Prezident HRC o silniční verzi Hondy RCV

Honda nedávno svým strohým oznámením, že pracuje na vývoji silniční motorky se základem v MotoGP, rozvířila pořádný kolotoč spekulací. Internetem se rychle začaly šířit první obrázky závodní repliky, doprovázené její předpokládanou cenou a dalšími „zaručenými“ informacemi z nepříliš věrohodných zdrojů. Proto nabídka od českého zastoupení Hondy na rozhovor s prezidentem HRC během výstavy v Miláně , přišla jako na zavolanou. Kdo jiný by měl o takovém projektu vědět víc, než on?

Pan Tetsuo Suzuki působí ve funkci prezidenta závodní divize Honda Racing Corporation od června 2009. Kromě toho má na vizitce napsanou ještě pozici ředitele vývojového oddělení Honda R&D, kde vznikají nové produkční modely. Kdybychom v jeho životopisu hledali souvislosti se závodními motocykly Honda, dostaneme se až k modelu VTR1000SP, u jehož zrodu v roce 2000 stál Tetsuo Suzuki jako lídr projektu. Asi není třeba připomínat, jak tehdy Honda s tímhle brutálním dvouválcem potrápila konkurenci v mistrovství světa třídy Superbike a ve vytrvalostních závodech Suzuka 8 Hours. Mezi normálními smrtelníky si Honda VTR1000SP vysloužila pověst nekompromisního sportovního nářadí, a přestože byla z hlediska praktického využití téměř nepoužitelná, našla si řadu příznivců i ve svém civilním provedení.
Světská sláva ale rychle pomíjí, a Honda chce vazby mezi závodními okruhy a běžnou silnicí opět posílit. Před inženýry z HRC teď však stojí mnohem větší výzva – mají za úkol vyrobit legální repliku speciálu z nejprestižnějšího šampionátu planety, odkud se sériové výroby běžně dostávají jenom zlomky technologií. Vlastně, proč ne? Ducati zaznamenala s podobným pokusem velmi kladné ohlasy, a první reakce na nápad Hondy zní také vesměs nadšeně.
Kdekoho (včetně nás) ale samozřejmě zajímají podrobnosti, přestože si takovou motorku bude nejspíš moci dopřát jenom pár vyvolených. Tetsuo Suzuki ze své pozice určitě vidí hodně daleko do budoucnosti, ale v rozhovoru byl hodně opatrný. Něco málo nad rámec známých skutečností však přeci jen prozradil.

Rozhovor z výstavy Eicma

Před nedávnem se objevila informace, že Honda plánuje výrobu sportovního modelu, postaveného na základě závodního stroje z MotoGP. Můžete tento projekt trochu přiblížit?
Ano, jedná se o motorku, která bude závodit v MotoGP, a zároveň ji bude v upravené verzi možné používat v silničním provozu. Něco takového tu ještě nebylo. Závodní auta, která jezdí Formuli 1, také normálně nepotkáte na silnici, a zrovna tak ani speciály z MotoGP nejezdí nikde jinde než na závodních okruzích. Něco jiného jsou Superbiky – to jsou sériově vyráběné motorky, upravené pro závodní účely. Ale my teď máme v plánu udělat to opačně: vezmeme závodní stroj MotoGP a upravíme ho tak, aby splňoval podmínky provozu na silnici.

K tomu asi nestačí přidat světla a zrcátka. Co všechno se bude muset obětovat, abyste dostali RCV na značky?
Určitě nebude možné zachovat plný výkon motoru, protože nás limitují hlukové normy. Kdybychom chtěli ponechat výkon jako u závodního speciálu, musel by být výfukový systém tak velký a těžký, že by to negativně ovlivnilo ovladatelnost motorky. Stačí ale ubrat jenom trochu výkonu a do normy se vejdeme i s výfukem standardní velikosti.

Takovou budoucí podobu předpovídá silniční Hondě RCV designér Luca Bar...
A co ostatní komponenty? Podvozek, brzdy?
Ty zůstanou na srovnatelné úrovni jako u závodního speciálu. Kvůli ceně samozřejmě nemůžeme použít přesně ty samé komponenty, jako na RC213V, ale budou ve stejné kvalitě. Mluvíme tady o motorce určené na silnici, která se nikdy nedostane do tak extrémního zatížení jako speciály během závodu MotoGP. Pořád však půjde o komponenty, které na žádné jiné sériově vyráběné motorce nenajdete.

Máte už představu, jaká bude cena silniční RCV?
Rozsah úprav se samozřejmě nebude odvíjet jenom od požadavků na splnění homologačních předpisů, musíme se také dostat na přijatelnou cenu. Závodní replika RC213V, kterou chceme vyrábět pro CRT týmy, bude stát zhruba milion Euro, což je částka kterou by asi nebyl nikdo nebyl ochoten zaplatit za civilní motocykl. Proto budeme muset motorku transformovat do takové podoby, abychom se dostali na rozumnou cenu, kterou trh bude schopen akceptovat. Je však těžké blíž určit pojem  rozumná cena. Ducati pověsila na svojí závodní repliku Desmosedici RR cenovku asi 50 000 Euro, ale to je trochu jiná story. Jejich motorka byla vyrobena v počtu 1500 kusů, což je poměrně velká série. My nechceme jít stejnou cestou a budeme vyrábět silniční repliku RCV řádově po kusech, proto se nemůžeme dostat na podobnou sumu. Chceme ale cenu udržet pod hranicí 100 000 Euro.

...a tohle je vize japonského časopisu Young Machine
Plánujete později nasadit silniční RCV v závodech Superbike?
Ano, myslím, že bychom se jich měli zúčastnit, ale pravidla světových Superbiků se neustále mění a není jisté, jak budou vypadat za rok. V současné době to tedy zatím nemohu potvrdit.

A jaký je časový plán vývoje silniční verze RCV? Je dokončení otázkou několika let, nebo několika měsíců?
Musíme se samozřejmě také podřizovat měnícím se regulím MotoGP, ale vývoj by už neměl trvat déle než dva roky. Už je nejvyšší čas začít šetřit (směje se).

A pak by mohla začít sériová výroba?

Nebudeme tomu ani říkat sériová výroba, protože půjde opravdu o velmi limitovaný počet kusů. Dokonce ani motory se nebudou vyrábět na žádné lince, ale ručně.

Takže sběratelský kousek, podobně jako Honda NR750?
To každopádně. Myslím, že tak unikátní model by se nenašel ani v celé motocyklové historii.

Děkuji za rozhovor.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (17x):



TOPlist