Proton opět na dvoutaktech

Tým Proton KR nastoupí ve Welkomu opět pouze s dvoutaktními, tříválcovými motocykly o obsahu 500 ccm. Jezdci týmu však ještě před odletem do Jihoafrické Republiky budou pětiválcový čtyřtakt testovat “doma“ v Anglii.

Proton opět na dvoutaktech
“Doufám, že to bude poslední Grand Prix kde naši jezdci budou nejpomalejší na přímých úsecích“, říká na adresu druhé Grand Prix letošní sezóny vlastník týmu Proton KR americká legenda Kenny Roberts senior. Kennyho tým tak i do druhého letošního závodu Mistrovství Světa třídy MotoGP nasadí své loňské dvoutaktní tříválce, tedy typ motocyklů jenž posledních 25 let sbíral vavříny na světových podnicích, ale od loňského vstupů čtyřtaktních konkurentů odstoupil z čelních pozic. Tým Proton KR tak bude opět jediným seskupením, které nabídne divákovi pohled na klasické dvoutaktní motocykly o obsahu 500 ccm a lze předpokládat, že tak divák uvidí naposledy dvoutakty v závodní akci, protože v továrně v anglickém Banbury finišují testy čtyřtaktního stroje Proton V5, se kterým tým zřejmě vyrazí již v první evropské Grand Prix na španělském okruhu Jerez de la Frontera.
“Není mnoho co říci o tomto závodu“, říká manažer týmu Proton KR pan Chuck Aksland před startem na okruhu jenž je pověstný svou špínou na poničeném asfaltu. Ovšem je několik faktorů, které by mohly dvoutaktním strojům Proton nahrávat, i když lze těžko očekávat, že by se jezdci týmu prosadili například do první pětky. Za všechny tyto faktory řekněme alespoň tři základní z nichž jsem již jeden vzpomenul a sice stav povrchu okruhu, na který je po celý rok nafoukáván drobný prach jenž vzhledem k malému využití okruhu tvoří místy doslova chuchvalce špíny. Ruhý faktor jenž může přinést výhodu pro stroje Kennyho Robertse sen. je charakter okruhu jenž je tvořen několika zatáčkami, které by mohly vyhovovat právě lehkým strojům, no a poslední věc na kterou bych v souvislosti s dvoutaktním motorem chtěl poukázat je poloha okruhu, který leží ve velké nadmořské výšce, ve které již motory začínají ztrácet procenta na svém výkonu.
“Dole budeme mít plné osazenstvo našeho týmu a uděláme vše co můžeme“, pokračuje Aksland [dole je myšleno polohově na naší planetě – tedy na jejím vzdáleném jihu]. Možná všichni členové týmu budou plně oddáni samotné Arnette Africa's Grand Prix, ale jistě budou všichni také svými myšlenkami v Anglii u svého nového stroje V5.
Naději do závodu ve Welkomu si připouští i samotní jezdci týmu. “Tato dráha je jiná než v Suzuce. Rozdíl od čtyřtaktů nebude tak velký“, říká například belfastský jezdec týmu Jeremy McWilliams jenž zde v loňském roce držel krok s nejlepšími až do své poruchy převodovky. Jezza se také těší na testování čtyřtaktu V5, kterého by se měl zúčastnit ještě před startem ve Welkomu. “Pokud bude stroj hned od začátku vypadat dobře, bude návrat na dvoutakt frustrující, ale nový motocykl potřebujeme testovat ještě předtím než s ním začneme závodit“, připomíná Jezza svůj postoj ohledně čtyřdobého motocyklu.
Stejně jako McWilliams bude myslet na čtyřtakt i druhý jezdec týmu Japonec Nobuatsu Aoki, který ještě doplňuje McWilliamse o slova rychlosti v samotné přípravě tohoto stroje na závody. “Welkom není jako jiné okruhy. Je to spíše jako nějaký okruh pro malé motocykly s jednou rychlejší sekcí. Dvoutakt je v technických sekcích dobrý a tak bych chtěl dokončit závod a získat nějaké body“, říká Nobbu o okruhu, na kterém v loňském roce nezajel špatně, ale v jeho snaze mu zabránila porucha.
Každopádně nám tým Proton KR opět nabídne pohled, který bychom si měli zapamatovat. Tímto myslím možná historicky poslední pohled na dvoutaktní motocykl 500 ccm a jeho nezaměnitelně krásný zvuk.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist