Tourist Trophy Isle of Man 2004

Na Ostrově Man se konal tradiční týden Tourist Trophy, který přivedl na přírodní horský okruh stovky motocyklových závodníků.

Sobota - 5. června 2004
Formula One TT
V sobotu 5. června začal na Ostrově Man legendární podnik Tourist Trophy Isle of Man. Tento závod je nejstarším dochovaným závodem silničních motocyklů, který se stále jezdí na původní, přírodní trati. O náročnosti více jak 60 kilometrů dlouhého okruhu svědčí i mnoho havárií, které v nemálo případech skončili smrtí jezdce.
Jako první se na start svého závodu postavili jezdci třídy Formula One TT, tedy jezdci na superbikových motocyklech do 1000 ccm. Ze svého čtvrtého vítězství v nějakém ze závodů TT se radoval Brit John McGuinness (Yamaha YZF R1), který při své pouti za vítězstvím dosáhl již prvním kolem nejlepší čas, jaký kdy byl na Manu dosažen. Jeho rychlé kolo mělo hodnotu 17:43,8 minuty což odpovídá průměrné rychlosti 127,68 MPH (cca 204,3 km/h). McGuinness tak překonal o 3,2 sekundy dva roky starý rekordní záznam dnes již zesnulého Davida Jefferiese.
Na druhém místě dojel se ztrátou 18,6 sekundy další z jezdců, kterým okruh na Ostrově Man přirostl k srdci – Adrian Archibald (Suzuki GSX-R1000), jenž odsunul na třetí pozici svého týmového kolegu, jezdce z Nového Zélandu Bruce Ansteye (Suzuki GSX-R1000). Pro čtvrté místo si dojel Jason Griffiths (Yamaha YZF R1) před pátým Ianem Lougherem (Honda CBR 1000RR), šestým Richardem Brittonem (Suzuki GSX-R1000), sedmým Markem Parrettem (Yamaha YZF R1), osmým Chrisem Heathem (Honda CBR 1000RR), devátým Ianem Armstrongem (Yamaha YZF R1) a desátým Ianem Hutkinsonem (Suzuki GSX-R1000)
Sidecare Race A
Sobotním druhým závodem byl první ze dvou závodů třídy Sidecare. Startovní pole nejprve osiřelo o jednoho z favoritů, když do závodu nemohla nastoupit posádka Ian Bell-Craig Hallam, která v kvalifikaci ošklivě havarovala v obávaném místě Hillberry. Pilot sidecaru Ian Bell přišel při havárii o jeden prst, zatímco jeho spolujezdec Craig Hallam bude muset podstoupit operaci spojenou s vložením kožního štěpu.
V závodě, který se jel na tři kola, zvítězila posádka týmu DMR Honda Dave Molyneux – Daniel Sayle, kteří tak jako domorodci z Ostrova Man potvrdili znalost okruhu. Na druhém místě se umístila také posádka týmu DMR Honda, kterou byli loňští vítězové Nick Crowe s Darranem Hopem. Se skoro dvouminutovou ztrátou dorazila do cíle posádka Steve Norbury – Scott Parnell (Sherlbourne Yamaha)
Závodu se zúčastnila také rakouská posádka bývalých Mistrů Světa – Klaus Klaffenböck, Christian Parzer, pro kterou byl závod na Manu nejen vůbec prvním seznámením s tímto okruhem, ale jak se rakouský šampión Klaffenböck vyjádřil, byl to pro posádku také vůbec první start na klasickém přírodním okruhu. Rakušané si jako svůj cíl vytýčili dosažení alespoň jednoho kola, které absolvují v průměru přes 100 MPH (cca 160 km/h). Svůj cíl splnili skoro již v úvodním kole, které absolvovali průměrem 99,82 MPH, poté svým druhým kolem splnili požadovaných 100 mil, když Velký horský okruh zajeli průměrnou rychlostí 101,95 MPH (cca 163,12 km/h). Nakonec svou první návštěvu TT Isle of Man proměnili Klaffenböck a Parzer v konečné 19. místo
Pondělí - 7. června 2004
Ultra Lightweight 125 ccm / Lightweight 400 ccm
Společný závod tříd Ultra Lightweight 125 ccm a Lightweight 400 ccm, tedy závod klasické třídy GP 125 ccm a čtyřtaktních, produkčních motocyklů s obsahem do 400 ccm, byl z důvodu mlhy v horské části Snaefell dlouho odkládán a nakonec s dvouhodinovým zpožděním i odstartován.
Ve třídě Ultra Lightweight obhájil své loňské vítězství Chris Palmer na motocyklu Honda RS 125R, který skoro o minutu odsunul na druhé místo Roberta Dunlopa. Pro třetí místo si dojel Nigel Beattie před čtvrtým Garry Bennettem a pátým Mattem Jacksonem.
Z vítězství nejen v silnějších “čtyřstovkách“, ale i z absolutního vítězství v tomto závodu, se radoval John McGuinness, který na motocyklu Honda CBR 400RR odsunul o 33 sekund na druhé místo Steve Linsdella na motocyklu Yamaha FZR 400. Na třetím místě se umístil Mark Parrett (Honda CBR 400RR), zatímco čtvrtý dojel Roy Richardson (Honda RVF 400) a pátý John Barton (Yamaha FZR 400).
Úterý - 8. června 2004
1000cc Production TT
Závod třídy Superstock se měl původně konat již v pondělí, ale vzpomínaná mlha a odklad nejslabší třídy zapříčinil, že nezbyl dostatek času na konání závodu produkčních “litrů“. Došlo tak tedy na přesunutí na jinak volný, sudý den.
Z vítězství v závodě se radoval potřetí v kariéře Bruce Anstey (Suzuki GSX-R1000) z New Zelandu, který o 18 sekund porazil Johna McGuinnesse a o dalších 6 sekund Jasona Griffithse (oba Yamaha YZF R1). Pětici nejlepších doplnili ještě čtvrtý Ian Lougher (Honda CBR 1000RR) a pátý Adrian Archibald (Suzuki GSX-R1000).
Středa - 9. června 2004
Junior TT
Další závod se konal již v pravidelném termínu. Tímto závodem byl závod třídy Junior TT, tedy klasická třída Supersport. V závodě se potřetí během jednoho týdne radoval z vítězství John McGuinness (Yamaha YZF R6), který se tak zapsal po bok takových legend tohoto slavného podniku, jakými jistě jsou především Mike Hailwood, Joey Dunlop, Steve Hislop či David Jefferies. Na druhém místě dokončil tento závod se ztrátou 17. sekund Bruce Anstey (Suzuki GSX-R600), třetí dojel Jason Griffiths (Yamaha YZF R6), čtvrtý Richard Britton (Honda CBR 600RR) a pátý Mark Parrett (Yamaha YZF R6).
Sidecare Race B
Ze svého desátého vítězství se radoval Dave Molyneux, který společně se spolujezdcem Danielem Saylem zvítězil ve druhém závodě třídy Sidecare. Molyneux si tak zopakoval týden staré vítězství ze soboty 5. června, což pro něj znamenalo vyrovnání rekordu ve třídě motocyklů s postraním vozíkem, Molyneux má tedy deset vítězství, stejně jako Rob Fisher, který však na rozdíl od Molyneuxe své triumfy již nerozšíří.
Pořadí na následujících místech bylo naprosto shodné jako v prvním závodě a tak si jen připomeňme, že druhý dojel Nick Crowe s Darranem Hopem, třetí Steve Norbury se Scottem Parnellem a čtvrtý Roy Hanks s Dave Wellsem. Až na pátém místě byla jiná posádka než v prvním závodě, když se ve středu radoval Gary Bryan se Steve Hedisonem, kteří v prvním, sobotním závodě dojeli na osmém místě.
Mistři Světa Klaus Klaffenböck s Christianem Parzerem se v tomto závodě postupně propracovávali polem jezdců, které čítalo víc jak šedesát sidecarů. Jejich snahu o dobrý výsledek však zhatila technická závada na jejich stroji Yamaha, která je zastavila ve druhém kole u Glen Vine, a to když jeli na 14. místě. Klaffenböck poté prohlásil, že příští rok opět velmi rád přijede závodit na TT Isle of Man, ale již si přiveze motor značky Honda, který v náročných podmínkách pracuje lépe než Yamaha, se kterou Klaffi letos bojoval o své umístění (na Manu se jezdí s motorem o obsahu do 600 ccm)
Pátek - 11. června 2004
Production 600 TT
Vyvrcholení letošní Tourist Trophy Isle of Man přišlo tradičně v pátek, kdy byly na programu dva finálové závody. Tím prvním byl závod produkčních šestistovek, který se stal kořistí Ryana Farquhara, jenž nedbal zranění pravého zápěstí a po mnoha letech přinesl továrně Kawasaki vítězství na nejtěžším okruhu světa. Farquhar porazil se strojem Kawasaki ZX-6RR Bruce Ansteye (Suzuki GSX-R600), jenž dokončil závod na druhém místě se ztrátou pouhých 2,3 sekundy. Na třetím místě dojel v závodě, který se konal na okruhu jenž byl ve spodní části zcela suchý, ale v horské části se jelo na mokru, letošní trojnásobný vítěz John McGuinness (Yamaha YZF R6), který na druhého Ansteye ztratil dalších devět sekund. Se čtvrtým místem mohl být mezi 69. jezdci, kteří dokončili závod, jistě spokojený Jason Griffiths (Yamaha YZF R6). Pětici nejlepších zakončil Ian Lougher (Honda CBR 600RR).
Senior TT
Vyvrcholení celého týdne TT se odehrálo v tradiční režii, o kterou se postaral závod Senior TT. V tomto závodě se konečně dočkal svého letošního vítězství Adrian Archibald, který 150 mil, jenž znázorňují délku čtyř okruhů, absolvoval za 1´13:08,1 hodiny a při průměrné rychlosti 123,81 MPH odsunul na druhou pozici svého kolegu z týmu TAS Suzuki Bruce Ansteye. K vítězství Archibaldovi notně pomohla technická porucha motocyklu Johna McGuinnesse, který první tři kola vedl, ale pak musel odstoupil. Třetí dokončil finálový závod Gary Carswell (všichni Suzuki GSX-R1000), který však na vítěznou dvojici ztratil již víc jak minutu.
V posledním závodě týdne dojel na čtvrtém místě Mark Parrett, zatímco na páté pozici přijel do cíle Martin Finnegan (oba Yamaha YZF R1).
Vítězství Adriana Archibalda ze Severního Irska také určilo držitele prémie 10 tisíc britských liber a k tomu Ceny Joey Dunlopa, tedy trofeje, která se uděluje nejlepšímu jezdci v součtu závodů Formula 1 TT a Senior TT. Tímto jezdcem se stal právě Archibald.

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist