Suzuka Preview

Úvodní pohled na nadcházející víkend spojený s přehledem hlavních favoritů nedělního závodu.

Suzuka Preview
Pánové a dámy – je to tu!!!!
Již v pátek ráno našeho času se rozezní zvuk závodních motorů těch nejlepších světových jezdců – začíná Mistrovství Světa silničních motocyklů ve třídách 125, 250 a MotoGP. První závod roku se jede opět na těžkém okruhu v japonské Suzuce, který doznal dvě zásadní změny – byla přebudovaná zatáčka R130 a finální retardér Casio Triangle. Nejprve trochu o okruhu Suzuka, který vznikl na začátku šedesátých let a nesl původní název Motor Sportsland (odtud také název Suzuka Circuitland). Okruh byl postavený v blízkosti města Suzuka obklopeného rýžovými poli. Okruh patří továrně Honda a proto se zde vždy stroje této značky favorizovali. V roce 1960 ho nechal postavit Soichiro Honda a dodnes slouží jako testovací okruh pro tuto továrnu.
Proč vlastně okruh vznikl? V padesátých letech se začínala továrna Honda prosazovat po celém světě a zoufale se potřebovala blýsknout na vlastní půdě, kde chtěla deklasovat své protivníky. V té době se po celém Japonsku stále jezdilo převážně po silnicích z "kočičích hlav" a závody se organizovaly na horských silnicích. Továrna Honda si proto umanula, že postaví vlastní supermoderní okruh, což v letech 1960 - 1962 uskutečnila. Samotný pan Honda často vyrážel na evropská motocyklová kolbiště, kde ve svém týmu utrácel množství peněz a sbíral informace o okruzích. Všechny nashromážděné informace poté použil při stavbě okruhu v Suzuce, ze kterého učinil jeden z nejnáročnějších okruhu na celém světě. Můžeme mu nyní vzkázat - DĚKUJEM!
Podívejme se nyní na předpokládané vyhlídky jezdců v jednotlivých kategoriích.
Třída 125 ccm: Zde nasazuje továrna Aprilia několik dost významně přebudovaných motocyklů, kde velkých změn zaznamenal především podvozek stroje zatímco motoricky si vesměs jezdci stěžují, že loňský motor je výkonnější a spíše počítají v prvním závodě s použitím tohoto loňského motoru ve svých motocyklech. Na strojích Aprilia se představí z velkých favoritu především domácí Youichi Ui, který po vstupu do Grand Prix na stroji Yamaha a následnému přechodu k Derbi pojede na motocyklu již třetího výrobce. Mezi jezdce na které Aprilia dále spoléhá patří dvojice týmu Safilo Oxydo Race LCR, tedy veterán Lucio Cecchinello a jeho věkový opak Australan Casey Stoner jenž během testování dosáhl několika významných úspěchů. Dále zde máme vítězný loňský tým, který po odchodu Mistra Světa ke konkurenci angažoval nejlepšího německého jezdce této třídy Steve Jenknera, ke kterému přiřadil maďarskou hvězdičku Gábora Talmacsiho jenž tak během dvou sezón pojede již třetí typ motocyklu (vloni Italjet a Honda). S továrními speciály dále nastoupí také syn španělské legendy Pablo Nieto a jeho kolega v týmu Aspara Martineze Héctor Barbera jenž měl výborný především závěr loňské sezóny. Z jezdců na Apriliich by bylo dobré ještě zmínit alespoň Alexe de Angelise jenž sice nejede v oficiálním placeném týmu, ale dostal možnost sedlat právě ten nejlepší produkt italské továrny stejně jako jeho týmový kolega Gino Borsoi. Továrna Aprilia má v této třídě zastoupení celkem sedmnácti oficiálními jezdci a tedy těsně více jak polovinu startovního pole. Zda z toho bude těžit poznáme hned při prvním závodě.
Proti strojům Aprilia bude chtít nejúčinněji jistě zasáhnout japonská Honda, která opět rozdala mezi nejlepší světové jezdce své kitové stroje. K největším favoritům na celkové prvenství bude patřit jistě loňský třetí “muž“ světového šampionátu španělský jezdec Daniel Pedrosa, dále se bude chtít prosadit loňský nováček roku Mika Kallio jenž do letošní sezóny nastoupí s týmovým kolegou v podobě Japonce Masao Azumy. Z jezdců na Hondách by mohl překvapit ještě italský mladík Andrea Dovizioso. Osobně jsem zvědavý na naději našeho týmu Elit Grand Prix švýcarského jezdce Thomase Lüthiho, který právě od japonské továrny obdržel špičkový A-Kit. Celkově však od strojů Honda v letošním roce očekávám další ústup do pozadí a domnívám se, že pouze Pedrosa se dokáže pravidelně prosazovat na pódiové umístnění.
Španělská Derbi nahradila Uie bývalým Mistrem Světa této třídy, domácím Emilio Alzamorou, který společně se stále ještě patnáctiletým Jorge Lorenzem nastoupí do boje proti přesile. Pod patronaci manažera Gianpiera Sacchiho spadá ještě italská Gilera jenž angažovala na uvolněné místo po Manuelu Poggialim domácího borce v podobě pády proslulého Stefano Bianca jenž by se mohl zařadit v případě svého zklidnění mezi nejlepší jezdce.
Do letošního šampionátu pak ještě zasáhnou dva nový výrobci. Tím prvním je rakouská KTM jenž na své zcela nové stroje angažovala hvězdné osazení v podobě Mistrů Světa této třídy – Roberto Locatelliho a Arnauda Vincenta. Je však otázkou kdy a hlavně jak se začne KTM prosazovat mezi nejlepší, že se tak stane já osobně nemám pochyb, vždyť tato továrna patří v ostatních motocyklových disciplínách ke světové špičce.
Posledním je italský výrobce Malaguti, který bude podle mě hrát poslední housle i v šampionátu. Malaguti prostřednictvím týmu Semprucci angažovala italského jezdce Fabrizio Laie a Španěla Juliana Simona.
Třída 250 ccm: Ve třídě čtvrtlitrů nasadí své motocykly pouze tři továrny. Opět nejvíce strojů bude mít italská Aprilia. Největší šance se po zimní přípravě dávají z jezdců na těchto strojích nováčkovi této třídy Manuelu Poggialimu jenž nastoupí přímo v továrním týmu Aprilie. Velkou roli ve světovém šampionátu budou zřejmě hrát opět jezdci týmu Telefonica MoviStar Repsol-YPF Španělové Fonsi Nieto a Toni Elías, kteří však až na několik výjimek nepatřili v testech k nejrychlejším. Na plně tovární stroj přestoupil i Randy de Puniet jenž touží po svém prvním vítězství v závodech Grand Prix. Zajímavé bude sledovat také například navrátilce Anthony Westa nebo nováčka Chaze Davise. Oba tito jezdci naznačili, že tento rok na těchto strojích by mohl být právě jejich. Mezi standardně dobře jezdící se jistě zařadí také například Franco Battaini.
Zastavit ústup japonské Hondy z vrcholných pozic má zajistit nový stroj Honda RS 250W v rukou těch nejlepších. K výraznému promluvení do nejlepších míst se chystá s Hondou Roberto Rolfo nebo novic na tomto stroji, ovšem již ostřílený borec Sebastian Porto. Na kitovém stroji Honda do letošní sezóny třídy 250 ccm nastoupí i náš Jakub Smrž jenž si pro začátek sezóny neklade žádné vysoké cíle a upřednostňuje hlavně dojetí bez množství pádů.
Posledním výrobcem v této třídě je japonská Yamaha jenž nasazuje dva stroje Yamaha TZ s kitovými díly roku 2003. Jezdci jsou stejní jako v závěru loňské sezóny, tedy japonský pilot Naoki Matsudo, u kterého lze očekávat na domácí půdě atak pozic v první desítce a druhým jezdcem je naše jednička Jaroslav Huleš jenž s vervou a nadšením odcestoval do daleké země. Samotnou kapitolou budou díly pro stroje Yamaha, pokud dosáhnou patřičné úrovně, mohou jezdci Yamahy pomýšlet hodně vysoko. Mezi spoustou skvělých japonských jezdců startujících na divokou kartu bude pro Jardu jistě úspěch, pokud se jeho stříbrno-modrá Yamaha dostane na bodované pozice.
Třída MotoGP: Tak v této třídě nás zřejmě čekají skvělé boje. Předsezónní testování ukázalo jak hodně se rozšířil okru kandidátů na vítězství v závodě. Nemá cenu zde jmenovat továrny a jezdce, okruh favoritů je totiž nebývale velký. Jen připomenu, že celkem devět Mistrů Světa se bude ucházet o korunu nejlepšího jezdce světa roku 2003 (Honda – Max Biaggi, Valentino Rossi, Daijiro Kato, Yamaha – Olivier Jacque, Marco Melandri, Suzuki – Kenny Roberts, Ducati – Loris Capirossi, Troy Bayliss a Aprilia – Colin Edwards). Tito jezdci dohromady získali 17 světových titulů.
K jasně favorizovaným strojům Honda RC 211V se v předsezónním testováním přiřadili i stroje Yamaha YZR M1 a to především v rukách Alexe Barrose, v naprosto skvělém světle se ukázali nové stroje Ducati Desmosedici, které budou svým výkonem patřit k nejrychlejším strojům startovního pole, prototypní stroj Aprilia RS3 Cube se začíná prosazovat a Colin Edwards již dokázal pokořit několik traťových rekordů. Prozatím za očekáváním je továrna Kawasaki a ani poslední japonský zástupce – Suzuki prozatím nepředvedl výkony, které se očekávali. Velkou otázkou je čtyřtakt od Protonu, který prozatím ještě nikdo oficiálně neviděl v pohybu ovšem především jeho váha a velikost budou zajímat světová média. Zřejmě na závěr startovního pole je odsouzen prototyp od úpravce Harris, který se i v posledních IRTA testech na evropských okruzích ukázal jako opravdu slabý stroj. Poslední velkou neznámou bude na okruhu Suzuka stroj pana Moriwakiho, tedy upravená Honda RC 211V, která by však mohla být černým koněm nedělního závodu. Pro všechny třídy platí prozatím společná velká neznámá – počasí. Již nyní se hovoří o tom, že je velký předpoklad nedělního deště a tak mohou jít všechny papírové předpoklady stranou a výsledky mohou být naprosto odlišné od těch, které všichni předpokládají. V nejprestižnější třídě by mohl počasím vydělat například Colin Edwards, který tento okruh nejenže dobře zná ze svých účastí ve zdejším osmihodinovém vytrvalostním závodě, ale především protože je znám jako skvělý mokrý jezdec s citem a odhadem na vlhký asfalt.
Každopádně se máme nač těšit a já opět upozorním na přímí přenos TV Eurosport, která vysílá nejen závod, ale i oba kvalifikační tréninky v pátek i v sobotu.
Sezóna začíná a proto již nahlas zvolejme: Gentlemen, start your engines
Dovětek: nezapomeňte na tipovací soutěž – vstup například z pravého menu.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist