Rozhovor s Igorem Kalábem

Náš jeden z nejlepších jezdců třídy 125 ccm se připravuje na sezónu, ve které chce zaútočit na pozice nejlepších evropských jezdců. V rozhovoru jsme podrobně probrali loňskou sezónu, ale nejen jí ...

Rozhovor s Igorem Kalábem
Rozhovor s Igorem Kalábem
Fota k článku: archív Igora, Wlady39 a můj.
Ve světle událostí se tak trochu pozapomnělo na brněnského jezdce třídy 125 ccm, který v loňské sezóně dokázal v nabitém německém šampionátu IDM získat skvělé čtvrté místo. Igor Kaláb také úspěšně reprezentoval naší malou zemičku v evropském šampionátu nejnižší třídy, kde si kromě celkového 14. místa připsal své první pódium v této druhé nejvýznamnější soutěži starého kontinentu pro motocykly GP. Protože Igor patří již několik let mezi naše nejlepší jezdce třídy 125 ccm nezbývalo mi, než mu položit několik otázek.
Nejprve se však podívejme na stručný profil tohoto jezdce a na průběh jeho kariéry.
Profil Igora Kalába
Narozen - 5. 5. 1978 v Brně
Bydliště - Brno - Bystrc
Výška - 170
Váha - 56
Barva očí - tmavě hnědá
Barva vlasů - normální, tmavá :o))
Přezdívka - Iga
Záliby - Squash, horské (!!!!!!) kolo, plavání
Oblíbený jezdec - Kevin Schwantz
Oblíbená hudba - Trance a dance
Oblíbené jídlo - italská kuchyně a Mc Donald
Oblíbený nápoj - džus, voda
Oblíbené číslo - asi nemám
Oblíbený motocykl - Honda 125 RS, mám s bráchem Kawasaki 600 ZZR, chtěl bych jednou R6
Oblíbené auto - to naše s bráchem, naše ´ WRC ´ Seat Ibiza
Rodinný stav - svobodný!!!!!!
Kariéra Igora Kalába
1994
První závod (Simson Cup)
1995
Pohár ČMF 125 - 3. místo (jedno vítězství)
1996
Mistrovství České Republiky Juniorů 125 ccm - 2. místo
MEZ Mistrovství České Republiky ČR 125 ccm - 7. místo
1997
Mistrovství České Republiky Juniorů 125 ccm - 1. místo
MEZ Mistrovství České Republiky ČR 125 ccm - 2. místo
1998
MEZ Mistrovství České Republiky ČR 125 ccm - 2. místo
Grand Prix ČR 125 ccm (debut na divokou kartu) - 18. místo
1999
MEZ Mistrovství České Republiky ČR 125 ccm - 3. místo
Mistrovství Evropy 125 ccm - 13. místo v závodě (Most)
2000
MEZ Mistrovství České Republiky ČR 125 ccm - 2. místo (o pouhé 3 body)
Mistrovství Evropy 125 ccm - 15. místo (bez absolvování posledních dvou závodů)
Grand Prix ČR 125 ccm (na divokou kartu) - 18. místo
2001
Mistrovství Evropy 125 ccm - 21. místo (Honda)
MEZ Mistrovství České Republiky ČR 125 ccm - 8. místo (jedno vítězství - Honda)
2002
Mistrovství Evropy 125 ccm - 14. místo (Honda)
MEZ Mistrovství České Republiky ČR 125 ccm - bez bodů (dva starty - Honda)
IDM Mistrovství Německa 125 ccm - 4. místo (dvě vítězství - Honda)
ROZHOVOR S IGOREM KALÁBEM
Vraťme se k loňské sezóně, zhodnoť její průběh.
Asi moje nejlepší sezóna. Začala skvěle, no až od Lausitzringu, (v Itálii nám doslova vybuchl motor). Obrat k horšímu nastal v Assenu, kde jsem zbytečně spadl z 7.místa 200m před cílem v retardéru. (Při pádu se pravděpodobně narazila cívka,což jsme zjistili v Brně) Od té doby motorce chybělo asi 5 koní, což bylo vidět za týden v Paříží a pak v Salzburgu, kde motorka nechtěla dokonce nastartovat do volného tréninku,byly zlomeny právě dráty u cívky. Zde se vyměnil celý obvod, motorka ale stejně nejela s plným výkonem. Říkal jsem, že se musí vyměnit cívka,bylo mi řečeno, že byla vyměněna. Jestli jo, tak za špatnou, to jsme ale zjistili až v Brně. Prostě od Assenu do GP to bylo trochu trápení.
V tréninku na GP to bylo jasně vidět. Do warm-upu motorka ani nenastartovala, byla to cívka. V závodě to byla jiná motorka, točila 14000ot., to jsem tam od Assenu neviděl.
Ostatní závody pak už byly dobrý - škoda, že na Oscherslebenu jsme špatně nastavili motorku,byla chudá na konci rovinky,zajel jsem sice i nejrychlejší kolo, ale byl jsem myslím šestý. Na Hockenheimu jsem útočil na 2. místo těsně před čárou, ale Giussepetti vystrčil loket a já se o něho zachytil, jinak jsem šel přes něho. Tento manévr mě stál celkové 3. místo. No a v Cartageně jela motorka skvěle, bohužel jsem neodstartoval, poprvé v sezóně, první kolo 28. místo. Byla to stíhačka, jel jsem stejný časy jako špička.
Jinak jsem celý rok vydělával na startech, ještě že tak, protože tréninky mně moc nešly. V tréninku se asi moc soustředím na doladění všeho kolem a taky nám to jde, ale asi se zatím nedokážu tak vyhecovat. Ke konci roku mně to šlo o něco líp.
Když motorka jela, tak jsem zajel rychlé časy ( byl jsem rychlejší všude než rok předtím ), Brno 2:11,7 (bez řazení !!!), Most 1:35,1 ( tady se motorka rozhodla jet asi dvě kola v tréninku a bylo to vidět) hovoří za vše.
V německém IDM si ze začátku sezóny dominoval, nakonec z toho bylo čtvrté místo celkově, takže spokojenost?
Jo, spokojenost. Do 3. místa by to bylo lepší. Vždycky to vlastně může být lepší. Ale po tom začátku a velkým náskoku, co jsme měli, jsme asi čekali víc. Jenže prostě skrytá vada se těžko hledá.
Kdo byl podle tebe tvůj největší soupeř v loňském roce?
Těch je mnoho. Všichni, kdo se postaví na rošt jsou pro mě soupeři.
V Mistrovství Evropy si získal první pódium, jaký byl pro tebe ten závod na Hungaroringu?
Jeden z mých nejlepších zážitků. Startoval jsem z 10. místa myslím (tréninky mně prostě nejdou) - první zatáčka - šestý, v půlce prvního kola čtvrtý. Pak jsem se dostal asi ve třetím kole na 3.místo. Od té doby ubývaly kola strašně pomalu. Bautista za mnou vysel celou dobu 1. sekundu. Nesměl jsem udělat chybu a neudělal, jen mně odcházela přední guma. Bylo to super.
Startoval jsi také v našem mistrovství, ale byl z toho dvakrát pouze nedokončený závod, proč?
Ano,první závod na Hungungaroringu jsme brali jako trénink na ME na tomto okruhu. V tomto závodě jsem spadl z 1. místa, když už jsem měl poměrně náskok na ostatní. Najel jsem do díry, o které teď vím, že tam je a odešel předek.
Druhý závod v Mostě jsme taky jeli jako trénink na ME (již zde se projevovala závada), ale hlavní důvod je ten, že v boji o vítězství mně Harms na rovince před retardérem urazil páčku přední brzdy a zadek toho moc neubrzdí. To jsem zjistil, až když bylo potřeba vzadu brzdit (z 220 km/h) Ačkoliv to bylo všechno hrozně rychle, jako by se zpomalil čas a stihl jsem uvažovat, co s tím. Došlo mně, že motorka se zastaví asi jen v kačírku, a tak jsem tam vlítl v těch 220. Chtěl jsem z toho i vystoupit, ale jak jsem letěl štěrkem, tak to nějak šlo a já si říkal, ty to udržíš!! A udržel, vrátil se na trať a dojel do boxů. Toto byl asi jeden z těch nejhorších momentů. Dokonce to natočila i TV.
Tvůj start v Grand Prix na brněnském okruhu jsem sledoval s tvým otcem, po problémech v kvalifikaci si závod zajel zřejmě na hranici možností motocyklu, ale hlavně velmi dobře. Jak si to viděl ty?
O tom vím, ještě tam byl prý Rossi sen. (ano byl, nakonec tu fotku ve fotogalerii kde jsem já a Graziano fotil právě Igorův otec - poz. Racing) V kvalifikaci jsem se snažil jak to šlo. Ale motorka prostě netočila a netočila,max 12800, tam se to zastavilo. Bylo to slyšet prý i na zvuku (říkal p.Staša). No a pak nám to vydechlo úplně před warm-upem, jak jsem psal, zjistili že je to cívka a čekali co se nastane v zaváděcím kole. Vyjel jsem z boxů a bylo jasno. Byla to úplně jiná motorka. Jen to, že přestalo fungovat řazení, bylo blbý. Motorka točila 14000ot (i víc, ale to už bez výkonu) Já řadím 13200. Závod to byl dobrej, když mně ukázali ve třetím kole 2:11, tak jsem tomu nevěřil. Dotáhl jsem skupinku přede mnou a tam jsem jel celý závod. Co mě mrzí, jak všude psali o Peškovi jak postupoval jen dopředu. Bohužel si asi nikdo nevšiml, že jsem jel i chvíli před ním. Asi 3 kola do cíle mě ale začala už hodně bolet ruka od toho jak jsem musel povolovat plyn kvůli řazení (45min. pravou rukou brzdíš, dáváš plyn a ani na rovince nemáš pokoj, musíš to přivírat kvůli řazení a to v takovým tempu). Tak jsem byl nakonec rád, že jsem tu bolest vydržel (a to něco vydržím). Byli jsme ale spokojeni a to hlavně s časem na kolo.
Zmínil jsem problémy, zřejmě se jednalo o různé závady v motoru, které tě provázeli ve druhé polovině sezóny. Tvůj otec dokonce při GP říkal něco o předčasném konci sezóny. Opravdu to bylo tak vážné?
Jak jsem napsal začalo to po Assenu, skončilo při GP. Motorce chyběli koně, ale nevěděli jsme proč. Že to byla hlavně cívka jsme zjistili v Brně, jenže já ji chtěl vyměnit už na Salzburgringu. Do teď prostě nevím,zda byla vyměněná. Mimo to se nám křivila klika v kártrech. Na Nürburgringu jsme kvůli tomu půlili motor a po závodě opět úplně mimo. Byla to chyba uložení speciálních ložisek. Použili jsme pak std a bylo to o.k.
Problém byl v tom, že motorka vrčela, všechno vypadalo na stojanu normálně, ale neudržela se ani ve větru 10. jezdce v IDM. Najednou jsem ani nebyl schopen bojovat o vítězství a dostával strašnej obklad. V jízdě nevytočila víc jak 12800ot. a to strašně pomalu,pak se to tam zastavilo. Na našich kártrech začala točit 13000ot, ale pak stop. To ukazovalo,že chyba je ještě někde jinde. Nakonec to byla cívka.
Zmiňuješ zde závody německého mistrovství a tak bych se chtěl zeptat jaké to je jet po okruhu jako Schleiz? Uvědomíš si během tréninku nebo závodu, že pokud například spadneš tak skončíš u někoho na verandě? Tuším, že závod na tomto přírodním okruhu se jel dokonce za deště.
Tento okruh je přírodní, ale přitom extrémně rychlej a hrbolatej. Rovnou jsem řekl, že tady závodit nebudu a jedu na dojetí. Pan Hanuš to bral. Vyrostl jsem na okruzích. Pokud tady člověk spadne, nemusí skončit jen na verandě, ale může skončit úplně....
Mimochodem v tréninku se mně roztrhla zadní rozeta (moc odlehčená,... zkušenosti) a spadl řetěz. Můžu být rád, že to bylo z výjezdu na jedničku a ne v lese na plnou šest. V tréninku jsem toho moc nenajel.
K organizaci, nechápu jak se to tam mohlo jezdit. V tréninku vytekl olej někomu v jedné zatáčce , a pak začal náš trénink. Skvrny nevyčistili, ale zaházeli pískem (!!!!!!!!). Co následovalo? 1. kolo - tam ležely dvě motorky, další kolo - další dvě, pak přerušili trénink
V neděli pršelo, tak jsem to obkroužil,doslova. Prý byl na to hroznej pohled. Po nás jeli 250ky. Pak nevím,co,ale zaváděcí auto někde o obrubník roztrhlo olejovou vanu. Půl tratě pod olejem, ostatní závody se už nejely.........
Jsem rád, že se tam nejede.
Nyní již k letošní sezóně. Jaké šampionáty a jaké závody plánuješ v roce 2003?
Vše 125 ccm. ME, IDM, vybrané závody MČR, snad nějaká GP
Stále v týmu pana Hanusche?
Ano, opět
Kdo bude tvůj team-mate?
Jascha Buech
Jaký materiál budeš používat v letošním roce?
To je otázka spíš na p. Hanusche. Určitě Honda, poskládaná nová motorka, z té standardní je tam vlastně jen rám a kártry (ty jsou stejně upravený), kit SEEL
Jak probíhá tvá příprava na sezónu? Co vůbec děláš, když zrovna nezávodíš? Co škola?
Tak školu bych měl dodělat podle všeho na podzim, moc už toho nezbývá. Přes zimu mám tréninkový program, který vychází z prahového testu na Fakultě tělovýchovy v Praze. Dělá to Luděk Šipla (mimochodem trenér Engeho). Skládá se to z běhu, kola, posilovny, plavání a jako doplněk squash. Mám to udělaný na míru podle tepových pásem tak (používám sport-testr), podle toho, kde co potřebuji zlepšit. Příklad: běh - kolem 50min, 160-185 tepů/min. Jeden den v týdnu klid. Před Vánocemi jsem jel i dvoufázově.
Plánuješ nějaké testování?
Chceme začít jezdit začátkem března, záleží na počasí. Asi Rijeka.
Letošní okurková sezóna je charakteristická odchodem několika dobrých jezdců našeho mistrovství 125 ccm, co si myslíš o přechodu z "dvacek" například rovnou do litrových "štoků"?
O tom si nemyslím nic. Je to věc toho každýho jezdce.
Uvažoval si o přestupu do nějaké vyšší kategorie?
Jednou, ale to je pryč. Bylo to předloni, když pan T. a spol vydali článek do Světa motorů, který byl namířen proti mně. Dost mě to tehdy otrávilo, pak se postavil na mou stranu pan Smrž a taky vydal reakci.
Tento rozhovor je pro internetové stránky a tak mi to nedá a musím se zeptat na tvou internetovou prezentaci. Plánuješ obnovení svých stránek nebo si fanoušci již můžou z nabídky "oblíbené" odkaz na tvé stránky odstranit?
Ta stránka už nejde, dělal to brácha v rámci předmětu ve škole. Stránku nemám, ale zrovna jsem o tom mluvil minulý týden s Ámosem (Krejčím - bývalý tiskový mluvčí VC), teď vlastně mým tiskovým mluvčím :o)) ,chtěl bych to nějak řešit. Já na to ale nemám čas a ani to neumím. On se nabídl, že by tam psal.
Jaký okruh je tvůj nejoblíbenější a naopak na jakém nerad startuješ?
Nejoblíbenější asi Cartagena, Hungaroring, Brno, … To se nedá říct. Když ho vyloženě nesnáším, tak se mě líbí.
Nesnáším Carole,byl jsem tam třikrát a ani jednou nedojel závod… Kde nerad startuju je Most.
Jaký je tvůj nejlepší a nejhorší okamžik tvé dosavadní kariéry?
Nejlepší asi ME Hungaroring, první podium v ME. A pak vítězství na Lausitzringu, kde jsme jim ukázali, že s nama musí počítat. Nejhorší nevím, na všechno špatný se snažím zapomenout.
Závěrem prozraď své letošní cíle.
Dojet co nejlíp každej závod. Asi v IDM titul, v Evropě první pětka
Takže, hodně štěstí do letošní sezóny, ať se ti vyplní tvé cíle. Děkuji za rozhovor.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist