Yamaha nesouhlasí s novými pravidly pro superbiky, ale že zřejmě v roce 2004 přistoupí k návratu do této třídy (zřejmě čeká jak se osvědčí čtyřválcové litrové stroje – stejnou taktiku chtěla zpočátku praktikovat i továrna Suzuki). Ovšem dokud se tak nestane, uvidí šampionát AMA Superbike stroje Yamaha YZF R1 pouze v rukou soukromích týmů. Stránky továrního týmu Yamahy – Graves Motorsport

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist