WSBK Valencia Preview

Pánové a dámy, fanoušci a fanynky, ZAČÍNÁ silniční motocyklová sezóna 2003. Na okruhu Valencia se jede první závod Mistrovství Světa Superbike!!!

A je to tady!!! Začíná naostro silniční motocyklová sezóny roku 2003. Již tento víkend se sejdou jezdci světových superbiků, supersportů, sidecar a evropští borci stocksportů na okruhu Ricardo Torma v Cheste u Valencie.
World Superbike:
Připomeňme si některá důležitá fakta před prvním závodem. Jezdci poslední víkend na okruhu testovali a tak se již před šampionátem začínají rýsovat první favorité letošního ročníku WSBK. Mezi nejvážnější kandidáty na nedělní vítězství v prvních dvou závodech patří jezdci týmu Ducati Fila, tedy domácí borec Ruben Xaus a britský pilot Neil Hodgson, kteří přivedou na startovní čáru závodu poprvé nový stroj Ducati 999 F03. Hodgson a Xaus byli nejlepšími jezdci již při třídenním testování ve Valencii a tak role favoritů jim patří jistě právem, jen je otázkou zda zvítězí Hodgsonova zkušenost nebo Xausova znalost domácího prostředí. Hodgson se již vyléčil ze svého zranění ruky, které mu zabránilo během zimy pořádně testovat a tak jako vážnějšího favorita bych viděl právě tohoto britského pilota.
Na loňských továrních motocyklech Ducati 998 F02 pojedou jezdci týmu HM Plant Ducati. Jmenovitě to je pak dlouholetý soupeř Hodgsona v britském supebikovém šampionátu Chris Walker a mladý nadějný jezdec James Toseland. Walker po přechodu od továrny Kawasaki na dvouválcovou Ducati s tovární podporou dostal nový směr svého sportovního života, který chce využít. Zřejmě právě Walker bude jedním z nejvážnějších soupeřů dvojice továrny Ducati. Toselan si na závěr loňské sezóny odzkoušel pohled ze světového pódia a tak jistě bude chtít zpět na ony bájné tři schůdky. Komplikovat mu to zřejmě bude ještě nedoléčené zranění, které ho vyřadilo prakticky z celé testovací, okurkové sezóny.
Zajímavý pohled bude na nový tým Foggy Petronas Racing, který nasazuje nové stroje FP1 s jezdci Troyem Corserem z Austrálie a Jamesem Haydonem z Británie. Corser již při testech naznačil, že stroj je připravený pro místa mezi nejlepšími a připočteme li k tomu oblibu okruhu (Corser zde již získal double) mohl by se při svém prvním představení objevit stroj FP1 hodně vysoko.
Se stroji Ducati 998RS různého stáří se objeví celá plejáda privátních jezdců, ze kterých bych chtěl jmenovat především italského veterána Pier Francesca Chiliho (Team PSG-1), navrátilce do této třídy Régise Laconiho a jeho kolegu, domácího pilota Davida Garciu (oba Team Caracchi NCR Nortel Networks), velmi bude zlobit trojce týmu D. F. X. Racing Australan Steve Martin, Španěl Juan Butista Borja a Marco Borciani. Zajímavý bude pohled na jezdce a šéfa týmu v jedné osobě Lucia Pederciniho a jeho hochy (Serafino Foti a Nello Russo).
S dvouválcovými stroji nastoupí do úvodního závodu dále Mark Heckles (Team Rumi) a bývalý vítěz evropského mistrovství třídy Superstock Walter Tortoroglio (White Endurance Team). Oba tito jezdci pojedou na renovovaných loňských strojích Honda VTR 1000 SP2. S dvouválcem Ducati 998RS měl do úvodního závodu nastoupit i náš Jiří Mrkývka (dokonce je i uveden ve startovní listině závodu ve Valencii), ale problémy s financováním zcela nového stroje bolognské továrny ho prozatím odsoudili pouze do role diváka. Nový motocykl 998RS je tedy stále ještě v továrně a se starým motocyklem 996RS opravdu nemá cenu do Španělska odcestovat. Škoda.
Proti této plejádě dvou a tříválcových motocyklů (tříválec pouze v podobě FP1) se postaví jako každý rok i stroje o čtyřech válcích. V letošní sezóně se továrna Suzuki společně s několika soukromníky rozhodla využít nové pravidlo, které dovoluje nasadit čtyřválcový stroj o obsahu do 1000 ccm (s restrikcí přívodu vzduchu) a tak již na úvod budeme moci sledovat španělského továrního jezdce Gragorio Lavillu jak vodí superrychlý stroj Suzuki GSX-R1000, který již testoval například také v daleké Malajsii. Čtyřválec o obsahu 1000 ccm zvolil také tým UnionBike GIMotorsport, který pro své jezdce Alessandra Gramigniho, bývalého Mistra Světa 125 ccm, a Giovanni Busseie připravil motocykly Yamaha YZF R1.
Továrna Kawasaki soustřeďuje své síly do třídy Supersport a především do třídy MotoGP a tak v letošním roce uvidíme pouze satelitní tým Kawasaki Bertocchi jenž pro své jezdce Ivana Clementiho a Maura Sanchiniho připravil stroje o obsahu 750 ccm, tedy dobře známé Kawasaki Ninja ZX-7RR (továrna Kawasaki prý však již připravuje stroj ZX-10R).
Startovní listina třídy World Superbike pro závody ve Valencii
World Supersport:
Do svého pátého roku pod hlavičkou oficiálního Mistrovství Světa vstupuje třída Supersport a bude to jistě rok jaký dlouho nebyl, dokonce si troufám říci, že to bude rok jaký ještě nebyl. Všechny japonské továrny připravili zcela nové motocykly, které vložili do rukou mnoha jezdců. Oficiální startovní listina čítá celkem 29 pilotů z nichž plných 24 bude mít buď přímo tovární stroj nebo alespoň silnou podporu japonské továrny. Tak se na tyto jezdce podívejme.
Tradičně nejmenší počet motocyklů bude mít ve třídě Supersport továrna Suzuki, která do letošního roku vysílá pouze osvědčenou dvojici, se kterou v loňském roce slavila úspěchy. V týmu Alstare Suzuki pojedou na strojích GSX-R600 Japonec Katsuaki Fujiwara a Francouz Stéphane Chambon.
Pět svých revolučních strojů ZX-6RR nasadí továrna Kawasaki, jen dva však pojedou s absolutní podporou továrny. V týmu Kawasaki Racing se představí především loňský Mistr Světa Fabien Foret, který odešel od továrny Honda a obsadil u Kawasaki volné místo po jiném Mistru Světa Andrew Pittovi. Jako dvojku angažovala továrna Kawasaki španělského jezdce Pere Ribu jenž se tak po svém propadáku v MotoGP vrací do třídy, kde si v minulosti dělal nároky na světový titul.
Po čistě továrním týmu zde máme dva týmy s “pouze“ tovární podporou. Tím prvním je tým Saveko Racing s Mistrem Evropy této třídy Kai Borre Andersenem (NOR) a Didierem Vankeymeulenem (BEL). Druhým týmem s tovární podporou a s naprosto novým strojem, který znamená převrat v nastavovacích možnostech třídy šestistovek je tým Kawasaki Bertocchi jenž však nasazuje pouze jednoho jezdce, kterým se stal italský pilot Stefano Cruciani.
Velké zastoupení vysílá do letošního ročníku továrna Yamaha kde stroj YZF R6 a plnou tovární podporu získali především jezdci týmu Yamaha Belgarda kde zraněného Paula Casiliho (záda) a Jamese Whitmana (porucha vidění) nahradí dvojice z Moto Grand Prix Jürgen Van Den Goorbergh a Simona Sanna. Dále pojede továrně dvojice německých pilotů Jörg Teuchert a Christian Kellner (oba Yamaha Motor Deutschland GMBH). Silnou tovární podporu pak bude mít Alessio Corradi (Italia Spadaro F. R.), Gianluca Nannelli (Team Lorenzini by Leoni), ale také Francouzi Matthieu Lagrive a bývalý Mistr Světa v motocyklové třídě Supermoto Thierry Van Den Bosch (oba Yamaha Motor France – IPONE).
Asi nejsilnější sestavu, zahrnující plnou tovární podporu osmi jezdcům, vyšle do boje o obhajobu světové koruny továrna Honda. Sice od továrny utekl loňský Mistr Světa Fabien Foret, ale v týmu Ten Kate ho jistě plně nahradí, jak ukázaly poslední testy, dvojice australských jezdců Chris Vermeulen a Karl Muggeridge. Továrna dodala motocykly i se svými techniky také do týmů Van Zon Honda T. K. R. (Iain MacPherson, Werner Daemen), Dark Dog Honda BKM Racing (Christophe Cogan, Broc Parkes) a do nového týmu Mistra Světa sajdkár Klaffi Honda (obert Ulm, Gianluigi Scalvini).
V této třídě však pojedou i další jezdci s buď větší či menší podporou továrny Honda, za všechny tyto jezdce bych alespoň vzpomněl úspěšného motokrosového jezdce Fréderica Bolleye ve francouzském týmu MOTO 1. Prakticky se dá říci, že skoro všichni oficiální jezdci Mistrovství Světa Supersport nají za svými zády podporu jedné z japonských továren a to v menší či větší míře. Zajímavostí je jistě i fakt, že v letošním roce uvidíme v této třídě pouze japonské motocykly (odešlo Ducati)
Startovní listina třídy World Supersport pro závody ve Valencii
European Superstock:
Nejpočetněji zastoupená bude při WSBK víkendu tradičně třída evropských Stocksportů, ve které sice skončil náš Marek Červený, ale ve které nyní nastoupí další dvojice českých jezdců a tak nepřijde opět náš fanoušek této třídy litrových motocyklů o správnou podívanou. V týmu STK Czech Accr Team nastoupí do bojů o evropské body Tomáš Mikšovský a Matěj Smrž, mladší bratr známějšího Jakuba. Oba jezdci budou sedlat motocykly Honda CBR 954 RR Fireblade a čas nám jistě ukáže jak zvládli přechod ze třídy 125 ccm rovnou do čtyřtaktních litrů.
Nejpočetněji bude v této třídě tradičně zastoupen stroj Suzuki GSX-R1000, do závodu ve Valencii je přihlášeno 17 těchto strojů. Za největšího favorita této třídy po odchodu loňského Mistra Evropy, italského jezdce Vittorio Iannuzza, považuji v úvodním závodě jeho krajany Gianlucu Vizziella a Alessio Veliniho (oba Yamaha YZF R1). Zlobit by mohli také Irové Michael a John Lavertyové (oba Suzuki GSX-R1000). Zajímavý bude pohled na další jezdce, kteří odešli ze třídy 125 ccm, jmenovitě to pak jsou Lorenzo Lanzi (Ducati 999S) a Michel Fabrizio (Suzuki GSX-R1000). Na přední místa se bude chtít konečně protlačit William de Angelis (Ducati 999S), bratr slavnějšího Alexe nebo například další Ital Lorenzo Alfonsi (Yamaha YZF R1).
Všeobecně se však dá říci, že před prvním závodem jsou karty zcela otevřené a raději se nechme překvapit jak to vše dopadne.
Startovní listina třídy European Superstock pro závody ve Valencii
Word Superside:
Třída sajdkár bude zřejmě, jak se stalo tradicí, opět záležitostí několika vyvolených a tak snad jen připomeňme Top jezdce loňské sezóny.
Své postavení Mistra Světa bude chtít potvrdit Steve Abbott se spolujezdcem Jamie Biggsem (Yamaha LCR). Naopak útok na jejich postavení lze očekávat především od jejich krajanů Steve Webstera s Paulem Woodheadem (Suzuki LCR) nebo od bývalého Mistra Světa Klause Klaffenböcka s Christianem Parzerem (Yamaha (LCR). Pohled zezadu jistě nebude chtít snášet také duo Jörg Steinhausen/Trevor Hopkinson (Suzuki LCR) nebo Tom Hanks/ Phil Biggs (Yamaha Windle).
O této třídě se však dá říci to samé jako o třídě Superstock, tedy že více můžeme říct až po prvním závodě. Přesto bych rád upozornil na mého osobního černého koně šampionátu. Tímto pro mě zajímavým jezdcem by se mohl stát Brit Jock Skene se spolujezdcem Neilem Millerem (Suzuki LCR). Již nyní, před startem šampionátu si zapamatujte jeho jméno.
Startovní listina třídy World Superside pro závody ve Valencii
Program 1. kola WSBK:
Pátek:
9:00 – 9:25 = Superstock (volný trénink)
9:35 – 10:20 = Supersport (volný trénink)
10:30 – 11:30 = Superbike (volný trénink)
11:45 – 12:15 = Superside (volný trénink)
13:15 – 14:00 = Supersport (1. kvalifikace)
14:15 – 15:15 = Superbike (1. kvalifikace)
15:30 – 16:15 = Superstock (1. kvalifikace)
16:30 – 17:00 = Superside (1. kvalifikace)
Sobota:
9:00 – 9:45 = Superstock (2. kvalifikace)
10:00 – 10:45 = Supersport (volný trénink)
11:00 – 12:00 = Superbike (2. kvalifikace)
12:12 – 12:45 = Superside (2. kvalifikace)
13:45 – 14:30 = Supersport (2. kvalifikace)
14:45 – 15:45 = Superbike (volný trénink)
16:00 – 16:45 = Superbike (Superpole)
17:10 – 18:00 = Superside (závod na 18 kol - 72,090 km)
Neděle:
9:00 - 9:10 = Superstock (Warm-Up)
9:20 - 9:40 = Superbike (Warm-Up)
9:50 - 10:10 = Supersport (Warm-Up)
10:30 = Superstock (závod na 13 kol - 52,065 km)
12:00 = Superbike (1. závod na 23 kol - 92,115 km)
13:20 = Supersport (závod na 23 kol - 92,115 km)
15:30 = Superbike (2. závod na 23 kol - 92,115 km) Na úplný závěr mi dovolte vyhlásit další, tedy druhý ročník tipovačky na výsledky závodů. Ti kdo navštěvovali můj starý web jistě vědí o co jde a pro nové návštěvníky jen krátce z pravidel soutěže.
Tipujeme vždy na mnou oznámené závody, nelze tedy vybírat z libovolných podniků a především, tipujeme vždy pouze vítěze závodů a umístnění našich jezdců. Pro letošní rok jsem udělal jedno změnu (jelikož nebude celoroční vědomostní soutěž) a sice, že každý správný tip bude nyní pouze za deset bodů. V případě tipování na nějaké významné událostní závody mohu dát bodů více, ale to se vždy dozvíte dopředu.
Tipuje se do komentářů pod články a to od vypsání tipovačky (POZOR zde je změna od loňského roku) až do startu prvního volného tréninku dané třídy. V praxi to znamená, že se začíná tipovat až po vyhlášení toho daného kola a končí se v čase startu prvního volného tréninku - vždy podle času serveru což znamená, že rozhodující je čas zapsání vašeho tipu (čas u každého komentáře). UKÁZKA: tipovat na vítěze závodu WSS můžete začít nyní, poslední tip pak může být odeslán max dne 28. 2 v čase 9:35 hod.
Snad tomu všichni rozumí, pokud ne - zeptejte se. Jednoduše napište jméno, o kterém si myslíte, že vyhraje vámi vybraný (nohou být všechny) závod nebo napište přesné pořadí našich jezdců v cíly závodu. Zde je nutné upozornit, že pokud si myslíte, že náš jezdec nedojede do cíle, napište za jeho jméno "0". POZOR: změna oproti loňskému roku - "0" není počítána pokud se náš jezdec nekvalifikuje!!! V tomto případě by váš tim měl být řádně označen jako př. - Smrž - nekvalifikuje se nebo např. Smrž-NC
Nyní již na co se tipuje tento víkend.
Tipujeme vítěze obou závodů WSBK, vítěze Superpole WSBK, vítěze závodů WSS, WSTK a WSIDE. Dále tipujeme přesné umístnění našich jezdců (Mikšovský, Smrž) v závodě Superstock.
Jedna další změna oproti loňskému roku - já se také zúčastním tipovačky, ovšem bez nároku na jakoukoliv případnou cenu. A když jsme u cen - nějaké budou, ale tipovačka končí až v listopadu po posledním závodě španělského mistráku, tak zatím nevím jaká to bude cena, ale ještě jednou říkám, nějaká cena pro nejúspěšnější hráče bude!.
Takže - tipujte, ... hodně štěstí!

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist