O testech, ale i velkých pádech

Článek o testech AMA v Daytoně, ale i zamyšlení nad hrůzostrašnými pády ve velkých rychlostech, které provázejí závody na amerických oválech. Článek je doplněný o časový program 63. ročníku závodu Daytona200.

Při testování pneumatik Dunlop na okruhu Daytona se stala v krátké době již třetí havárie jezdce, jemuž v plné rychlost praskla pneumatika. Po Benu Bostromovi a Benu Spiesovi, který havaroval v nedávných dnech, havaroval minulé úterý v Daytoně i další z továrních jezdců Jason DiSalvo (Yamaha).
Mladý Američan, známí také ze svého účinkování v našem Mistrovství Republiky, havaroval druhý den testů v rychlosti 172 mph [cca 275,2 km/h] a i on vyšel z krkolomného pádu v klopené zatáčce daytonského oválu lemovaného betonovou zdí relativně nezraněn. Jason DiSalvo v době své havárie simuloval závodní vzdálenost a právě se nacházel v jedenáctém kole.
"Jezdil jsem dobré časy, asi 1:50. Snažil jsem se neustále toto tempo držet, alespoň vždy nízkých 1:51," říká hrdý Američan. "Asi jednu sekundu před prasknutím pneumatiky jsem ucítil čtyři divné rány. V každém kole jsem vyjížděl u hrazení, toto kolo to bylo trochu horší, ale ne o moc. Vypadalo to, jako kdyby se zadřel dvoutaktní motocykl, nebylo nic co jsem proti tomu mohl udělat.“
Jason DiSalvo se po vysokorychlostní havárii vrátil nejdříve do svého boxu a až poté byl odvezený do nemocnice k podrobnému vyšetření, kde naštěstí nezjistili závažnější zranění. "V sanitce jsem říkal nesmyslné věci. Byl to hrozný pád. Mám z něj však pouze sedřené prsty, pochroumanou patu a popálený zadek."
Dvě havárie na okruhu Daytona v rychlém sledu a obě po prasknutí pneumatik Dunlop , vedly k zamyšlení nejen pana Allena z firmy Dunlop, ale především šéfa AMA Pro Racing pana Scotta Hollingsworth. "Jsem vděčný za to, že oba jezdci, jak Jason [DiSalvo], tak Ben [Spies] vyšli z havárií bez rozsáhlejších zranění," říkal pan Hollingsworth. "Beru tuto záležitost velmi vážně a prozkoumám všechny možné varianty těchto problémů. Setkal jsem se a nadále se budu setkávat se všemi zástupci týmů, stevardů z okruhu Daytona, ale i lidí od pneumatikářských společností. Společně budeme prozkoumávat tento problém a hledat řešení. V tuto dobu nemohu říci na čem s shodnem, ale našim cílem je obnovit spolehlivost v myslích každého jednoho závodníka."
První na tento problém havárií po prasklé pneumatice v plné rychlosti zareagoval výrobce pneumatik, kterých se to týká, tedy výrobce pneu Dunlop. Ten na dny 23. – 24. ledna naplánoval zvláštní testování na floridském okruhu, kterého se však nezúčastní zřejmě tým Yoshimura Suzuki, jenž by v těch dnech měl absolvovat testování na malajsijském Sepangu, kam byl japonskou továrnou po zkušenostech z letošní sezóny opět pozvaný.
Časy z testů na okruhu Daytona
(časy jsou ze druhého dne, třetí den jezdci testovali převážně stroje o obsahu 600 ccm a tak se nikdo nezlepšil)
  1 Ben Bostrom (American Honda) Honda CBR1000RR - 1:47.650
  2 Miguel DuHamel (American Honda) Honda CBR1000RR - 1:48.475
  3 Jake Zemke (Erion Honda) Honda CBR1000RR - 1:48.860
  4 Mat Mladin (Yoshimura Suzuki) Suzuki GSX-R1000 - 1:49.416
  5 Jamie Hacking (Graves Motorsport) Yamaha YZF R1 - 1:49.501
  6 Jason DiSalvo (Graves Motorsport) Yamaha YZF R1 - 1:49.508
  7 Damon Buckmaster (Graves Motorsport) Yamaha YZF R1 - 1:49.731
  8 Aaron Yates (Yoshimura Suzuki) Suzuki GSX-R1000 - 1:49.776
  9 Tommy Hayden (Kawasaki Road Racing) Kawasaki ZX-10 - 1:50.577
10 Joshua Kurt Hayes (Attack Kawasaki) Kawasaki ZX-10 - 1:50.977
11 Aaron Gobert (Graves Motorsport) Yamaha YZF R1 - 1:51.114
12 Roger Lee Hayden (Kawasaki Road Racing) Kawasaki ZX-10 - 1:51.960 Časová plán pro závodní víkend Daytona200 2004
Středa 3. března 2004
8:00 - 9:30 – Tréninky tříd: Pro Honda Oils U.S. Supersport; Genuine Suzuki Accessories Superstock; Lockhart Phillips USA Formula Xtreme
9:40 - 10:40: Chevy Trucks Superbike - trénink
13:00 - 14:10: kvalifikace třídy Genuine Suzuki Accessories Superstock
14:20 - 15:30: kvalifikace třídy Lockhart Phillips USA Formula Xtreme
15:40 - 17:10: kvalifikace na Chevy Trucks Superbike for the Daytona 200 By Arai
17:20 - 17:50: BMW BoxerCup – trénink
Čtvrtek 4. března 2004
8:00 – 10:00: tréninky tříd Pro Honda Oils U.S. Supersport; BMW Boxer Cup; Genuine Suzuki Accessories Superstock; Lockhart Phillips USA Formula Xtreme
10:10 – 11:00: Chevy Trucks Superbike - trénink
11:10 – 12:10: kvalifikace Pro Honda Oils U.S. Supersport
12:50 - 13:20: kvalifikace BMW BoxerCup
13:30 – 15:00: kvalifikace Chevy Trucks Superbike for the Daytona 200 By Arai
15:30: závod Lockhart Phillips USA Formula Xtreme (15 kol 80km)
16:40: závod Genuine Suzuki Accessories Superstock Final (15 kol 80km)
Pátek 5. března 2004
DAYTONA SUPERCROSS BY HONDA
Silniční motocykly v pátek nejezdí
Sobota 6. března 2004
8:30 - 10:15: Warm Up Pro Honda Oils U.S. Supersport; BMW BoxerCup; Chevy Trucks Superbike
10:30: závod Pro Honda Oils U.S. Supersport (18 kol 103km)
11:50: závod BMW BoxerCup (13 kol 70km)
13:30: Opening Ceremonies & Presentation of Rolex Pole Award[Zahajovací ceremoniál a vyhlášení vítěze kvalifikace na hlavní závod Daytona200 – Superbike]
13:45: zaváděcí kolo pro Daytona 200 By Arai
14:00: závod 63rd Daytona 200 By Arai Chevy Trucks U.S. Superbike Championship presented by Parts Unlimited (57 kol)

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist