Příjdou změny u Kawasaki a Suzuki?

Tovární týmy MotoGP japonské Kawasaki a Suzuki letos bojují s výkony svých motocyklů, ale i svých jezdců. V tomto článku jsem si dovolil zaspekulovat o případných změnách v jezdeckém obsazení těchto týmů pro rok 2004.

Nicky Hayden potvrdil v probíhajícím šampionátu MotoGP nejen své kvality, ale ukázal manažerům tohoto šampionátu, že v závodech AMA U. S. Superbike jezdí dobří jezdci.
Již v roce 2001 se jako nováček představil v šampionátu MotoGP vítěz jedné třídy AMA Pro Racing, když byl tehdy do týmu Red Bull Yamaha angažovaný mladíček jménem John Hopkins, kterého do Evropy doprovázel titul šampióna AMA ve třídě Formula Xtreme. V letošním roce sáhli bosové Hondy do amerického národního šampionátu také a vytáhli si z něj vítěze třídy Superbike Nickyho Haydena, ze kterého vyrůstá jedna z velkých nadějí.
V těchto dnech se objevila jedna z mnoha spekulací, že by se americké hvězdy z AMA U. S. Superbike mohli v příští sezóně rozrůst minimálně o další jméno, když tentokrát bylo velmi nahlas vysloveno jméno Erica Bostroma z amerického Las Vegas. Tento dlouholetý, tovární jezdec Kawasaki byl v zorném poli japonských šéfů již na konci minulé sezóny (informoval jsem ještě na starém webu), ale veškerá jednání uzavřel manažer týmu Fuchs Kawasaki Racing pan Harald Eckl, který si zvolil jednak volného (a tím relativně levného) jezdce s bohatou zkušeností na dvoutaktních strojích - Garryho McCoye a jako druhého samozřejmě zaměstnal i svého chráněnce z dob supersportových úspěchů - Andrewa Pitta. Jenže páni z Japonska chtějí výsledky a ty se s těmito jezdci nedostávají. Velmi často jsou poražení i jezdcem startujícím na divokou kartu Alexem Hofmanem. Přišlo co přijít muselo a tak Hofmann u příležitosti české Grand Prix podepsal tovární smlouvu pro rok 2004. Jednoho z dvojice Pitt-McCoy musí tedy Harald Eckl vyřadit a pro rok 2004 nahradit právě německým jezdcem.
Kdo to bude? Výsledkově lepší je jistě starší z dvojice - Garry McCoy a tak zřejmě musí Eckl překousnout svou lásku k Pittovi a obětovat ho ve svůj prospěch (jinak by totiž musel jít společně s ním). Dvojici McCoy - Hofmann zřejmě v příští sezóně také neuvidíme.
V nedávných dnech byl v australském tisku zveřejněn rozhovor, kde Garry nelichotivě nazval stroj ZX-RR a vyjádřil se ve znění, že tento motocykl nebude nikdy dobrý. Tímto si nejen rozhněval japonské chlebodárce, ale zřejmě podepsal i propouštěcí listiny.
Zde přichází místo pro již zmíněného Erica Bostroma, tedy pro jezdce, o kterém se s jistou nadsázkou dá říci, že pro továrnu Kawasaki v posledních letech nejvíce udělal a nejvíce zajistil svými úspěchy na superbikovém poli. Amerického, vždy usměvavého, jezdce nejenže podporuje vlastní zaměstnavatel Kawasaki USA, ale stojí za ním i samotná továrna v Japonsku. Úvaha o angažmá eBosse do továrního týmu pro MotoGP není nijak velkou nadsázkou, když již v loňské sezóně se o jeho angažmá velmi hovořilo. Rozluštění tajenky o jedné neznámé - kdo vedle Hofmanna - přinesou nejbližší týdny. Zde profil Erica Bostroma Eric Bostrom však není jediným, kdo by se v příštím ročníku MotoGP mohl představit, když přestoupí v amerického AMA U. S. Superbike. Tím druhým by mohl být australský jezdec Mathew Mladin, kterého jméno začíná skloňovat nové vedení závodního oddělení továrny Suzuki, stejně jako jeho šéf pan Masahito Imada. Mladin pro tým Suzuki, který se potřebuje podílet zejména na vývoji neznamená pouze kvalitního a rychlého jezdce, ale především zkušeného pilota s velkou zkušeností se čtyřtaktními stroji Suzuki (již třikrát zvítězil v šampionátu AMA a letos ho od čtvrtého vítězství dělí doslova pověstný krůček).
Již v loňském roce žádal Mladin továrnu Suzuki o poskytnutí stroje GSV-R pro případný start na divokou kartu ve svém domácím závodě na Phillip Islandu, tehdy mu nebylo vyhověno. Letos se tento jezdec nachází ve zcela jiné situaci a jak sám nedávno uvedl pro americké média, byla to továrna Suzuki, která ho tentokrát oslovila, zda by nemohl nějakým způsobem vypomoci ve vývoji stroje pro vrcholnou motocyklovou disciplínu.
Mladinova pozice po případném letošním vítězství v americkém šampionátu zřejmě výrazněji vzroste, tým Yoshimura Suzuki, který v USA zastupuje továrnu Suzuki si pojistil Mladinovi služby na další rok, odolá však samotný jezdec případné nabídce z nejprestižnějšího šampionátu, kde by mohl nahradit mladého Johna Hopkinse, o kterého má zájem Peter Clifford?
John Hopkins prožil v týmu Petera Clifforda dobrou sezónu, bavilo ho závodění a navázal velké vztahy. Přátelství mezi Cliffordem a Hopperem nikdy neskončilo a protože se začíná stále častěji ukazovat nespokojenost amerického mladíka v týmu Suzuki, je nasnadě otázka přestupu do jiného týmu. Zde se vracíme opět k tématu jeho případné náhrady. Bude však 31 roku starý jezdec ještě stačit na mladé "střelce"? Zde profil Mathew Mladina Není to však pouze dvojice Eric Bostrom - Mat Mladin, které zaujala širokou motocyklovou veřejnost při sledování závodů AMA U. S. Superbike. V tomto šampionátu pomalu vychází nová hvězdička, která by dle mého názoru měla brzy oznámit světu - haló, jsem zde a chci do světa! Tato hvězdička nese jméno Ben Spies a pochází z amerického Longview ve státě Texas.
Ben absolvoval svůj závodní debut ve čtyřech letech na motokrosovém stroji, první silniční závod ve svém osmém roku života a od té doby se věnuje na plný úvazek tomuto sportu.Když se ho nedávno jeden americký novinář zeptal na životní cíl, uvedl Ben, že svůj cíl vidí v šampionátu MotoGP. Mezi velké záliby tohoto nedávno devatenáctiletého jezdce (narozen 7. července 1984) patří lov, podle vlastních slov loví vše na co může střílet.
"Vždy jsem obdivoval Mata Mladina a Aarona Yatese," říká Spies o svých týmových druzích. "Kevin Schwantz je můj poradce a od něj jsem se toho hodně naučil, víc než vůbec dovedu říci. Kevin je můj idol. Vzhlížím k němu jako k velkému vítězi a je dobře, že jsme oba z Texasu. Když se mnou mluví, já vstřebávám každé jeho slovo," doplňuje mladík.
Dle letošních výsledků a dle suverenity, které teprve devatenáctiletého jezdce provází lze říci, že on je tím správným jezdcem, který by mohl oživit vadnoucí slávu továrny Suzuki ve třídě MotoGP. Pro lepší obraz dravosti tohoto mladíka se podívejte na přiloženou fotografii a povšimněte si opravdu agresivního stylu, kdy nejen koleno jde na zem, ale o zem se "opírá" i Benův loket (fotografie je z posledního závodu AMA na okruhu Virginia International Raceway.

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist