Rossi a start do Warm Upu

Při startu do zahřívacího kola před závodem MotoGP ve francouzském Le Mans zhasl motor Rossiho Yamahy. Byly následující minuty dle reglementu FIM správné?

Rossi a start do Warm Upu
Při poslední Grand Prix, která se jela na okruhu Bugatti u francouzského Le Mans, jsme byli ve třídě MotoGP svědky zajímavé situace, kdy při startu do zahřívacího kola zhasl motor Yamahy YZR M1, se kterým do závodu nastupoval Valentino Rossi. K ztichlému stroji se ihned seběhlo několik mechaniků týmu Gauloises Fortuna Yamaha, kteří během několika desítek sekund nastartovali motor japonského motocyklu. Celý svět si následně položil otázku – byla porušena pravidla pro závody MotoGP nebo ne? Měl být Rossi potrestaný nebo ne? Vyložili si představitelé nejsledovanějšího motocyklového šampionátu dobře pravidla?
Řády hovoří zcela jasně – jezdec může mít jednoho mechanika u svého stroje až do doby, než je ukázaná tabule s číslicí 30 sekund do startu zahřívacího kola. Pokud se stane, že se motocyklu zastaví motor, měl by být tento stroj odtlačen na boxovou komunikaci, kde můžou být zahájené pokusy o jeho opětovné nastartování. Po nastartování motocyklu může jezdec do třiceti sekund od projetí posledního jezdce na startovním roštu vjet na závodní dráhu a absolvovat zahřívací kolo. Pokud předjede před koncem kola bezpečnostní auto, může se zařadit na svou pozici na startovním roštu. Pokud se mu to nepodaří, musí na startu zaujmout poslední místo startovního roštu.
Co jsme však viděli? Namísto jednoho povoleného technika přiběhli k ztichlému Rossiho motocyklu čtyři mechanici. Motocykl neodtlačili do boxů, ale snažili se nastartovat stroj přímo na startovním roštu a dokonce se dovolili i takový luxus, že vyměnili i startovací agregát. Viděli jsme jak celé počínání sleduje se sluchátky na uších jeden z členů IRTA pan Mike Trimby. Neviděli jsme však, že mezitím v řídící věži zuřivě listoval pravidly MotoGP pan Paul Butler, sekretář IRTA. Mike Trimby neustále čekal na pokyn ve sluchátkách, který mu měl dát povel k zakročení, tento pokyn však nikdy nepřišel a tak mohl Valentino Rossi nastartovat stroj za pomoci čtyř mechaniků přímo na startovním roštu, posléze dojet a předjet bezpečnostní auto a postavit se na své čtvrté místo na startovním roštu.
Zcela evidentně byly porušené řády pro závody MotoGP. Když se novináři po závodě ptali pana Butlera na celou situaci, prohlásil jeden z nejvyšších mužů MotoGP, že na prostudování řádů byla hrozně krátká chvíle. Toto pravidlo je již hodně staré a Butler si jej prý vyložil tak jak vyložil. Samozřejmě si můžeme nyní položit otázky – Proč by měly být vždy řády na prvním místě, když se nebudou pokaždé dodržovat? Pokud je pravidlo již staré, můžeme říci, že ho nemusíme dodržovat? Pokud je opravdu staré, proč se již dávno neaktualizovalo? Je možné, že by pro Valentina Rossiho platily jiné řády?
V MotoGP však za poslední rok bylo několik rozhodnutí, které vyvolaly spory. V loňském roce byl Makoto Tamada diskvalifikovaný po závodě v Motegi, protože ředitelství závodu rozhodlo, že jeho předjížděcí manévr na Sete Gibernaua byl nebezpečný. Ve stejném závodě byl potrestaný i John Hopkins, a to opět pro nebezpečný manévr v začátku závodu. Hopkins dokonce nesměl startovat ani na následující Grand Prix v Malajsii. Nicméně hned v Malajsii předvedl Carlos Checa během kvalifikace stejný manévr jako John Hopkins v závodě v Motegi - "sestřelil" svého týmového kolegu Marco Melandriho a rozhodnutí ředitelství závodu … nebyl to nebezpečný manévr.
Co říci závěrem? Jistě se bude dlouho hovořit o záležitosti posledního víkendu na Le Mans. Mým úkolem není hodnotit rozhodnutí činitelů, jen jsem chtěl poukázat na rozdílné jednání v případech, které mají společný základ - řády a bezpečnost. Proč může Valentino Rossi opravovat svůj motocykl uprostřed cílové rovinky, ale například když Nicky Hayden, Shinya Nakano a John Hopkins při stejné Grand Prix zastaví u kraje dráhy, dostanou pokutu 3 000,- US Dolarů? Dovolím si tedy jako poslední slovo tohoto článku napsat jednu otázku - Co by se dělo, kdyby na startu v Le Mans zhasl motor například Michele Fabriziovi?

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist