WSBK Phillip Island Preview

Úvodní zastavení nad superbikovým víkendem, který nás nyní čeká. Jedou se závody na oblíbeném okruhu Phillip Island v Austrálii.

WSBK Phillip Island Preview
V roce 1928 se na 10,459 km dlouhém okruhu pořádaly první automobilové Grand Prix, v roce 1931 se poprvé přidaly i motocykly, které zda začaly jezdit také, ovšem na silnicích o délce 19,308 km. Po závodech na přírodních tratích byl v roce 1956 otevřen již klasický autodrom, který však po několika letech vzkvétání začal pustnout. Před několika lety se však soukromý subjekt postaral o znovuvzkříšení tohoto okruhu, který si dnes většina jezdců jenž se na něm svezou oblíbí. Ano, řeč je o 4 445 m dlouhém okruhu na australském Phillip Island, tedy superrychlostním okruhu, který se jezdí do protisměru hodinových ručiček, a na kterém je poskromnu pravých zatáček (vlastně opravdové pravotočivé zatáčky jsou kromě rychlé první zatáčky pouze zatáčka číslo 10 a zatáčka Honda – proslavená Alexem Barrosem po loňském výletě ve zdejším závodě Grand Prix, k pravotočivým zatáčkám lze přiřadit i výjezd ze šikany MG). Tak na tomhle okruhu pojedou o tomto víkendu své druhé dějství jezdci Mistrovství Světa Superbike a Supersport.
Nádherný okruh je charakterizován obrovskou zátěží na pneumatiky, které zde dosahují teplotu až 130 °C. Firma Michelin například pro tento závod speciálně vyvinula novou pneumatiku, která má jeden druh separace na pravé straně a druhý druh separace na levé straně. “Na levé straně pneumatiky používáme tvrdší druh separace než na pravé straně, protože většina zatáček na tomto okruhu je doleva“, říká Jean Hérissé z Michelinu o speciálních pneumatikách pro nejméně souměrný okruh v celém superbikovém mistrovství. “Zdejší levotočivé zatáčky jsou velký problém pro životnost pneumatik, protože jsou nesmírně rychlé“, doplňuje Hérissé šéf motocyklového závodního oddělení továrny Michelin pan Nicolas Goubert. “Okraj zadní pneumatiky odnáší v plné míře rychlostní zátěž což je pochopitelně nejhorší situace pro výrobce pneumatik. V tomto případě však není problém přilnavost, ale najít separaci a následnou stavbu pneumatiky, která odolá těmto extrémním podmínkám“, doplňuje šéf oddělení, které na okruh Phillip Island přiveze celkem 600 pneumatik (400 zadních a 200 předních). Pro srovnání uvedu, že na závody Grand Prix vozí Michelin 2000 pneumatik.
A nyní již k předpokládaným možnostem závodu třídy Superbike a k jeho hlavním favoritům. Po dvojitém double továrních pilotů týmu Ducati Fila, tedy Brita Neila Hodgsona a Španěla Rubena Xause budou jistě tito jezdci na strojích Ducati 999 F03 patřit právě k nejžhavějším aspirantům na vítězství v australském kole světových superbiků. Na paty by jim měli opět šlapat především Chris Walker a snad i James Toseland z týmu HM Plant Ducati, kteří jedou loňské tovární modely Ducati 998 F02. Ve skupině bojovníků o vítězství by se měl na domácím okruhu ukázat i Troy Corser s Foggyho strojem FP1. Své ambice i ambice stroje ukázal Corser již i ve Valencii, když se dokázal v Superpole dostat do první řady startovního roštu. Doma by mohl pozlobit ještě více. Jen pro zajímavost uvedu, že právě Troy Corser je stále držitelem nejenom traťového rekordu pro tuto třídu (1:33,019 z roku 1999), ale i absolutně nejrychlejšího kola superbiků na Phillip Islandu (1:32,193 také z roku 1999). Otázkou zůstává výkon druhého jezdce týmu Foggy Petronas Racing, tedy britského pilota Jamese Haydona.
Kartami v první desítce bude vážně míchat i veterán Pier Francesco Chili se svým strojem Ducati 998RS nebo další z domácích jezdců Steve Martin se stejným strojem jako Chili ovšem týmu DFX Ducati. Na strojích Ducati 998RS se představí velká plejáda dalších jezdců, kteří by mohli promluvit do pořadí mezi prvními deseti jezdci v cíli závodu a to ať již navrátilec do WSBK Régis Laconi, další rychlý Španěl Juan Batista Borja, střelec na pneu Pirelli Maco Borciani nebo jezdec a vlastník týmu v jedné osobě Lucio Pedercini. Každopádně souboj o nejlepšího privátního jezdce je zcela otevřen.
Tvrdé konkurenci dvouválcových strojů Ducati bude chtít vážněji konkurovat továrna Suzuki se svým strojem GSX-R1000 jenž vodí Gragorio Lavilla. Stroj jistě svůj potenciál má a na rychlém Phillip Islandu by ho mohl uplatnit, je však podle mne otázkou jak se extrémně náročný kruh zachová ve spojitosti se sílou motoru k pneumatikám tohoto stroje. V souboji o nejlepší litrový čtyřválec zbude na dvojici týmu Kawasaki Bertocchi tedy na Ivana Clementiho a Maura Sanchiniho (oba Kawasaki ZX-7RR) zřejmě opět role paběrkujících jezdců, stejně jako na Giovanniho Busseie na stroji Yamaha YZF R1.
Náš Jiří Mrkývka se tohoto závodu opět nezúčastní, když první start plánuje až do italské Monzy.
Ve třídě Supersport je skupina jezdců z nichž by mohl vzejít případný vítěz daleko otevřenější. Ze strany japonských továren došlo v letošním roce k posílení svých obchodních záměrů právě na motocykly této třídy a tak se není co divit, že se v této třídě objevuje více jak dvacet jezdců s továrním materiálem nebo alespoň s velkou tovární podporou. Favority tak lze hledat ve středu čtyř továren: Suzuki – Katsuaki Fujiwara, Yamaha – Christian Kellner, Jörg Teuchert, ale i Alessio Corradi, překvapit by mohli Jürgen vd Goorbergh a Simone Sanna, kteří tento okruh znají z působení v Moto Grand Prix, Kawasaki – Fabien Foret, Pere Riba, Honda – především Chris Vemeulen a Karl Muggeridge, ale i Christophe Cogan a Broc Parkes, zajímavý bude pohled na jízdu Roberta Ulma.
Škála favoritů tedy podle mě ohromně velká a tak pokud bych měl vše zeštíhlit, na pódiové umístnění bych viděl domácí duo Vermeulen-Muggeridge doplněné o Japonce Fujiwaru. V jakém pořadí to však bude si nedovolím tvrdit, protože zvítězit může z této trojice opravdu kdokoliv. Jen bych chtěl upozornit na výsledek prvního závodu ve Valencii kde zvítězil Fujivara před Vermeulenem a Corradim. Ze jmenovaných jezdců byl nejvýše v loňském závodě na Phillip Islandu právě Katsuaki Fujiwara, který dokončil závod v roce 2002 na čtvrtém místě se ztrátou 8,531 sec. na vítězného Andrew Pitta (dnes MotoGP). Druhý dojel v roce 2002 Piergiorgio Bontempi s továrním strojem Ducati 748 (nemám tušení kde letos skončil a zda neskončil absolutně) a třetí Stéphane Chambon jenž porazil Fujiwaru, svého týmového kolegu, až na cílové čáře (letos pro zranění z Valencie zřejmě nenastoupí, i když v Austrálii bude a hovoří o tom, že pokud se bude cítit dobře, tak se pokusí vstoupit do letošního šampionátu).
Závěrem mi dovolte dvě upozornění, to prvé se týká televizního přenosu, kdy stanice TV Eurosport vysílá v neděli brzo ráno přímý přenos ze závodů WSBK a WSS. Přesné časy přenosů vám ještě upřesním, dle mých přepočtů by start do prvního závodu WSBK měl být ve 3:00 resp. 4:00 hodin našeho času – ze soboty na neděli se totiž v Evropě mění čas. Eurosport však první závod nebude zřejmě vysílat v přímém přenosu, protože dává přednost světovému šampionátu v krasobruslení ve Washington. Prozatímní TV plán vypadá následovně:
6:00 - 6:15 úvod
6:15 – 7:15 WSBK první závod (záznam)
7:15 – 8:30 WSBK druhý závod (PP)
8:30 – 9:15 WSS (záznam)
Druhé upozornění je na tipovací soutěž, kde si pod libovolným článkem můžete až do startu prvního pátečního, volného tréninku zatipovat vítěze superbikového Superpole, dále pak vítěze prvního a druhého závodu třídy Superbike i vítěze závodu třídy Supersport. Startovní listina třídy World Superbike
Startovní listina třídy World Supersport

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist